Σούπερ μάρκετ | Τρεις αλυσίδες ελέγχουν το 73,4% της αγοράς

super market
Σούπερ μάρκετ | Τρεις αλυσίδες ελέγχουν το 73,4% της αγοράς

Σε «παιχνίδι» για τρεις (ή τέσσερις, εάν η Lidl δημοσίευε οικονομικές καταστάσεις) εξελίσσεται ο εγχώριος κλάδος των σούπερ μάρκετ, καθώς καρπώθηκαν το 73,4% από τον συνολικό τζίρο των περίπου 10 δισ. ευρώ που σημειώθηκε το 2020 στην οργανωμένη λιανική.

κείμενο Ξανθή Γούναρη

Μάλιστα στη χρονιά της πανδημίας, η μερίδα του λέοντος των τριών πρωταγωνιστών, όμιλοι Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης και Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος, καθώς και ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, έγινε ακόμη μεγαλύτερη σε σχέση με το 2019, που το συνολικό ποσοστό τους επί του τζίρου του κλάδου ήταν 71,2%.

Τα παραπάνω προκύπτουν από το ετήσιο «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021», στο οποίο παρουσιάζονται, βάσει των ισολογισμών 34 αλυσίδων, που αποτελούν το δείγμα ανάλυσης, οι σημαντικότερες οικονομικές εξελίξεις στον κλάδο και σε επιμέρους επιχειρήσεις.

Επιπλέον εισπράξεις σχεδόν 900 εκατ. ευρώ

Συγκεκριμένα το 2020, οι 34 υπό μελέτη επιχειρήσεις κατέγραψαν πωλήσεις αξίας 9,98 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή 9,54% σε σχέση με τα 9,11 δισ. ευρώ του 2019.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή είναι η τέταρτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής αύξησης. Το 2019 οι συνολικές πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 226,72 εκατ. ευρώ (+5,95%), το 2018 κατά 296,68 εκατ. ευρώ (+3,56%) και το 2017 κατά 585,25 εκατ. ευρώ (+7,51%).

πινακας sm
Σούπερ μάρκετ | Τρεις αλυσίδες Σούπερ μάρκετ ελέγχουν το 73,4% της αγοράς

Συνολικά αυτή την τετραετία η αύξηση ξεπερνά το 28% και αντιπροσωπεύει επιπλέον ποσό ύψους 2,19 δισ. ευρώ, κάτι που αποδίδεται σε τρεις παράγοντες: στην πανδημία COVID-19 και τα επακόλουθα lockdown, την ολοκλήρωση της επαναλειτουργίας του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος, αλλά και την οργανική ανάπτυξη του κλάδου.

Αγορές πανικού

Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να υποβαθμίζεται η επίδραση της πανδημίας. Η καταγραφόμενη συνολική αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου για το 2020 (3,70%, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ) οφείλεται κυρίως στα lockdown της εξεταζόμενης χρονιάς, τις «αγορές πανικού» της άνοιξης του 2020 και το κλείσιμο της εστίασης για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Θα πρέπει να σημειωθεί και η αλματώδης αύξηση των online πωλήσεων του κλάδου, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, ήταν 260% σε σχέση με το 2019, διαμορφώνοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ.

Οι 5 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες

Στην ανάλυση όπου εξετάζονται τα βασικά οικονομικά μεγέθη των 10 μεγαλύτερων σε πωλήσεις εταιρειών του κλάδου, λαμβάνοντας υπόψη και τους ενοποιημένους ισολογισμούς όσων εξ αυτών δημοσιεύουν, τις υψηλότερες πωλήσεις -αλλά και τη μεγαλύτερη αύξηση στον κλάδο-, καταγράφει ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με 3,79 δισ. ευρώ, με αύξηση κατά 15,59% και επιπλέον 511,46 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019.

Πρόκειται για ένα πραγματικά τεράστιο ποσό, που αντιστοιχεί σε πωλήσεις υψηλότερες της 5ης επιχείρησης του δείγματος.

Στη δεύτερη θέση βάσει κύκλου εργασιών βρίσκεται ο όμιλος Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με 2,02 δισ. ευρώ και αύξηση κατά 3,76% σε σχέση με το 2019 (μετά από 2 έτη μικρών μειώσεων), προσθέτοντας στον συνολικό του τζίρο 70,20 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Τι δείχνει ο «λογαριασμός» της πανδημίας για τις big7

Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό, με σημαντική αύξηση πωλήσεων κατά 6,00%, φτάνοντας τα 1,36 δισ. ευρώ.

Ακολουθεί η Δ. Μασούτης με 882,47 εκατ. ευρώ και μεγάλη αύξηση κατά 6,34%.

Το top5 συμπληρώνει η Πέντε (Γαλαξίας) με 450,13 εκατ. ευρώ και σημαντική διψήφια άνοδο 13,64%.

Από τα 9,73 δισ. ευρώ του συνολικού τζίρου των 10 μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών σούπερ μάρκετ στις 5 μεγαλύτερες αντιστοιχεί το 87,7%.

Μόνο μία αλυσίδα, η ΣΥΝ.ΚΑ. Προμηθευτικός και Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης Καταναλωτών Κρήτης, εμφάνισε μειωμένες πωλήσεις το 2020 σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα από 189,17 εκατ. ευρώ το 2019 «έπεσε» στα 186,21 εκατ. ευρώ το 2020 (-1,57%).

Εντυπωσιακή αύξηση για την κερδοφορία

Αθροιστικά οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες παρουσιάζουν το 2020 εντυπωσιακή αύξηση στα κέρδη σε σχέση με το 2019.

Συνολικά οι 10 μεγαλύτεροι οργανισμοί του κλάδου εμφάνισαν το 2020 καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) 171,73 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 167,56% σε σχέση με τα 64,18 εκατ. ευρώ του 2019.

Ως εκ τούτου, ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των 10 μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών διαμορφώθηκε στο 1,76% έναντι 0,72% το 2019.

H καθαρή κερδοφορία για το σύνολο των 34 υπό εξέταση επιχειρήσεων το 2020 είναι λίγο υψηλότερη, αλλά παρουσιάζει μικρότερη ποσοστιαία μεταβολή, λόγω της επίδρασης των μεγεθών των μεγαλύτερων εταιρειών.

Συγκεκριμένα, τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζονται αυξημένα κατά 113,60% από 89,36 εκατ. ευρώ σε 190,87 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε σε 1,91% έναντι 0,98% το 2019.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ 1024x614 1
Σούπερ μάρκετ | Τρεις αλυσίδες Σούπερ μάρκετ ελέγχουν το 73,4% της αγοράς

Η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα της πλήρους αντιστροφής των ζημιών σε κέρδη που εμφάνισε το 2020 ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης σε σχέση με το 2019 (και ακόμα περισσότερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια), καθώς επίσης και της γενικότερης τάσης αύξησης της κερδοφορίας των περισσότερων άλλων εταιρειών.

Συγκεκριμένα, οι 8 από τις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις-ομίλους καταγράφουν συνολικά αυξημένα κέρδη, όπως και οι 28 από τις 34 στο σύνολο.

Όπως πάντα, μία πιο ρεαλιστική εικόνα δίνει και ο δείκτης προ Χρηματοοικονομικού Κόστους και Αποσβέσεων (EBITDA), ο οποίος, ενσωματώνοντας την αυξητική τάση των αποσβέσεων, και ειδικά των αποσβέσεων μισθώσεων (που πρωτοεμφανίστηκαν το 2019), παρουσίασε μεγάλη αύξηση, από 5,50% σε 6,26% για τους 10 μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες, ενώ για το σύνολο των 34 εταιρειών και ομίλων αυξήθηκε από 5,69% σε 6,48%.

Πρακτικά, μετά την εφαρμογή των νέων λογιστικών προτύπων, ο συγκεκριμένος δείκτης θα καταγράφεται πάντα σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με το παρελθόν, κάτι που πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπ’ όψιν.

Σούπερ μάρκετ | Τρεις αλυσίδες ελέγχουν το 73,4% της αγοράς
Σούπερ μάρκετ | Τρεις αλυσίδες Σούπερ μάρκετ ελέγχουν το 73,4% της αγοράς

Διαχρονικά προβλήματα

Παρά τις πολύ θετικές εξελίξεις που αποτυπώνονται στις διαφορετικές ενότητες της έκδοσης, όπως η αύξηση των πωλήσεων και η βελτίωση των δεικτών διαχείρισης αποθεμάτων, τα αποτελέσματα της χρηματοοικονομικής ανάλυσης για τη χρονιά που πέρασε έχουν και κάποια ευρήματα που συνεχίζουν να προβληματίζουν, όπως το εδώ και καιρό χαμηλό επίπεδο της ρευστότητας.

Συνολικά όμως το κλίμα του 2020 ήταν ξεκάθαρα θετικό, με τους περισσότερους δείκτες να παρουσιάζουν βελτίωση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *