
Καταρρέουν οι τιμές στα ενεργειακά αγαθά.
Η ραγδαία πτώση της τιμής του πετρελαίου, στη σκιά του πολέμου τιμών μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ρωσίας αλλά και των ανησυχιών από την πανδημία του Covid – 19, έχει επηρεάσει και συμπαρασύρει και μια σειρά από άλλα ενεργειακά commodities.
Η τιμή του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά έχει υποχωρήσει σημαντικά έως και τα 8,6 δολάρια/mmbtu από τα 12,6 δολάρια/mmbtu που βρισκόταν στις αρχές Ιανουαρίου και από τα 9,7 δολάρια/mmbtu που βρισκόταν στα μέσα Φεβρουαρίου.
Φυσικά είναι γνωστό ότι οι τιμές TTF του φυσικού αερίου αντικατοπτρίζουν κυρίως την τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG ενώ επηρεάζουν και το φυσικό αέριο από αγωγούς σύμφωνα με τις νέες φόρμουλες τιμολόγησης της Gazprom.
Πτώση επίσης καταγράφουν και οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων. Πιο αναλυτικά από τα 26,59 ευρώ ανά τόνο που ήταν η τιμή στα τέλη Δεκεμβρίου και τα 25,66 ευρώ ανά τόνο στα μέσα Φεβρουαρίου, οι τιμές υποχώρησαν τις προηγούμενες ημέρες έως και τα 23,25 ευρώ ανά τόνο.
Συνακόλουθα έχουν επηρεαστεί και οι τιμές χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας. Για παράδειγμα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις τιμές της προημερήσιας αγοράς η οριακή τιμή του συστήματος (χονδρική τιμή του ρεύματος) από τα 49,2 ευρώ/MWh την Παρασκευή, έπεσε τη Δευτέρα στα 41,42 ευρώ/MWh, και χθες στα 43,12 ευρώ/MWh.
Η υποχώρηση των τιμών των ενεργειακών commodities, έχει ως αποτέλεσμα να ενισχύεται ακόμη περισσότερο η ανταγωνιστικότητα των μονάδων ηλεκτρισμού που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο. Επιπλέον βέβαια η υποχώρηση της τιμής των ρύπων αποτελεί καλή είδηση για τις μονάδες ηλεκτρισμού που χρησιμοποιούν ως καύσιμο τον άνθρακα ή το λιγνίτη. Ας το κρατήσουμε αυτό στο μυαλό μας, καθώς η Ελλάδα είναι παραγωγός χώρα λιγνίτη με παραγωγή ηλεκτρισμού, από το συγκεκριμένο ορυκτό.
Οι τιμές στο Πετρέλαιο
Την ίδια στιγμή η τιμή των καυσίμων συνεχίζει να υποχωρεί. Μάλιστα η σημαντική μείωση στις διεθνείς τιμές αναμένεται να αποτυπωθεί στις αντλίες των πρατηρίων μέχρι την Παρασκευή. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών του υπουργείου ανάπτυξης τη Δευτέρα η μέση τιμή της αμόλυβδης είχε υποχωρήσει στο 1,562 ευρώ το λίτρο.
Όπως αναφέρουν οι εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς καυσίμων, μέχρι το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να έχουν υποχωρήσει σε ποσοστό 8% οι λιανικές τιμές των καυσίμων.
Υπογραμμίζεται πως, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, καταγράφεται σχετική μείωση στις καταναλώσεις καυσίμων κίνησης ενώ σημαντική είναι η επίπτωση από την κρίση του κοροναϊού στις πωλήσεις αεροπορικών καυσίμων.
Σε κάθε περίπτωση η πτώση των τιμών του πετρελαίου λειτουργεί θετικά υπέρ της ενίσχυσης των περιθωρίων για τις εταιρείες διύλισης, έστω και εάν λογιστικά θα επηρεαστούν τα αποτελέσματά τους από την αποτίμηση των υποχρεωτικών αποθεμάτων που τηρούν.
Θυμίζουμε τι γράφαμε τις προάλλες στο άρθρο ΟΠΕΚ:Η Σ.Αραβία ξεκινά ‘πόλεμο’. Τρίζουν οι αγορές. Μέρες 1991
Η συμμαχία μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ρωσίας ήταν το μοναδικό πράγμα που κρατούσε το πετρέλαιο μακριά από την άβυσσο. Η ρήξη στις σχέσεις μεταξύ Ριάντ και Μόσχας και η κατάρρευση της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ δημιουργούν σκηνικό πολέμου στις αγορές, με κίνδυνο απόλυτης κατάρρευσης των τιμών του αργού έως και τα 20 δολάρια το βαρέλι. Συνυπολογίστε και τον covid-19 κι έχετε ένα εκρηκτικό μείγμα που διαλύει τις αγορές.
Τα πρώτα σημάδια ορατά, με την τιμή του μπρεντ να «βουλιάζει» έως και τα 31 δολάρια το βαρέλι, στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 2016 και στη μεγαλύτερη ενδοσυνεδριακή πτώση από την εποχή του Πολέμου στον Κόλπο.
Αφορμή η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει τις επίσημες τιμές πώλησης, σχεδιάζοντας παράλληλα την αύξηση της παραγωγής από τον επόμενο μήνα σε μια αγορά που ήδη εμφανίζει πλεόνασμα. Το μπρεντ κατάφερε να μαζέψει ελαφρώς τις απώλειες, με την τιμή πάνω από τα 33 δολάρια το βαρέλι, οδεύοντας όμως προς τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση από τις 17 Ιανουαρίου 1991, στην έναρξη του πολέμου στον Αραβικό Κόλπο. Σε ελεύθερη πτώση και το αμερικανικό αργό, έχοντας κάνει βουτιά έως και τα 27,34 δολάρια το βαρέλι, στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 2016, αν και κατάφερε στη συνέχεια να επιστρέψει πάνω από τα 30 δολάρια.

Εδώ και μία 3ετία, η συμμαχία μεταξύ του Οργανισμού Πετρελαιοπαραγωγών και Εξαγωγών Κρατών και χωρών εκτός καρτέλ –η επονομαζόμενη συμμαχία ΟΠΕΚ+- ήταν καθοριστική για τη διατήρηση λεπτών ισορροπιών μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, κρατώντας σταθερές τις τιμές. Τα δεδομένα άλλαξαν άρδην την Παρασκευή, όταν η Ρωσία αρνήθηκε να συναινέσει στην πρόταση του ΟΠΕΚ για πρόσθετη μείωση της παραγωγής κατά 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης των τιμών, καθώς η επιδημία του Covid-19 «φρενάρει» την παγκόσμια ανάπτυξη, μειώνοντας δραματικά τη ζήτηση για καύσιμα.