Φρεγάτες | Ποιοι οδηγούν την κούρσα και ποιοι έμειναν πίσω | Ποιες προτάσεις προκρίνονται

Last updated on 14 Απριλίου, 2021 at 07:47 μμ

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
φρεγ

Ποιες προτάσεις βάζει πλέον στην κορυφή της λίστας το Πολεμικό Ναυτικό – Ποιοι είναι οι ισχυροί Ευρωπαίοι και γιατί οι ΗΠΑ και η Lockheed Martin δεν έχουν πει ακόμα την τελευταία τους λέξη – Ποιοι δεν καταφέρνουν να περάσουν στον… τελικό.

Στο ρυθμό των νέων φρεγατών κινείται το ελληνικό Πεντάγωνο, με τη ναυμαχία μεταξύ των μνηστήρων να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και το αποτέλεσμα να είναι εντελώς αμφίρροπο.

Με αναλυτικά ρεπορτάζ, έχουμε τονίσει πως η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού επιθυμεί οι νέες φρεγάτες να διαθέτουν συγκεκριμένες δυνατότητες, με έμφαση στην αντιμετώπιση πολλαπλών απειλών, στα σύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Ουσιαστικά στοχεύει στην απόκτηση πλοίων πολλαπλών ρόλων με αυξημένες δυνατότητες στην κάλυψη περιοχής ώστε να επιχειρεί στην ανοιχτή θάλασσα της Ανατολικής Μεσογείου.

Αν και τις προηγούμενες ημέρες είχαμε αναφέρει ότι η γαλλική και η αμερικανική πρόταση έχουν ένα ελαφρύ προβάδισμα έναντι των υπολοίπων, φαίνεται πως τα πράγματα δεν θα είναι και τόσο εύκολα και αυτό γιατί όλοι οι υποψήφιοι έχουν να προτείνουν εξαιρετικά πλοία, σε δελεαστικές τιμές και με κορυφαίο εξοπλισμό που καλύπτει τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.

Ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης συγκεντρώνει όλες τις προτάσεις και εξετάζει λεπτομερώς όλα τα υποψήφια πλοία. Όπως έχουμε αναφέρει, Γαλλία, ΗΠΑ, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία και Μεγάλη Βρετανία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή των νέων ελληνικών φρεγατών, με τις προτάσεις να καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού.

Μάλιστα, οι «μνηστήρες» φέρονται να έχουν απαντήσεις και για την αναβάθμιση των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, και για τη ναυπήγηση των νέων πλοίων στην Ελλάδα, αλλά και για την ενδιάμεση λύση, το πλοίο δηλαδή που θα ενταχθεί στον ελληνικό Στόλο μέχρι να ετοιμαστούν οι ολοκαίνουργιες ελληνικές φρεγάτες.

Ωστόσο, όπως τονίζουν υψηλόβαθμα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, είναι εξαιρετικά σημαντικό η απόφαση για τις φρεγάτες να ληφθεί άμεσα, με δεδομένη την τουρκική προκλητικότητα και τις ανάγκες του Στόλου μας. Πώς θα γίνει αυτό; Με μια συμφωνία Government to Government και αποφεύγοντας τον χρονοβόρο και αβέβαιου αποτελέσματος διεθνή διαγωνισμό.

Ποιοι πάνε… τελικό

Οι υποψήφιοι πλέον έχουν μπει στην τελική ευθεία και εντός των επόμενων εβδομάδων η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού θα παραδώσει την εισήγησή της στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο, ο οποίος με τη σειρά του θα την παραδώσει στον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο που θα προχωρήσει στις τελικές διαπραγματεύσεις. Όπως εκτιμάται, περίπου στις αρχές Μαΐου η εισήγηση θα είναι στα χέρια του υπουργού Άμυνας.

Το ερώτημα βέβαια είναι ποιοι από τους «μνηστήρες» έχουν πάρει κεφάλι στην κούρσα.

Είναι αλήθεια πως η πρόταση των Γάλλων για τις πανίσχυρες Belh@rra καλύπτει όλες τις απαιτήσεις της Αθήνας, ενώ η γερμανική «σφήνα» για τις φρεγάτες Α200 έβαλε σε σκέψεις την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού, μιας και οι Γερμανοί μαζί με τις φρεγάτες δίνουν και δύο υπερσύγχρονα υποβρύχια Type 214. Τόσο η πρόταση των Γάλλων όσο και των Γερμανών βρίσκονται στην κορυφή της λίστας, με τους Γάλλους να έχουν ένα ελαφρύ προβάδισμα λόγω της στάσης που έχουν κρατήσει κατά τη διάρκεια της ελληνοτουρκικής κρίσης, σε αντίθεση με τους Γερμανούς που «καλύπτουν» πλήρως τις επιθετικές ενέργειες του τουρκικού καθεστώτος.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΑΛΛΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ BELH@RRA

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ Α200

Αυτοί όμως που φαίνεται να μην έχουν πει την τελευταία τους λέξη είναι οι Αμερικανοί, με τον πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ να ρίχνει προ ημερών «βόμβα» για την πρόταση της Ουάσινγκτον και τις φρεγάτες MMSC. «Η πρότασή μας είναι ασυναγώνιστη και δεν αφορά μόνο τις φρεγάτες αλλά ένα πλήρες πακέτο που κανείς ανταγωνιστής δεν έχει να φέρει», ήταν τα λόγια του κ. Πάιατ κατά τη διάρκεια συνομιλίας με Έλληνες δημοσιογράφους.

Η σιγουριά που εξέφρασε ο Αμερικανός πρέσβης είναι ενδεικτική των αυξημένων αντανακλαστικών που έχουν αναπτύξει για το ζήτημα οι Αμερικανοί, με σκοπό να απαντήσουν στις αναμφισβήτητα δελεαστικές προτάσεις των Ευρωπαίων. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν πως η κορυφαία αμερικανική εταιρεία κατασκευής οπλικών συστημάτων, η Lockheed Martin, έχει πρόταση – πακέτο που απαντά στις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για υπερσύγχρονα πλοία, με οπλισμό και συστήματα που ζητά το Πολεμικό Ναυτικό να έχουν επάνω, εκσυγχρονισμό των 4 ελληνικών φρεγατών ΜΕΚΟ, ναυπήγηση στην Ελλάδα, ενδιάμεση λύση και ένα επιπλέον «δώρο».

Ποιο μπορεί να είναι αυτό; Υπενθυμίζουμε πως η Ελλάδα, στις επαφές που έγιναν με τους Αμερικανούς, έβαλε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τη συμμετοχή της στο αμερικανικό πρόγραμμα κατασκευής της φρεγάτας κατευθυνόμενων βλημάτων FFGX, με στόχο να αναλάβει την κατασκευή αριθμού πλοίων στα ελληνικά ναυπηγεία ή τμήματα αυτών. Η συμμετοχή λοιπόν της Ελλάδας σε αυτό το πρόγραμμα και η παράλληλη εμπλοκή των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά στο «χτίσιμο» τριών από τις τέσσερις αμερικανικές φρεγάτες MMSC τις οποίες προτείνει η κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin στο Πολεμικό Ναυτικό, ενδεχομένως να είναι το «κρυφό χαρτί» των Αμερικανών στη διαπραγμάτευση.

Το «αγκάθι» ωστόσο παραμένει και δεν είναι άλλο από την ενδιάμεση λύση, τα πλοία δηλαδή που θα αποδεσμευτούν από τον αμερικανικό στόλο και θα ενταχθούν στον ελληνικό μέχρι να φτιαχτούν οι νέες ελληνικές φρεγάτες. Αυτό, όπως εκτιμούν στρατιωτικές πηγές, θα είναι και το «κλειδί» της διαπραγμάτευσης.

Το Πολεμικό μας Ναυτικό επιμένει στην αποδέσμευση του αντιτορπιλικού κλάσης Arleigh Burke, το οποίο, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά στο ελληνικό Πεντάγωνο, «δεν είναι ενδιάμεση λύση, αλλά, η λύση» στις απαιτήσεις του Στόλου, καθώς ικανοποιείται το αίτημα του Πολεμικού Ναυτικού για πλοία ικανά να παρέχουν αεράμυνα περιοχής.

Οι Αμερικανοί της Lockheed Martin πέρασαν τις προηγούμενες μέρες την πύλη του ελληνικού «Πενταγώνου» και συναντήθηκαν με τον Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη, ενημερώνοντας για το πλοίο που προτείνει η Ουάσιγκτον, ενώ είχαν συνομιλία και με τον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο. Η πρότασή τους ήταν γνωστή εδώ και καιρό για τις φρεγάτες MMSC (MultiMission Surface Combatant) της εταιρίας Lockheed Martin, με τους Αμερικανούς να έχουν απάντηση για κάθε απαίτηση της Αθήνας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος τόνισε στους Αμερικανούς πως η πρότασή τους αξιολογείται από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού – όπως και των υπολοίπων χωρών – και πως τίποτα δεν έχει αποφασιστεί, επαναλαμβάνοντας πως επιθυμία της Αθήνας θα ήταν η παραχώρηση Arleigh Burke.

Όπως επεσήμανε ο κ. Παναγιωτόπουλος, τις επόμενες μέρες θα σταλεί και το LOR (Letter Of Request) στην Ουάσινγκτον στο οποίο θα περιγράφει το ελληνικό ενδιαφέρον για την φρεγάτα MMSC, ενώ θα ζητείται από τις ΗΠΑ να προτείνουν πλοίο ενδιάμεσης λύσης, έχοντας φυσικά στα χέρια τους και το επίσημο αίτημα για τα Arleigh Burke. Τονίζουμε για μια ακόμη φορά πως το συγκεκριμένο έγγραφο είναι μη δεσμευτικό και το ζητούν απαραιτήτως οι Αμερικανοί προκειμένου να έχουν εγγράφως το ελληνικό ενδιαφέρον για το πλοίο τους, διαφορετικά δεν ξεκινούν οποιαδήποτε διαπραγμάτευση.

Το Final 4 των μνηστήρων συμπληρώνει η… έκπληξη της «ναυμαχίας», η Ολλανδία. Με προϊστορία στην κατασκευή ελληνικών φρεγατών, μιας και ήδη διαθέτουμε εννέα φρεγάτες τύπου S, οι Ολλανδοί φέρονται να έχουν καταθέσει μια εξαιρετική πρόταση στο Πολεμικό μας Ναυτικό. Η ολλανδική πρόταση αφορά στην SIGMA 11515HN, μια σχεδίαση με στελθ χαρακτηριστικά, η οποία αναπτύχθηκε από την εταιρεία Damen ειδικά για τις ανάγκες του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Οι SIGMA 11515HN, ανεξαρτήτως της έκδοσης που θα επιλεγεί, προτείνεται να κατασκευαστούν όλες στην Ελλάδα, σε ναυπηγείο που θα υποδείξει το ελληνικό κράτος, με πλήρη μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας.

H ολλανδική πρόταση όμως πρωτοπορεί και στον τομέα της ενδιάμεσης λύσης αφού προσφέρει στο ΠΝ δυο καινούργιες Φ/Γ SIGMA 10514 των 107 m, με σύγχρονους αισθητήρες και προηγμένο οπλισμό. Οι δυο φρεγάτες με συνολικό κόστος €600-700 εκατ. (και για τις δύο, αναλόγως του εξοπλισμού που θα επιλεγεί) μπορούν να παραδοθούν ταυτόχρονα σε 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, μέσω ταυτόχρονης κατασκευής σε ναυπηγείο της Damen, λειτουργώντας και προς την κατεύθυνση της εκπαίδευσης και μεταφοράς τεχνογνωσίας για τις SIGMA 11515HN.

Ποιοι έμειναν… πίσω

Μπορεί οι Βρετανοί να έχουν ένα πολύ καλό ναυτικό, ωστόσο, στην περίπτωση της πρότασης για τη νέα ελληνική φρεγάτα φαίνεται πως έμειναν λίγο πίσω. Η πρόταση για τις φρεγάτες Type 31 είναι πολύ καλή, ωστόσο, φαίνεται πως κάποιες τεχνικές αγκυλώσεις την έκαναν να χάσει έδαφος.

Στην τελική ευθεία φαίνεται πως δεν θα μπουν ούτε οι Ισπανοί, με τις φρεγάτες F-110 να αποτελούν εξαιρετικά πλοία, αλλά την πρόταση της Μαδρίτης να έχει σημαντικά προβλήματα.

Τονίζουμε ωστόσο πως τίποτα δεν έχει τελειώσει και μέχρι την τελική απόφαση θα υπάρξει έντονο παρασκήνιο.

Όπως τονίζουν υψηλόβαθμα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή είναι να ολοκληρωθούν ταχύτατα οι διαδικασίες. Οι προτάσεις των μνηστήρων ικανοποιούν σε μεγάλο βαθμό τα «θέλω» του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο, είναι εξαιρετικά σημαντικό η απόφαση για τις φρεγάτες να ληφθεί άμεσα και να προχωρήσουμε σε συμφωνία Goverment to Goverment, αποφεύγοντας τον χρονοβόρο διεθνή διαγωνισμό.

κείμενο Βασίλης Σκουλαράκος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *