Οι Κινέζοι λένε αντίο στη Louis Vuitton | Γιατί τα πολυτελή -και πανάκριβα- προϊόντα της Δύσης δεν πουλάνε πια στην Ασία

Η οικονομική επιβράδυνση της Κίνας δεν είναι μια αφηρημένη ιδέα για την 23χρονη Zheng Jiewen, η οποία εργάζεται με πλήρη απασχόληση σε ένα διαφημιστικό γραφείο στη νότια μεγαλούπολη Guangzhou.

Από τις Juliana Liu και Joyce Jiang/CNN

Μοντέλο σε διαφημιστικά έντυπα, η Zheng συνήθιζε να κερδίζει 30.000 γιουάν (4.230 $) το μήνα όταν άρχισε να εργάζεται πριν από δύο χρόνια. Όμως, από πέρυσι, όταν ο αριθμός των νέων επιχειρήσεων με τις οποίες ασχολείται η εταιρεία της ξεκίνησε να μειώνεται, ο μισθός της έπεσε σταδιακά, με αποκορύφωμα μια σημαντική περικοπή τον Φεβρουάριο που μείωσε τα κέρδη της στο μισό από τον προηγούμενο μισθό της.

«Ήμουν εξαιρετικά σοκαρισμένη», είπε στο CNN. Τόνισε ότι μείωσε αμέσως τις δαπάνες της για να συμβαδίσει με τον νέο της μισθό. Αυτό σήμαινε ότι δεν υπάρχουν πλέον για εκείνη Louis Vuitton, Chanel ή Prada, οι παλαιότερες αγαπημένες επωνυμίες της.

Η «προφανής» οικονομική επιβράδυνση είχε ως αποτέλεσμα οι αναζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για προϊόντα-μαϊμού να τριπλασιαστούν από το 2022 έως το 2024, δήλωσε η Laurel Gu, διευθύντρια της Mintel, μιας εταιρείας έρευνας αγοράς, με έδρα τη Σαγκάη.

Αυτές τις μέρες, αυτή και οι φίλοι της ξοδεύουν τα πιο περιορισμένα χρήματα τους σε αγαθά που ονομάζονται «pingti», υψηλής ποιότητας αντίγραφα επώνυμων προϊόντων γνωστών στα αγγλικά ως dupes. Μερικά ουσιαστικά δεν διακρίνονται από τα αληθινά, ενώ άλλα είναι εμπνευσμένα από το αρχικό σχέδιο και προσφέρουν περισσότερα χρώματα ή υφές. Η δημοτικότητα αυτής της κατηγορίας προϊόντων αυξάνεται καθώς η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην Κίνα πλησιάζει σε ιστορικό χαμηλό, σύμφωνα με αναλυτές.

Η Gu είπε ότι σε αντίθεση με πριν από 10 χρόνια, όταν οι Κινέζοι αγοραστές, οι κορυφαίοι καταναλωτές πολυτελείας στον κόσμο, διψούσαν για δυτικά προϊόντα από διάσημες μάρκες, οι καταναλωτές πλέον στρέφονται όλο και περισσότερο σε πιο προσιτές εναλλακτικές, μια τάση που γίνεται «το νέο mainstream».

Τα dupes μπορεί να είναι σημαντικά φθηνότερα από τους επώνυμους ανταγωνιστές τους. Ένα ζευγάρι παντελόνι γιόγκα Lululemon’s (LULU) Align κοστίζει 750 γιουάν (106 $) στην επίσημη κινεζική ιστοσελίδα του. Αντίθετα, μια αναζήτηση σε δημοφιλείς τοποθεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου, συμπεριλαμβανομένου του Tmall, αποφέρει δεκάδες άλλες επιλογές, χρησιμοποιώντας συχνά το Lulu στα ονόματα των καταστημάτων τους, διαφημίζοντας παρόμοια κολάν για μόλις 5 $ και ισχυριζόμενη ότι είναι παρόμοιας ποιότητας.

Η αυξανόμενη αγάπη της Κίνας για τα dupes (προϊόντα-μαϊμού) δεν είναι πρόβλημα μόνο για καθιερωμένες μάρκες όπως η Louis Vuitton. Οι πωλήσεις στην πολυτελή φίρμα της LVMH, μειώθηκαν κατά 10% τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους στην περιοχή της Ασίας, με εξαίρεση την Ιαπωνία, σε σύγκριση με το 2023.

Η τάση pingti συνεισφέρει τα μέγιστα στα συνολικά χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης και λιανικών πωλήσεων. Μια σειρά από οικονομικά στοιχεία το καλοκαίρι ήταν τόσο αδύναμα που οι οικονομολόγοι ανησυχούν ότι η Κίνα μπορεί να χάσει τον στόχο ανάπτυξης του 5% που ανακοινώθηκε τον Μάρτιο.

Την Τρίτη, η κεντρική τράπεζα της Κίνας παρουσίασε ένα νέο πακέτο μέτρων για την αναζωογόνηση της ανάπτυξης μειώνοντας το βασικό της επιτόκιο και μειώνοντας το ποσό των μετρητών που χρειάζονται οι τράπεζες να διατηρούν σε αποθεματικό, κάτι που θα απελευθερώσει χρήματα για δανεισμό.

Οι χρηματιστηριακές αγορές στο Χονγκ Κονγκ και την ηπειρωτική Κίνα σημείωσαν ισχυρή άνοδο ως απάντηση, με τον δείκτη Hang Seng να ενισχύεται περισσότερο από 3% στις απογευματινές συναλλαγές και ο δείκτης Shanghai Composite περίπου 4% υψηλότερος.

Προσεκτικοί καταναλωτές

Ενάμιση χρόνο αφότου η Κίνα άνοιξε ξανά τα σύνορά της μετά την πανδημία Covid-19, η καταναλωτική εμπιστοσύνη εξακολουθεί να αγωνίζεται να ανακάμψει, έγραψαν οικονομολόγοι της επενδυτικής τράπεζας Nomura σε ένα ερευνητικό σημείωμα στις 4 Σεπτεμβρίου.

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης έπεσε στο 86,0 τον Ιούλιο από 86,2 τον Ιούνιο, είπαν, ελαφρώς μόνο πάνω από το ιστορικό χαμηλό των 85,5 που σημειώθηκε τον Νοέμβριο του 2022, όταν η χώρα ήταν ακόμα βυθισμένη στα πανδημικά δεινά (ο δείκτης μετρά την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε μια κλίμακα από το μηδέν έως το 200, με το 100 να δείχνει μια ουδέτερη στάση).

Οι αγοραστές παραμένουν στο περιθώριο λόγω ενός συνδυασμού πτώσης των τιμών των μετοχών, φυγής κεφαλαίων και «χλιαρής» αύξησης των μισθών, είπαν οι οικονομολόγοι. Ωστόσο, σύμφωνα με συνεντεύξεις του CNN με καταναλωτές σε διάφορα μέρη της Κίνας, η διατήρηση του υπάρχοντος μισθού θεωρείται ήδη νίκη.

Μια δασκάλα μαθηματικών δημοτικού από το Chongqing της νοτιοδυτικής Κίνας, η οποία έδωσε το όνομά της ως Xinxin, είπε στο CNN ότι στο παρελθόν ήταν πιστή θαυμάστρια του ορού Advanced Night Repair της Estée Lauder. Αλλά μετά από μια «βίαιη» μείωση των μισθών της άνω του 20% φέτος, την οποία απέδωσαν σε «δημοσιονομικά ζητήματα» στη σχολική της περιφέρεια τα οποία προκλήθηκαν από οικονομικές προκλήσεις, στράφηκε σε εναλλακτικές λύσεις φιλικές προς τον προϋπολογισμό της. Βρήκε μια κρέμα με τα ίδια βασικά συστατικά, με μια τεράστια έκπτωση περίπου 100 γιουάν (περίπου 14 δολάρια) για 20 χιλιοστόλιτρα, σε σύγκριση με τα 720 γιουάν (100 δολάρια) της Estée Lauder για 30 χιλιοστόλιτρα.

Η Xinxin και η Zheng, το μοντέλο, θεωρούν τους εαυτούς τους τυχερούς που έχουν δουλειές. Την Παρασκευή, η Κίνα αποκάλυψε ότι το ποσοστό ανεργίας για άτομα ηλικίας 18 έως 24 ετών, εξαιρουμένων των φοιτητών, αυξήθηκε στο 18,8% τον Αύγουστο. Η Κίνα σταμάτησε να δημοσιεύει τη μέτρηση για αρκετούς μήνες αφού έφτασε σε διαδοχικά υψηλά ρεκόρ το περασμένο καλοκαίρι.

Απότομη πτώση

Την Τρίτη, ο διοικητής της κεντρικής τράπεζας Pan Gonsheng προσπάθησε να αντιμετωπίσει τις εκτεταμένες ανησυχίες σχετικά με την αναστολή της ανάπτυξης, ανακοινώνοντας περικοπές σε ένα από τα βασικά επιτόκια δανεισμού, το επιτόκιο επαναπώλησης επτά ημερών, από 1,7% σε 1,5%. Μειώθηκε επίσης ο δείκτης υποχρεωτικών αποθεματικών για τις τράπεζες κατά μισή ποσοστιαία μονάδα, κάτι που θα απελευθερώσει περίπου ένα τρισεκατομμύριο γιουάν (142 δισεκατομμύρια δολάρια) για νέο δανεισμό.

Αποκάλυψε επιπλέον περικοπές στα υπάρχοντα στεγαστικά δάνεια και μείωσε την ελάχιστη προκαταβολή στεγαστικών δανείων από 25% σε 15% για τους αγοραστές της δεύτερης φοράς για να στηρίξει τον προβληματικό τομέα ακινήτων, κάτι που πολλοί οικονομολόγοι πιστεύουν ότι είναι η βασική αιτία των πολυάριθμων οικονομικών δεινών της Κίνας.

Ο τομέας των ακινήτων κάποτε αντιπροσώπευε έως και το 30% της οικονομικής δραστηριότητας. Άρχισε να «κρυώνει» το 2019 και έπεσε σε ένα βαθύ κατώφλι περίπου δύο χρόνια αργότερα, μετά από μια κυβερνητική καταστολή του δανεισμού των κατασκευαστών.

Η προκύπτουσα κρίση είχε ως αποτέλεσμα την απότομη πτώση των τιμών των ακινήτων και την απώλεια της εμπιστοσύνης των καταναλωτών. Άτομα και εταιρείες προσπαθούν να διατηρήσουν τον πλούτο τους πουλώντας περιουσιακά στοιχεία και μειώνοντας την κατανάλωση, καθώς και τις επενδύσεις.

Οι τιμές των υπαρχόντων κατοικιών έχουν μειωθεί σχεδόν κατά 30% από το 2021, ανέφερε η Nomura, επικαλούμενη έρευνα από την Beike, μια πλατφόρμα που παρακολουθεί τις συναλλαγές κατοικιών, με βάση ένα δείγμα 25 μεγάλων πόλεων.

«Σε αντίθεση με την τεράστια θετική επίδραση του πλούτου που παρατηρήθηκε στις ΗΠΑ μετά την Covid, τα κινεζικά νοικοκυριά υπέστησαν τεράστια απώλεια πλούτου από την ύφεση στον τομέα των κατοικιών, που υπολογίζεται σε 18 τρισεκατομμύρια δολάρια», έγραψαν οι οικονομολόγοι της Barclays σε ερευνητικό σημείωμα στις 12 Σεπτεμβρίου. Για να το θέσουμε αυτό στην προοπτική, είπαν, είναι σαν κάθε τριμελές νοικοκυριό στην Κίνα να έχει χάσει περίπου 60.000 δολάρια, ποσό που είναι σχεδόν πέντε φορές το κατά κεφαλήν ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της Κίνας.

Η Nicole Hal, μια 33χρονη αυτοαπασχολούμενη επιχειρηματίας στην Guangzhou, είπε στο CNN ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης στην οικονομία της χώρας την οδήγησε να μειώσει τις δαπάνες, παρόλο που αναμένει να κερδίσει τουλάχιστον τέσσερα εκατομμύρια γιουάν φέτος (570.000 $), μαζί με τον άντρα της.

«Έχω σταματήσει να αγοράζω πολυτελή προϊόντα και ακριβά προϊόντα περιποίησης δέρματος, συμπεριλαμβανομένων ακριβών ρούχων. Σταμάτησα να τρώω έξω, αντ’ αυτού μαγειρεύω μόνη μου τουλάχιστον τέσσερις ημέρες την εβδομάδα», είπε.

Αυτός ο «φαύλος κύκλος» της μειωμένης κατανάλωσης, που συνέβαλε σε μια σειρά απαισιόδοξων οικονομικών δεδομένων, ώθησε ορισμένες επενδυτικές τράπεζες να μειώσουν τις εκτιμήσεις τους για την κινεζική ανάπτυξη κάτω από τον επίσημο στόχο του 5%.

Για να καλύψουν το έλλειμμα που προκλήθηκε από τον τομέα των ακινήτων, οι Κινέζοι ηγέτες έχουν επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στην προώθηση της επέκτασης της μεταποίησης, συμπεριλαμβανομένου του τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Ωστόσο, η στρατηγική της να εξάγει πλεονάζουσα χωρητικότητα σε αγορές του εξωτερικού έχει προκαλέσει παγκόσμια απώθηση, ειδικά μεταξύ των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.

«Στην Κίνα, η ασθενής εγχώρια ζήτηση και η ισχυρή ανάπτυξη της μεταποίησης έχουν ωθήσει το εμπορικό πλεόνασμα αγαθών σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα», έγραψαν οικονομολόγοι της Goldman Sachs σε έκθεση της 13ης Σεπτεμβρίου, προσθέτοντας ότι το Πεκίνο είναι πιθανό να αντιμετωπίσει περαιτέρω δασμούς από τους εμπορικούς εταίρους του εάν συνεχίσει να εξάγει το πλεόνασμα του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *