Χιλιάδες πτήσεις εκτελούνται κάθε μέρα | Πόσο ασφαλές είναι τελικά να πετάς σήμερα;

Χιλιάδες πτήσεις εκτελούνται κάθε μέρα | Πόσο ασφαλές είναι τελικά να πετάς σήμερα;

Καπνός στην καμπίνα. Μια έκρηξη ελαστικού. Ένα ραγισμένο παρμπρίζ. Πόσο τελικά ανάλογα προβλήματα μπορούν να επηρεάσουν μια πτήση, τροφοδοτώντας το άγχος των ταξιδιωτών και συμβάλλοντας σε χιλιάδες καθημερινές καθυστερήσεις και ακυρώσεις σε όλο τον κόσμο;

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Από τους Niraj Chokshi και Christine Chung/New York Times

Παρά την απογοήτευση και την ανησυχία που προκαλούν τέτοια γεγονότα, μπορεί να είναι δύσκολο να ερμηνευθεί και να κατανοηθεί η σοβαρότητά τους. Δείτε τι λένε οι ειδικοί στις ΗΠΑ για το τι θα πρέπει να σκέφτονται οι ταξιδιώτες όσον αφορά την ασφάλεια τους.

Πράγματι, αρκετά ανησυχητικά περιστατικά αεροπορικών ταξιδιών έχουν γίνει πρωτοσέλιδα τις τελευταίες εβδομάδες, όπως μια απότομη βουτιά προς τον ωκεανό, μια ανησυχητική ταλάντευση που κατέστρεψε την ουρά ενός αεροπλάνου και μια ματαιωμένη αναχώρηση μετά από φωτιά στον κινητήρα. Ωστόσο, οι πιο συνηθισμένες ατυχίες και δυσλειτουργίες, ακόμη και αν προκαλούν έντονη ανησυχία, δεν είναι συνήθως σοβαρές, λένε οι ειδικοί.

Μια υδραυλική διαρροή, για παράδειγμα, είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο που οι πιλότοι παίρνουν στα σοβαρά, αλλά δεν είναι τόσο ενοχλητικό όσο μπορεί να ακούγεται. Αυτό συμβαίνει επειδή τα αεροπλάνα διαθέτουν εφεδρικά υδραυλικά συστήματα, τα οποία χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία του εξοπλισμού όπως το σύστημα προσγείωσης, τα φρένα, τα πτερύγια και τα χειριστήρια πτήσης, επιτρέποντας στα αεροπλάνα να απογειώνονται, να πετούν και να προσγειώνονται. Ένα αεροπλάνο που εκτρέπεται από έναν διάδρομο προσγείωσης δημιουργεί μεν ένα συναρπαστικό βίντεο για κοινωνικά δίκτυα και μια πιθανώς τρομακτική εμπειρία για τους επιβαίνοντες αλλά δεν προκαλεί απαραίτητα σημαντική ζημιά σε ένα αεροπλάνο ούτε απειλεί την ασφάλεια.

Το ίδιο ισχύει για το ευρύ φάσμα μηχανικών ζητημάτων ή προβλημάτων συντήρησης που μπορεί να προκύψουν πριν από την απογείωση, τα οποία μπορεί να αναγκάσουν έναν πιλότο να κρατήσει ένα αεροπλάνο στην πύλη ή να επιστρέψει στην πύλη από την τροχοδρόμηση. Αυτά τα περιστατικά είναι σημαντικό να κατανοηθούν και να αντιμετωπιστούν, αλλά είναι συχνά ήσσονος σημασίας, λένε οι ειδικοί.

«Οι πιλότοι λένε: “Έχω εκπαιδευτεί άριστα, έχω υψηλή μόρφωση για αυτό το αεροπλάνο και πρέπει να επιστρέψουμε στην πύλη και να βάλουμε τους ειδικούς να εμπλακούν με άφθονη προσοχή», τονίζει ο Shawn Pruchnicki, πρώην πιλότος αεροπορικής εταιρείας και επίκουρος καθηγητής στο Κέντρο Αεροπορικών Σπουδών στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Ohio. «Αυτό είναι το σύστημα που λειτουργεί τέλεια. Αυτό είναι καλό πράγμα».

Μερικές φορές, τέτοια προβλήματα μπορεί να ματαιώσουν μια πτήση ή να βγάλουν ένα αεροπλάνο εκτός λειτουργίας. Αλλά σε άλλες περιπτώσεις, μπορούν να διορθωθούν γρήγορα. Και επειδή τα αεροπλάνα είναι γεμάτα με ασφάλειες αστοχίας, υπάρχουν φορές που μια πτήση με δυσλειτουργικό σύστημα μπορεί να προχωρήσει με ασφάλεια απλά βασιζόμενο σε ένα ή περισσότερα συστήματα ασφαλείας.

Το πέταγμα είναι ένα περίπλοκο κατόρθωμα που αψηφά τη βαρύτητα και το οποίο επαναλαμβάνεται χιλιάδες φορές κάθε μέρα σε ένα ευρύ φάσμα συνθηκών. Έτσι, οι ταξιδιώτες δεν πρέπει να εκπλήσσονται όταν τα πράγματα πάνε στραβά, δηλώνει η Amy Pritchett, πιλότος και καθηγήτρια αεροδιαστημικής μηχανικής στο Pennsylvania State University.

«Τα μικρά μικρά εξαρτήματα θα συνεχίσουν να καίγονται ή να σπάνε», λέει. «Πάντα θα υπάρχουν λακκούβες στο διάδρομο του αεροδρομίου που θα ταράζει κάτι. Υπάρχουν πάντα ερωτήματα για το αν ο καιρός είναι αρκετά καλός για να πετάξεις, αν μπορεί να πετύχεις αναταράξεις ή όχι. Όλα αυτά τα πράγματα είναι πηγές μεταβλητότητας που πρέπει να διαχειρίζονται ενεργά».

Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να έχουν κατά νου οι ταξιδιώτες είναι ότι τα σοβαρά προβλήματα πτήσεων είναι εξαιρετικά σπάνια, λένε οι ειδικοί.

Η πτήση είναι πιο ασφαλής από την οδήγηση ή το ταξίδι με τρένο, εν μέρει, επειδή η ασφάλεια είναι ενσωματωμένη στη σχεδίαση όλων, από τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας μέχρι το ίδιο το αεροπλάνο. Σημαντικά συστήματα και διαδικασίες έχουν αντίγραφα ασφαλείας, σπάνια υπάρχουν μεμονωμένα σημεία αποτυχίας, οι πιλότοι λαμβάνουν εντατική και επαναλαμβανόμενη εκπαίδευση και οι αεροπορικές εταιρείες προετοιμάζονται για ένα ευρύ φάσμα πιθανών αποτελεσμάτων.

«Είναι η ασφαλέστερη μορφή μεταφοράς που σχεδιάστηκε ποτέ από την ανθρωπότητα», δηλώνει ο John Cox, πρώην πιλότος αεροπορικής εταιρείας που διευθύνει μια συμβουλευτική εταιρεία ασφάλειας. «Πρέπει να προσέχει κανείς οδηγώντας προς το αεροδρόμιο».

Τις τελευταίες δεκαετίες, η ασφάλεια της εμπορικής αεροπορίας στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει βελτιωθεί περισσότερο από σαράντα φορές, σύμφωνα με μια ανάλυση του 2022 για την ασφάλεια που διεξήχθη από τις Εθνικές Ακαδημίες των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με το National Transportation Safety Board, τυπικές αιτίες ατυχημάτων περιλαμβάνουν αναταράξεις, δύσκολες προσγειώσεις, συγκρούσεις στο έδαφος με άλλα αεροπλάνα ή οχήματα και βλάβες εξαρτημάτων, όπως δυσλειτουργία πτερυγίου ή κινητήρα.

Οι πτήσεις είναι τόσο ασφαλείς, εν μέρει, επειδή ο κλάδος γενικά ανταποκρίνεται σε κάθε πρόβλημα, ακόμη και σε αυτά που αποτελούν μικρή απειλή. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, αεροπορικές εταιρείες, κατασκευαστές και οργανισμοί όπως η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας και η N.T.S.B. (National Transportation Safety Board) παρακολουθούν και επανεξετάζουν συνεχώς τους κινδύνους στα αεροπορικά ταξίδια.

«Το επίπεδο των συστημάτων που υπάρχουν και παρακολουθούν τις τρέχουσες εμπορικές αεροπορικές μεταφορές είναι υψηλό», λέει η Pritchett. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι όποιος εμπλέκεται μπορεί να μη βρίσκεται σε εγρήγορση όσον αφορά την αξιολόγηση της πιθανότητας κινδύνου, προσθέτει.

Και ενώ τα ταξίδια περιστασιακά ματαιώνονται, λένε οι ειδικοί, η εκτροπή μιας πτήσης από τον προορισμό της αντικατοπτρίζει γενικά τη δέουσα προσοχή που δείχνουν οι πιλότοι, οι αεροπορικές εταιρείες και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και όχι μια απειλητική για τη ζωή έκτακτη ανάγκη. «Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε στον προορισμό μας;» ρωτάει ο Kenneth Byrnes, πιλότος και αναπληρωτής καθηγητής που ηγείται του τμήματος εκπαίδευσης πτήσεων στο Embry-Riddle Aeronautical University. «Ναι, αλλά είναι το πιο ασφαλές πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε;».

Επειδή η αεροπορία είναι περίπλοκη, τα προβλήματα σπάνια έχουν μία και μοναδική αιτία. Αντίθετα, τα περισσότερα σοβαρά προβλήματα —ακόμη και καταστροφικά— είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων.

«Δεν υπάρχει ποτέ ένα όπλο που να καπνίζει, να το πω έτσι», λέει ο Pruchnicki. «Δεν υπάρχει ποτέ αυτή η στιγμή “ωχ”, όταν περνάμε από συντρίμμια και λέμε, “Α, βρήκα τον μοναδικό λόγο που συνετρίβη αυτό το αεροπλάνο”».

Δείτε το περιστατικό στις αρχές του περασμένου έτους στο οποίο δύο αεροπλάνα παραλίγο να χτυπήσουν το ένα το άλλο σε έναν διάδρομο στο Kennedy International Airport. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι αρκετοί παράγοντες είχαν συμβάλει σε αυτό που διαφορετικά θα μπορούσε να ήταν μια τεράστια καταστροφή.

Στους πιλότους ενός αεροπλάνου αποσπάστηκε η προσοχή καθώς τροχροδρομούσαν σε λάθος διάδρομο, διαπίστωσε η υπηρεσία. Την ίδια στιγμή, ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας που τους έδωσε οδηγίες δεν το πρόσεξε γιατί η εστίασή του ήταν αλλού. Και μια λυχνία κατάστασης διαδρόμου ενεργοποιήθηκε πολύ αργά για να προειδοποιήσει τους πιλότους για το λάθος, κατέληξε.

Κατά τη διερεύνηση τέτοιων περιστατικών, η ενοχοποίηση δεν είναι μόνο δύσκολη, αλλά και γενικά αποθαρρύνεται, λένε οι ειδικοί. Η Kyra Dempsey, η οποία γράφει για τα αεροπορικά ατυχήματα σε ένα blog, στο Admiral Cloudberg, λέει ότι «η άμεμπτη διερεύνηση είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της σύγχρονης αεροπορικής ασφάλειας», διευκολύνοντας μια ανοιχτή κουλτούρα ασφάλειας στην οποία οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να αναφέρουν ανησυχίες.

Ο Cox, ο πιλότος που έγινε σύμβουλος, λέει ότι «οι ερευνητές αεροπορικών ατυχημάτων/δυστυχημάτων ενδιαφέρονται πραγματικά περισσότερο να κατανοήσουν την αιτία παρά να αποδώσουν ευθύνες, επειδή η δουλειά μας είναι να δούμε ότι δεν θα συμβεί ξανά». Αντίθετα, «οι εισαγγελείς έχουν τον ρόλο της υπόδειξης των υπευθύνων», προσθέτει.

Όταν συμβαίνει ένα ατύχημα, είναι σημαντικό να έχετε κατά νου κάποιο πλαίσιο, λένε οι ειδικοί.

Ένας απλός αναλυτής μπορεί να παρατηρήσει, για παράδειγμα, ότι πολλά προβλήματα φαίνεται να επηρεάζουν δύο τύπους αεροπλάνων: Τα Boeing 737 και τα Airbus A320. Αλλά αυτές οι οικογένειες αεροπλάνων αποτελούν περισσότερα από τα μισά εμπορικά αεροσκάφη σε υπηρεσία, επομένως απασχολούν φυσικά περισσότερο τα δελτία ειδήσεων.

Οι ειδικοί προειδοποιούν επίσης για μεροληψία. Όταν μια αεροπορική εταιρεία ή ένας κατασκευαστής συμμετέχει σε ένα επεισόδιο που δημιουργεί τίτλους, τα μέσα ενημέρωσης και το κοινό τείνουν να είναι σε εγρήγορση για άλλα προβλήματα που αφορούν την εταιρεία, ακόμη και εκείνα που έχουν μικρή σχέση με την εταιρεία ή που μπορεί να μην είναι καν αρκετά σημαντικά για να προσελκύουν μεγάλη προσοχή από τις υπηρεσίες ασφαλείας.

«Όταν συμβαίνει κάτι, χρειάζεσαι χρόνο για να ανακαλύψεις και να μάθεις τι ακριβώς συνέβη και γιατί συνέβη», λέει ο Jeff Guzzetti, πρώην ερευνητής ατυχημάτων της F.A.A. και του Ν.Τ.Σ.Β. «Αυτό είναι κάτι που δεν μπορείτε να κάνετε σε ένα δελτίο ειδήσεων ή ακόμη και σε δεκαπέντε δελτία ειδήσεων».

Μπορεί να πάρει μήνες για το National Transportation Safety Board και μερικές φορές περισσότερο από ένα χρόνο, για τη διεξαγωγή ερευνών, οι οποίες κορυφώνονται με συστάσεις ασφάλειας για την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.

Μετά την ανατίναξη ενός πάνελ ατράκτου κατά τη διάρκεια μιας πτήσης τον Ιανουάριο, η Boeing ελέγχθηκε εντατικά, και δικαίως, λένε οι ειδικοί. Αλλά αρκετοί ανέφεραν επίσης ότι έλαβαν πολλές κλήσεις από δημοσιογράφους τους μήνες που ακολούθησαν ζητώντας σχόλια σχετικά με προβλήματα που αφορούν τα αεροπλάνα της Boeing σε περιπτώσεις που δεν σχέση με την εταιρεία.

«Ακριβώς επειδή είναι ένα αεροπλάνο Boeing που έχει μηχανικό πρόβλημα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυτό το πρόβλημα έχει απαραιτήτως σχέση με την Boeing», λέει ο Pruchnicki.

Στο περιστατικό που αφορούσε το πάνελ της ατράκτου, το αεροπλάνο ήταν ουσιαστικά καινούργιο, άρα η προσοχή έπεσε στον κατασκευαστή. Και από την άλλη, ένας κατασκευαστής πιθανότατα δεν φταίει όταν παρουσιάζεται πρόβλημα με ένα αεροπλάνο που παραδόθηκε χρόνια νωρίτερα και από τότε πετά με ασφάλεια, λένε οι ειδικοί.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *