Ο MidCat μετατρέπεται σε BarMar | Συνωστισμός τάνκερ LNG ανοιχτά των ισπανικών ακτών

Ο MidCat μετατρέπεται σε BarMar | Συνωστισμός τάνκερ LNG ανοιχτά των ισπανικών ακτών
Ο MidCat μετατρέπεται σε BarMar | Συνωστισμός τάνκερ LNG ανοιχτά των ισπανικών ακτών

Οι ισπανικές δεξαμενές LNG είναι υπερπλήρεις. Την ίδια στιγμή γιγάντια δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου περιμένουν αγκυροβολημένα έξω από τα λιμάνια της χώρας περιμένοντας να ξεφορτώσουν. Σύμφωνα με την ισπανική δημόσια τηλεόραση TVE μόνο στον κόλπο του Κάδιθ στον Ατλαντικό βρίσκονται σήμερα 15 τάνκερ, ενώ συνολικά στην Ιβηρική Χερσόνησο και τη Μεσόγειο Θάλασσα τα πλοία σε αναμονή είναι τουλάχιστον 35.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Στοιχεία του ισπανικού εθνικού διαχειριστή φυσικού αερίου Enagas δείχνουν ότι στην Ισπανία βρίσκεται σήμερα περίπου το 33% του παγκόσμιου και το 45% του ευρωπαϊκού χώρου αποθήκευσης. Ακόμα όμως και η μεγαλύτερη υποδομή LNG σε ευρωπαϊκό έδαφος έχει φθάσει πλέον στα όριά της.

Περιμένοντας ελκυστική προσφορά για το φορτίο τους

63338056 404
Τερματικό LNG στο Μπιλμπάο | Ο MidCat μετατρέπεται σε BarMar | Συνωστισμός τάνκερ LNG ανοιχτά των ισπανικών ακτών

Για ποιο λόγο συμβαίνει το αδιαχώρητο στα ανοιχτά των ισπανικών ακτών; Με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία οι ισπανικές εταιρείες ενέργειας αύξησαν τις παραγγελίες υγροποιημένου φυσικού αερίου την άνοιξη και το καλοκαίρι ανησυχώντας για ενδεχόμενες ελλείψεις. Ενδεικτικό ότι από τον Ιανουάριο μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου πάνω από 250 τάνκερ LNG έφθασαν στην Ισπανία, περισσότερα από ότι όλο το 2021.

Ας σημειωθεί ότι υπάρχουν πλοία, τα οποία δεν έχουν προπωλήσει το φορτίο τους, όπως θα περίμενε ίσως κανείς. Σημαντικός αριθμός δεξαμενόπλοιων ξεκίνησαν από χώρες εξαγωγής LNG, όπως οι ΗΠΑ, η Αλγερία ή η Νιγηρία χωρίς συγκεκριμένο προορισμό και περιμένουν τώρα να αυξηθεί ξανά η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου για να λάβουν μια ελκυστική προσφορά.

Ο Τζέιμς Γουάντελ, ειδικός σε θέματα ενέργειας στη βρετανική εταιρεία συμβούλων Energy Aspects, εκτιμά ότι η ζήτηση για φυσικό αέριο θα αυξηθεί σημαντικά όταν πέσουν οι θερμοκρασίες τις επόμενες εβδομάδες: «Θα χρειαστούμε περισσότερο υγροποιημένο αέριο κατά την περίοδο Νοεμβρίου- Ιανουαρίου», δηλώνει στην DW προσθέτοντας ότι προς το παρόν οι τιμές χονδρικής στην αγορά υπόκεινται σε μεγάλες διακυμάνσεις. Θεωρεί ωστόσο ότι αυτό θα αλλάξει και έτσι ο χρόνος αναμονής για τα τάνκερ θα είναι εν τέλει επικερδής. Ο Τζέιμς Γουάντελ αναμένει το χειμώνα στην Ευρώπη «πολύ υψηλότερες τιμές».

Ο MidCat μετατρέπεται σε BarMar

62115220 404
Μονάδα μετατροπής LNG σε αέριο της ισπανικής Enagas | Ο MidCat μετατρέπεται σε BarMar | Συνωστισμός τάνκερ LNG ανοιχτά των ισπανικών ακτών

Ο ειδικός επισημαίνει ότι μέσω ενός δικτύου αγωγών μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών θα διοχετεύονταν σε άλλες χώρες οι πλεονάζουσες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ισπανίας.

Δυστυχώς ωστόσο μεταξύ Ισπανίας και Γαλλίας υπάρχουν κενά στο δίκτυο αγωγών. Οι κυβερνήσεις της Μαδρίτης, της Λισαβόνας και του Βερολίνου τάσσονται εδώ και καιρό υπέρ της κατασκευής ενός αγωγού φυσικού αερίου από την Ιβηρική Χερσόνησο στη νότια Γαλλία. Η Γαλλία ωστόσο απορρίπτει τον αγωγό MidCat αμφισβητώντας το οικονομικό του όφελος.Η υπόθεση ωστόσο δεν έχει κλείσει.

Ο πορτογάλος πρωθυπουργός Αντόνιο Κόστα, ο οποίος από κοινού με τον ισπανό ομόλογό του Πέδρο Σάντσεθ, προσπαθεί να πείσει τον γάλλο πρόεδρο Μακρόν ότι ο αγωγός έχει νόημα, παραμένει αισιόδοξος: «Θα υπάρξει μια διασυνοριακή σύνδεση», είπε πρόσφατα. «Αλλά το έργο δεν θα ονομάζεται πλέον MidCat, θα του δοθεί νέο όνομα».

Και πράγματι: Στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ στις Βρυξέλλες, Κόστα, Σάντσεθ και Μακρόν έβαλαν τέλος στα σχέδια κατασκευής του MidCat και προχώρησαν στη σύναψη νέας συμφωνίας για την κατασκευή ενός αγωγού ονόματι BarMar, ο οποίος θα ενώνει υποθαλάσσια Βαρκελώνη και Μασσαλία.

Ο αγωγός θα κατασκευαστεί ειδικά για τη διοχέτευση υδρογόνου και θα χρησιμοποιηθεί μόνο μεταβατικά  για μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Από ότι όλα δείχνουν ωστόσο υπάρχουν αμφιβολίες και για το νέο σχέδιο κατασκευής αγωγού. Ίσως για αυτό η κοινή ανακοίνωση Γαλλίας, Ισπανίας και Πορτογαλίας δεν περιέχει ούτε χρονοδιάγραμμα, ούτε πληροφορίες για τη χρηματοδότηση του BarMar.

Ραλφ Σούλτσε, Μαδρίτη

Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος

O “πόλεμος” για τον αγωγό αερίου MidCat καλά κρατεί

Ας θυμηθούμε τι έγραφε η DW στις 5 Οκτωβρίου του 2022 (Ραλφ Σούλτσε DW / FAZ – Επιμέλεια: Ειρήνη Αναστασοπούλου)

Η Γαλλία δεν θέλει τη συνέχιση την κατασκευής του λόγω του τεράστιου κόστους. Η Γερμανία με την Ισπανία είναι υπέρ. Μήπως η εναλλακτική μεταφοράς πράσινου υδρογόνου θα ήταν κάποια λύση;

Η διαφωνία ανάμεσα σε Ισπανία και Γαλλία για την χρησιμότητα του Midi Catalonia συνεχίζεται ακόμη κι αν η κατασκευή του έχει μείνει σε πολύ αρχικό στάδιο. Ξεκίνησε το 2013 από τη βορειοϊσπανική πόλη Μορτορέλ και σύμφωνα με τα σχέδια θα φτάσει μέχρι τη νοτιοανατολική γαλλική κοινότητα Μπαρμπάιρα, μια απόσταση 300 χιλιομέτρων.

Μόλις 86 χιλιόμετρα κατάφεραν να κατασκευάσουν οι μηχανικοί από την ισπανική πλευρά. Μετά τέλος, γιατί το 2019 το Παρίσι, αλλά και η Μαδρίτη και οι Βρυξέλλες εξέφρασαν αμφιβολίες για την οικονομική βιωσιμότητά του αγωγού. Όλα αυτά μέχρι πριν να ξεκινήσει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Το πρότζεκτ ξαναήρθε στην ημερήσια διάταξη με την Ισπανία να αλλάζει άποψη, αλλά τη Γαλλία να στυλώνει τα πόδια της.

Στην Ισπανία ένας στους τρεις τερματικούς LNG εντός ΕΕ

Σολτς/Σάντσες
Κοινό μέτωπο υπέρ του MidCat. H Γερμανία θα επωφεληθεί | Ο MidCat μετατρέπεται σε BarMar | Συνωστισμός τάνκερ LNG ανοιχτά των ισπανικών ακτών

Η επίσκεψη του καγκελάριου Σολτς στην Ισπανία φέρνει και πάλι στο προσκήνιο αυτήν τη διαμάχη, με την Γερμανία να παίρνει την πλευρά των Ισπανών. Οι δύο κυβερνήσεις αυξάνουν τις πιέσεις για να πείσουν τη Γαλλία ότι η ολοκλήρωση του Midcat, ενός ευρωπαϊκού αγωγού φυσικού αερίου Νότου-Βορρά μέσω των Πυρηναίων, έχει νόημα. Μέχρι τώρα ο πρόεδρος Μακρόν απέρριπτε το πρότζεκτ με το επιχείρημα ότι δεν είναι οικονομικά αποδοτικό και περιβαλλοντικά εφαρμόσιμο.

O αγωγός θα μεταφέρει, εάν και όταν ολοκληρωθεί, LNG από τις ισπανικές εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την κεντρική Ευρώπη – και τη Γερμανία. «Ο αγωγός θα συνεισφέρει σημαντικά στη χαλάρωση της κατάστασης του εφοδιασμού», είναι η θέση του Γερμανού καγκελάριου Όλαφ Σολτς. «Το Βερολίνο και η Μαδρίτη συμφωνούν ότι χρειαζόμαστε περισσότερα ευρωπαϊκά δίκτυα για ενέργεια – είτε πρόκειται για φυσικό αέριο είτε για ηλεκτρική ενέργεια», επιβεβαιώνουν και διπλωμάτες στη Μαδρίτη.

Ο αγωγός Midcat είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα της γερμανοϊσπανικής κυβερνητικής διάσκεψης κορυφής που γίνεται στην πόλη Λα Κορούνια στον Ατλαντικό. Όχι πολύ μακριά από την πόλη βρίσκεται το λιμάνι του Μουγκάρντος, που είναι ένας από του 6 μεγάλους τερματικούς φυσικού αερίου που διαθέτει η Ισπανία, ενώ η Γερμανία δεν έχει μέχρι σήμερα κανένα.

Σούπερ τάνκερ LNG
Σούπερ τάνκερ LNG στα Κανάρια νησιά | Ο MidCat μετατρέπεται σε BarMar | Συνωστισμός τάνκερ LNG ανοιχτά των ισπανικών ακτών

Στους τερματικούς σταθμούς ελλιμενίζονται γιγαντιαία δεξαμενόπλοια γεμάτα με υγροποιημένο φυσικό αέριο, το οποίο στην περίπτωση της Ισπανίας προέρχεται κυρίως από τις ΗΠΑ, την Αλγερία και τη Νιγηρία. Στα εργοστάσια, το υγροποιημένο αέριο μετατρέπεται ξανά σε φυσικό αέριο. Το 2023, η Ισπανία θέλει να θέσει σε λειτουργία έναν έβδομο τερματικό σταθμό αερίου στο λιμάνι της βόρειας ισπανικής πόλης Χιχόν στον Ατλαντικό.

Σύμφωνα με τον διαχειριστή Enagas, μόνο από την Χιχόν μπορούν να διακινηθούν κάθε χρόνο 100 „σούπερ τάνκερ”, το φορτίο LNG των οποίων αντιστοιχεί σε οκτώ δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου – σχεδόν το 15% της ποσότητας που έρρεε μέσω του αγωγού Nord Stream 1 από Ρωσία προς Γερμανία. „Διαθέτουμε τις μεγαλύτερες υποδομές φυσικού αερίου σε ολόκληρη την Ευρώπη” λέει με υπερηφάνεια o Πέδρο Σάντσες., “η Ισπανία διαθέτει το 30% όλων των δυνατοτήτων μέσα στην ΕΕ καλώντας τη Γερμανία κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες με προβλήματα εφοδιασμού σε φυσικό αέριο να χρησιμοποιήσουν αυτές τις δυνατότητες καθώς τα ισπανικά εργοστάσια δεν αξιοποιούνται πλήρως.

Η Ισπανίδα υπουργός Ενέργειας Τερέζα Ριμπέρα δηλώνει από την πλευρά της ότι η χώρα θέλει να βοηθήσει στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού. Μάλιστα ο Σάντσες μπορεί να φανταστεί την χώρα ως πύλη για το LNG, “να γίνει εξαγωγικός κόμβος για υγροποιημένο αέριο και να μεταμορφωθεί σε εναλλακτική για το ρωσικό φυσικό αέριο σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες”.

“Σαν κατσίκες των Πυρηναίων”

STOP MIDCAT/ Βαρκελώνη
“STOP MIDCAT”, διαδηλώσεις στη Βαρκελώνη

Αυτό ακούγεται βέβαια δελεαστικό, αλλά στην πράξη υπάρχουν ακόμη μερικά προβλήματα που πρέπει να ξεπεραστούν. Για παράδειγμα: Πώς φτάνει το φυσικό αέριο από τους ισπανικούς τερματικούς σταθμούς στην Κεντρική Ευρώπη; Διότι με το σχέδιο ολοκλήρωσης του αγωγού Νότου-Βορρά από την Ισπανία στη Γαλλία και τη σύνδεσή του εκεί με το ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου μεγάλων αποστάσεων, ελάχιστη πρόοδος έχει σημειωθεί μετά την άρνηση της Γαλλίας να συνεργαστεί.

Η επιχειρηματολογία Μακρόν; «Δεν χρειαζόμαστε νέες συνδέσεις φυσικού αερίου», δήλωσε μετά τις συνομιλίες με τον καγκελάριο της Γερμανίας Σολτς τον περασμένο Σεπτέμβριο. „Δύο μικρότεροι αγωγοί που υπάρχουν ήδη μεταξύ Ισπανίας και Γαλλίας δεν έχουν εξαντλήσει τις δυνατότητές τους ακόμη και τώρα, μήνες μετά την έναρξη του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και τις συνεπαγόμενες ελλείψεις φυσικού αερίου. Επιπλέον, θα χρειαστούν χρόνια μέχρι να είναι έτοιμος ένας νέος αγωγός στα Πυρηναία”.

Χθες, παραμονή της επίσκεψης Σολτς στην Ισπανία, ο Γάλλος πρόεδρος βρέθηκε και πάλι στο Βερολίνο. Για το περιεχόμενο της συνάντησή τους, εκτός από μια φωτογραφία με τον Μακρόν με ζεστό ζιβάνγκο και τον Σολτς κανονικά με κουστούμι και γραβάτα, δεν έγινε τίποτα γνωστό, αλλά θεωρείται βέβαιο ότι εθίγη και το θέμα του αγωγού. Εν ολίγοις: Η υπόθεση ότι ο MidCat θα μπορούσε να λύσει βραχυπρόθεσμα τα τρέχοντα προβλήματα φυσικού αερίου της Ευρώπης είναι «απολύτως λανθασμένη», εξηγεί ο Μακρόν. «Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να χοροπηδάμε σαν κατσίκες των Πυρηναίων για αυτό το θέμα». Αλλά κατά τα άλλα ο Μακρόν είναι έτοιμος για διάλογο.

Ούτε ο καγκελάριος Σολτς ούτε ο πρωθυπουργός της Ισπανίας Σάντσεθ έχουν καταφέρει μέχρι στιγμής να τον πείσουν για τη σημασία του MidCat.

Από τη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη
Από τη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη

Ο Μακρόν κάνοντας χρήση των διπλωματικών του ικανοτήτων πάντα λέει ότι αν υπάρχουν νέα επιχειρήματα, είναι αρκετά έτοιμος να αναθεωρήσει τη γνώμη του. Άρα η πόρτα για μια συμφωνία δεν είναι ερμητικά κλειστή. Ή, όπως η Ισπανίδα υπουργός Ενέργειας Ριμπέρα λέει: “Ο MidCat δεν έχει ακόμη ενταφιαστεί”. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε ποια επιχειρήματα θα χρησιμοποιήσουν Βερολίνο και Μαδρίτη για να ξεπεράσουν την αντίσταση από το Παρίσι. Πάντως, από τις σημερινές διεργασίες προκύπτει ότι Ισπανία και Γερμανία συνεχίζουν να εμμένουν στην κατασκευή του αγωγού μέσω των Πυρηναίων αψηφώντας τις γαλλικές αντιδράσεις.

ο επιχείρημα που διατυπώνεται όλο και περισσότερο είναι ότι η κατασκευή του MidCat θα μπορούσε να είναι κερδοφόρα εντελώς ανεξάρτητα από το φυσικό αέριο. Για παράδειγμα, για ένα πράσινο μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα με τη ροή πράσινου υδρογόνου μέσω του αγωγού. Η προοπτική του υδρογόνου θα πρέπει επίσης να διευκολύνει τη χρηματοδότηση της ΕΕ για ένα έργο δισεκατομμυρίων ευρώ. Υπάρχουν και υπαινιγμοί, που ακούγονται όλο και πιο δυνατά ότι η Ισπανία θα μπορούσε, αν χρειαστεί, να δικτυωθεί με τη μεσογειακή γείτονα Ιταλία αντί με τη Γαλλία; 

Πάντως στην μακροσκελέστατη συνέντευξη στη σημερινή Frankfurter Allgemeine Zeitung και στην ερώτηση πώς θα μπορέσει να πείσει τη Γαλλία, ο Ισπανός πρωθυπουργός περιορίζεται σε δεδομένα. “Τον Ιούλιο του 2018 ο Εμανουέλ Μακρόν ανέλαβε δημόσια γραπτή δέσμευση να προωθήσει την επέκταση του δικτύου ηλεκτρισμού και ηλεκτρικής ενέργειας. 

Αυτό συνέβη στη Σύνοδο Κορυφής για το Ενεργειακό Δίκτυο στη Λισαβόνα, όπου η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή -όπως και πριν στη Μαδρίτη το 2015- συζήτησαν για την καλύτερη σύνδεση της Ιβηρικής Χερσονήσου με την υπόλοιπη ΕΕ. Μέχρι το 2020, θα έπρεπει να επιτευχθεί ένας βαθμός διασύνδεσης κατά 10%. Αλλά μέχρι στιγμής είναι κάτω από 5%, αν και μέχρι το 2030 θα έπρεπε να είναι 15%”.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *