fbpx

Belt and Road | Τα τραίνα του Belt and Road απειλούν τον έλεγχο των Θαλασσών από τις ΗΠΑ

Belt and Road |  Τα τραίνα του Belt and Road απειλούν τον έλεγχο των Θαλασσών από τις ΗΠΑ
Belt and Road | Τα τραίνα του Belt and Road απειλούν τον έλεγχο των Θαλασσών από τις ΗΠΑ

Στην Βορειοδυτική Τουρκία, στην περιοχή όπου κατοικούν οι κατοικούν οι Ουιγούροι (Xinjiang Uygur), και κοντά στα σύνορα με το Καζακστάν, υπάρχει ο εμπορευματικός σταθμός Horgos Port από τον οποίο πέρασαν στην Ευρώπη για το 2020 περισσότερες από 4,720 εμπορευματικές αμαξοστοιχίες. Αυτός ο αριθμός είναι αυξημένος κατά 43% σε σχέση με το 2019.

Παρά την Πανδημία οι αμαξοστοιχίες αυτές διαθέτουν χαμηλές τιμές μεταφοράς ενώ ταυτόχρονα έχουν και την δυνατότητα μεταφοράς μεγάλου όγκου. Διευθυντής μιας εταιρείας μεταφορών με έδρα το Horgos Port, δήλωσε ότι η εταιρεία του είχε σημειώσει αύξηση τόσο στις εισαγωγές όσο και στις εξαγωγές για το 2020, ενώ το 2021 αναμένει ότι η εταιρεία του θα επεκτείνει περαιτέρω τις επιχειρήσεις του, με σκοπό να ασχοληθεί με 1.500 εμπορευματικά τραίνα που θα μεταφέρουν εμπορεύματα από Κίνα στην Ευρώπη και αντίστροφα.

Οι μεταφορές από την περιοχή προς την Ευρώπη ξεκίνησαν το 2016 ενώ οι νέες υποδομές έχουν βελτιώσει τις διαδικασίες μεταφόρτωσης.

Οι Κινέζοι αυξάνουν το κόστος μεταφοράς με πλοία

Πριν την Πανδημία το κόστος ενός κοντέινερ από την Κίνα προς την Ελλάδα ξεκινούσε από τα 600 δολάρια και έφτανε μέχρι τα 1200. Σήμερα οι τιμές αυτές έχουν αυξηθεί 100% και σε μερικές περιπτώσεις οι τιμές φτάνουν έως και 150%. Οι αύξηση των τιμών αυτών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην κατάληψη που έχει γίνει στα λιμάνια από υγειονομικό υλικό, αλλά και σε μια τεχνητή αύξηση των Κινέζων προς εταιρείες δυτικών συμφερόντων, και ειδικά των ΗΠΑ και συμμάχων τους.

Με τον τρόπο αυτό οι Κινέζοι επιδιώκουν να κάνουν δελεαστικό τον Belt and Road προσφέροντας καλύτερες τιμές και επιδοτώντας σε ορισμένες περιπτώσεις τις μεταφορές και υποδομές. Οι μεταφορές μέσω του Belt and Road έχουν και το πλεονέκτημα του χρόνου. Πρόσφατα ένα τραίνο από την Τουρκία χρειάστηκε μόλις 12 ημέρες για να φτάσει στον προορισμό του στην Κίνα, ενώ τραίνα από την Κίνα προς την Γερμανία, χρειάζονται 18 ημέρες.

Το πρόβλημα των Ουιγούρων

Ο εμπορευματικός σταθμός Horgos Port βρίσκεται στην επαρχία όπου βρίσκονται οι Ουιγούροι οι οποίοι έχουν την στήριξη των ΗΠΑ και αποτελούν ένα μεγάλο πρόβλημα για το Πεκίνο. Από την άλλη μεριά ο Ερντογάν εμφανίζεται προστάτης των Ουιγούρων αλλά οι τελευταίοι έχουν πέσει θύματα της εξάρτησης της Άγκυρας από το Πεκίνο.

Πρόσφατο άρθρο του «V» με τίτλο «Ο Ερντογάν αδειάζει τους Ουιγούρους στην Κίνα για τα δολάρια του Πεκίνου» σημείωνε «και ενώ αυξανόταν η ένταση ανάμεσα στις δύο χώρες (2019), η Τουρκία συμφωνεί να στείλει 10 “παρατηρητές” στα στρατόπεδα συγκέντρωσης όπου βρίσκονταν 1.000.000 Ουιγούροι και η κεντρική τράπεζα της Κίνας μεταβίβασε στην Τουρκία 1 δισ. δολαρία,  το μεγαλύτερο πακέτο στήριξης του Πεκίνου για τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, λίγο πριν τις Τουρκικές εκλογές.

Αυτή η εισροή πόρων σηματοδοτούσε την πρώτη φορά που η Τουρκία έλαβε ένα τόσο σημαντικό ποσό σε εφαρμογή της  συμφωνίας ανταλλαγής λιρών – γουάν με το Πεκίνο που χρονολογείται από το 2012. Επίσης το καλοκαίρι του 2020 η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας επέκτεινε την ανταλλαγή για την τουρκική λίρα αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με την Morgan Stanley, το έλλειμμα της Τουρκίας τον Απρίλιο έφτασε στα 5,60 δισεκατομμύρια δολάρια από μόλις 500 εκατομμύρια δολάρια στα τέλη του 2019, στο τέλος του 2020 το έλλειμμα αυτό άγγιξε τα 50 δις.»

Και κατέληγε «για το Πεκίνο η κατάσταση της Τουρκικής οικονομίας είναι η χρυσή ευκαιρία για να διασφαλίσει ότι η Τουρκία θα γίνει ζωτικό μέρος της πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI). Μια κινεζική εταιρεία logistics αγόρασε πρόσφατα το 48% του Kumport Terminal για 940 εκατομμύρια δολάρια. Οι εγκαταστάσεις βρίσκονται στη βορειοδυτική ακτή της θάλασσας του Μαρμαρά, και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων της Τουρκίας ενώ αποτελεί στρατηγικό κόμβο προς την Ευρώπη.»

Κίνα | Το υπέρογκο χρέος δυσχαιρένει το σχέδιο Belt and Road

Θυμίζουμε ότι τον Μάιο του 2017 το Πεκίνο υποσχέθηκε να δαπανήσει περίπου 1 τρισ. δολάρια κατασκευάζοντας υποδομές κυρίως σε αναπτυσσόμενες χώρες ανά τον κόσμο. Υποσχέθηκε, επίσης, να χρηματοδοτήσει το μεγαλύτερο μέρος από το πολυσχιδές έργο μέσα από κινεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Το κόστος του γιγάντιου δικτύου υποδομών ανά τον κόσμο υπολογίζεται ότι με σημερινούς όρους είναι επταπλάσιο από τις δαπάνες που έκαναν οι ΗΠΑ για να προωθήσουν το σχέδιο Μάρσαλ και την ανοικοδόμηση της Ευρώπης.

πληροφορίες από Via Diplomacy

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *