Μέσα σε μία δεκαετία τα τεράστια πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου υπερδιπλασιάστηκαν και σήμερα υπερβαίνουν τα 800 σε όλο τον κόσμο, ενώ οι παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις αυξάνονται ιλιγγιωδώς.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, η ενεργοβόρα Ευρώπη απορρόφησε τη μερίδα του λέοντος από το υγροποιημένο αέριο που μεταφέρθηκε από τις ΗΠΑ, πάνω από το 70% των αμερικανικών εξαγωγών. Κάλυψε επίσης τη δίψα της για LNG με εισαγωγές από τη Ρωσία, το Κατάρ, τη Νιγηρία και την Αλγερία. Μιλάμε για πάνω από 10 εκατομμύρια τόνους LNG τον μήνα, που τους πιο κρύους μήνες του χρόνου μπορεί να αυξάνονται.
Oι Ελληνες πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν στο παγκόσμιο παιχνίδι των υδρογονανθράκων; Προφανώς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας VesselsValue, οι Ελληνες εφοπλιστές διαθέτουν τον μεγαλύτερης αξίας στόλο πλοίων μεταφοράς LNG, που αποτιμάται πάνω από 19 δισ. δολάρια.
Φυσικά μακράν πρώτοι -πάνω από την Κίνα, την Ιαπωνία, τις ΗΠΑ- παραμένουν και στο παραδοσιακό πεδίο δράσης τους, τα δεξαμενόπλοια αργού, με στόλο αξίας περίπου 42 δισ. δολαρίων, αλλά πιο εντυπωσιακή ως πολύ πρόσφατη είναι η επίδοσή τους στα πλοία LNG.
Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κατέχουν σχεδόν το 16% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς αερίου (LNG και LPG), που αντιστοιχεί σε πάνω από 170 πλοία. Αλλά ο αριθμός αυτός είναι ραγδαία μεταβαλλόμενος, καθώς στη διάρκεια του 2020-2021 το 10% των παραγγελιών νέων πλοίων στα ναυπηγεία της Απω Ανατολής (κυρίως) αφορά πλοία LNG.
Στους Ελληνες κυρίαρχους των θαλασσών και στο υγροποιημένο αέριο συναντάμε μερικά πασίγνωστα και στο ευρύ κοινό ονόματα. Η Stealth Gas (του Χ. Βαθειά) διαθέτει 46 πλοία μεταφοράς LNG, ακολουθούμενη από τη Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση με 28 πλοία LNG και ακόμη 9 υπό κατασκευή.
Η Dynagas του Γ. Προκοπίου, που βρίσκεται κοντά στην τελική απόκτηση και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, διαθέτει 13 πλοία LNG αξίας σχεδόν 3 δισ. δολαρίων. Πάνω από 30 είναι τα πλοία LNG που διαθέτει μέσω διαφορετικών εταιρικών σχημάτων ο όμιλος Λιβανού, 16 πλοία διαθέτει η TMS Cardiff Gas (Οικονόμου), με 13 συν 2 παραγγελθέντα εμφανίζεται η Theramaris του Ν. Μαρτίνου, ενώ ανερχόμενη δύναμη στο πεδίο θεωρείται η Capital Gas του Β. Μαρινάκη
με έξι πλοία LNG ενεργά και άλλα τρία στα σκαριά κορεατικών ναυπηγείων. Με τους ρυθμούς αυτούς, που αφορούν μόνο την πρώτη εξάδα των Ελλήνων πλοιοκτητών, είναι πολύ πιθανό εντός του 2022 το μερίδιό τους στον παγκόσμιο στόλο πλοίων LNG να φτάσει ακόμη και το 25%.
Η δραστηριοποίηση των Ελλήνων εφοπλιστών στη μεταφορά υγροποιημένου αερίου φέρνει ασύλληπτα έσοδα. Οι διακυμάνσεις των ναύλων ανάλογα με την εποχή και τη ζήτηση είναι τεράστιες, από 30.000 δολάρια τη μέρα μέχρι 424.000 δολάρια τη μέρα, που καταγράφηκε ως ιστορικό ρεκόρ από τους Lloyd’s τον περασμένο μήνα.
Και τα πλοία LNG δεν διασχίζουν τους ωκεανούς με 100 μίλια την ώρα. Είναι πολλά τα λεφτά και οι πλοιοκτήτες έχουν κάθε λόγο να τρίβουν τα χέρια τους, μεταξύ άλλων, για το ναυάγιο του αγωγού EastMed.
Έλληνες εφοπλιστές: Επενδύσεις 1,6 δισ. δολαρίων σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα από τις αρχές του έτους
Με επενδύσεις ύψους σχεδόν 1,6 δισ. δολαρίων από τις αρχές του έτους, οι Έλληνες εφοπλιστές προχωρούν στην ισχυροποίηση και αναδιάρθρωση των στόλων τους.
Οι κινήσεις τους στη second hand αγορά εστιάζονται στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και στα δεξαμενόπλοια, ενώ οι νέες παραγγελίες αφορούν πλοία μεταφοράς LNG και containerships.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και 13 Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους, οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 29 πλοία καταβάλλοντας συνολικά 513,9 εκατομμύρια δολάρια. Από αυτά τα 12 ήταν bulker συνολικής αξίας 260,3 εκατ. δολαρίων και 16 δεξαμενόπλοια αξίας σχεδόν 250 εκατ. δολαρίων.
Οι νέες παραγγελίες
Σύμφωνα με την VV η Maran Gas της Μαρίας Αγγελικούση, έκλεισε συμφωνίες για τη ναυπήγηση τεσσάρων LNG carriers συνολικού κόστους 857 εκατ. δολαρίων.
Η πρώτη παραγγελία που έγινε γνωστή τον Ιανουάριο αφορούσε στην άσκηση option προηγούμενης συμφωνίας της Maran Gas με τα ναυπηγεία DSME της Νοτίου Κορέας για την ναυπήγηση δύο ακόμη πλοίων μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 174.000 cbm, το κόστος των οποίων, εκτιμάται από την VesselsValue, στα 420 εκατ. δολάρια.
Τον Φεβρουάριο ακολούθησε η παραγγελία δύο ακόμη πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα παραλάβει η ναυτιλιακή το δεύτερο εξάμηνο του 2025, αυξάνοντας .
Στην παραγγελία τριών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 1.800 teu το καθένα προχώρησε στις αρχές Ιανουαρίου, ο Βαγγέλης Μαρινάκης μέσω της εταιρείας του Capital Executive Ship Management, σύμφωνα με την VesselsValue. Η συνολική αξία της επένδυσης ανέρχεται στα 96 εκατ. δολάρια.
H συμφωνία υπεγράφη με το ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard.
Ισχυροποιούν την θέση του στα containerships
Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Euroseas, του Αριστείδη Πίττα, έκλεισε συμφωνία με το Ναυπηγείο Hyundai Mipo της Νότιας Κορέας για την κατασκευή δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οικολογικού σχεδιασμού και μεταφορικής ικανότητας 2.800 teu.
Τα δύο νέα πλοία, συνολικού κόστους 85 εκατ. δολαρίων, θα παραδοθούν στην εταιρεία κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2023 και το πρώτο τρίμηνο του 2024, αντίστοιχα.
Η Euroseas είχε παραγγείλει τον Ιούνιο του 2021 δύο παρόμοια πλοία, αξίας 76 εκατ. δολαρίων, με στόχο να ισχυροποιήσει την θέση της στον τομέα των μεγάλων εμπορευματοκιβωτίων.
Η εισηγμένη στο Nasdaq εταιρεία διαθέτει στόλο 16 containerships.
Mε την παραγγελία δύο νέων feeder containerships συνδέεται η Cosmoship Management, συμφερόντων του εφοπλιστή Νίκου Σάββα. Πρόκειται για συμφωνία που έκλεισε με το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Dae Sun Shipbuilding & Engineering για την κατασκευή δύο πλοίων χωρητικότητας 1,000 teu, κόστους 22 εκατ. δολαρίων έκαστο, σύμφωνα με την VesselsValue. Η παράδοση τους προγραμματίστηκε για το 2023 και το 2024.
Mε τη νέα κίνηση τα υπό παραγγελία πλοία της Cosmoship θα ανέλθουν σε έξι, καθώς ένα χρόνο πριν, τον Ιανουάριο 2021, η εταιρεία είχε παραγγείλει στο κινέζικο ναυπηγείο CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding τέσσερα ακόμη containerships.
Ηandelsblatt για Ουκρανικό: «Οι Έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν έγκαιρα στο LNG»
Ρεπορτάζ του ανταποκριτή της Ηandelsblatt στην Ελλάδα Γκερτ Χέλερ αναφέρεται στους «πλοιοκτήτες του Πειραιά», οι οποίοι επενδύοντας έγκαιρα, επωφελούνται τώρα από τις υψηλότερες τιμές.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «η κρίση του φυσικού αερίου αναγκάζει την Ευρώπη να επανεξετάσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία. Η κρατική εταιρεία Gazprom μείωσε ήδη τις παραδόσεις της τον Ιανουάριο. Σε περίπτωση ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, ελλοχεύει ο κίνδυνος να υπάρξουν προβλήματα εφοδιασμού. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) μπορεί να βοηθήσει στην εξασφάλιση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο για ολόκληρη την Ευρώπη. Και αυτά είναι τα καλά νέα για τους Eλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν επενδύσει πολλά στην κατασκευή δεξαμενόπλοιων LNG κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, ενώ σήμερα ο πιο σύγχρονος στόλος παγκοσμίως βρίσκεται υπό τον έλεγχό τους».
Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά σχολιάζει, «οι Έλληνες πλοιοκτήτες αναγνώρισαν από νωρίς την τάση προς το υγραέριο. Επένδυσαν συγκεκριμένα σε δεξαμενόπλοια υγραερίου από τη δεκαετία του 1990 και απέκτησαν σημαντική επιρροή στον σχεδιασμό των πλοίων, όπως για παράδειγμα στην ανάπτυξη δεξαμενών αερίου ιδιαίτερα μικρού βάρους.
Μέχρι στιγμής, οι Έλληνες έχουν ναυλώσει τα πετρελαιοφόρα τους κυρίως στην περιοχή της Ασίας. Η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Ταϊβάν αποτελούν παραδοσιακά τους μεγαλύτερους αγοραστές υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ένας από τους σημαντικότερους προμηθευτές στην περιοχή παραμένει η Αυστραλία. Οι ΗΠΑ αποκτούν ωστόσο όλο και μεγαλύτερη σημασία ως προμηθευτής στον εφοδιασμό της Ευρώπης, ενώ φέτος αναμένεται να ξεπεράσουν το Κατάρ και την Αυστραλία».