Πολεμικό Ναυτικό – Ναυπηγεία | Ο ρόλος Σκαραμαγκά κι Ελευσίνας

Πολεμικό Ναυτικό - Ναυπηγεία |  Ο ρόλος Σκαραμαγκά κι Ελευσίνας

Η συνεχιζόμενη «ναυμαχία» στην μετά Belh@rra εποχή, οι «σφήνες» μνηστήρων που αναζητούν εναγωνίως την δική τους θέση ανάμεσα στις μάχιμες μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού, το «θρίλερ» διάσωσης των ναυπηγείων, συνθέτουν το νέο τοπίο στους ναυτικούς εξοπλισμούς, όπως αναφέρει το HellasJournal.

Στην μεγάλη εικόνα γύρο απ’ όλα όσα συγκεντρώνονται στους φακέλους και τοποθετούνται στα γραφεία των συσκέψεων του ναυτικού Επιτελείου, του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και στην κυβέρνηση, για να συμπληρωθεί το παζλ θα πρέπει ακόμη να προστεθεί και διαρκής επιχειρησιακή αξιολόγηση των προτάσεων που καταθέτουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες, όπου οι Επιτελείς προσπαθούν να λύσουν την δύσκολη εξίσωση της ομοιοτυπίας των νέων πλοίων με τα όσα συμβαίνουν σε οικονομικό επίπεδο. 

  • Οι υποψήφιοι «μνηστήρες» των περίπου 2 δις ευρώ, ανοίγουν το εύρος της βεντάλιας των προσφορών, με τελευταίους τους Βρετανούς που επανήλθαν αλλά αντί για μέγεθος κορβέτας κατεβάζουν και πάλι στη ναυτική αρένα τις φρεγάτες Arrowhead 140.
  • Οι Αμερικανοί φέρνουν ως πρόταση τις LCS, δηλαδή φρεγάτες που είχαν προταθεί και στο παρελθόν στο Πολεμικό Ναυτικό και ταυτόχρονα τοποθετούν στο τραπέζι των συνομιλιών και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού.
  • Γάλλοι, Ολλανδοί και Ιταλοί «κονταροχτυπιούνται» εξ αρχής για τις κορβέτες. Για τους δυο πρώτους όλες οι πληροφορίες από στρατιωτικές πηγές συγκλίνουν στο γεγονός πως, Gowind & Sigma έχουν αρκετά κοινά με τις νέες φρεγάτες κι αυτό ικανοποιεί ιδιαίτερα το ναυτικό, ενώ ως εκτόπισμα είναι αυτό που καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες στον στόλο.

Σ’ ότι αφορά την Ιταλία με την κορβέτα Doha, μπορεί επιχειρησιακά να κάνει στο Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και είναι η ακριβότερη ως τώρα πρόταση και δεν μπορεί να παραδοθεί νωρίτερα της πρώτης Belh@rra, όπως θέλει το Πολεμικό Ναυτικό.

Η κατάσταση περιπλέκεται όταν ανοίγει η συζήτηση των ναυπηγείων ιδίως όταν τοποθετείται το θέμα της ναυπήγησης των κορβετών στα Ελληνικά. Και ο Σκαραμαγκάς και η Ελευσίνα για να υποστηρίξουν το εγχείρημα του «χτισίματος» των κορβετών απαιτούνται νέες υποδομές και δαπάνες. Από την άλλη πλευρά είναι εύλογο πως με κάποιον τρόπο, ναυπηγείο στην Ελλάδα, πρέπει να υποστηρίξει και στο μέλλον τα πολεμικά πλοία του στόλου κι αυτά να μην πρέπει να ταξιδεύουν στα «μητρικά» ναυπηγεία- όπου κι αν είναι αυτά- για οποιαδήποτε επισκευή ή τακτική συντήρηση.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος προσφάτως είχε δηλώσει ότι η απόφαση των κορβετών θα ληφθεί λογικά έως τον Μάρτιο (1ο τετράμηνο) κάτι που ελπίζουν και στο Πολεμικό Ναυτικό.

Το ατού της ομοιοτυπίας

Πάντως Επιτελείς εξηγούν ότι μέσα από τη μακρόχρονη διαπραγματευτική εμπειρία τους είναι σαφής η προτίμηση των μελλοντικών συνομιλιών, να γίνονται με έναν παρά με πολλούς προμηθευτές.

  • Ήδη η πρόταση του ΠΝ προς την κυβέρνηση και η απόφαση για την αγορά των τριών Γαλλικών φρεγατών, οδηγούν αμέσως και την κούρσα των κορβετών, στο να λάβουν προβάδισμα οι Gowind. Η ομοιοτυπία σε πολλά είναι το «κλειδί» το οποίο γίνεται οικονομοτεχνικό πασπαρτού αλλά και επιχειρησιακό.

Εξηγείται μάλιστα από αρμόδιες πηγές ότι Gowind & Belh@rra έχουν το ίδιο σύστημα μάχης SETIS που είναι δοκιμασμένο σε εν πλώ επιχειρήσεις από τις φρεγάτες του Γαλλικού Ναυτικού.

Μάλιστα η κοινή επιχειρησιακή φιλοσοφία μετατρέπει τις σύγχρονες πλατφόρμες σε δικτυοκεντρικά όπλα, μέσω κοινών συστημάτων επικοινωνιών που προσφέρει το SETIS, ενσωματώνοντας τις ζεύξεις και τα πρότυπα του ΝΑΤΟ, δηλαδή οι Belh@rra, ενδεχομένως και οι Gowind «συνομιλούν» και με τα Rafale F3R της 332 Μοίρας.

Και το ατού της ομοιοτυπίας συνεχίζεται στα τεχνικά μέρη των μηχανών, καθώς ουσιαστικά ομιλούμε για την ίδια ακριβώς φιλοσοφία στην κατασκευή και λειτουργία, γεγονός που διευκολύνει είτε στο επίπεδο της εκπαίδευσης είτε στην καθημερινή συντήρηση και ακόμη περισσότερο σε συνθήκες πλου και αντιμετώπισης οποιουδήποτε θέματος προκύψει.

Η αβεβαιότητα της οικονομίας…

Πέραν όμως από την επιχειρησιακή αξιολόγηση, τον γρίφο των ναυπηγείων με το ομιχλώδες τοπίο, τις πολιτικές πιέσεις που ασκούν οι μνηστήρες, ο περαιτέρω εξοπλισμός του Πολεμικού Ναυτικού, όπως π.χ. οι κορβέτες δεν είναι θέμα ασύνδετο με τις εξελίξεις στην οικονομία καθώς οι παραγγελίες οπλικών συστημάτων εγγράφονται στον πολυετή προϋπολογισμό της χώρας, στο σκέλος των δημοσίων δαπανών την στιγμή της παραλαβής.

Η συγκυρία είναι εξαιρετικά κρίσιμη καθώς μέσα στο 2022 και εν μέσω της πληθωριστικής κρίσης, θα πρέπει να συμφωνηθούν με τους Ευρωπαίους εταίρους οι δημοσιονομικοί στόχοι που πρέπει να επιτύχει η χώρα τα επόμενα χρόνια, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την προσπάθεια που ξεκίνησε και αφορά την επαύξηση της αμυντικής ισχύος της χώρας…

2 thoughts on “Πολεμικό Ναυτικό – Ναυπηγεία | Ο ρόλος Σκαραμαγκά κι Ελευσίνας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.