Γιατί δεν θα μειωθούν οι τιμές των τροφίμων παρά την πτώση του πληθωρισμού

Γιατί δεν θα μειωθούν οι τιμές των τροφίμων παρά την πτώση του πληθωρισμού

Σε υψηλά επίπεδα θα συνεχίσουν να κινούνται οι τιμές των τροφίμων, παρά το γεγονός ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται απότομη επιβράδυνση του πληθωρισμού

Σε υψηλά επίπεδα θα συνεχίσουν να κινούνται οι τιμές των τροφίμων, παρά το γεγονός ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται απότομη επιβράδυνση του πληθωρισμού. Αυτό αναφέρει σε έκθεσή της η Capital Economics, σημειώνοντας ότι η ιστορία έχει δείξει πως σπανίως η επιβράδυνση του πληθωρισμού ακολουθείται από αποκλιμάκωση της τιμής των τροφίμων. Εξάλλου, λόγω της αύξησης του εργατικού κόστους η εκτίμηση της εταιρείας αναλύσεων είναι ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων στην Ευρωζώνη θα παραμείνει θετικός, παρά την σαφή κάμψη που καταγράφηκε το τελευταίο δίμηνο και η οποία αναμένεται να συνεχιστεί.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Ως προς τις βαθύτερες τάσεις που οδηγούν τον πληθωρισμό στα τρόφιμα, οι αναλυτές υπογραμμίζουν  τη σημαντική πτώση στις τιμές των αγροτικών και ενεργειακών εμπορευμάτων. Σε σύγκριση με τα υψηλά που σημείωσαν τον τελευταίο χρόνο, οι τιμές των αγροτικών προϊόντων έχουν μειωθεί κατά ένα τέταρτο, η τιμή του πετρελαίου brent σε ευρώ (που αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα για το κόστος παραγωγής και μεταφοράς) έχει πέσει κατά ένα τρίτο και οι τιμές χονδρικής του φυσικού αερίου (που επηρεάζουν σημαντικά το κόστος των λιπασμάτων) έχουν σημειώσει βουτιά περίπου 90%.

Οι δύο παράγοντες που θα κρατήσουν ψηλά τις τιμές στα τρόφιμα

Όμως η Capital Economics θεωρεί ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα δεν πρόκειται να μετατραπεί σε αρνητικός, με μείωση των τιμών των τροφίμων για δύο λόγους. Αφενός, ιστορικά ο αποπληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ευρωζώνη είναι πολύ σπάνιος. Από το 1997, όταν άρχισαν να καταγράφονται τα στοιχεία των τιμών στην κατηγορία τροφίμων, ποτών και καπνού, ο σχετικός δείκτης έχει υπάρξει αρνητικός σε ετήσια βάση μόνο 13 από τους συνολικά 327 μήνες. Το χαμηλότερο επίπεδο στο οποίο  έχει πέσει ο πληθωρισμός των τροφίμων (σε ετήσια βάση) είναι το -0,4%.

Αφετέρου, το εργατικό κόστος αυξάνεται με γοργό ρυθμό. Και με δεδομένο το ασυνήθιστα υψηλό μερίδιο των παραγωγών τροφίμων που δηλώνουν ότι οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού περιορίζουν την παραγωγή τους, η Capital Economics εκφράζει την εκτίμηση ότι οι ρυθμοί αύξησης των μισθών θα παραμείνουν υψηλοί για κάποιο διάστημα. Αυτό, τονίζει, θα αντισταθμίσει εν μέρει την επίδραση από τη μείωση στις τιμές της ενέργειας και των αγροτικών προϊόντων.

Έτσι, η Capital Economics εκτιμά ότι ο πληθωρισμός στην κατηγορία των τροφίμων, ποτών και καπνού θα πέσει κάτω από το 5% έως το τέλος του έτους και κάτω από το 2% έως τα μέσα του 2024.

