
Το νέο deal του Προκοπίου…
Αεικίνητος, πραγματικά, ο 78χρονος tycoon, Γιώργος Προκοπίου, ο οποίος δεν σταματά να εκπλήσσει με τις επιχειρηματικές του κινήσεις. Μετά την απόκτηση του 2% της Lamda Development και τις αποφάσεις για την ανάπτυξη ιδιωτικού πανεπιστημίου για τη ναυτιλία, γραφείων και κατοικιών στο Ελληνικό, μαθαίνω ότι ο Προκοπίου έκλεισε ένα ακόμη deal.
Συγκεκριμένα, η εισηγμένη στο NYSE εταιρεία του πούλησε τέσσερα LNG carriers στη συνολική τιμή των 477,5 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για τα χωρητικότητας 149,700 cbm Clean Energy και Ob River (κατασκευής 2007), το Amur River (κατασκευής 2008) και το χωρητικότητας 155,000 cbm Arctic Aurora, που ναυπηγήθηκε το 2013.
Τα τρία πρώτα πλοία είναι ατμοκίνητα, ενώ το τέταρτο διαθέτει σύστημα πρόωσης με τριπλό ντιζελο-ηλεκτρικό σύστημα (TFDE). Η Dynagas LNG Partners συμφώνησε να μισθώσει ξανά τα τέσσερα πλοία για περίοδο μεταξύ πέντε και δέκα ετών.
Το συνολικό ποσό των τόκων της χρηματοδοτικής μίσθωσης είναι περίπου 130 εκατ. δολάρια.
Μετά τη λήξη της περιόδου μίσθωσης, η Dynagas LNG Partners μπορεί να αγοράσει πίσω τα πλοία από τη CDB Leasing έναντι συνολικού ποσού 95 εκατ. δολαρίων.
Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2024.
… και η συμφωνία για 4 νέα πλοία από την Αγγελική Φράγκου

Βέβαια, η ελληνική ναυτιλία και οι Έλληνες εφοπλιστές δεν σταματούν να εκπλήσσουν όλο τον κόσμο με τις κινήσεις τους. Αυτή τη φορά η δυναμική Αγγελική Φράγκου φέρεται να έχει κάνει μια μεγάλη παραγγελία 4 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η συμφωνία της Navios Maritime Partners έγινε στη Νότια Κορέ με την HJ Shipbuilding & Construction ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι υπέγραψε συμφωνία νέας ναυπήγησης για δύο πλοία 7.900 teu στα 110 εκατομμύρια δολάρια το καθένα από μια ανώνυμη ευρωπαϊκή ναυτιλιακή εταιρεία.
Το συμβόλαιο περιλαμβάνει επίσης συμφωνία για δύο επιπλέον πλοία που «δυνητικά αυξάνουν τη συνολική αξία της σύμβασης στα 600 δισεκατομμύρια KRW», ανέφερε το ναυπηγείο.
Η ναυτιλιακή αγορά βοά πάντως ότι πίσω από το deal βρίσκεται η Αγγελική Φράγκου, μια από τις πλουσιότερες και ισχυρότερες προσωπικότητες στο χώρο του εφοπλισμού.
Γιώργος Προκοπίου | Από τη Γλυφάδα στην κατάκτηση του κόσμου
Ο κ. Γιωργος Προκοπίου είναι ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές και εκτός από την ικανότητα του να διατηρεί ένα πολυ μεγάλο και ανταγωνιστικό εμπορικό στόλο άνω των πλοίων διακρίνεται και για τις παρεμβάσεις του κυρίως με αφορμές τα προβλήματα που προκαλεί στους επενδυτές το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα και τα εμπόδια που τίθενται για επενδύσεις.
Thank you for reading this post, don’t forget to subscribe!
Ο κ. Προκοπίου δεν μιλά συχνά αλλά όταν αποφασίσει να το κάνει δεν μασάει τα λόγια του.
Κάπως έτσι το έκανε χρόνια πίσω, τον μακρινό Απρίλιο του 2005 όταν απευθυνόμενος σε εκδήλωσης στη Ναυτιλιακή Λέσχη στο τότε Υπουργό ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Αλογοσκούφη, ο οποίος ήταν κεντρικός ομιλητής του είπε ορθά κοφτά ότι οι εφοπλιστές περίμεναν τη ΝΔ να βγει στην κυβέρνηση για να αλλάξει το νόμο για την φορολόγηση των ακινήτων των off shore και σχεδόν έξι μήνες μετά δεν είχε γίνει τίποτα.
Έσπευσε να διευκρινίσει ότι το ενδιαφέρον των εφοπλιστών για τις επενδύσεις σε ακίνητα έγκειται στο ότι ρισκάρουν σημαντικά κεφάλαια στη θάλασσα και λογικό είναι να επενδύουν μεγάλο μέρος των κερδών τους σε ακίνητα στη στεριά.
Ακόμη πιο «άμεση» ήταν πάντως η πιο πρόσφατη δημόσια τοποθέτηση του σε εκδήλωση που πραγματοποίησε το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο, στην Αθηναϊκή Λέσχη. Ο κ. Προκοπίου ξεκαθάρισε ότι «μαλ….ες επιχειρηματίες με εκατομμύρια δεν υπάρχουν» και ζήτησε από τους πολιτικούς να κάτσουν σε ένα τραπέζι με τους επιχειρηματίες και επενδυτές με σκοπό να συμφωνήσουν στον τρόπο της ανάπτυξης ώστε να ξαναρχίσουν οι επενδύσεις.
Ρίσκα
Είναι από τους πρώτους εφοπλιστές μαζί με τον αείμνηστο Γιάννη Αγγελικούση που είδαν τα σημάδια των καιρών πριν από έξι χρόνια και επένδυσαν στη ναυπήγηση Floating Storage and Regasification Units (FSRU)-Πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επανυγροποίησης, σταθμών αποθήκευσης φυσικού αερίου. Πρόκειται για μεγάλης χωρητικότητας LNG carriers, τα οποία μπορούν και να ταξιδεύουν εκτός από το να ναυλώνονται ως αποθηκευτικοί χώροι.
Εν μέσω πρωτόγνωρης ενεργειακής κρίσης, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, πολλά κράτη της Ε.Ε. αναζητούν αποθηκευτικούς χώρους και τα βλέμματα στρέφονται στα FSRU. Την περασμένη 10ετία υπήρχε μόλις ένα τέτοιου τύπου πλοίο ανά τον κόσμο. Σήμερα ο αριθμός τους ανέρχεται στα 48 και μέσα στην επόμενη τριετία θα ξεπεράσει τα 60 κομμάτια. Kαι στον τομέα αυτόν οι Ελληνες πλοιοκτήτες ήταν οι πρώτοι που επένδυσαν πριν από τρία χρόνια.
Το κόστος ναυπήγησης ενός τέτοιου πλοίου ανέρχεται στα 300 εκατ. δολάρια. Ο Ομιλος Αγγελικούση με επικεφαλής τη Μαρία Αγγελικούση, πιο συγκριμένα η Maran Gas, έχει μία τέτοια μονάδα. Πρόκειται για το «Excelerate Sequoia» ναυπήγησης 2020, χωρητικότητας 173.611 κυβικών μέτρων. Είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων μονάδα που ναυπηγήθηκε.
Στον τομέα αυτόν δραστηριοποιείται και η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά GasLog του Πήτερ Λιβανού που ολοκλήρωσε τη μετατροπή ενός LNG carrier. Ο Πήτερ Λιβανός συμμετέχει και στο project για την υλοποίηση του έργου «Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης».
Ναυπηγήσεις
Στο μεταξύ, σε πλήρη εξέλιξη έχει τα ναυπηγικά προγράμματα του ομίλου του ο Γιώργος Προκοπίου. Πριν από λίγες ημέρες η Dynagas παρέλαβε το νεότευκτο X-DF LNG carrier «Clean Cajun» χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων. Το πλοίο ναυπηγήθηκε στην κορεατική γιάρδα Hyundai Heavy Industries Ulsan Shipyard.
Η εταιρεία διαθέτει στόλο από 19 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου συμπεριλαμβανομένου ενός ακόμη LNG carrier, το οποίο θα παραληφθεί μέσα στους επόμενους μήνες. Αρχές Μαΐου, η άλλη εταιρεία του ομίλου με στόλο από δεξαμενόπλοια, η Dynacom, παρέλαβε το νεότευκτο suezamax «Oceania» χωρητικότητας 163.000 τόνων dw.
Η εταιρεία έχει εντάξει στον στόλο της ήδη τρία δεξαμενόπλοια μέσα στο 2022, ενώ στα τέλη Μαΐου αναμένεται ένα ακόμη. Ο στόλος της αποτελείται από 69 δεξαμενόπλοια.
Σκαραμαγκάς
Οσον αφορά την επένδυση του Γιώργου Προκοπίου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο πλοιοκτήτης είχε δηλώσει:
«Δεν πήραμε τα ναυπηγεία για να γίνουμε πολέμαρχοι, αλλά για να συντηρούμε και να ναυπηγούμε γιοτ. Ομως οι ανάγκες είναι τέτοιες που πρέπει να δούμε πώς θα προστατευθούμε. Φανταστείτε να μην είμαστε στην Ε.Ε. Μπορεί ό,τι συνέβη στην Ουκρανία το ίδιο να συμβεί και σε εμάς, στην Ελλάδα.
Αγόρασα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά γιατί με τσίγκλισε το όραμα να τα ξαναζωντανέψω και να εστιάσω στις νέες τεχνολογίες και στις νέες δυνατότητες. Να στηριχθούμε στα νέα παιδιά. Να μη δίνουμε τα λεφτά μας στο εξωτερικό για να φτιάχνουμε πλοία και την κρίσιμη στιγμή να βγάζουν τα ηλεκτρονικά τους από την πρίζα. Εχουμε τα πρωτεία στη ναυτιλία, πρέπει να αποκτήσουμε τα πρωτεία και στη ναυπηγική βιομηχανία».
Yachting
Ο Γιώργος Προκοπίου έχει μεγάλη αγάπη και για τον θαλάσσιο τουρισμό, ειδικά για το yachting. Δραστηριοποιείται μέσω της Olympic Marine.
«Η πατρίδα μας είναι η θάλασσα. Το παράρτημα είναι η στεριά. Εμείς είμαστε άνθρωποι της θάλασσας και για αυτό πρέπει να υποστηρίζουμε κάθε τέτοια προσπάθεια, διότι αυτό είναι το φυτώριο για τους μετέπειτα πλοιοκτήτες, εφοπλιστές», δήλωσε τον περασμένο Οκτώβριο στα εγκαίνια του 1ου Olympic Yacht Show 2021:
«Ξεκίνησα από την ιστιοπλοΐα και έτσι βρέθηκα στη θάλασσα. Το yachting αποτελεί μία οικονομική γέφυρα για την πατρίδα μας και ο θαλάσσιος τουρισμός ένα μεγάλο κομμάτι του τουρισμού. Χάρη στα πανέμορφα νησιά που διαθέτουμε μπορεί να γίνει η Ελλάδα διεθνές κέντρο του yachting και όπως είμαστε πρώτοι στην εμπορική ναυτιλία να γίνουμε πρώτοι και στο yachting».
Ο Γιώργος Προκοπίου έκανε ένα όνειρο ζωής πραγματικότητα. Το υπερπολυτελές mega yacht του, το «Dream». Χρειάστηκαν 10 χρόνια για να το υλοποιήσει.
Οι κόρες
Στον όμιλό του, που έχει έδρα σε Καλλιθέα με την Dynacom και στη Γλυφάδα με την Dynagas, εργάζονται οι τέσσερις κόρες του που απέκτησε με τη σύζυγό του Αλεξάνδρα. Η Ελίζα και η Ιωάννα ασχολούνται με τη φορτηγό ναυτιλία, η Μαρίνα με τα δεξαμενόπλοια, ενώ στον όμιλο εργάζεται και η μικρότερη Μαρία-Ελένη.




Ο Γιώργος Προκοπίου είναι γέννημα θρέμμα Γλυφαδιώτης. Ο πατέρας του ήταν ένας από τους πιο γνωστούς «στεριανούς» επιχειρηματίες της Αθήνας. Ο ίδιος σπούδασε πολιτικός μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Το όνειρό του όμως είχε το χρώμα του γαλάζιου. Μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη, ο οποίος ελέγχει τη ναυτιλιακή εταιρεία Cetrofin, βασιζόμενοι σε κεφάλαια από το real estate στο οποίο δραστηριοποιούνταν η οικογένειά του, δημιούργησαν έναν ισχυρό στόλο κάτω από το σινιάλο της Dynacom. Αγόρασε το πρώτο του πλοίο το 1971. Ηταν ένα δεξαμενόπλοιο με το όνομα «Pennsylvania» χωρητικότητας 55.000 τόνων. Οπως ο ίδιος παραδέχεται, η πρώτη του αγάπη ήταν τα δεξαμενόπλοια.
Το 1996 τα δύο αδέλφια χάραξαν τη δική τους πορεία, διατηρώντας όμως πάρα πολύ καλές σχέσεις μεταξύ τους. Ο χωρισμός τους ήταν καθαρά μία επιχειρηματική απόφαση.
Η αγάπη του για το υγρό στοιχείο τον έκανε να ασχοληθεί πριν από χρόνια και με το άθλημα της υδατοσφαίρισης. Μαζί με τον πολύ καλό του φίλο, τον Νίκο Τσάκο, είχαν αναλάβει την τύχη της ομάδας της Χίου. Δεν ήταν λίγες οι φορές που έπαιρναν το ιδιωτικό τζετ και πετάγονται στη Χίο για να παρακολουθήσουν αγώνα.
Το 2010, τα φώτα της δημοσιότητας στράφηκαν επάνω του όταν έγινε γνωστό ότι ναυπηγεί ένα πλωτό θηρίο 106 μέτρων σε ναυπηγεία της Ιταλίας. Το ονόμασε «Dream», γιατί το κατασκεύασε όπως το είχε ονειρευτεί.
Το real estate
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Γιώργος Προκοπίου έχει ίσως το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο με επενδύσεις στο real estate, μακράν, από όλους τους Ελληνες επιχειρηματίες και εφοπλιστές που ασχολούνται με τον τομέα αυτό. Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές, μεγαλώνοντας την οικογενειακή παράδοση. Εχει τα «φιλέτα» στα νότια προάστια, στο κέντρο της Αθήνας, σε νησιά, στη Μεσόγειο, στη Νέα Υόρκη και ανά τον κόσμο.
Ποια είναι η Αγγελική Φράγκου | «Αριστοτέλης Ωνάσης» γένους θηλυκού
Στα τέλη του 2020 η Lloyd’s την κατέτασσε 25η στους ανθρώπους με την μεγαλύτερη επιρροή στην παγκόσμια ναυτιλία. Και τώρα η Αγγελική Φράγκου ήρθε να κατακτήσει και μία κορυφή. Είναι πλέον η επικεφαλής της μεγαλύτερης – βάσει στόλου- εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας στη Wall Street. Με τη συγχώνευση των Navios Maritime Parthners και Navios Maritime Acquisition δημιουργήθηκε ένας γίγαντας με στόλο 143 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 15 εκατ. dwt και αθροιστικής αξίας 4,2 δισ. δολαρίων. Η μετοχή της δεύτερης μάλιστα εκτινάχθηκε 38% στον απόηχο της είδησης.
Thank you for reading this post, don’t forget to subscribe!
Σύμφωνα με το moneyreview, το πρώτο μεγάλο βήμα προς τη δημιουργία του ναυτιλιακού γίγαντα η κ. Φράγκου το είχε κάνει από τνο περασμένο Ιανουάριο. Τότε ανακοίνωσε τη συγχώνευση της Navios Maritime Partners με τη Navios Maritime Containers, δημιουργώντας μία εταιρεία με στόλο 84 πλοίων, εκ των οποίων τα 39 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα 45 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Η Αγγελική Φράγκου έχει αποδείξει ότι ξέρει να ξέρει να ξεπερνάει φουρτούνες και να ταράζει η ίδια τα νερά. Είναι άλλωστε μαζί με τον αδελφό της η τέταρτη γενιά εφοπλιστών στην οικογένειά τους. Γεννήθηκε στη Χίο και ο πατέρας της είναι ο εφοπλιστή Νικόλας Φράγκος.

Η ίδια σπούδασε μηχανολογία στην Αμερική και ργάστηκε για κάποια χρόνια ως αναλύτρια στη Wall Street, στον εμπορικό όροφο της “Republic National Bank”. Τα ηνία της Navios τα ανέλαβε το 2004. Επτά χρόνια αργότερα, το 2011 το Fortune θα την κατέτασσε 50η στη λίστα με τις πιο ισχυρές γυναίκες του παγκόσμιου επιχειρείν.
Σε ερώτηση που είχε δεχθεί κάποτε για την παρουσία των γυναικών σε ισχυρές θέσεις της ναυτιλίας, είχε πει: «Δεν πιστεύω στο φύλο, τη φυλή, τη θρησκεία. Αν σκεφτείτε ποτέ ότι εργάζεστε σε μια εταιρεία για οποιαδήποτε άλλο λόγο πέρα από την ικανότητά σας, πρέπει να φύγετε».
Η οικογένεια
Γεννήθηκε στο νησί της Χίου στο βόρειο Αιγαίο Πέλαγος και προέρχεται από μια οικογένεια εφοπλιστών, με καταγωγή από τα Καρδάμυλα Χίου. Ο πατέρας της είναι ο εφοπλιστής Νικόλαος (Νικόλας) Φράγκος. Αδέρφια της είναι ο Ιωάννης, η μεγαλύτερη ετεροθαλής της αδερφή, Μαρία, και η μικρότερη ετεροθαλής της αδερφή, Κατερίνα. Ο αδερφός της είναι επίσης εφοπλιστής, με την δικιά του εταιρεία, ενώ και οι δύο τους είναι η τέταρτη γενιά εφοπλιστών στην οικογένειά τους.
Η Φράγκου πήρε το Bachelor’s πτυχίο της πάνω στην μηχανολογία, από το “Πανεπιστήμιο Farleigh Dickinson” και το πτυχίο Master’s της πάνω στην μηχανολογία, από το “Πανεπιστήμιο Κολούμπια”.
Το 2004, η Φράγκου με το ποσό των 200 εκατομμυρίων αγόρασε την “Navios”. Πριν από αυτό, εργαζόταν στην Wall Street, ως αναλύτρια στον εμπορικό όροφο της “Republic National Bank“, για κάποια χρόνια.

Από τα θρανία της Wall Street
Διαβάζουμε στο fortunegreece.com: «Εκμεταλλευόμενη τις γνώσεις της στα χρηματοοικονομικά, καθώς έκανε το πέρασμα της από τα θρανία της Wall Street το διάστημα 1987 -1989, ασχολήθηκε με τις εταιρείες εξαγορών ειδικού σκοπού, στις οποίες είδε το κατάλληλο όχημα για να αναπτύξει ακόμα περισσότερο τις επιχειρηματικές της δραστηριότητές. Οι εν λόγω εταιρικές οντότητες δεν έχουν έσοδα, και είναι σχεδιασμένες με αποκλειστικό σκοπό την ολοκλήρωση των εξαγορών άλλων εταιρειών. Το περιθώριο κέρδους του κλάδου ήταν τέτοιο που η κυρία Φράγκου εγκατέλειψε την καριέρα της ως χρηματιστηριακή αναλύτρια για να αποτελέσει την πέμπτη γενιά της οικογένειας που βιοπορίζεται από τη θάλασσα.
Έτσι επενδύει 200 εκατομμύρια δολάρια σε μία τέτοια εταιρεία, και τη χρησιμοποιεί για να εξαγοράσει την International Shipping Enterprises, εταιρεία που είχε στήσει η United States Steel Corp. στα μέσα της δεκαετίας του ’50 για τη μεταφορά σιδήρου από τη Βενεζουέλα στον Καναδά και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Γίνεται η πρώτη Ελληνίδα επικεφαλής ναυτιλιακής εταιρείας επενδύσεων που έμπαινε στο Χρηματιστήριο Nasdaq, αντλώντας χρήματα από τη δύσκολη και απαιτητική χρηματιστηριακή αγορά των ΗΠΑ.
Λίγους μήνες αργότερα, στα τέλη Αυγούστου του 2005, προχωράει σε μία μεγάλη εμπορική συμφωνία και εξαγοράζει την ναυτιλιακή εταιρεία Navios, την οποία ήλεγχε κατά 66% η οικογένεια Δαυίδ, ένα μεγάλο όνομα στην ελληνική βιομηχανία που κατέχει την Coca-Cola Hellenic Bottling και τον όμιλο Frigoglass.
«Μία εταιρεία εξαγορών ειδικού σκοπού μπορεί να οδηγήσει πολύ γρήγορα στο χρηματιστήριο», επισημαίνει η κυρία Φράγκου. «Άλλαξα εντελώς τη συγκεκριμένη αγορά, η οποία κατέληξε να έχει αξία 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων» αναφέρει σε μια συνέντευξη της.
Ξαφνικά, η κυρία Φράγκου είχε αναδειχθεί σε διεθνή παίκτη της ναυτιλίας και είχε πλέον αποκτήσει πρόσβαση σε κεφάλαια τρίτων. Αποφάσισε να εισάγει άλλες δύο εταιρείες της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (NYSE). Η πρώτη, η Navios Maritime Partners (2007) , υπήρξε πόλος έλξης για τους επενδυτές χάρη στην υψηλή της απόδοση, ενώ η δεύτερη, η Navios Maritime Acquisition (2008), έχει υπό τον έλεγχό της ένα στόλο δεξαμενόπλοιων.
Οι τρεις εταιρείες μαζί αγγίζουν τα 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε αξία, ενώ η Navios έχει ήδη εξασφαλισμένα από χρονοναυλώσεις έσοδα για το 2013 και 2014, ύψους 181 και 122,6 εκ. δολ. αντίστοιχα. Ένας από τους πιο γνωστούς ναυλωτές της είναι ο διεθνής κολοσσός της Glencore.
Με πληροφορίες από τη στήλη wiseman