Η συμφωνία της SpiritWorld με την αμερικανική FlyingShips, το πλάνο κατασκευής των cargo drones σε ελληνικά ναυπηγεία και η επέκταση στα αυτόνομα αεροταξί
κείμενο Γιάννης Καραγεωργίου
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Το είχε πολύ καιρό στο μυαλό του ο πλοιοκτήτης, ισχυρός άνδρας της SpiritWorld Group, Μιχάλης Σπυριδάκος να επεκταθεί στα drones. Και το έκανε, εξελίσσοντας ελληνικά ιπτάμενα ρομπότ που θα χρησιμοποιηθούν φέτος από την Πυροσβεστική στη μάχη κατά των πυρκαγιών και με στρατιωτικούς σκοπούς. Θα περίμενε κανείς όμως ότι αυτό θα ήταν το πρώτο βήμα σε ένα πραγματικά μεγαλόπνοο σχέδιο;
Λένε πως τα μεγάλα πράγματα στη ζωή, δεν έρχονται χωρίς μεγάλα όνειρα, χωρίς μεγάλα ρίσκα και χωρίς παράτολμα, σχεδόν τρελά σχέδια. Έτσι έμοιαζαν –και ίσως μοιάζουν ακόμα σε πολλούς- τα σχέδια που επεξεργαζόταν στο μυαλό του ο Μιχάλης –Μάικ, για τους φίλους τους- Σπυριδάκος για την ανάπτυξη και κατασκευή drones στην Ελλάδα. Και έτσι μοιάζουν και τα επόμενα.
Όπως αποκαλύπτει σήμερα το Newmoney, η εταιρεία του Μιχάλη Σπυριδάκου ετοιμάζεται να επεκταθεί στον τομέα των cargo drones, δηλαδή των τεραστίου μεγέθους (όσο ένα πλοίο, ή ένα αεροσκάφος) αυτόνομων αερόπλοιων, αλλά και των αυτόνομων αεροταξί. Στη διάρκεια των Ποσειδωνίων 2022, η SpiritWorld Group (θα συμμετέχει με δικό της περίπτερο) θα ανακοινώσει τα παραπάνω και… ακόμα παραπάνω.
Για την ακρίβεια, η εταιρεία θα ανακοινώσει την στρατηγική συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία Flying Ships για την ανάπτυξη cargo drones, με τον κ. Σπυριδάκο να σχολιάζει ότι η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία αναζήτησης ναυπηγείων (για στρατηγική συνεργασία ή και εξαγορά) για την κατασκευή των αυτόνομων αερόπλοιων σε ελληνικό έδαφος. «H SpiritWorld Group, κεφαλαιοποιώντας την εμπειρία της στην ανάπτυξη πολιτικής και στρατιωτικής χρήσης drones, εξετάζει επίσης τον τρόπο δραστηριοποίησής της στον κλάδο των αυτόνομων αεροταξί (passenger drones)», αναφέρει.
Για τη SpiritWorld Group, η συμφωνία της αυτή είναι ακόμα ένα «λιθαράκι» στις άλλες δραστηριοτητές της και στην εναλλακτική διαχείριση του last mile logistic. Τα cargo drones θα προστεθούν στην υπάρχουσα σειρά drones που έχει αναπτύξει ο όμιλος και τα οποία μπορούν ταυτόχρονα να μετατραπούν σε πλατφόρμες διάσωσης SRS-1SAR, πυρόσβεσης SRS-1F, επιθεώρησης ,μεταφορας φορτιων SRS-1C αλλα και στρατιωτικης χρησης SRS-1A. Συγκεκριμένα, τα cargo drones της σειράς empusa – sarisa έχουν δυνατότητα μεταφοράς φορτίου από 5 – 40 κιλά , με δυνατότητα επέκτασης με κατασκευή νέων μοντέλων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των πελατών.
Τα αυτόνομα αερόπλοια
Σε στενή συνεργασία με την αμερικάνικη εταιρεία Flying Ship, που είναι και ο ιδρυτής του συγκεκριμένου project στις Ηνωμένες Πολιτείες και με την ελληνική startup εταιρεία Probotek η οποία είναι πρωτοπόρα και εξελίσσει για λογαριασμό της Flying Ship τα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης (AI) για το αερόπλοιο, η SpiritWorld Group φέρνει το Flying Ship για το (ψηφιακό, προς ώρας) ντεμπούτο του στην Ελλάδα, στα Posidonia σαν την πρώτη επίσημη για την Ευρώπη και Μεσόγειο / Αφρική.
Τι είναι όμως το αυτόνομο αερόπλοιο; Πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο, μηδενικών ρύπων (ηλεκτρικό) πλοίο, το οποίο αξιοποιεί το φαινόμενο του ground effect και λειτουργώντας ως αεροσκάφος στο ¼ του κόστους μιας αεροπορικής μεταφοράς, αλλά και ως πλοίο, αλλά 10 φορές ταχύτερα από ένα πλοίο, με επιλογή ακόμα και παραδόσεων σε δύσκολα προσβάσιμα σημεία. Τα οχήματα επίδρασης εδάφους (Ground effect vehicles, GEV) πετούν πάνω από οποιαδήποτε επίπεδη επιφάνεια, ενώ το ύψος πτήσης τους πάνω από το έδαφος εξαρτάται από το μέγεθος του οχήματος. Σε πρώτη φάση, το πρώτο αερόπλοιο θα έχει μήκος «μόλις» 12 μέτρων και μεταφορική ικανότητα λίγο παραπάνω από τον ένα τόνο.
Το πιο γνωστό τέτοιο όχημα, ήταν το “Θαλάσσιο Τέρας της Κασπίας”, σε απόρρητο Σοβιετικό στρατιωτικό πρόγραμμα, το οποίο είχε μήκος 100 μέτρων (328 ft), ζύγιζε 540 τόνους με πλήρες φορτίο και μπορούσε να ταξιδέψει με ταχύτητες μεγαλύτερες των 400 χιλιομέτρων την ώρα (249 mph), λίγα μόλις μέτρα πάνω από την επιφάνεια του νερού.
Λόγω των ανωτέρω, τα συγκεκριμένα αερόπλοια αντιμετωπίζονται αποκλειστικά και μόνο ως πλοία, όντα υποχρεωμένα να ακολουθούν τους νόμους της θάλασσας βάσει IMO, σημαία και class. Ένα τέτοιο σκάφος δεν θα μπορούσε να μην υπάρχει, λειτουργεί, εξελίσσεται και κατασκευάζεται στην Ελλάδα, την πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο αλλά και την μοναδική με τόσο μεγάλο σύμπλεγμα νησιών.
Ένα αρχικό μοντέλο μήκους 12 μέτρων , με μεταφορική ικανότητα 1200 κιλών και εμβέλεια πτήσης (RANGE) 300 ναυτικά μίλια, έχει σχεδιαστεί να αναπτυχθεί σταδιακά μέσα στα επόμενα 10 έτη. Θα ακολουθήσουν, βάσει του σχεδιασμού της εταιρείας, μοντέλα των 16m – 32m και 80 m με αντίστοιχη μεταφορική ικανότητα των 2,700 kg – 15,000 kg και 77,000 kg. Κάνει το ντεμπούτο του μέσω του SpiritWorld Group.
Η αμερικανική εταιρεία, έχοντας στα χέρια της ένα προσύμφωνο παραγγελίας πλέον των 100 εκατομμυρίων ευρώ για Ευρωπαίο τελικό χρήστη, επέλεξε την Ελλάδα σαν την βάση κατασκευής, επέκτασης και διαχείρισης για την ευρύτερη περιοχή. Άλλωστε οι δύο στρατηγικοί της συνεργάτες, η Probotek Hellas και η SpiritWorld Group παρέχουν knowhow στην κατασκευής Μη Επανδρωμένων, την Αεροδυναμική Τεχνολογία, τη ναυτιλιακής και μεταφορική εμπειρία και τις γνώσεις Logistics.
Ήδη, το ενδιαφέρον για την νέα αυτή τεχνολογία και το καινοτόμο αυτό προϊόν έχει εκδηλωθεί τόσο από μεγάλες εταιρείες (ομίλους) logistic του εσωτερικού, όσο και του εξωτερικού (Ευρώπης και Μ. Ανατολής) ενώ αναμένεται να κορυφωθεί κατά την διάρκεια των Ποσειδωνίων και μετά.
Ο όμιλος του Μιχάλης Σπυριδάκου, όπως αναφέρουν πηγές του, βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις για την εξεύρεση ναυπηγείου για στρατηγική συνεργασία ή ακόμα και εξαγορά του. «Σκοπός, μαζί με τις υπόλοιπες ναυτιλιακές δραστηριότητες να δώσει μια επιπλέον μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία στις υπηρεσίες προς τους πελάτες της, δημιουργώντας έτσι στην Ελλάδα την πρώτη παραγωγική μονάδα κατασκευής Αερόπλοιων, μια επένδυση αρκετά σημαντική, όχι μόνο για το μέγεθός της, αλλά και για την εμπιστοσύνη προς το ελληνικό επιχειρείν και τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν», σημειώνει ο όμιλος.
Και αεροταξί;
Όμως και τα αυτόνομα αερόπλοια δεν θα είναι το τελευταίο βήμα της SpiritWorld Group στα drones. Ο Μιχάλης Σπυριδάκος έχει ήδη οραματιστεί την δραστηριοποίηση της εταιρείας στην υπηρεσία μεταφοράς προσώπων με drones flying taxi, (μια αγορα 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως έως το 2040, σύμφωνα με σχετική ερευνα της Morgan Stanley), μια ακόμα επαναστατική καινοτομία στην οποία εργάζεται εντατικά ο Όμιλος SpiritWorld Group.
“Έχοντας πλέον στη φαρέτρα της μια ολοκληρωμένη σειρά τεχνολογιών και γνώσης στα Μη Επανδρωμένα, τα επόμενα βήματα του Ομίλου είναι σχεδόν προδιαγεγραμμένα. Σε μια αγορά που συνεχώς αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, έχοντας αγγίξει επιτυχημένα όλους τους τομείς και ιδίως της μεταφοράς οπλικών συστημάτων, μεταφοράς αγαθών, μεταφοράς φορτίων, η SW Group εξετάζει το επόμενο πεδίο δραστηριοποίησής της», αναφέρει ο Όμιλος.