O East Med και το γεωπολιτικό τέχνασμα της Άγκυρας.Χτύπημα του Covid-19 στον αγωγό φυσικού αερίου

Διαγωνισμός προσφορών για κατασκευή του αγωγού East Med

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η εταιρεία IGI Poseidon προκήρυξε διαγωνισμό για δραστηριότητες Μελέτης, Προμήθειας, Κατασκευής και Εγκατάστασης   (Engineering, Procurement, Construction and Installation/EPCI)  που σχετίζονται με τα υπεράκτια τμήματα του έργου αγωγού EastMed αναφέρει το Offshore Energy.

Η IGI Poseidon είναι κοινοπραξία 50:50 μεταξύ της Δημόσια Επιχείρησης Αερίου της Ελλάδας (ΔΕΠΑ) και της Edison International Holding.

Ο αγωγός East Med  (East Med Pipeline) είναι ένα έργο αγωγού φυσικού αερίου μήκους 1.900 χιλιομέτρων για τη σύνδεση των αποθεμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με την Ελλάδα. Το έργο του αγωγού East Med βρίσκεται επί του παρόντος στη φάση ανάπτυξης του FEED.

Ο αγωγός θα έχει αρχική ικανότητα μεταφοράς δέκα δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως στην Ελλάδα και την Ιταλία και σε άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Αυτή η ανακοίνωση αφορά την πρώτη φάση του East Med, με άλλα λόγια το υπεράκτιο τμήμα μήκους 1.600 χιλιομέτρων.

Η χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω σε ένα μέγιστο ποσοστό των  20 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως στη δεύτερη φάση.

Το έργο έχει επίσης επιβεβαιωθεί ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή..

Το IGI Poseidon θα επιλέξει δύο υποψηφίους για να εκτελέσει πρώιμες προπαρασκευαστικές δραστηριότητες μηχανικής ταυτόχρονα με το FEED.

Σύμφωνα με τα έγγραφα διαγωνισμού του αγωγού East Med, η αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. Ο διαγωνισμός προσφορών θα παραμείνει ανοικτός έως τις 15 Ιουνίου 2020.

Εντωμεταξύ, τροποποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία, με την οποία επεκτείνεται το έργο του αγωγού IGI Poseidon, το χερσαίο τμήμα του  οποίου θα ξεκινά από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα, θα διέρχεται από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στην ακτή του Ιονίου, όπου θα συνδέεται με το υποθαλάσσιο τμήμα, προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος της Ελλάδας.

Το κρίσιμο έργο

Μόνο ως ένα κρίσιμο έργο με ιδιαίτερο στρατηγικό ενδιαφέρον και ενεργειακά οφέλη για την Ελλάδα και, γενικότερα, την Ευρώπη μπορεί να αντιμετωπιστεί ο East Med Pipeline. Ο διασυνδετήριος αγωγός για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Ισραήλ, στην Κύπρο κι από εκεί στην Κρήτη, την Πελοπόννησο και, μέσω Θεσπρωτίας, στην Ανατολική Ιταλία τυγχάνει απόλυτης στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ένωση -γι’ αυτό και η ένταξή του στο PCI- αλλά και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η έντονη προκλητικότητα με τις παράνομες γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ και τη συμφωνία με τη Λιβύη έχει επισπεύσει τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των μελετών του αγωγού. Η πολιτική πρωτοβουλία για τη διακρατική υπογραφή του αγωγού από τις πολιτικές ηγεσίες της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ στις αρχές του έτους, παρείχε ένα επιπλέον κίνητρο για να δρομολογηθούν εξελίξεις σε εταιρικό επίπεδο. Από εκεί και πέρα, ωστόσο, όλες οι πλευρές γνωρίζουν και κατανοούν τις αντικειμενικές συνθήκες για την κατασκευή του αγωγού.

Ο αγωγός βρίσκεται ακόμη σε στάδιο μελετών ενώ εκκρεμεί η Μελέτη Εφαρμογής και, αμέσως έπειτα, η λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης. Η διαδικασία αυτή μπορεί να ολοκληρωθεί, μετά το προπαρασκευαστικό στάδιο, περίπου σε μια διετία. Για την κατασκευή του απαιτείται συνολικά χρονικό διάστημα δύο – τρία έτη ενώ άλλα τόσα θα χρειαστούν προκειμένου να τεθεί σε λειτουργία.

Εκτός, όμως, από το ζήτημα του χρόνου, ο αγωγός απαιτεί να δαπανηθούν και μεγάλα ποσά που αγγίζουν περίπου τα 7 δισ. δολάρια. Ο λόγος είναι ότι ο αγωγός έχει συνολική έκταση 1.900 χλμ. με τα 1.300 να είναι υποθαλάσσια ενώ το βάθος του ενδέχεται σε ορισμένα σημεία να ξεπεράσει και τα τρία χιλιόμετρα. Το ελπιδοφόρο σ’ αυτό το σενάριο είναι η ένταξή του στο Projects of Common Interest (PCI) της Ε.Ε. και η χρηματοδότησή του από κοινοτικούς πόρους. Αξίζει να σημειωθεί πως η Κομισιόν έχει δώσει έγκριση για τη συγχρηματοδότηση σταδίων ωρίμανσης του έργου παρέχοντας 34,5 εκατ. ευρώ.

Στη λίστα των προβλημάτων εντάσσεται και η πολιτική αντιπαράθεση που γεννά, με δεδομένο ότι ορισμένες χώρες δεν επιθυμούν, η καθεμιά για δικούς της λόγους, την ολοκλήρωσή του. Μία εξ’ αυτών η Ρωσία που θέλει να έχει το μονοπώλιο στην παροχή φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ η άλλη η Τουρκία που, εκτός από το γεωπολιτικό διακύβευμα, δεν παύει να «καλοβλέπει» το σενάριο να περάσει από τα εδάφη της το φυσικό αέριο για να κατευθυνθεί προς την Ευρώπη. Τέλος, υπάρχουν και εταιρείες που ενδέχεται να έβλεπαν με θετικό βλέμμα μια τέτοια εξέλιξη ενώ ο αγωγός περνάει από ύδατα της Μεσογείου που δεν έχουν οριοθετηθεί.

η συνέχεια στην επόμενη σελίδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *