Τα στοιχεία για τους Έλληνες εφοπλιστές
Πολλά κράτη γέμισαν τις δεξαμενές τους με φθηνό πετρέλαιο ενώ διυλιστήρια ναύλωσαν VLCC και τα χρησιμοποιούν ως αποθήκες καυσίμων περιμένοντας να ανέβουν οι τιμές και να πουλήσουν με κέρδος. Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το 26% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων με τους Έλληνες πλοιοκτήτες κυρίως πλοίων VLCC να κάνουν “νέα καριέρα”.
Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι ελληνόκτητος στόλος μπορεί να έπεσε σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία (σ.σ. Μάρτιος 2020) κάτω από ψυχολογικό φράγμα των 4000 πλοίων, στα 3.968, όμως η χωρητικότητα τους είναι σημαντικά αυξημένη. Παράλληλα αυτό το διάστημα υπό ναυπήγηση είναι 158 πλοία συνολικής χωρητικότητας εκτοπίσματος 18,4 εκατ. τόνων. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του στόλου αφορά τάνκερ και σούπερ-τανκερ τα οποία είναι και τα μόνα που βγαίνουν κερδισμένα από την σημερινή κατάσταση
H λίστα με τους Έλληνες Εφοπλιστές
Με βάση τα στατιστικά στοιχεία της Marine information Services για το ποιοι Έλληνες έχουν τα περισσότερα VLCC, αναφέρονται οι εξής:
–Γιάννης Αγγελικούσης με την Maran Tankers 40 υπερ-δεξαμενόπλοια βρίσκεται στην κορυφή.
– η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου με 16 κομμάτια
-SpringField-Olympic συμφερόντων Ωνάση 16
– Η Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη με 11
– Η Alpha tankers της Άννας Αγγελικούση με 10
– Η AELOS του Φιλίπ Εμπειρίκου με 10
– Ο Αδαμάντιος Πολέμης με την New Shipping ltd έχει 10
– Η EasterMed του Θανάση Μαρτίνου με 9
– Οκτώ έχει η Kyklades Maritime της οικογένειας Αλαφούζου
– Η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με 7
– Ο Γιώργος Οικονόμου με τρία VLCC ,εκ των οποίων δύο ανήκουν στον στόλο της Cardiff και ένα στην εισηγμένη Dryships
– Ο Νίκος Τσάκος με την ΤΕΝ έχει δύο υπέρ δεξαμενόπλοια
– Η Cetrofin του Δημήτρη Προκοπίου με δύο και
– Ο Chandris Group με δύο
Αξίζει να θυμίσουμε πως περιορισμένη ήταν η κινητικότητα σε νέες παραγγελίες που επέδειξαν και οι Έλληνες εφοπλιστές το προηγούμενο τρίμηνο. Ορισμένες κινήσεις που ξεχωρίζουν είναι, σύμφωνα με τη VesselsValue, η τοποθέτηση της Dynacom Tankers, του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, για τη ναυπήγηση έξι δεξαμενόπλοιων συνολικής αξίας 408 εκατ. δολαρίων.
Επίσης στην τοποθέτηση παραγγελιών για δύο δεξαμενόπλοια suezmax, συνολικού αξίας 130 εκατ. δολ., προχώρησε και η Topships. Επιπλέον, η Chartworld Shipping, του εφοπλιστή Λου Κολλάκη, έχει παραγγείλει δύο νεότευκτα συνολικής αξίας 94,1 εκατ. δολαρίων και η Enterprises Shipping & Trading (EST), του Βίκτωτα Ρέστη, προχώρησε στην παραγγελία νεότευκτου τάνκερ αξίας 36,5 εκατ. δολαρίων.
Τέλος, σε συμφωνία με το ναυπηγείο Hyundai της Νοτίου Κορέας για την κατασκευή ενός τάνκερ VLCC προχώρησε η ναυτιλιακή Evalend Shipping, του εφοπλιστή Κρίτωνα Λεντούδη. Σύμφωνα με την Allied Shipbroking, η ναυτιλιακή παρήγγειλε δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας 300.000 dwt, το κόστος του οποίου θα ανέλθει στα 94,2 εκατ. δολ.
Χάος στην αγορά πετρελαίου
Σε χαμηλά 21 ετών, συγκεκριμένα στα χαμηλότερα επίπεδά του από το 1999, κατρακυλά το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, πετρέλαιο τύπου brent παράδοσης Ιουνίου, ακολουθώντας τη γενική κατάρρευση της οποίας “ηγείται” στις διεθνείς αγορές το αμερικανικό αργό, που βρέθηκε για πρώτη φορά στην ιστορία σε αρνητικό έδαφος στις αρχές της εβδομάδας.
Το συμβόλαιο αργού τύπου Brent παράδοσης Ιουνίου υποχωρoύσε κατά 15% την Τετάρτη, στα 16,35 δολάρια το βαρέλι, στις 8.30 π.μ. ώρα Ελλάδος, μετά και τη βουτιά 24% την οποία σημείωσε την Τρίτη. Λίγο νωρίτερα, είχε αγγίξει τα 15,98 δολάρια, δηλαδή τη χαμηλότερη τιμή του από τον Ιούνιο του 1999.
Το αμερικανικό αργό τύπου WTI παράδοσης Ιουνίου χάνει 5,2%, στα 10,97 δολ. το βαρέλι, έχοντας φτάσει την Τρίτη να υποχωρεί έως και τα 6,50 δολάρια, με τη διαπραγμάτευσή του να διακόπτεται συνολικά τρεις φορές, προκειμένου να ελεγχθεί στοιχειωδώς η εξαιρετικά υψηλή μεταβλητότητα της τιμής του.
Με την παγκόσμια ζήτηση για “μαύρο χρυσό” να καταρρέει εν μέσω εκτεταμένων lockdown σε όλο τον πλανήτη, η ανησυχία ότι το αδιάθετο πετρέλαιο θα πλημμυρίσει τις πεπερασμένες δεξαμενές αποθήκευσης ανά τον κόσμο μοιάζει να προκαλεί φρενίτιδα. Οι υπουργοί Ενέργειας και Πετρελαίου των χωρών – μελών του ευρύτερου καρτέλ OPEC+ είχαν την Τρίτη άτυπη τηλεδιάσκεψη για να συζητήσουν τη διαμορφωθείσα κατάσταση, ωστόσο με βάση την ανακοίνωση που ακολούθησε φάνηκε ότι δεν κατέληξαν σε συγκεκριμένα μέτρα.
Η Royal Vopak, η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία αποθήκευσης αργού, δηλώνει ότι έχει πουλήσει σχεδόν το σύνολο των αποθηκευτικών της χώρων, ενώ η Clarksons Platou σημειώνει ότι η αποθήκευση σε πλωτά μέσα επιταχύνεται “με πρωτοφανείς ρυθμούς”, όπως σημειώνει το πρακτορείο Bloomberg.