Last updated on 14 Απριλίου, 2021 at 08:22 μμ
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Το περιβάλλον αβεβαιότητας που έχει δημιουργήσει το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, οι εμπορικοί πόλεμοι αλλά και η αστάθεια στις τιμές του πετρελαίου αποτελούν παράγοντες που επηρεάζουν το επιχειρηματικό κλίμα και κατ᾽ επέκταση τον κλάδο της ναυτιλίας φέτος, επισημαίνει η τριμηνιαία έκθεση της Vesselsvalue για την πορεία της ναυτιλιακής αγοράς.
Σύμφωνα με την Vesselsvalue, η ζήτηση για τα ναυπηγεία αναμένεται να δεχθεί περαιτέρω πλήγμα, με δεδομένα τα εμπόδια που συναντά η οικονομική ανάπτυξη και το διεθνές εμπόριο. Επίσης αναμένεται να συνεχιστούν οι καθυστερήσεις στις μετασκευές πλοίων προκειμένου να εγκατασταθούν scrubbers (πλυντηρίδες για τον περιορισμό των εκπομπών θείου).
Η μεγαλύτερη αβεβαιότητα για την αγορά εντοπίζεται στα μέτρα που λαμβάνουν οι χώρες για τον περιορισμό της πανδημίας αλλά και στο ενδεχόμενο επανεμφάνισης του κορονοϊού που θα περιέπλεκε ακόμη περισσότερο τις προοπτικές στις ναυτιλιακές αγορές. Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνει η Vesselsvalue, οι κυβερνήσεις έχουν αποδεσμεύσει σημαντική χρηματοδοτική στήριξη για την εξασφάλιση της οικονομικής δραστηριότητας και, ως εκ τούτου, επηρεάζοντας θετικά τη θαλάσσια ζήτηση μετά την πανδημία.
Ξηρό φορτίο
Κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού του 2020 καταγράφηκε δραματική πτώση στα ναύλα αλλά και στις τιμές πώλησης των μεταχειρισμένων, με μείωση της τάξης του 20% στις αξίες. Οι χαμηλές εξαγωγές της Βραζιλίας οδήγησαν σε μειωμένα ναύλα την άνοιξη. Για τα μεγάλα φορτηγά capesize οι τιμές έπεσαν από τις 24 χιλιάδες δολάρια την ημέρα στις 2.200 δολάρια την ημέρα.
Η μείωση επηρέασε και τις μικρότερες κατηγορίες φορτηγών πλοίων που οδηγήθηκαν σε χαμηλά έτους τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Τον Ιούνιο ωστόσο καταγράφηκε βελτίωση. Η Vale, ο μεγαλύτερος παραγωγός σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας, διαφοροποίησε τις προβλέψεις της για την φετινή παραγωγή και εμφανίζεται βέβαιη ότι θα ανακτήσει τους όγκους που απώλεσε φέτος κατά την κρίση. Η αύξηση των εξαγωγών ξηρού φορτίου από τη Βραζιλία στην Κίνα είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των ναύλων καθ ‘όλη τη διάρκεια του Ιουνίου.
Για το επόμενο διάστημα η Vesselsvalue εκτιμά ότι η αγορά του ξηρού φορτίου θα είναι πιο ισχυρή κυρίως εξαιτίας των αυξημένων όγκων των εξαγωγών σιδήρου της Βραζιλίας αλλά και εξαιτίας της ζήτησης για άνθρακα από την Ινδία. Τα μέτρα ενίσχυσης της κινεζικής οικονομίας αλλά και η επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας σε πολλές χώρες αναμένεται να προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη στήριξη στη ναυλαγορά του ξηρού φορτίου.
Tα στοχεία και οι προβλέψεις της Vesselsvalue για τα Τάνκερ
Στις αρχές του δεύτερου τριμήνου οι τιμές στη spot αγορά για τον κλάδο των τάνκερ ήταν σε υψηλά επίπεδα, κυρίως εξαιτίας του πλεονάσματος φθηνού πετρελαίου και της ζήτησης για αποθηκευτικούς χώρους. Ωστόσο οι τιμές έχουν επιστρέψει σε κανονικά επίπεδα, ενώ η συμφωνία του ΟΠΕΚ τον Απρίλιο για μαζικές περικοπές στην παραγωγή σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις στη ζήτηση από τα lockdown του κορονοϊού, οδηγεί τις τιμές σε σημαντικές διορθώσεις στη διάρκεια του καλοκαιριού.
Οι διαλύσεις πλοίων παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα ωστόσο στο δεύτερο μισό του έτους αναμένεται αύξηση. Μετά από αρκετά τρίμηνα ενίσχυσης των αξιών στα δεξαμενόπλοια, έχει αρχίσει να επέρχεται σταθεροποίηση. Καθώς τα έσοδα αναμένεται να μειωθούν και οι παραγγελίες αναμένεται να κινηθούν σε χαμηλά επίπεδα, η Vesselsvalue εκτιμά ότι οι αξίες θα ομαλοποιηθούν περαιτέρω.
Στα κέντρα της Κίνας και της Ασίας η ζήτηση για εισαγωγές πετρελαίου που θα κατευθυνθεί για αποθήκευση αναμένεται να κινηθεί σε υγιή επίπεδα. Μετά τον κορωνοϊό αναμένεται επίσης και ανάκαμψη της βιομηχανικής δραστηριότητας και της καταναλωτικής ζήτησης.
Ωστόσο, μείωση της παραγωγής στις ΗΠΑ αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά τις εξαγωγές και θα περιορίσει ένα σημαντικό μέρος του θαλάσσιου εμπορίου προς την Ασία, που γνώρισε άνθιση τα τελευταία χρόνια.
Συνολικά για την αγορά των δεξαμενόπλοιων η Vesselsvalue προβλέπει θετική ανάπτυξη για το υπόλοιπο του 2020.
Containerships
Για τα φορτηγά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το προηγούμενο διάστημα καταγράφηκε μαζική πτώση στην ζήτηση εξαιτίας των lockdown σε πολλές χώρες. Η μείωση ως προς τους όγκους στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων ήταν πρωτοφανής και συγκρίνεται με την πτώση κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης.
Συνεπεία της πτώσης, καταγράφηκε σημαντική πτώση στα ναύλα για όλες τις κατηγορίες. Ενδεικτικά για τα μεγαλύτερα πλοία post panamax η μείωση έφτασε στο 60% σε σχέση με τα επίπεδα του περασμένου Φεβρουαρίου.
Η Vesselsvalue αναμένει ότι η παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων θα παρουσιάσει μείωση της τάξης του 10% το 2020 εξαιτίας οικονομικής ύφεσης καθώς οι παραγωγοί επιδιώκουν να δουλέψουν με αποθέματα ενώ και η καταναλωτική ζήτηση επηρεάζεται από την υψηλή ανεργία και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Η κατάρρευση στη ζήτηση διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων είναι από τις μεγαλύτερες που έχουν ποτέ καταγραφεί. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες οι λιανικές πωλήσεις εμφανίζουν μείωση της τάξης του 20% και ταυτόχρονα καταγράφεται αυξανόμενη οικονομική αβεβαιότητα, μειωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη και οι καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών αναμένεται να μειωθούν. Πιθανή αύξηση στους όγκους αναμένεται από το 2021 αν και η ουσιαστική ανάκαμψη προβλέπεται από το 2022.