Πολύς λόγος γίνεται στα ΜΜΕ για το LNG και τα κέρδη που μπορεί αυτό να αποφέρει στην Ελλάδα. Ωστόσο φαίνεται πως το ευρύ κοινό δε γνωρίζει τι ακριβώς είναι αυτό και ποιες οι διαφορές του από άλλα ενεργειακά προϊόντα φυσικού αερίου. Οπότε ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Τι είναι το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG είναι φυσικό αέριο το οποίο ψύχεται στους -162 °C περίπου υπό κανονική πίεση. Είναι άοσμο, μη τοξικό, μη διαβρωτικό και λιγότερο πυκνό από το νερό. Στην πραγματικότητα είναι φυσικό αέριο αλλά σε υγροποιημένη μορφή ώστε να μεταφέρεται εύκολα. Η υγροποίηση του φυσικού αερίου επιτυγχάνεται σε εξειδικευμένες παραγωγικές μονάδες (LNG liquefaction terminals) συνήθως σε σχετικά μικρή απόσταση από τα πεδία παραγωγής.
Καμιά φορά προκύπτει σύγχυση στο κοινό με το CNG. Τι είναι το CNG
To CNG είναι φυσικό αέριο υπό πίεση. Στα αγγλικά αναφέρεται ως Compressed Natural Gas – CNG – ενώ στα ελληνικά ως Πεπιεσμένο Φυσικό Αέριο – ΠΦΑ. Το CNG προκύπτει από την συμπίεση του φυσικού αερίου σε συμπιεστές που λειτουργούν στο υφιστάμενο δίκτυο, την παροχέτευσή του σε ειδικές φιάλες/βυτία και στη συνέχεια τη μεταφορά του στο χώρο της κατανάλωσης μέσω ειδικών ρυμουλκούμενων οχημάτων.
Το LNG (ελληνικά ΥΦΑ) υπερέχει του CNG όταν απαιτούνται μεγάλες ποσότητες σε μεγάλες αποστάσεις διότι καταλαμβάνει το 1/3 του όγκου για την ίδια απόδοση. Επιπλέον, διαθέτει εκμεταλλεύσιμο ψύχος.
Τι είναι το Υγραέριο LPG (Liquefied Petroleum Gas)
Το Υγραέριο LPG, από τα αρχικά της διεθνούς ονομασίας Liquefied Petroleum Gas ή LPG, είναι επίσης γνωστό ως Autogas. Αποτελείται κυρίως από προπάνιο, προπυλένιο, βουτάνιο, και βουτυλένιο σε διάφορα μίγματα. Παράγεται ως ένα παραπροϊόν της επεξεργασίας του φυσικού αερίου και της διύλισης του πετρελαίου. Τα συστατικά του υγραερίου είναι αέρια σε κανονικές θερμοκρασίες και πιέσεις.
Σε κανονικές θερμοκρασίες και πιέσεις, το υγραέριο εξατμίζεται. Εξαιτίας αυτού, το υγραέριο αποθηκεύεται σε φιάλες υπό πίεση. Σε αντίθεση με το φυσικό αέριο, το υγραέριο είναι βαρύτερο από τον αέρα. Έχει επίσης ένα πρόσθετο με βάση το θείο προστίθεται κανονικά στο LPG για να διευκολυνθεί η ανίχνευση διαρροών.
Σε τι χρησιμεύει το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG χρησιμοποιείται κυρίως στη βαριά βιομηχανία σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες της Ευρώπης. Για τις πιο πολλές αναπτυσσόμενες χώρες, αυτό δεν είναι μια πρακτική επιλογή.
Μεγάλη σημασία έχει η Ρεβυθούσα. Τι είναι στη Ρεβυθούσα;
Οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG στην Ρεβυθούσα περιλαμβάνουν:
Δύο δεξαμενές αποθήκευσης συνολικής χωρητικότητας 130.000 κ.μ. (65.000 κ.μ. έκαστη)
Εγκαταστάσεις ελλιμενισμού δεξαμενόπλοιων
Κρυογενικές εγκαταστάσεις
Αεριοποιητές, για την επαναεριοποίηση του LNG και την τροφοδοσία του συστήματος μεταφοράς
Δύο αγωγούς διασύνδεσης της Ρεβυθούσας με το σύστημα μεταφοράς.
Ναυλωμένο δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας 29,500 κ.μ. Υ.Φ.Α.
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG και οι αγωγοί (πχ EastMed) . Σύγκριση
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG δεν ακούγεται εξίσου εντυπωσιακό με τον EastMed κι άλλους αγωγούς μεταφοράς αερίου. Ένας αγωγός, ειδικά στην περιοχή μας, απαιτεί διακρατικές συμφωνίες και έχει διπλωματικές και γεωστρατηγικές επεκτράσεις (βλ. Τουρκία) ενώ το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG είναι απλά ένα πλοίο.
Αυτό όμως είναι και το μεγάλο όφελος που παρέχει.
Οι αγωγοί δημιουργούν εξαρτήσεις και δεσμεύσεις, ενώ το LNG προσφέρει ελευθερία επιλογών και κινήσεων. Οι αγωγοί συνδέονται με μονοπωλιακές καταστάσεις, πολιτικές πιέσεις και αδιαφανείς διαδικασίες, ενώ το LNG με ελεύθερη διαπραγμάτευση και διαφανείς εμπορικές συναλλαγές. Οι αγωγοί είναι λοιπόν το παρελθόν και το LNG το μέλλον της μεταφοράς φυσικού αερίου στον κόσμο.
Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG και Έλληνες Εφοπλιστές
Αυτά φαίνεται πως σκέφτονται και οι Έλληνες πλοιοκτήτες που στρέφονται στο Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value (τέλη 2019), η αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου (συμπεριλαμβανομένων και των υπό κατασκευή) φτάνει τα 19,5 δισ. δολάρια, ενώ οι Ιάπωνες, που είχαν τα ηνία για πολλά χρόνια, έχουν μείνει πίσω, με αξία στόλου στα 14,3 δισ. δολάρια. Ταυτόχρονα ανεβαίνει και η Κίνα, η οποία βρίσκεται πλέον στην τρίτη θέση με αξία στόλου 5,9 δισ. δολ.
Τον μεγαλύτερο στόλο διαθέτει ο όμιλος Αγγελικούση με 44 πλοία, ενώ ακολουθεί ο Πίτερ Λιβανός με την Gaslog με έναν στόλο 35 πλοίων, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου που διαθέτει 19 πλοία και ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου με 16.
Σημαντικές κινήσεις στην ενεργειακή σκακιέρα έχουν κάνει και άλλα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως η Tsakos Energy Navigation του ομίλου Τσάκου με τρία πλοία, η Thenamaris του Νίκου Μαρτίνου με πέντε πλοία, η Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου αλλά και η Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση που διαθέτει πέντε πλοία.
Άνοιγμα στη συγκεκριμένη αγορά έκανε και ο όμιλος Λάτση με δύο πλοία, καθώς και η Chandris της οικογένειας Χανδρή, επίσης με δύο πλοία. Ο δε όμιλος Βαγγέλη Μαρινάκη έχει στα σκαριά ναυπηγικό πρόγραμμα που μπορεί να φτάσει μέχρι και 10 νέα πλοία.
Κατακλείδα
Το ζήτημα του COVID-19 παραμένει ένας άγνωστος παράγοντας στην οικονομική εξίσωση του μέλλοντος. Κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει αυτή τη στιγμή πως θα επηρεαστεί η παγκόσμια αγορά ενέργειας.
Όλοι (χώρες και ιδιώτες) τηρούν στάση αναμονής επί του παρόντος.