Κόκκινος συναγερμός σε Boeing και Airbus | Χρησιμοποιήθηκε για τέσσερα χρόνια “μαϊμού” τιτάνιο σε ατράκτους και φτερά αεροσκαφών

Κόκκινος συναγερμός σε Boeing και Airbus | Χρησιμοποιήθηκε για τέσσερα χρόνια "μαϊμού" τιτάνιο σε ατράκτους και φτερά αεροσκαφών

Ορισμένα πρόσφατα κατασκευασμένα αεροσκάφη Boeing και Airbus διαθέτουν εξαρτήματα με τιτάνιο που πωλήθηκε χρησιμοποιώντας πλαστά έγγραφα, μέσω των οποίων επαληθεύεται η αυθεντικότητα του υλικού, σύμφωνα με έναν προμηθευτή των κατασκευαστών αεροπλάνων, εγείροντας ανησυχίες για τη δομική ακεραιότητα αυτών των αεροσκαφών.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Από τον Mark Walker/New York Times

Τα παραποιημένα έγγραφα ερευνώνται από την Spirit AeroSystems, η οποία προμηθεύει ατράκτους για το Boeing και φτερά για την Airbus, καθώς και από την αμερικανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (F.A.A.). Η έρευνα έρχεται αφού ένας προμηθευτής ανταλλακτικών βρήκε μικρές τρύπες στο υλικό από διάβρωση.

Σε ανακοίνωσή της η F.A.A. είπε ότι διερευνά το εύρος του προβλήματος και προσπαθεί να προσδιορίσει τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην ασφάλεια στα αεροπλάνα που κατασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας τα συγκεκριμένα εξαρτήματα. Δεν είναι σαφές πόσα αεροπλάνα έχουν εξαρτήματα κατασκευασμένα με το αμφισβητήσιμο υλικό.

«Η Boeing ανέφερε εθελοντικά στην F.A.A. σχετικά με την προμήθεια υλικού μέσω διανομέα που ενδέχεται να έχει παραποιήσει ή παρείχε λανθασμένα αρχεία», αναφέρεται στην ανακοίνωση. «Η Boeing εξέδωσε ένα δελτίο που περιγράφει τους τρόπους με τους οποίους οι προμηθευτές πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση για την πιθανότητα παραποιημένων αρχείων».

Η αποκάλυψη έρχεται σε μια στιγμή έντονου ελέγχου της Boeing και της ευρύτερης αμερικανικής αεροπορικής βιομηχανίας, η οποία ταλαιπωρείται από μια σειρά ατυχημάτων και ζητημάτων ασφάλειας.

Τον Ιανουάριο, ένα πάνελ πόρτας εκτοξεύτηκε στον αέρα σε ένα αεροσκάφος Boeing 737 Max 9 ενώ βρισκόταν σε πτήση, προκαλώντας αρκετές ομοσπονδιακές έρευνες.

Τον Απρίλιο, η Boeing είπε στην F.A.A. σχετικά με ένα ξεχωριστό επεισόδιο που αφορούσε πιθανώς παραποιημένα αρχεία επιθεώρησης που σχετίζονταν με τα φτερά των αεροπλάνων 787 Dreamliner. Η Boeing ανέφερε στην F.A.A. ότι ίσως και να έχουν παρακαμφθεί οι απαιτούμενες επιθεωρήσεις που αφορούν τα φτερά του τζετ και ότι θα έπρεπε να επιθεωρήσει εκ νέου ορισμένα από τα Dreamliners που βρίσκονται ακόμη σε παραγωγή.

Στις 30 Μαΐου, η Boeing υπέβαλε σχέδιο στην F.A.A. περιγράφοντας τις βελτιώσεις ασφάλειας που σχεδίαζε να κάνει και δεσμεύτηκε για εβδομαδιαίες συναντήσεις με τον οργανισμό. Ο Dave Calhoun, ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, πρόκειται να καταθέσει την Τρίτη ενώπιον επιτροπής της αμερικανικής Γερουσίας για τα θέματα ασφάλειας της εταιρείας.

Η χρήση φερόμενου ως «μαϊμού» τιτανίου, η οποία δεν είχε αναφερθεί ποτέ στο παρελθόν, απειλεί να επεκτείνει τα προβλήματα του κλάδου πέρα ​​από την Boeing στην Airbus, τον Ευρωπαίο ανταγωνιστή της. Τα αεροπλάνα που περιλαμβάνουν εξαρτήματα κατασκευασμένα με το συγκεκριμένο υλικό κατασκευάστηκαν μεταξύ 2019 και 2023, ανάμεσά τους ορισμένα αεροσκάφη Boeing 737 Max και 787 Dreamliner καθώς και αεροσκάφη Airbus A220, σύμφωνα με τρία άτομα που γνωρίζουν το θέμα και μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας καθώς δεν είχαν εξουσιοδότηση να μιλήσουν δημόσια. Δεν είναι σαφές πόσα από αυτά τα αεροπλάνα βρίσκονται σε υπηρεσία ή ποιες αεροπορικές εταιρείες τα διαθέτουν.

Η Spirit προσπαθεί να προσδιορίσει από πού προήλθε το «μαϊμού» τιτάνιο, αν πληροί τα κατάλληλα πρότυπα παρά την μη γνήσια τεκμηρίωσή του και εάν τα μέρη που κατασκευάζονται από το υλικό είναι αρκετά δομικά άρτια ώστε να αντέξουν την προβλεπόμενη διάρκεια ζωής των αεροσκαφών, είπαν αξιωματούχοι της εταιρείας. Η Spirit ανέφερε ότι προσπαθεί να προσδιορίσει τον πιο αποτελεσματικό τρόπο αφαίρεσης και αντικατάστασης των επηρεαζόμενων εξαρτημάτων, εάν αυτό είναι απαραίτητο.

«Πρόκειται για έγγραφα που έχουν παραποιηθεί και πλαστογραφηθεί», δήλωσε ο Joe Buccino, εκπρόσωπος της Spirit. «Μόλις συνειδητοποιήσαμε ότι το “μαϊμού” τιτάνιο μπήκε στην αλυσίδα εφοδιασμού, περιορίσαμε αμέσως όλα τα ύποπτα εξαρτήματα για να προσδιορίσουμε το εύρος των ζητημάτων».

Το εν λόγω τιτάνιο έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορα εξαρτήματα αεροσκαφών, σύμφωνα με αξιωματούχους της Spirit. Όσον αφορά το 787 Dreamliner, περιλαμβάνει την πόρτα εισόδου επιβατών, τις πόρτες φορτίου και ένα εξάρτημα που συνδέει τους κινητήρες με το πλαίσιο του αεροπλάνου. Για το 737 Max και το A220, τα επηρεαζόμενα μέρη περιλαμβάνουν μια θερμική ασπίδα που προστατεύει ένα εξάρτημα, το οποίο συνδέει τον κινητήρα ενός τζετ με το πλαίσιο, από την υπερβολική ζέστη.

Η Boeing και η Airbus δήλωσαν και οι δύο ότι οι δοκιμές τους στα επηρεαζόμενα υλικά μέχρι στιγμής δεν είχαν δείξει σημάδια προβλημάτων.

«Αυτό το ζήτημα σε όλο τον κλάδο επηρεάζει ορισμένες αποστολές τιτανίου που λαμβάνονται από περιορισμένο σύνολο προμηθευτών και οι δοκιμές που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα έδειξαν ότι χρησιμοποιήθηκε το σωστό κράμα τιτανίου», ανέφερε η Boeing σε δήλωση της. «Για να διασφαλίσουμε τη συμμόρφωση, αφαιρούμε τυχόν επηρεαζόμενα μέρη των αεροπλάνων πριν από την παράδοση. Η ανάλυσή μας δείχνει ότι ο εν υπηρεσία στόλος μπορεί να συνεχίσει να πετά με ασφάλεια».

Η Airbus υποστήριξε επίσης ότι «η αξιοπλοΐα του A220 παραμένει ανέπαφη».

«Έχουν διεξαχθεί πολυάριθμες δοκιμές σε εξαρτήματα που προέρχονται από την ίδια πηγή προμήθειας», δήλωσε εκπρόσωπος της Airbus σε δήλωση του, προσθέτοντας: «Η ασφάλεια και η ποιότητα του αεροσκάφους μας είναι οι πιο σημαντικές προτεραιότητές μας και εργαζόμαστε σε στενή συνεργασία με τους προμηθευτές μας».

Ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι άνοιξε έρευνα σχετικά με το υλικό αφού έμαθε για τα ζητήματα αθυεντικότητας από τους ομολόγους του στην Ιταλία. Ένας εκπρόσωπος του οργανισμού είπε ότι η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη και ότι δεν έχει ακόμη βρει στοιχεία για ένα άμεσο ζήτημα ασφάλειας. «Ωστόσο, η υπηρεσία θα διερευνήσει περαιτέρω τη βασική αιτία του ζητήματος αυθεντικότητας των εγγράφων και συνεχίζει να παρακολουθεί στενά τυχόν νέες εξελίξεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια πιθανή επικίνδυνη κατάσταση στον στόλο», ανέφερε η δήλωση.

Η Spirit έχει υποφέρει από ποιοτικά και οικονομικά προβλήματα τα τελευταία χρόνια και τέθηκε υπό νέο έλεγχο φέτος μετά το επεισόδιο του Ιανουαρίου που αφορούσε την πόρτα του 737 Max, του οποίου την άτρακτο κατασκευάζει.

Το πρόβλημα απεικονίζει την περίπλοκη παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή σύγχρονων αεροσκαφών και η ιστορία του τι φαίνεται να έχει πάει στραβά περιλαμβάνει εταιρείες στην Κίνα, την Ιταλία, την Τουρκία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το ζήτημα φαίνεται να χρονολογείται από το 2019 όταν ένας Τούρκος προμηθευτής υλικών, η Turkish Aerospace Industries, αγόρασε μια παρτίδα τιτανίου από έναν προμηθευτή στην Κίνα, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα. Στη συνέχεια, η τουρκική εταιρεία πούλησε αυτό το τιτάνιο σε πολλές εταιρείες που κατασκευάζουν εξαρτήματα αεροσκαφών και αυτά τα εξαρτήματα έφτασαν στην Spirit, η οποία χρησιμοποίησε το τιτάνιο σε αεροπλάνα Boeing και Airbus.

Τον Δεκέμβριο του 2023, μια ιταλική εταιρεία που αγόρασε το τιτάνιο από την Turkish Aerospace Industries παρατήρησε ότι το υλικό έμοιαζε διαφορετικό από αυτό που λάμβανε συνήθως. Η εταιρεία, Titanium International Group, διαπίστωσε επίσης ότι τα πιστοποιητικά που συνόδευαν το τιτάνιο φαινόταν αυθεντικά.

Η Spirit άρχισε να ερευνά το θέμα και η εταιρεία ειδοποίησε την Boeing και την Airbus τον Ιανουάριο ότι δεν μπορούσε να επαληθεύσει την πηγή του τιτανίου που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή ορισμένων εξαρτημάτων. Ο Όμιλος Titanium International είπε στην Spirit ότι όταν αγόρασε το υλικό το 2019, δεν είχε ιδέα ότι τα έγγραφα είχαν πλαστογραφηθεί, σύμφωνα με αξιωματούχους της Spirit.

Η Francesca Conti, γενική διευθύντρια της Titanium International Group, ανέφερε ότι το επεισόδιο είναι υπό έρευνα και ότι δεν μπορούσε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. «Συνεργαζόμαστε με τις αρμόδιες αρχές για να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε ζήτημα εντοπίζεται τελικά», έγραψε σε ένα email.

Τα εν λόγω έγγραφα είναι γνωστά ως πιστοποιητικά συμμόρφωσης. Χρησιμεύουν κάπως ως πιστοποιητικό γέννησης για το τιτάνιο, αναφέροντας λεπτομερώς την ποιότητά του, πώς κατασκευάστηκε και από πού προήλθε, δήλωσαν αξιωματούχοι της Spirit.

Άτομα που γνωρίζουν το θέμα είπαν ότι φαίνεται πως ένας υπάλληλος στην κινεζική εταιρεία που πούλησε το τιτάνιο είχε πλαστογραφήσει τις λεπτομέρειες στα πιστοποιητικά, γράφοντας ότι το υλικό προήλθε από μια άλλη κινεζική εταιρεία, την Baoji Titanium Industry, μια εταιρεία που συχνά προμηθεύει επαληθευμένο τιτάνιο. Η Baoji Titanium επιβεβαίωσε αργότερα ότι δεν είχε προμηθεύσει το συγκεκριμένο τιτάνιο. Η προέλευση του τιτανίου παραμένει ασαφής.

«Η Baoji Titanium δεν γνωρίζει για την εταιρεία και δεν έχει καμία σχέση με αυτήν την εταιρεία», ανέφερε σε δήλωση στους New York Times.

Χωρίς να γνωρίζουμε από πού προήλθε το υλικό ή πώς έγινε ο χειρισμός του, είναι αδύνατο να επαληθευτεί η αξιοπλοΐα των εξαρτημάτων στα οποία χρησιμοποιήθηκε, δήλωσε ο Gregg Brown, ανώτερος αντιπρόεδρος της Spirit.

Οι αξιωματούχοι της Spirit είπαν επίσης ότι είχαν αρχίσει να δοκιμάζουν τα εξαρτήματα με τιτάνιο για να βεβαιωθούν ότι χρησιμοποιήθηκε χωρίς προβλήματα υλικό. Η εταιρεία δοκιμάζει και ελέγχει εξαρτήματα που είναι ακόμα σε απόθεμα και που βρίσκονται σε ατράκτους που δεν έχουν ακόμη παραδοθεί.

Μέχρι στιγμής, οι δοκιμές της Spirit έχουν επιβεβαιώσει ότι το τιτάνιο είναι στην κατάλληλη ποιότητα για τους κατασκευαστές αεροπλάνων. Ωστόσο, η εταιρεία δεν μπόρεσε να επιβεβαιώσει ότι το τιτάνιο υποβλήθηκε σε επεξεργασία μέσω της εγκεκριμένης διαδικασίας κατασκευής αεροπλάνων. Το υλικό πέρασε μερικά από τα τεστ υλικών που έγιναν σε αυτό, αλλά απέτυχε σε άλλα.

Ο Buccino, ο εκπρόσωπος της Spirit, είπε ότι η εταιρεία συνεργάζεται με πελάτες για τον εντοπισμό των πληγέντων αεροπλάνων. Τα αεροσκάφη που είναι ήδη σε λειτουργία θα παρακολουθούνται από τις αεροπορικές εταιρείες και θα απομακρυνθούν από την υπηρεσία νωρίτερα από το κανονικό, εάν απαιτείται, είπε. Πιθανότατα, ανέφερε, τα επηρεαζόμενα μέρη θα αφαιρεθούν κατά τη διάρκεια των τακτικών ελέγχων συντήρησης, ανεξάρτητα από τις αντοχές του τιτανίου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *