Σημάδια ήπιας ανάκαμψης εμφανίστηκαν εσχάτως στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, δίνοντας ελπίδα στους πλοιοκτήτες πως η μακρά περίοδος υποτονικών ναύλων πλησιάζει στο τέλος της.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Του Γιώργου Γεωργίου
“Η αυξημένη ζήτηση για πετρέλαιο δημιουργεί θετικό momentum στην αγορά, το οποίο ήδη αποτυπώνεται στα ναύλα της τελευταίας εβδομάδας (4-10 Οκτωβρίου), με τα πρώτα κέρδη να κάνουν την εμφάνισή τους στα πλοία τύπου suezmax και aframax”, σχολιάζουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal. Ωστόσο η εικόνα δεν είναι ίδια και στα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs), με τα μέσα ημερήσια ναύλα στην αγορά spot να παραμένουν σε αρνητικά επίπεδα.
Συγκεκριμένα, suezmaxes και aframaxes κέρδιζαν στη spot κατά μέσο όρο 3.938 δολάρια ημερησίως και 3.426 δολάρια ημερησίως αντίστοιχα, ενώ τα VLCCs -7.041 δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Allied Shipbroking (στοιχεία για 8 Οκτωβρίου).
Συνολικά, υπάρχει η αίσθηση σε αναλυτές και πλοιοκτήτες ότι η αγορά έπιασε “πάτο” το τελευταίο διάστημα και μόνο προς τα πάνω μπορεί να κινηθεί. “Ευτυχώς φαίνεται πως είμαστε στον πάτο. Ο προσεχής χειμώνας θα είναι μια καλή απόδειξη ανάκαμψης”, τόνισε σε μεσοβδόμαδο συνέδριο της Capital Link ο Νικόλας Τσάκος, CEO της Tsakos Energy Navigation. Σύμφωνα με τον κ. Τσάκο, τα δεξαμενόπλοια έπεσαν “θύμα” της επιτυχίας των πρώτων μηνών του lockdown και του “υπερεφοδιασμού” της αγοράς, λόγω κρίσης και πανικού.
Ο ίδιος τόνισε ότι “αναπόφευκτα” τα tankers θα ευθυγραμμιστούν με τα bulk carriers και τα containerships, τα οποία βιώνουν μία από τις καλύτερες περιόδους των τελευταίων ετών. Η εκτίμησή του βασίζεται στις “ευνοϊκές συνθήκες στο ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης”. Αρχικά, όπως εξήγησε, τα αποθέματα εξαντλούνται και εισαγωγικές χώρες, όπως η Κίνα, προσπαθούν να τα αναπληρώσουν όσο πιο σύντομα γίνεται και με κάθε κόστος. Την ίδια ώρα, ο “κόσμος ξυπνά” και οι μετακινήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο επανέρχονται σε κανονικούς ρυθμούς. Στο πεδίο της προσφοράς, ο “γερασμένος” στόλος και οι μειωμένες παραγγελίες νέων πλοίων λόγω αβεβαιότητας για την τεχνολογία του μέλλοντος λειτουργούν ενισχυτικά.
Το Τop-5 των Ελλήνων
Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάζoυμε σήμερα, μελετώντας τα στοιχεία της ναυτιλιακής πλατφόρμας Marine Information Services και όλα τα τελευταία νέα, τους πέντε κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές με στόλο tankers. Οι εν λόγω mega “παίκτες” επηρεάστηκαν σε σημαντικό βαθμό από τη χαμηλή ναυλαγορά, αλλά επέδειξαν ανθεκτικότητα, λόγω μεγέθους και της επέκτασής τους και σε άλλους ναυτιλιακούς κλάδους, οι οποίοι, όπως ειπώθηκε, καταγράφουν θετική πορεία εντός του έτους.
Σημειώνεται ότι οι “Greeks” κυριαρχούν στα tankers. Με βάση τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ελέγχουν το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 14,64% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου.
Τη μεγαλύτερη έκθεση στον κλάδο έχει ο όμιλος Τσάκου, o οποίος διαχειρίζεται 72 δεξαμενόπλοια. Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία του ομίλου, Tsakos Energy Navigation, ανακοίνωσε πρόσφατα τη ναυπήγηση 4+2 tankers, τύπου aframax, διπλού καυσίμου, με δυνατότητα καύσης LNG, με πρόβλεψη ναύλωσης για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κορυφαίο εκπρόσωπο του πετρελαϊκού κλάδου, χωρίς να γνωστοποιήσει το τίμημα. Πάντως, σημείωσε ότι τα ακαθάριστα έσοδα από τις ναυλώσεις, εάν ασκηθούν και οι options, αναμένεται να ανέλθουν σε περίπου 350 εκατ. δολάρια. Γενικά ο όμιλος ελέγχει 98 πλοία, με μικρότερη δραστηριοποίηση σε LNG, ξηρό φορτίο και containerships.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου, στον στόλο της οποίας εντοπίζονται 64 tankers. Πρόκειται για δεξαμενόπλοια ναυπήγησης από το 2004 έως και το 2019. Ο νικητής στον διαγωνισμό για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δεν εμφανίζεται ιδιαίτερα δραστήριος σε αγοραπωλησίες πλοίων το τρέχον έτος. Στο τέλος του 2020 φέρεται να πουλήθηκε το παλαιότερο πλοίο της εταιρείας. Ο όμιλος του κ. Προκοπίου ελέγχει περίπου 117 πλοία, με δραστηριότητα σε όλους τους βασικούς κλάδους, αλλά κυρίως −μετά τα tankers− σε ξηρό φορτίο και LNG.
Συνολικά 61 δεξαμενόπλοια φαίνεται πως διαχειρίζεται η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου, ενώ “τρέχει” και ναυπηγικό πρόγραμμα πέντε ακόμα πλοίων, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν το 2022. Τον περασμένο Αύγουστο διάφοροι ναυλομεσίτες συνέδεσαν τη ναυτιλιακή με την πώληση ενός εκ των παλαιότερων πλοίων του στόλου της. Ο λόγος για το aframax “Seafalcon”, χωρητικότητας 112.700 dwt και κατασκευής 2002. Το deal φέρεται να έκλεισε στα 13,5 εκατ. δολάρια, ποσό αρκετά υψηλό. Μολονότι η συμφωνία δεν επιβεβαιώθηκε, το εν λόγω πλοίο δεν συμπεριλαμβάνεται στη λίστα του στόλου, που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα της εταιρείας. Η Thenamaris ελέγχει περίπου 103 πλοία, εκ των οποίων 20 είναι bulk carriers, ενώ λιγότερα είναι containerships και LNG-LPG carriers.
Ακολουθεί η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, η οποία έχει υπό την κατοχή της 59 δεξαμενόπλοια. H ναυτιλιακή φαίνεται πως έχει επιδοθεί σε κινήσεις ανανέωσης του στόλου. Ειδικότερα, ναυλομεσίτες μετέδωσαν τον τελευταίο μήνα πως πούλησε τα παρόμοιων προδιαγραφών aframaxes “Minerva Zoe” και “Minerva Nike” (χωρητικότητας 105.330 dwt και κατασκευής 2004), αποκομίζοντας περίπου 28 εκατ. δολάρια. Πέρα από τα tankers, ελέγχει ακόμα 15 άλλα πλοία (bulk carriers και LNG carriers).
Στόλο 56 tankers διαχειρίζεται η Capital Maritime & Trading του Βαγγέλη Μαρινάκη, σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει η ίδια. Στις αρχές του καλοκαιριού η ναυτιλιακή φέρεται να παρήγγειλε 4 MR (Medium Range) tankers, με option για δύο ακόμα, με το κόστος κάθε πλοίου στα 36 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με τις τότε πληροφορίες, τα πλοία θα είναι “LNG ready”, ενώ θα είναι εξοπλισμένα με σύστημα “εναλλακτικής θαλάσσιας ισχύος” (Alternative Maritime Power). Μέσα στην εβδομάδα η εισηγμένη του ομίλου Μαρινάκη, Capital Product Partners, ανακοίνωσε την έκδοση ομολόγου μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Συνολικά ο όμιλος ελέγχει έναν στόλο 108 πλοίων, με έμφαση, μετά τα tankers, σε containerships, LNG carriers και bulk carriers.