Ακρίβεια | Ο τουριστικός… πληθωρισμός | Κρίση Κόστους Ζωής

Ακρίβεια | Ο τουριστικός… πληθωρισμός | Κρίση Κόστους Ζωής

Αν ρωτήσετε τους πολίτες τι είναι αυτό που τους απασχολεί περισσότερο από όλα θα σας απαντήσουν … η ακρίβεια. Το ζούμε καθημερινά, το σκεφτόμαστε και οι ίδιοι, το συζητούμε με τους φίλους μας…

Διονύσης Τζουγανάτος

Μπορεί να είναι το κόστος ενοικίασης, μπορεί να είναι το κόστος στα τρόφιμα ή στα καύσιμα… κανείς δεν μένει στο απυρόβλητο.

Είναι αυτό που διεθνώς ονομάζεται «κρίση κόστους ζωής».

Μελέτη που δημοσίευσε το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ δείχνει ότι το κόστος μόνο της διατροφής για ένα τετραμελές νοικοκυριό ήταν στα 451,4 ευρώ τον Νοέμβριο του 2022. Αυτό δίνει και μια εικόνα του τι σημαίνει να «τρέχει» σε αυτό το είδος δαπανών πληθωρισμός κοντά στο 10%.

Η κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει το ζήτημα, δίχως μεγάλη επιτυχία είναι η αλήθεια μιας και οι παράγοντες που προκαλούν την ακρίβεια είναι σύνθετοι, κάποιοι εδράζονται στο εξωτερικό και κάποιοι απαιτούν πολιτική βούληση για να διορθωθούν.

Ο πόλεμος με επιστολές δεν είναι βέβαιο πως θα αποδώσει καρπούς

Οι παγκόσμιες τιμές τροφίμων «κατά μέσο όρο δεν θα αποκλιμακωθούν. Είναι κάτι που θα πρέπει να συνηθίσουμε να το ζούμε, γιατί η ζήτηση θα ανεβαίνει περισσότερο από την προσφορά», λέει ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής στο ΟΠΑ, Νίκος Βέττας, στο πλαίσιο της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και Ποτών (ΣΕΒΤ).

Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα, ο οποίος συνεχίζει να αποτελεί μείζον κοινωνικό θέμα, επηρεάζεται σίγουρα από τις πολυεθνικές που εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση για να βάλουν καπέλο στις τιμές.

Στην Ελλάδα, που οι νόμοι της αγοράς λειτουργούν με χρονοκαθυστέρηση, η κυβέρνηση ξεκίνησε τον πόλεμο με… επιστολές ενώ τα σούπερ μάρκετ επιμένουν στην πολιτική των σταθερά υψηλών τιμών και των υψηλών περιθωρίων κέρδους.

Αναζητώντας τα αίτια και τη λύση όλα τα δεδομένα έχουν πέσει στο τραπέζι, και ο παράγοντας τουρισμός.

Το κοντέρ ανεβάζει στροφές

Η εκρηκτική άνοδος του τουριστικού προϊόντος με κορύφωση την άφιξη 30 εκατομμυρίων τουριστών μέσα σε μια χρονιά από τη μία ενισχύει το ΑΕΠ της χώρας από την άλλη όμως λειτουργεί και ως «καύσιμο» διατήρησης του πληθωρισμού σε υψηλά ποσοστά.

Αυτό γιατί οι λιανοπωλητές με βάση το νόμο της προσφορά και της ζήτησης έχουν συμφέρον να πωλούν ακριβότερα. Μόνο τυχαίο δεν είναι πως σε τουριστικές περιοχές της χώρας το κοντέρ γράφει υψηλές στροφές.

Η τουριστική κίνηση στην Αθήνα ανεβαίνει

Πολλοί αναλυτές φτάνουν αβίαστα στο συμπέρασμα πως ο τουρισμός στην Ελλάδα ευθύνεται για το ήμισυ σχεδόν του πληθωρισμού παρατηρώντας πως οι τιμές συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία παρά την πτώση του κόστους της ενέργειας.

Η ζήτηση για τις υπηρεσίες που συνδέονται με τον τουριστικό κλάδο «φουντώνει» τις τιμές σε κρίσιμους μια τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος με τα νοικοκυριά να βρίσκονται σε απόγνωση.

Οι προβλέψεις για αυξήσεις και η χαμένη μας αγοραστική δύναμη

Μάλιστα ο πρόεδρος Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος, προέβλεψε πως οι τιμές θα συνεχίσουν να τραβούν την ανηφόρα: «Δεν θα υπάρξει σταθεροποίηση γιατί την 1η Ιουνίου ξεκινάνε οι νέες τιμές των 4.000 προϊόντων που ήταν στη μόνιμη μείωση της τιμής», είπε.

Και πρόσθεσε: «Επανέρχονται επομένως οι τιμές στην προτέρα κατάσταση, δηλαδή θα αυξηθούν από 5 έως 10% τα 4.000 προϊόντα που μας έλεγε το υπουργείο ότι έχουν μειωθεί και σύμφωνα με τη Eurostat και ξένους οίκους αυτό το οποίο μας είπαν είναι ότι θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024 και του 2025 οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης».

Ένας στους δύο σε χειρότερη οικονομική κατάσταση

Από πλευράς καταναλωτών, η αγοραστική δύναμη παραμένει χαμηλά. Σύμφωνα με την φετινή έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ, το 53% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι είναι σε χειρότερη οικονομική κατάσταση σε σχέση με πέρυσι.

Η κυβέρνηση λαμβάνει μέτρα αλλά η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών πέφτει συνέχεια

Σύμφωνα με την Nielsen ο εγχώριος καταναλωτής, έχοντας χάσει την αγοραστική του δύναμη, κατά μέσο όρο στέκεται μπροστά στο ράφι μόνο 6 δευτερόλεπτα, επισκέπτεται περίπου 2,5 διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες το μήνα και διευρύνει τη θέση της ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι του.

Οπότε τι συμβαίνει και τι μπορεί να γίνει;

Όλοι περίμεναν να δουν τι θα έλεγε ο πρωθυπουργός στη συζήτηση στη Βουλή για την ακρίβεια.

Όσοι προσδοκούσαν να ακούσουν άμεσα και εφαρμόσιμα μέτρα, μάλλον θα έμειναν απογοητευμένοι.

Πέραν της πρωτοβουλίας του να ανοίξει το θέμα της διαφορετικής τιμολόγησης που κάνουν οι πολυεθνικές στην Ευρώπη, δεν πρότεινε κάτι άλλο.

Δεν δεσμεύτηκε ούτε για πραγματικά μέτρα για τον περιορισμό των υπερκερδών που γεννούν τον «πληθωρισμό της απληστίας», ούτε για στοχευμένα μέτρα μείωσης των κοινωνικά άδικων έμμεσων φόρων που πλήττουν κυρίως τα λαϊκά στρώματα, ούτε για μέτρα που θα εξασφαλίσουν ότι π.χ. τώρα που υπάρχουν ενδείξεις ότι πάμε για διαφορετική και καλύτερη σοδειά στο λάδι, αυτό θα μεταφραστεί και σε σημαντική μείωση της τιμής για τον καταναλωτή.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται πως ο πληθωρισμός μειώνεται. Αυτό που δεν εξηγεί ακριβώς η κυβέρνηση για επικοινωνιακούς λόγους είναι πως υποχωρεί ο ρυθμός που αυξάνονται οι τιμές, ΔΕΝ ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΤΙΜΕΣ.

Η διαφορά είναι τεράστια. Ακόμα κι ο πόλεμος στην Ουκρανία ή η αναταραχή στη Μέση Ανατολή δεν μπορεί να δικαιολογήσει την ακρίβεια στα μάτια του κόσμου.

Η κυβέρνηση πρέπει να συνειδητοποίησει πως μπορεί να είναι κυρίαρχη στο πολιτικό σκηνικό αλλά ο κόσμος μέρα με τη μέρα πιέζεται όλο και περισσότερο. Η έλλειψη αντιπάλου στην αντιπολίτευση δεν σημαίνει κυριαρχία επ άπειρον. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή επανέλαβε την αντιπαραβολή της κατάστασης την προηγούμενη δεκαετία όταν η χώρα κινδύνευε από χρεοκοπία και της σημερινής που η χώρα είναι δημοσιονομικά σε καλύτερη κατάσταση.

Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορεί να γίνεται επίκληση κινδύνου χρεοκοπίας όταν έχουμε ξεπεράσει αυτό τον κίνδυνο, όταν δεν υπάρχει στον ορίζοντα δημοσιονομική κατάρρευση, όταν κανένας δεν δείχνει την Ελλάδα «με το δάκτυλο», αλλά αντιθέτως αυτό που είναι το βασικό επίδικο είναι τι θα γίνει με την ακρίβεια.

Άλλωστε υπάρχει και η αρνητική ψήφος. Να ΜΗΝ ψηφίσουν τη Νέα Δημοκρατία και να ψηφίσουν κάποιον άλλον από αντίδραση. Έχει γίνει άλλωστε στο πρόσφατο παρελθόν.

Η αναβάθμιση της χώρας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης είναι θετικό και καλοδεχούμενο γεγονός για την οικονομία, αλλά δεν πληρώνει το νοίκι.

Και στη χώρα μας χρειάζεται να αποφύγουμε το ενδεχόμενο να ευημερούν οι αριθμοί και να δυστυχούν οι άνθρωποι.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *