Θανάσης Μαρτίνος: «Η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία δεν μπορεί να γίνει εις βάρος της οικονομίας»

Θανάσης Μαρτίνος: «Η αποανθρακοποίηση δεν μπορεί να γίνει εις βάρος της ναυτιλίας και των οικονομιών»

Μήνυμα ρεαλισμού και ισορροπίας έστειλε ο εφοπλιστής Θανάσης Μαρτίνος από το βήμα του Maritime Cyprus 2025 Conference, παίρνοντας θέση για τα σχέδια του IMO σχετικά με την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Ο κ. Μαρτίνος υπογράμμισε ότι κάθε στρατηγική μετάβασης πρέπει να λαμβάνει υπόψη όχι μόνο το περιβαλλοντικό, αλλά και το κοινωνικό, φορολογικό και οικονομικό αποτύπωμα των μέτρων.

«Δεν μπορούμε να αγνοούμε τι σημαίνει για τις επιχειρήσεις μια τέτοια αλλαγή», σημείωσε. «Όταν απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις και κεφαλαιακές δαπάνες, η πολιτική δεν μπορεί να λειτουργεί τιμωρητικά. Τα οφέλη πρέπει να επιστρέφουν στις τοπικές οικονομίες, όχι να διαρρέουν στο εξωτερικό.»


Κριτική στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS)

Ο επικεφαλής της Eastern Mediterranean Maritime επεσήμανε τις στρεβλώσεις του ευρωπαϊκού ETS, αναφέροντας χαρακτηριστικά παραδείγματα.
«Ένα τάνκερ 100.000 τόνων που ταξιδεύει από τον Αραβικό Κόλπο στην Ευρώπη, βρίσκεται σε ευρωπαϊκά ύδατα μόλις για δέκα ημέρες από τις ενενήντα του ταξιδιού. Κι όμως, επιβαρύνεται με φόρους για το σύνολο της διαδρομής», τόνισε.
Το ίδιο, όπως είπε, ισχύει και για πλοία που κατευθύνονται σε άλλες ηπείρους — Αφρική, Ασία ή Αμερική — πληρώνοντας για εκπομπές που δεν πραγματοποιούνται στην Ευρώπη.

«Αυτό το σύστημα είναι άδικο και αναποτελεσματικό», είπε, προειδοποιώντας πως «αν δεν αναθεωρηθεί, μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφικά αποτελέσματα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία».


Ελληνική ναυτιλία και επενδύσεις στην καινοτομία

Παράλληλα, ο κ. Μαρτίνος ανέδειξε τη σημαντική συμβολή των ελληνικών εταιρειών στις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, μέσω συνεργασιών με φορείς όπως το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για την Ενεργειακή Στρατηγική (ΙΣΝΕΣ).
«Η συμμετοχή των Ελλήνων πλοιοκτητών είναι ενεργή και ουσιαστική. Οι περισσότερες εταιρείες — είτε διαχειρίζονται τάνκερ είτε bulk carriers — έχουν ήδη επενδύσει σε νέες τεχνολογίες», δήλωσε.

Ωστόσο, ξεκαθάρισε πως οι επενδύσεις αυτές προϋποθέτουν σταθερό και δίκαιο ρυθμιστικό περιβάλλον, το οποίο να ενθαρρύνει και όχι να αποθαρρύνει τις πρωτοβουλίες.


Συμπέρασμα

Η τοποθέτηση του Θανάση Μαρτίνου αναδεικνύει το πάγιο αίτημα του ναυτιλιακού κόσμου: μια πράσινη μετάβαση που δεν τιμωρεί, αλλά ενδυναμώνει τη βιομηχανία και τις οικονομίες που τη στηρίζουν.
Όπως φαίνεται, η συζήτηση για την αποανθρακοποίηση μόλις ξεκινά — και η ελληνική ναυτιλία σκοπεύει να έχει καθοριστικό λόγο στη διαμόρφωσή της.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *