Πράσινο φως για τη συμμετοχή του διαχειριστή μεταφοράς αερίου Bulgartransgaz στο μετοχικό κεφάλαιο της ελληνικής Gastrade
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Ολοκληρώθηκε η συμμετοχή της Bulgartransgaz, διαχειριστή του εθνικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου της Βουλγαρίας, με ποσοστό 20% στο μετοχικό κεφάλαιο της ελληνικής εταιρίας Gastrade, της εταιρίας που αναπτύσσει τον Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) Αλεξανδρούπολης, ύστερα από το πράσινο φως που έδωσε η Επιτροπή για την Προστασία του Ανταγωνισμού της Βουλγαρίας.
Ο Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης είναι ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα που υλοποιούνται τα τελευταία χρόνια, με μεγάλη σημασία για την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και την ευρύτερη περιοχή, καθώς συμβάλλει καταλυτικά στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης, ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και τον ανταγωνισμό στην περιοχή και υποστηρίζει τη δημιουργία περιφερειακού κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου.
Επιπλέον, ο σταθμός λειτουργεί απόλυτα συμπληρωματικά με τον διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), υποστηρίζοντας τη βιωσιμότητά του, και ταυτόχρονα βρίσκεται σε πλήρη συνέργεια με τις υπόλοιπες υφιστάμενες και νέες στρατηγικές ενεργειακές υποδομές της περιοχής, όπως ο ΤΑΡ, ο διασυνδετήριος αγωγός Βουλγαρίας – Σερβίας, καθώς και οι επεκτάσεις της υπόγειας αποθηκευτικής ικανότητας φυσικού αερίου στη ΝΑ Ευρώπη.
Τη συμμετοχή της Bulgartra-nsgaz στο έργο είχαν χαιρετίσει από τον περασμένο Αύγουστο οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης και της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ στην τελετή υπογραφής των σχετικών συμφωνιών στην Αθήνα.
Τι είναι το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG είναι φυσικό αέριο το οποίο ψύχεται στους -162 °C περίπου υπό κανονική πίεση. Είναι άοσμο, μη τοξικό, μη διαβρωτικό και λιγότερο πυκνό από το νερό. Στην πραγματικότητα είναι φυσικό αέριο αλλά σε υγροποιημένη μορφή ώστε να μεταφέρεται εύκολα. Η υγροποίηση του φυσικού αερίου επιτυγχάνεται σε εξειδικευμένες παραγωγικές μονάδες (LNG liquefaction terminals) συνήθως σε σχετικά μικρή απόσταση από τα πεδία παραγωγής.
Σε τι χρησιμεύει το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG χρησιμοποιείται κυρίως στη βαριά βιομηχανία σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες της Ευρώπης. Για τις πιο πολλές αναπτυσσόμενες χώρες, αυτό δεν είναι μια πρακτική επιλογή.
Μεγάλη σημασία έχει η Ρεβυθούσα. Τι είναι στη Ρεβυθούσα;
Οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG στην Ρεβυθούσα περιλαμβάνουν:
Δύο δεξαμενές αποθήκευσης συνολικής χωρητικότητας 130.000 κ.μ. (65.000 κ.μ. έκαστη)
Εγκαταστάσεις ελλιμενισμού δεξαμενόπλοιων
Κρυογενικές εγκαταστάσεις
Αεριοποιητές, για την επαναεριοποίηση του LNG και την τροφοδοσία του συστήματος μεταφοράς
Δύο αγωγούς διασύνδεσης της Ρεβυθούσας με το σύστημα μεταφοράς.
Ναυλωμένο δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας 29,500 κ.μ. Υ.Φ.Α.
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο και οι αγωγοί (πχ EastMed) | Σύγκριση
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG δεν ακούγεται εξίσου εντυπωσιακό με τον EastMed κι άλλους αγωγούς μεταφοράς αερίου. Ένας αγωγός, ειδικά στην περιοχή μας, απαιτεί διακρατικές συμφωνίες και έχει διπλωματικές και γεωστρατηγικές επεκτράσεις (βλ. Τουρκία) ενώ το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG είναι απλά ένα πλοίο.
Αυτό όμως είναι και το μεγάλο όφελος που παρέχει.
Οι αγωγοί δημιουργούν εξαρτήσεις και δεσμεύσεις, ενώ το LNG προσφέρει ελευθερία επιλογών και κινήσεων. Οι αγωγοί συνδέονται με μονοπωλιακές καταστάσεις, πολιτικές πιέσεις και αδιαφανείς διαδικασίες, ενώ το LNG με ελεύθερη διαπραγμάτευση και διαφανείς εμπορικές συναλλαγές. Οι αγωγοί είναι λοιπόν το παρελθόν και το LNG το μέλλον της μεταφοράς φυσικού αερίου στον κόσμο.
Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο και Έλληνες Εφοπλιστές
Αυτά φαίνεται πως σκέφτονται και οι Έλληνες πλοιοκτήτες που στρέφονται στο Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο – LNG.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value (τέλη 2019), η αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου (συμπεριλαμβανομένων και των υπό κατασκευή) φτάνει τα 19,5 δισ. δολάρια, ενώ οι Ιάπωνες, που είχαν τα ηνία για πολλά χρόνια, έχουν μείνει πίσω, με αξία στόλου στα 14,3 δισ. δολάρια. Ταυτόχρονα ανεβαίνει και η Κίνα, η οποία βρίσκεται πλέον στην τρίτη θέση με αξία στόλου 5,9 δισ. δολ.
Τον μεγαλύτερο στόλο διαθέτει ο όμιλος Αγγελικούση με 44 πλοία, ενώ ακολουθεί ο Πίτερ Λιβανός με την Gaslog με έναν στόλο 35 πλοίων, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου που διαθέτει 19 πλοία και ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου με 16.
Σημαντικές κινήσεις στην ενεργειακή σκακιέρα έχουν κάνει και άλλα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως η Tsakos Energy Navigation του ομίλου Τσάκου με τρία πλοία, η Thenamaris του Νίκου Μαρτίνου με πέντε πλοία, η Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου αλλά και η Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση που διαθέτει πέντε πλοία.
Άνοιγμα στη συγκεκριμένη αγορά έκανε και ο όμιλος Λάτση με δύο πλοία, καθώς και η Chandris της οικογένειας Χανδρή, επίσης με δύο πλοία. Ο δε όμιλος Βαγγέλη Μαρινάκη έχει στα σκαριά ναυπηγικό πρόγραμμα που μπορεί να φτάσει μέχρι και 10 νέα πλοία.