FDI | Η αλήθεια για τις γαλλικές φρεγάτες Belh@rra | Τα συν και τα πλην ( ; )

FDI

Στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ξεκινά σήμερα η συζήτηση επί των σχεδίων σύμβασης για την αγορά των 3+1 γαλλικών φρεγατών FDI, με κόστος 3,050 δισ.ευρώ για τα πρώτα τρία πολεμικά πλοία. Την ερχόμενη εβδομάδα θα συζητηθεί το θέμα στην ολομέλεια της Βουλής.

Να αναφέρουμε πως η αγορά των 3 FDI (προσοχή, δεν μιλάμε για Belh@rra, καμία σχέση FDI και η FDI HN με τη Belh@rra), είναι μια απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού. Είναι το ΠΝ που αποφάσισε να δώσει 3,237 δις ευρώ (μαζί δηλαδή με τις επιβαρύνσεις υπέρ Ταμείων κ.λπ.), για την αγορά των 3 πλοίων.

Με αφορμή την ανάρτηση των εκατοντάδων σελίδων των συμβάσεων, διατυπώθηκαν ερωτήματα για την επιλογή να αποκτηθούν οι δύο πρώτες φρεγάτες με την γαλλική διαμόρφωση, με μουρμούρα να ξεκινά για κάποια από τα σημεία της συμφωνίας με το Παρίσι.

Η αλήθεια είναι ότι η επιλογή των γαλλικών φρεγατών, σύμφωνα με την εισήγηση της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, έγινε και διότι η Naval Group προσέφερε ταχύτερο χρονοδιάγραμμα ναυπήγησης των πολεμικών πλοίων.

Οι δύο πρώτες FDI αναμένεται να παραληφθούν από το Πολεμικό Ναυτικό το 2025 και η τρίτη αναμένεται να έχει χτιστεί το 2026. Ο χρόνος θεωρείται ρεκόρ για την ναυπήγηση ενός πολεμικού πλοίου, που μάλιστα δεν βρίσκεται ακόμη σε μαζική παραγωγή. Η πρώτη φρεγάτα FDI που θα παραδοθεί στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θα είναι η δεύτερη «Belh@rra» που θα ναυπηγηθεί στο Λοριάν.

Για λόγους άμεσης ολοκλήρωσης του προγράμματος, ώστε να ενισχυθεί το Πολεμικό Ναυτικό το συντομότερο δυνατό, ελήφθη η απόφαση τα δύο πρώτα πολεμικά πλοία να χτιστούν με τις προδιαγραφές που έχει ζητήσει το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό.

Η τρίτη φρεγάτα FDI, που προβλέπεται να παραληφθεί από το Πολεμικό Ναυτικό τέλη του 2026, θα έχει τη διαμόρφωση που έχει επιλέξει η ελληνική πλευρά, δηλαδή με την ελληνική διαμόρφωση, η οποία έχει τις εξής παραπάνω δυνατότητες:

16 επιπλέον βλήματα Aster 30
Δύο επιπλέον εκτοξευτές (σύνολο 32 βλήματα / 4 εκτοξευτές)
Σύστημα αυτοπροστασίας RAM
Σύστημα αφέσεως Chaffs

Πότε θα αναβαθμιστούν στην ελληνική διαμόρφωση οι δύο πρώτες FDI

Οι δύο πρώτες γαλλικές φρεγάτες που θα παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό το 2025 και το 2026 (με γαλλική διαμόρφωση) θα αναβαθμιστούν στα πλοία με την συμφωνημένη ελληνική διαμόρφωση μέσα στο 2027 στην Ελλάδα από τεχνικούς της Naval Group στο πλαίσιο της σύμβασης και εντός του συμβατικού τιμήματος, δηλαδή χωρίς επιπλέον κόστος.

Μέσα στο 2027 οι δύο πρώτες φρεγάτες FDI θα μπουν διαδοχικά στα ναυπηγεία για επισκευή και παράλληλα θα γίνει η αναβάθμισή τους με τους δύο επιπλέον εκτοξευτές για βλήματα Aster 30 ανα φρεγάτα, το σύστημα αυτοπροστασίας RAM και το σύστημα αφέσεως Chaffs. Οι εργασίες αναβάθμισης προβλέπεται να διαρκέσουν περίπου δύο μήνες για κάθε πλοίο που θα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας από τους Γάλλους για την αναβάθμιση.

Αρμόδιοι παράγοντες λένε (ΠΗΓΗ) οτι το 2027, όταν οι δύο πρώτες FDI θα αναβαθμιστούν στην ισχυρότατη ελληνική διαμόρφωση δεν θα πρέπει να αναμένονται καθυστερήσεις ή εργασίες μεγάλης έκτασης, εξηγώντας ότι οι Γάλλοι -για λόγους κόστους- θέλουν να κάνουν τις λιγότερες δυνατές εργασίες στην Ελλάδα. Πού θα γίνουν οι εργασίες αναβάθμισης ακόμη δεν έχει συμφωνηθεί.

Αν δεν επιλεγεί η λύση των εργασιών εντός του Ναυστάθμου Σαλαμίνας σε συνεργασία με το ειδικευμένο προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού, ίσως επιλεγεί η λύση κάποιου ναυπηγείου, αν και ουδείς μπορεί εύκολα να προβλέψει ποια θα είναι η πραγματικότητα το 2027 στα ναυπηγεία της Ελευσίνας ή του Σκαραμαγκά.

Επειδή αρκετοί αναγνώστες και χρήστες του διαδικτύου εξέφρασαν απορία, είναι σαφές πως θα έχουν αυτοπροστασία οι δύο πρώτες FDI του Πολεμικού Ναυτικού με την γαλλική διαμόρφωση! Αλλωστε τα βλήματα Aster 30 -οι φρεγάτες με τη γαλλική διαμόρφωση θα έχουν δύο εκτοξευτές με συνολικά 16 βλήματα– είναι τα πιο σύγχρονα βλήματα για προστασία των πολεμικών πλοίων.

«Η ελληνική διαμόρφωση είναι σαφώς ανώτερη της γαλλικής. Το 2026 θα έχουμε επιχειρησιακές τρεις FDI, εκ των οποίων οι δύο με την γαλλική και η μία με την ελληνική διαμόρφωση. Το 2027 θα έχουμε επιχειρησιακές τρεις φρεγάτες FDI ελληνικής διαμόρφωσης» λένε αρμόδιες πηγές (ΠΗΓΗ) με γνώση των λεπτομερειών της σύμβασης αγοράς των 3+1 Belh@rra.

Είναι όλα ρόδια με τις FDI;

Προφανώς και η σύμβαση έχει πολλά σημεία που δεν αρέσουν. Δεν έχει το πλοίο ECM, κι αυτό είναι, το λιγότερο, προβληματικό. Τα τουρκικά UAV αλωνίζουν στο Αιγαίο,. Με τι θα αντιμετωπιστούν μέχρι το 2027 που θα γίνει η αναβάθμιση; Επίσης, το ESM είναι ψηφιακό μεν, δυνατοτήτων του 1990 δε. Κοινώς, το πλοίο υστερεί σε ηλεκτρονικό πόλεμο.

Κατακλείδα

Να ξεκαθαρίσουμε πως πήραμε 3 ολοκαίνουργια πλοία εδώ και πολλά χρόνια και με όλα κατασκευή στο εξωτερικό. Έτσι, ξεπερνάμε το πρόβλημα της σύντομης παράδοσης (θα έρθουν έως το 2026 και τα 3). Επίσης, δίνεται χρόνος αναδιοργάνωσης στα εγχώρια ναυπηγεία έτσι ώστε να αναλάβουν τις όποιες επόμενες ναυπηγήσεις.

Αγοράζουμε το συνδυασμό SETIS/ASTER 30/SeaFire. Ουσιαστικά οι FDI μεταφέρουν μια αντιαεροπορική πυροβολαρχία μεγάλου βεληνεκούς στη θάλασσα. Οι δυνατότητες είναι πρωτόγνωρες για το ΠΝ και μπορεί πλέον να είναι αυτόνομο επιχειρησιακά.

Συνοψίζοντας:

  • Πήραμε 3 υπερσύγχρονα πλοία, πολύ γρήγορα σε παράδοση, έστω και με ελλείψεις
  • Πήραμε δυνατότητες αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής (όχι πλοία αεράμυνας περιοχής)
  • Πήραμε πολύ καλές ανθυποβρυχιακές ιδιότητες μέσω του CAPTAS-4
  • Πήραμε παράλληλα μια δυνατή αμυντική συμφωνία με τη Γαλλία, που από μόνη της ξεπερνάει σε “αξία”, τα 3 δις, ενώ έχει μεγάλη γεωπολιτική βαρύτητα

One thought on “FDI | Η αλήθεια για τις γαλλικές φρεγάτες Belh@rra | Τα συν και τα πλην ( ; )

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.