Οι μεγιστάνες των πετρελαιοφόρων απολαμβάνουν αύξηση των εσόδων τους, καθώς οι κυρώσεις που προκλήθηκαν από τον πόλεμο της Ρωσίας επανασχεδιάζουν το παγκόσμιο εμπόριο αργού πετρελαίου. Και αυτό πρόκειται να διαρκέσει, σχολιάζει το Bloomberg.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
Η αναστάτωση είναι αρκετά απλή. Η Ευρώπη, επί δεκαετίες ο κορυφαίος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου, απαγορεύει τις αγορές από τη Μόσχα τον επόμενο μήνα και έχει ήδη περικόψει. Τα φορτία αυτά κατευθύνονται προς την Ασία. Το αποτέλεσμα είναι τα πλοία να ταξιδεύουν χιλιάδες μίλια μακρύτερα, ανεβάζοντας μια ζωτική πτυχή της ζήτησης.
“Δεν μπορώ να πω ότι έχω ξαναδεί εμπορική διαταραχή στην κλίμακα που έχουμε τώρα”, δήλωσε ο Xάλβορ Έλεφσεν, μεσίτης υπερδεξαμενών στην Fearnley Shipbrokers UK, ο οποίος εργάζεται στον κλάδο από τη δεκαετία του 1980. “Αυτή τη φορά, νομίζω ότι πρόκειται για μια αλλαγή παραδείγματος, ενώ τα προηγούμενα γεωπολιτικά γεγονότα είχαν την τάση να είναι βραχύβια και να επιστρέφουν στην κανονικότητα πιο γρήγορα”.
Ένας βασικός δείκτης της βιομηχανίας, τα τονομίλια, που είναι ο όγκος του μεταφερόμενου φορτίου πολλαπλασιασμένος με την απόσταση που διανύει, αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,3% φέτος, σύμφωνα με την Clarkson Research Services Ltd., μονάδα του μεγαλύτερου ναυλομεσίτη στον κόσμο. Τα ημερήσια κέρδη για τα μεγαλύτερα υπερδεξαμενόπλοια του κλάδου έφτασαν την Παρασκευή τα 99.628 δολάρια, τέσσερις φορές το μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων ετών, στη διαδρομή αναφοράς της αγοράς.
Η αγορά εμπορευματικών μεταφορών θα παραμείνει ισχυρή για το 2023 και το 2024, κυρίως λόγω των “διαρθρωτικών” αλλαγών στις εμπορικές ροές, δήλωσε ο Frederik Ness, αναλυτής της SEB: “Ο πιο σημαντικός παράγοντας είναι ότι οι αλλαγές στις εμπορικές ροές είναι κολλώδεις”.
Τα φορτία που μεταφέρονταν συνήθως μέσω της Βαλτικής Θάλασσας για να φτάσουν στο λιμάνι του Ρότερνταμ της Βόρειας Θάλασσας, τώρα πλέουν προς την Ινδία και την Κίνα, με άνεση διπλάσια ή τριπλάσια απόσταση.
“Οι νέες εμπορικές διαδρομές που αναπτύχθηκαν από τον πόλεμο αποτέλεσαν τεράστια ανάταση σε έναν κλάδο όπου τα κέρδη χωρητικότητας ήταν ελάχιστα για το μεγαλύτερο μέρος του τρέχοντος έτους και θα συνεχίσουν να είναι για τα επόμενα δύο χρόνια”, δήλωσε ο Jon Chappell, ανώτερος διευθύνων σύμβουλος της Evercore ISI.
Πρόσθετη πίεση
Με τη ζήτηση πετρελαίου να αναμένεται να αυξηθεί το επόμενο έτος και τα αποθέματα στις ανεπτυγμένες χώρες να βρίσκονται σε χαμηλό 18 ετών, οι χώρες μπορεί να εξαρτώνται περισσότερο από τις εισαγωγές, δήλωσε ο Ομάρ Νόκτα διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής της ναυτιλιακής έρευνας στην Jefferies LLC. Αυτό θα επιβαρύνει περαιτέρω τη βιομηχανία δεξαμενόπλοιων για την παράδοσή τους.
Είναι απίθανο να υπάρξει κάποια ανάπαυλα από την αύξηση του κόστους των ναύλων με τη μορφή περισσότερης μεταφορικής ικανότητας, καθώς η ηλικία του στόλου των δεξαμενόπλοιων αυξάνεται σταθερά, ενισχύοντας την πίεση για διάλυση. Το μέσο πλοίο ναυπηγήθηκε πριν από 12 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι ο στόλος είναι ο παλαιότερος από το 2004, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkson.
Τα πλοία παραδίδονται συνήθως δύο χρόνια μετά την παραγγελία τους και το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία βρίσκεται κοντά σε ιστορικό χαμηλό, δήλωσε ο Λαρς Μπαστιάν Όστερενγκ, ναυτιλιακός αναλυτής της Arctic Securities ASA. Συνήθως, τα δεξαμενόπλοια ανακυκλώνονται μετά από 20-25 χρόνια περίπου, αλλά δεδομένης της ηλικίας τους, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων θα συρρικνωθεί αν αυτό συμβεί τώρα, σύμφωνα με τον Όστερενγκ.
Τοποθετήστε στοιχήματα
Ο Nες εκτιμά ότι οι τιμές των VLCC θα αυξηθούν στα 56.000 δολάρια την ημέρα το 2023 και στα 60.000 δολάρια το επόμενο έτος. Αυτό είναι υψηλότερο από τον μέσο όρο των 33.000 δολαρίων κατά την τελευταία δεκαετία.
Φέτος το χειμώνα όμως, η Nόκτα λέει ότι οι τιμές των 100.000 δολαρίων την ημέρα υποστηρίζονται καλά και είναι πιθανό να αυξηθούν σε 150.000 και 200.000 δολάρια την ημέρα. Και ο ίδιος εκτιμά ότι η αγορά θα παραμείνει ισχυρότερη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Οι κυρώσεις της Ευρώπης τίθενται σε πλήρη ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, μετά το πέρας της οποίας το μπλοκ θα πρέπει να σταματήσει σχεδόν εξ ολοκλήρου τις θαλάσσιες εισαγωγές, με αποτέλεσμα να βαθαίνει το χάος στους εμπορικούς δρόμους.
“Η στενότητα της προσφοράς, η πορεία προς την προθεσμία της 5ης Δεκεμβρίου, η εποχικότητα – όλα δείχνουν προς τη σωστή κατεύθυνση”, δήλωσε ο Μπράιαν Γκάλαγκερ, επικεφαλής των επενδυτικών σχέσεων της Euronav NV, ενός από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου στον κόσμο. “Πιστεύουμε ειλικρινά ότι υπάρχει μια μακροβιότητα σε όλα αυτά”.