Πώς θα δώσει η κυβέρνηση τη μάχη κατά της ακρίβειας

Η καταπολέμηση της ακρίβειας και η στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της νέας κυβέρνησης που ήδη από τις πρώτες μέρες ανάληψης των καθηκόντων της, προχώρησε στη λήψη δέσμης μέτρων. Η πορεία του πληθωρισμού στα τρόφιμα οδήγησε την κυβέρνηση στην πρόβλεψη για παράταση μέχρι το τέλος του έτους του «Καλαθιού του νοικοκυριού» αλλά και του μέτρου του μέγιστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας.

Ένα επιπλέον και διαχρονικό όπλο αποτελούν οι εντατικοί έλεγχοι σε όλο το εύρος της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα εξετάζεται και η παράταση του market pass. Αλλά και σε ό,τι αφορά στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, ανακοινώθηκαν και για τον Ιούλιο, ενισχύσεις για ευάλωτα νοικοκυριά και αγρότες.

Υπενθυμίζεται ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα υποχώρησε στο 2,7% τον Ιούνιο, από 4,1% το Μαΐο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat, ενώ στην Ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 5,5%, έναντι 6,1% τον Μάιο. Τον Ιούνιο του 2022 ο πληθωρισμός είχε φθάσει και το 11,6%. Ωστόσο, με βάση τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, τρόφιμα, αλκοόλ και καπνός καταγράφουν τις υψηλότερες ανατιμήσεις τον Ιούνιο (11,7%, έναντι 12,5% τον Μάιο), ακολουθούμενες από τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (5,5%, σε σύγκριση με 5,8% τον Μάιο), υπηρεσίες (5,4%, έναντι 5,0% τον Μάιο) και ενέργεια (-5,6%, σε σύγκριση με -1,8% τον Μάιο).

  «Οι καταναλωτές αναζητούν συνεχώς νέες προσφορές»

«Οτιδήποτε θεσμοθετήσει η πολιτεία για το καλό των καταναλωτών, όλες οι επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ θα το εφαρμόσουν» επισημαίνει σε δήλωσή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς.

Όπως σημειώνει, η πρωτοβουλία «Καλάθι του νοικοκυριού» ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο με στόχο να βοηθήσει η πολιτεία τους ευάλωτους πολίτες και υιοθετήθηκε από το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου. «Το μέτρο έχει ήδη συμπληρώσει οκτώ μήνες  ύπαρξης και ενώ στην αρχή είχε κερδίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, βλέπουμε ότι σιγά σιγά ατονεί, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν συνεχώς νέες προσφορές σε νέες κατηγορίες προιόντων», προσθέτει.

Σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης να συνεχίσει την εφαρμογή του μέτρου μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023 ίσως να μην ικανοποιήσει απόλυτα τους καταναλωτές που καλούνται να επιλέξουν μόνο μέσα από συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων τις εκπτώσεις στις τιμές.

«Πρόκειται για μια παρέμβαση που διαστρεβλώνει την αγορά. Οι επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ πάντα προσπαθούν να προσφέρουν τις καλύτερες δυνατές τιμές και προσφορές στους καταναλωτές τους. Με τη διάταξη αυτή είναι υποχρεωμένες τις περισσότερες επενδύσεις σε εκπτώσεις να τις κάνουν κυρίως στις συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Αυτό δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα στον ανταγωνισμό και στη λειτουργία του κλάδου» τονίζει ο κ. Πεταλάς.

Σημιεώνει, επίσης, ότι «οτιδήποτε προσπαθεί να ρυθμίσει την αγορά δεν δίνει τη δυνατότητα και την ελευθερία στις αλυσίδες του κλάδου να κάνουν ό,τι πρέπει για να δώσουν στον δικό τους καταναλωτή τη δική τους καλύτερη προσφορά στις διάφορες κατηγορίες προϊόντων».

Σε κάθε περίπτωση οι επιχειρήσεις του κλάδου, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, θα συνεχίσουν να προσφέρουν στον καταναλωτή τα ποιοτικά προϊόντα τους στις καλύτερες δυνατές τιμές αφουγκραζόμενες τη δύσκολη και πιεσμένη κατάσταση που βιώνουν.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *