Oι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης οριστικοποιούν τα μέτρα της σταδιακής κατάργησης των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία, τα οποία θα μπορούσαν να παρουσιαστούν στις χώρες της ΕΕ ακόμα και από την επόμενη εβδομάδα. Ωστόσο, δεν είναι σαφές πόσο σκληρά θα συμπιέσουν τη βασική ροή εσόδων του Προέδρου Vladimir Putin.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Από τις Barbara Moens και America Hernandez/Politico
Το εισόδημα από το πετρέλαιο είναι κρίσιμο για την κλιμάκωση του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά ο φόβος μεταξύ των Ευρωπαίων διπλωματών, που θέλουν να καταφέρουν ένα καταστροφικό πλήγμα στο Κρεμλίνο, είναι ότι τα ευρωπαϊκά μέτρα θα αμβλυνθούν πολύ προκειμένου να κερδίσουν την υποστήριξη από τις πιο διστακτικές χώρες της ΕΕ, όπως τη Γερμανία και την Ουγγαρία.
Η άμεση, πλήρης απαγόρευση που επιβλήθηκε από την ΕΕ στο πετρέλαιο εξακολουθεί να είναι κόκκινο πανί για την οικονομική δύναμη της Γερμανίας. Το Βερολίνο έχει δείξει σε άλλες πρωτεύουσες της ΕΕ ότι είναι έτοιμο να εξετάσει το ενδεχόμενο περικοπής του ρωσικού πετρελαίου —ακόμα και αν δεν είναι ακόμη σε θέση να εγκαταλείψει τις εισαγωγές φυσικού αερίου— αλλά μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι οποίες συζητούνται τώρα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Την Τετάρτη, η Γερμανίδα υπουργός Εξωτερικών, Annalena Baerbock, δήλωσε ότι «οι εισαγωγές πετρελαίου θα μειωθούν στο μισό μέχρι το καλοκαίρι και θα είναι στο μηδέν μέχρι το τέλος του έτους».
Σύμφωνα με αξιωματούχους και διπλωμάτες, οποιοδήποτε εμπάργκο πετρελαίου της ΕΕ πρόκειται να διαφοροποιήσει τις διάφορες κατηγορίες ρωσικού πετρελαίου και το εάν παραδίδονται στην ΕΕ με δεξαμενόπλοιο ή με αγωγό. Το 2020, από τις συνολικές εξαγωγές αργού 2,8 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως από τη Ρωσία στην Ευρώπη, τα 0,7 εκατομμύρια bpd προήλθαν μέσω αγωγών και τα υπόλοιπα μέσω θαλάσσης.
Όπως και με τις πρόσφατες κυρώσεις κατά του ρωσικού άνθρακα, γίνεται επίσης συζήτηση για μεταβατικές περιόδους ώστε να δοθεί χρόνος στις χώρες της ΕΕ να προετοιμαστούν για οποιοδήποτε εμπάργκο.
Οι λεπτομέρειες της απαγόρευσης θα μπορούσαν να παρουσιαστούν στους πρεσβευτές της ΕΕ ήδη από την επόμενη εβδομάδα, ανέφεραν διπλωμάτες.
Όσον αφορά τις διάφορες κατηγορίες πετρελαίου που θα μπορούσαν να απαγορευθούν, τα διυλιστήρια της ΕΕ είναι σε μεγάλο βαθμό διαμορφωμένα προκειμένου να λειτουργούν με το ρωσικό πετρέλαιο που ονομάζεται «Urals crude», ένα μείγμα βαρέος πετρελαίου από τις περιοχές των Ουραλίων και του Βόλγα αναμεμειγμένο με ελαφρύτερο πετρέλαιο από τη δυτική Σιβηρία. Η στόχευση αυτή θα ήταν ένδειξη πραγματικής πρόθεσης.
Η Ρωσία εξάγει επίσης πολύ βαρύ μαζούτ και βενζίνη κενού, τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως για την παραγωγή ντίζελ, και προμηθεύει άμεσα το 10% του τελικού ντίζελ της ΕΕ, ένα ευαίσθητο θέμα σε πιθανό εμπάργκο ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής. Αλλά «αν η απαγόρευση αποτελείται από πάρα πολλές εξαιρέσεις, ο υπόλοιπος κόσμος δεν θα το δει σωστά», ανέφερε ένας διπλωμάτης της ΕΕ.
Στην ουσία, οι κυρώσεις για το πετρέλαιο είναι ένας αγώνας πλέι-οφ μεταξύ των αμοιβαίων εξαρτήσεων των μονομάχων Ρωσίας-ΕΕ. Η δεξαμενή σκέψης Bruegel υπολογίζει ότι η Ρωσία παρείχε 3,5 εκατομμύρια bpd από τις συνολικές εισαγωγές της ΕΕ, ύψους 15 εκατομμυρίων bpd το 2021. Σημείωσε ότι η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο πλήρωσαν μαζί στη Ρωσία 88 δισεκατομμύρια ευρώ για αυτές τις εισαγωγές. Ωστόσο, αυτό δεν δίνει απαραίτητα όλη τη μόχλευση στη Ρωσία. Ο Putin βασίζεται στην Ευρώπη για σχεδόν το ήμισυ των εξαγωγών του πετρελαίου και η διαφοροποίηση δεν θα ήταν εύκολη.
«Η απαγόρευση εισαγωγής πετρελαίου φυσικά και έχει νόημα», ανέφερε ο David Mühlemann, ειδικός της Public Eye, μιας ελβετικής ΜΚΟ. «Αυτή θα ήταν μια τεράστια αγορά που θα εξαλειφόταν για το ρωσικό πετρέλαιο που δεν θα μπορούσε να αντικατασταθεί από τη μια μέρα στην άλλη», πρόσθεσε, επισημαίνοντας την έλλειψη υποδομής τόσο στη Ρωσία όσο και στις χώρες που αγοράζουν.
Ενώ η επίθεση της Ρωσίας στην ανατολική Ουκρανία αυξάνει την πίεση για δράση, οι Βρυξέλλες επιθυμούν να κρατήσουν το εμπάργκο πετρελαίου μακριά από τα πρωτοσέλιδα, επειδή, εν μέρει, οι τιμές των καυσίμων είναι ένα καυτό θέμα στις γαλλικές προεδρικές εκλογές της Κυριακής.
Ακατέργαστοι υπολογισμοί
Εάν η Ευρώπη στοχεύσει το αργό πετρέλαιο των Ουραλίων, τα πλησιέστερα έτοιμα για αγορά υποκατάστατα θα είναι το ελαφρύ αργό πετρέλαιο που προέρχεται από το Ιράν και τη Σαουδική Αραβία. Ωστόσο, οι ειδικοί λένε ότι η κύρια πρόκληση είναι υλικοτεχνική, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο φτάνει απευθείας μέσω αγωγών σε πολλά διυλιστήρια, χωρίς να χρειάζεται να ληφθούν υπόψη οι θαλάσσιες διαδρομές και οι καθυστερήσεις μέσω της μεταφοράς πλοίων.
Σε κάθε περίπτωση, «όλα τα διυλιστήρια είναι αρκετά ευέλικτα και πολλά είναι εξαιρετικά ευέλικτα όσον αφορά το να μπορούν να λάβουν μια μεγάλη ποικιλία αργού πετρελαίου. Υπάρχουν πολλά διυλιστήρια στην Ευρώπη που μπορεί να έχουν, για παράδειγμα, 60 διαφορετικά είδη αργού πετρελαίου στις δεξαμενές τους», δήλωσε ο Alain Mathuren, διευθυντής επικοινωνίας της FuelsEurope, της ένωσης ευρωπαϊκών διυλιστηρίων πετρελαίου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τις χώρες της ΕΕ προκειμένου να συντάξει μια πρόταση που να είναι πολιτικά αποδεκτή και για τις 27 πρωτεύουσες.
Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας Péter Szijjártó, νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, τόνισε και πάλι ότι η Βουδαπέστη δεν θα υποστηρίξει κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και στο φυσικό αέριο. Ωστόσο, οι ουγγρικές ανησυχίες είναι οικονομικές, όχι πολιτικές, είπαν αρκετοί διπλωμάτες, γεγονός που ανοίγει το δρόμο για έναν πολιτικό συμβιβασμό για την αντιμετώπιση αυτών των ανησυχιών, για παράδειγμα μέσω μέτρων αλληλεγγύης.
Ενώ η Γερμανία και η Ουγγαρία είναι οι πιο έντονες ως προς την αντίθεσή τους κατά της απαγόρευσης του ρωσικού πετρελαίου και του φυσικού αερίου, μια ομάδα άλλων χωρών, όπως η Αυστρία, η Τσεχία, η Σλοβακία και η Βουλγαρία ανησυχούν επίσης για τις οικονομικές επιπτώσεις από περαιτέρω ενεργειακές κυρώσεις.
«Το ερώτημα είναι: Εάν απαγορεύσουμε το πετρέλαιο, αυτό θα πλήξει περισσότερο τη Ρωσία ή τις οικονομίες της ΕΕ; Η Ρωσία πουλά πετρέλαιο σε άλλες χώρες και θα πάρει χρήματα με αυτόν τον τρόπο», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης της Κεντρικής Ευρώπης. Το χρονοδιάγραμμα για το πότε η ΕΕ θα υπογράψει πραγματικά ένα νέο πακέτο κυρώσεων παραμένει επίσης ασαφές.
«Αυτό δεν θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη», δήλωσε ένας ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ.