Last updated on 14 Απριλίου, 2021 at 08:38 μμ
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Ως γεωπολιτικό τέχνασμα προκειμένου να αποκτήσει μερίδιο λόγου στην κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου East Med αξιοποιεί η Άγκυρα το μνημόνιο κατανόησης (Memorandum of Understanding) που έχει υπογράψει με την αναγνωρισμένη από τον ΟΗΕ κυβέρνηση της Λιβύης. Το σκεπτικό της τουρκικής κυβέρνησης παρουσιάζεται αναλυτικά σε πρόσφατο άρθρο που έχει δημοσιεύσει η φιλοκυβερνητική Daily Sabah και το οποίο παρουσιάζει τη γειτονική χώρα ως θύμα των ενεργειών Αθήνας και Λευκωσίας.
Το άρθρο επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι είναι ανοιχτή η δυνατότητα σύναψης διμερών και πολυμερών συμφωνιών μεταξύ κρατών, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές δεν παραβιάζουν ή, έστω, δεν επηρεάζουν το διεθνές δίκαιο ή κάποια τρίτη χώρα ενώ συμπληρώνει πως το μνημόνιο μεταξύ Άγκυρας και Λιβύης δεν παραβιάζει τα δικαιώματα καμίας τρίτης χώρας.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι, παρά τη διεθνή καταδίκη της συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών, το άρθρο αναφέρει πως σε μάκρο-επίπεδο η κριτική δεν ήταν ιδιαίτερα ενθουσιώδης καθώς περιορίστηκε μόνο στην Ελλάδα, τους συμμάχους της, Κύπρο και Ισραήλ, και την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ δεν περιλαμβάνει ακόμη και την άμεσα ενδιαφερόμενη Αίγυπτο.
Σε κάθε περίπτωση, το άρθρο αγνοεί τη σαφή καταδίκη του μνημονίου κατανόησης από τις Ηνωμένες Πολιτείες που σημείωσαν ότι «η οριοθέτηση μεταξύ Τουρκίας – GNA έχει προκαλέσει εντάσεις στην περιοχή και είναι μη υποβοηθητική και προκλητική» ενώ, για δικούς της λόγους, και η Ρωσία κρατάει αποστάσεις σημειώνοντας πως «ευελπιστούμε ότι τα μέρη που υπέγραψαν τα προαναφερθέντα μνημόνια θα επιδείξουν πολιτική σύνεση και δεν θα προβούν σε βήματα τα οποία είναι ικανά να οξύνουν ακόμα περισσότερο την ούτως ή άλλως δύσκολη κατάσταση στη Λιβύη και συνολικά στη Μεσόγειο».
Το «πράσινο φως» για τον East Med
Από τις 3 Μαρτίου έχει ξεκινήσει, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, ο αδειοδοτικός κύκλος του αγωγού προκειμένου αυτός να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων 3,5 ετών. Ο υπουργός ενέκρινε το ελληνικό χερσαίο τμήμα του αγωγού προκειμένου ο φορέας υλοποίησής του IGI Poseidon (ΔΕΠΑ και Edison) να προχωρήσει, σύμφωνα και με τον σχετικό φάκελο που είχε κατατεθεί στο υπουργείο, στην ολοκλήρωση της αδειοδοτικής διαδικασίας στο τελευταίο τρίμηνο του επόμενου έτους προκειμένου η υλοποίηση του αγωγού να ολοκληρωθεί έως το 2024.
Ο φάκελος της IGI Poseidon περιελάμβανε το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης, τη Μελέτη Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων για το επίμαχο τμήμα και τον Φάκελλο κοινοποιήσης ενώ, μέσα στους επόμενους δύο περίπου μήνες, θα υποβληθεί προς έγκριση στη γ.γ. Στρατηγικών Επενδύσεων σχέδιο για την πληροφόρηση του κοινού αναφορικά με τον αγωγό. Εξάλλου, ο φορέας θα πρέπει εντός διετίας να υποβάλει και τον σχετικό φάκελο με τις απαραίτητες άδειες για την υλοποίησή του, που θα πρέπει να μην υπερβαίνει το ενάμιση έτος από την ημέρα αποδοχής του φακέλου.