Σιτηρά | Αναταράξεις στην Ελλάδα | Η ακρίβεια οδηγεί σε επισιτιστική κρίση

Σιτηρά | Αναταράξεις στην Ελλάδα

[responsivevoice_button voice=”Greek Female” buttontext=”Listen to Post”]

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Σε κύκλο νέων αναταράξεων έχει εισέλθει τις τελευταίες ημέρες η παγκόσμια αλυσίδα τροφοδοσίας σιτηρών, μετά την απόφαση Πούτιν να μην ανανεώσει τη συμφωνία προμήθειας από τα ουκρανικά λιμάνια.

Η κρίση αναζωπυρώνεται μετά τη συγκεκριμένη εξέλιξη κι επηρεάζει και την ελληνική αγορά

Το αναγνώρισε από το βήμα της τακτικής συνέλευσης των μετόχων ο Κωνσταντίνος Σαραντόπουλος, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Κυλινδρόμυλοι Σαραντόπουλος (ΠΗΓΗ). “Ο Πούτιν δείχνει τα δόντια του, θέλοντας να αποκόψει τα ουκρανικά λιμάνια από τις διεθνείς αγορές μέσω βομβαρδισμών με drones και με όλα τα άλλα μέσα των οποίων μετέρχεται”. 

Όπως αναγνώρισε ο κύριος Σαραντόπουλος, το συγκεκριμένο γεγονός μας επιστρέφει στην πρότερη κατάσταση, όπου, όπως είπε, “δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει”. Συμπλήρωσε ότι τόσο η δική του εταιρεία όσο και οι υπόλοιπες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, έχουν πραγματοποιήσει παραγγελίες, χωρίς ωστόσο να γνωρίζουν εάν θα φορτωθούν τα σιτάρια στα καράβια για να έρθουν στην Ελλάδα. 

“Κάθε πλοίο που προσεγγίζει λιμάνι της Ουκρανίας, θεωρείται ότι μεταφέρει πυρομαχικά, επομένως αποτελεί στόχο. Έχουμε εικόνες κατά τις οποίες την ώρα που φορτώνει σιτηρά ένα πλοίο, δέχεται επίθεση από drones. Στόχος της Ρωσίας είναι να παγώσει τη ναυσιπλοΐα. Είναι οξύμωρο από τις βουλές αυτών των ανθρώπων που κάνουν αυτές τις επιλογές, να βρισκόμαστε στη δυσάρεστη κατάσταση, να προσευχόμαστε να ταξιδέψουν τα πλοία σε μία εμπόλεμη ζώνη και να φέρουν τα σιτάρια που έχουμε παραγγείλει.

Ουσιαστικά παρακαλάμε να πάνε κάποιοι άνθρωποι με κίνδυνο της ζωής τους, και να φορτώσουν για να έχουμε εμείς πρώτες ύλες. Αυτό ανθρωπίνως είναι στρεβλό. Όλα αυτά τα γεγονότα ωθούν τις τιμές των ευρωπαϊκών σταριών στα ύψη. Δεν συζητάμε για καναδικά, αμερικάνικα ή αυστραλιανά σιτάρια. Διότι δεν διαθέτουμε την υποδομή για να τα φέρουμε από αυτές τις χώρες. Δεν έχουμε τρένα, αρκετά φορτηγά ενδεχομένως για να τα φέρουν στην Ελλάδα”. 

“H Ελλάδα είχε εφησυχάσει σε μία ειρηνική συνύπαρξη με επάρκεια ενέργειας και τροφίμων”

Ο ίδιος σημείωσε ότι η Ελλάδα είχε εφησυχάσει σε μία ειρηνική συνύπαρξη μεταξύ του ευρωπαϊκού και του ευρασιαστικού χώρου, με αυτάρκεια σε ενέργεια και τρόφιμα. “Η συγκεκριμένη συνθήκη ανετράπη απότομα τον Φεβρουάριο του 2022 και όπως όλα δείχνουν δεν θα τελειώσει ακόμα όλο αυτό”. 

Σημείο στο οποίο στάθηκε επίσης είναι ότι δεν προσφέρεται η εναλλακτική για προμήθεια σιτηρών από την ελληνική παραγωγή, δεδομένου ότι “στο σιτάρι εκτός του ότι έχουμε πρόβλημα προμήθειας από το εξωτερικό έχουμε να αντιμετωπίσουμε και το ότι λόγω της κακοκαιρίας που εκδηλώθηκε το προηγούμενο διάστημα στην Ελλάδα, τα εγχώρια σιτηρά είναι πολύ κακής ποιότητας. Όλα αυτά δημιουργούν μία έκρυθμη κατάσταση, ενώ την ίδια στιγμή οι έμποροι μας συνιστούν ψυχραιμία”. 

Μία εναλλακτική θα μπορούσαν να αποτελέσουν τα παραδουνάβια λιμάνια της Ουκρανίας, ωστόσο μόλις πριν από λίγες ημέρες βομβαρδίστηκε το λιμάνι Ρένι απέναντι από τη Ρουμανία. “Αυτήν τη στιγμή θα στραφούμε στο λιμάνι Κίλια, προκειμένου να μπορέσουμε να τροφοδοτηθούμε με ποσότητες σιτηρών από εκεί. Εξαρτόμαστε από τις βουλές του Πούτιν και όλων όσων τον περιβάλλουν σε περίπτωση που θα θελήσουν να ‘στραγγαλίσουν’ και τα εναπομείναντα λιμάνια”, σχολίασε ο κύριος Σαραντόπουλος. 

“Σφαγή κοπαδιών από κτηνοτρόφους με επιπτώσεις στο γάλα και στο τυρί”

Αναφερόμενος στις τιμές των σιτηρών, σημείωσε ότι έχουν καταγράψει άλμα της τάξεως 10% τις τελευταίες 10 ημέρες. “Είναι φαινόμενα που τα περίμενε, τα φανταζόταν ή τα σπεκουλάριζε η αγορά. Η κατάσταση είναι έκρυθμη καθ’ όλη τη διάρκεια του Ιουλίου. Είμαστε όλοι μαζί σε ένα καράβι και προσπαθούμε με συνφορτώσεις, με συνεργασίες και με ό,τι τρόπο μπορούμε, να προμηθευτούμε τις απαιτούμενες ποσότητες.

Το πρόβλημα είναι ότι αυτή η κρίση του πολέμου, έστειλε το στάρι από τα 180 ευρώ που ήταν η τιμή του προ πολέμου, στα 500 ευρώ ανά τόνο. Αλλά πιο έντονα παρουσιάστηκε το φαινόμενο αυτό στο καλαμπόκι, με αποτέλεσμα να πληγεί η κτηνοτροφία. Και επειδή δεν υπήρχε η δυνατότητα χρηματοδότησης των κτηνοτρόφων, πολλοί ήταν εκείνοι που προχώρησαν σε σφαγή κοπαδιών γιατί δεν είχαν τη δυνατότητα να ταΐσουν τα ζώα τους. Έχουμε μία μεγάλη μείωση του ζωικού κεφαλαίου και αυτό έχει αντίκτυπο στο γάλα αλλά και στο τυρί, ενώ είναι κάτι που δεν διορθώνεται από τη μία στιγμή στην άλλη”, σχολίασε ο Κ. Σαραντόπουλος.

“Kάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στην αλευροβιομηχανία, διότι χρειαζόμαστε πολλαπλάσια κεφάλαια για να αγοράσουμε πρώτες ύλες υπό αυτές τις συνθήκες”, συμπλήρωσε.

H εικόνα στην παγκόσμια αγορά

Την Τετάρτη τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης καλαμποκιού στο Σικάγο (Chicago Board of Trade) έχασαν περισσότερο από 1% και η σόγια επέκτεινε τις απώλειες, καθώς οι προβλέψεις των ΗΠΑ για βροχοπτώσεις αμβλύνουν τις ανησυχίες για μειωμένες αποδόσεις μετά τις πρόσφατες θερμές και ξηρές καιρικές συνθήκες. Το σιτάρι υποχώρησε κατά 2%, μετά το ράλι σε υψηλό πέντε μηνών την Τρίτη κατόπιν των επιθέσεων της Ρωσίας στα ουκρανικά λιμάνια και τις υποδομές σιτηρών που προκάλεσαν ανησυχίες για τις παγκόσμιες προμήθειες.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτίμησε ότι η έξοδος της Ρωσίας από μια συμφωνία που επιτρέπει τις ουκρανικές εξαγωγές μέσω της Μαύρης Θάλασσας, θα μπορούσε να αυξήσει τις παγκόσμιες τιμές των σιτηρών κατά 10%-15%, ωστόσο πρόσθεσε ότι συνεχίζει να αξιολογεί την κατάσταση.

Η εναλλακτική δίοδος για να διακινηθούν τα σιτηρά της Ουκρανίας

Μπορεί να υπάρχει μια εναλλακτική δίοδος διακίνησης των ουκρανικών σιτηρών, από λιμάνι στη Μαύρη Θάλασσα εκτός όμως Ουκρανίας. Πρόκειται για το λιμάνι της Κωστάντζας στο νοτιοανατολικό άκρο της Ρουμανίας στο μικρό κομμάτι της βαλκανικής χώρας που βρέχεται από θάλασσα.

Ακόμα και πριν ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν βάλει οριστικό τέλος στη συμφωνία του ΟΗΕ για τη Μαύρη Θάλασσα στις 17 Ιουλίου, από το λιμάνι της Κωστάντζας διακινούταν περίπου το ένα τρίτο των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας από όταν ξέσπασε ο πόλεμος.

Το λιμάνι της Κωστάντζας είναι το μεγαλύτερο στη Μαύρη Θάλασσα και επίσης το βαθύτερο, με το βάθος του να φθάνει έως και 18,5 μέτρα. Επιπλέον, η Κωστάντζα μπορεί να μεταφέρει 65 εκατομμύρια τόνους γεωργικών προϊόντων και εμπορευματοκιβώτια TEU (ισοδύναμη μονάδα με είκοσι πόδια) ετησίως, ένας όγκος διπλάσιος σε σχέση με αυτόν που διακινείται από το λιμάνι της Οδησσού.

Ενώ από τον διάδρομο της Μαύρης Θάλασσας εξαγόταν περίπου το ήμισυ των όγκων της Ουκρανίας -16,3 εκατ. τόνους κατά τους τελευταίους έξι μήνες- το λιμάνι της Κωστάντζας διακίνησε επιπλέον 7,5 εκατομμύρια τόνους ουκρανικών σιτηρών.

Η νέα σιδηροδρομική γραμμή μήκους 19,3 χιλιομέτρων που ενώνει τις πόλεις της Ουκρανίας Rakhiv, Berlebash με τα σύνορα της Ρουμανίας θα επιτρέψει στα εμπορικά τρένα να μεταφέρουν φορτία στην Κωστάντζα. Κάθε αμαξοστοιχία 30 βαγονιών μπορεί να μεταφέρει 2.100 τόνους ουκρανικών σιτηρών.

«Η ταχύτητα είναι το παν», σύμφωνα με τον Viorel Panait, διευθυντή της εταιρείας Comvex και πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων του Λιμένα Κωστάντζας.

Από την έναρξη του πολέμου, η Comvex έχει επενδύσει 4 εκατομμύρια ευρώ επισημαίνει ο Panait, κυρίως σε νέους μεταφορείς. Η Convex αναβαθμίζει επίσης τη χωρητικότητα αποθήκευσης των σιτηρών κατά 25% στους 250.000 τόνους.

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours