Τα ZARA κι ο Cod-19.H επιδημία απειλεί τους κολοσσούς της μόδας

zara

Η επιδημία του κοροναϊού που ξεκίνησε από την Κίνα, επηρεάζει ήδη πολλές μεγάλες εταιρίες μόδας και τα προβλήματα δεν θα τελειώσουν σύντομα, όπως όλα δείχνουν. Κολοσσοί όπως η ZARA έχουν ήδη προβλήματα.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Το κλείσιμο των καταστημάτων και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί πλήττουν τις πωλήσεις εντός και εκτός της χώρας, ενώ σημαντικός είναι ο αντίκτυπος που έχει ο ιός στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ενδυμάτων στον κόσμο και οι εταιρείες μόδας παγκοσμίως βασίζονται πάνω της για να δημιουργήσουν ένα σημαντικό όγκο από τα ρούχα που διαθέτουν. Αλλά, ακόμη και οι εταιρείες που ράβουν τα ρούχα τους αλλού, εξαρτώνται συχνά από την Κίνα για υφάσματα και διακοσμητικά όπως τα κορδόνια και άλλες λεπτομέρειες, που χρειάζονται για να ολοκληρωθούν τα προϊόντα πριν να φύγουν για τα ράφια. Εργοστάσια γύρω από την Κίνα έχουν κλείσει εξαιτίας του ιού,  δημιουργώντας καθυστερήσεις στην παραγωγή που είναι πιθανό να συνεχιστούν ακόμη και όταν ανοίξουν ξανά.

Αυτή τη στιγμή, κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πότε τα εργοστάσια θα ανοίξουν πλήρως. «Η απάντηση είναι ότι κανείς δεν ξέρει», δήλωσε ο Edward Hertzman, ιδρυτής και πρόεδρος της έκδοσης περιοδικών μόδας Sourcing Journal, σχολιάζοντας την επίδραση του ιού στην αλυσίδα εφοδιασμού κατά την έκθεση της επενδυτικής τράπεζας Cowen και Co. Οι πηγές με τις οποίες μίλησε, σε χώρες όπως το Βιετνάμ και το Πακιστάν δηλώνουν επίσης προβλήματα, είπε. Παρόλο που οι εταιρείες μόδας ενδέχεται να μεταφέρουν εργασίες ραφής από την Κίνα σε αυτές τις χώρες, συχνά εξακολουθούν να εξαρτώνται από την Κίνα για τα υλικά τους.

Το πλήγμα στην Ασία χτυπά τη ZARA κι άλλους κολοσσούς

Τα προσωρινά κλεισίματα εργοστασίων και οι απολύσεις έχουν ήδη αρχίσει να πλήττουν χαμηλόμισθους εργαζόμενους σε ολόκληρη την Ασία καθώς η καραντίνα και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω κοροναϊού διαταράσσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού που συνδέονται με την Κίνα.

Για την 31χρονη εργαζόμενη στη Μιανμάρ Aye Su Than, η αναστολή της παραγωγής στη Hunter Myanmar, η οποία παράγει ρούχα για μια ιταλική μάρκα μόδας, ήταν ξαφνική. Οι διευθυντές ενημέρωσαν τους 900 υπαλλήλους τους σχεδόν πριν από δύο εβδομάδες. «Είπαν, δεν υπάρχουν παραγγελίες, δεν υπάρχουν αγοραστές, λόγω του ιού», δήλωσε η Aye Su Than, η οποία είναι έγκυος πέντε μηνών και ενώ κέρδιζε περίπου 130 δολάρια το μήνα, απολύθηκε με αποζημίωση 320 δολαρίων.

Τέτοιες δυσοίωνες ειδήσεις επαναλαμβάνονται σε πολλά μέρη της βιομηχανίας κλωστοϋφαντουργίας αξίας 290 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Ασίας, Οι βιομηχανίες αυτές αντιπροσωπεύουν το 60% των έτοιμων ενδυμάτων στον κόσμο, τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και τα υποδήματα σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

Οι εργαζόμενοι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε κάθε παγκόσμια οικονομική ύφεση που προκαλείται από ταξιδιωτικούς περιορισμούς και καραντίνα, καθώς πλήττονται σημαντικά οι αλυσίδες εφοδιασμού, λέει το Reuters. Σε ανάλυσή του, εξηγεί πόσο σύνθετη είναι η αλυσίδα και πώς ένα εργοστάσιο με υφάσματα που δεν λειτουργεί στην Κίνα μπορεί να επηρεάσει από σχεδόν όλη τη νοτιοανατολική Ασία, από την Καμπότζη μέχρι το Μπαγκλαντές, τη δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία κατασκευής ενδυμάτων στον κόσμο μετά την Κίνα.

Οι κολοσσοί απειλούνται (ZARA, H&M)

Μια παρατεταμένη κρίση θα μπορούσε τελικά να φέρει έλλειψη ρουχισμού και μεγαλύτερες καθυστερήσεις στις παραδόσεις, ειδικά στους κολοσσούς του fast fashion.

Ενώ οι έμποροι λιανικής μόδας παρακολουθούν πώς η παγκόσμια εξάπλωση του covid-19 θα χτυπήσει τις επιχειρήσεις τους, οι δύο γίγαντες H&M και τα Zara της Inditex, θα μπορούσαν να είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι, σύμφωνα με ανάλυση της χρηματοπιστωτικής εταιρείας UBS.

Σύμφωνα με το Quartz, τον περασμένο μήνα, η UBS έστειλε ένα ερευνητικό υπόμνημα στους πελάτες σημειώνοντας πού είναι μεγαλύτερο το ρίσκο για  ευρωπαίους εμπόρους λιανικής. Στην κορυφή της λίστας ήταν η H&M, η Inditex και η βρετανική εταιρεία λιανικής πώλησης επίπλων Dunelm. Η UBS βασίζει την ανάλυσή της στο μερίδιο των πωλήσεων της εταιρείας από την Κίνα, στη συνολική αξία των προϊόντων που παράγει στη χώρα και στο πόσο γρήγορα γίνεται αναστροφή του αποθέματος, σταθμίζοντας το καθένα ανάλογα με τον πιθανό αντίκτυπό του για να παράγει τους δείκτες παρακάτω.

Η αξία των προϊόντων που κατασκευάστηκαν στην Κίνα αποτελεί το μεγαλύτερο βάρος, σημείωσε η έκθεση. Η κοροναϊός έχει προκαλέσει το κλείσιμο εργοστασίων σε όλη τη χώρα, διαταράσσοντας την αλυσίδα εφοδιασμού της μόδας. Ακόμη και όταν τα εργοστάσια ξανανοίξουν, πολλά θα το κάνουν με μειωμένη παραγωγική ικανότητα. Για την H&M, η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το 50% της συνολικής αξίας των προϊόντων που πωλεί, σύμφωνα με την εκτίμηση της UBS.

Οι έμποροι λιανικής πώλησης μόδας, όπως η H&M, συχνά παράγουν τα προϊόντα υψηλότερου κόστους στην Κίνα, όπου τα εργοστάσια έχουν αναπτύξει μακρόχρονη δεξιότητα στο ράψιμο πιο περίπλοκων προϊόντων, όπως σακάκια, ενώ παράγουν χαμηλού κόστους ενδύματα όπως τα μπλουζάκια, αλλού. Τα περισσότερα προϊόντα συνολικά μπορεί να προέρχονται από άλλες χώρες, αλλά αν εξετάσετε το απόθεμα από την άποψη του κόστους των αντικειμένων που είναι στα καταστήματα, αυτό αλλάζει.

Αντίθετα, η Inditex συγκεντρώνει μόνο το 10% της συνολικής αξίας των προϊόντων της από την Κίνα, αλλά είχε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά του κύκλου εργασιών αποθεμάτων, το οποίο κανονικά θα ήταν πλεονέκτημα, αλλά σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσε να αποδειχθεί υποχρέωση. Η μεγαλύτερη επωνυμία της, η Zara, μπορεί να μετατρέψει ένα σχέδιο σε ένα τελικό προϊόν ταχύτερα από το μεγαλύτερο μέρος του ανταγωνισμού και διατηρεί νέα στοιχεία που διακινούνται στα καταστήματα. Αλλά αυτό σημαίνει επίσης ότι η Zara βασίζεται στην αλυσίδα εφοδιασμού της για να την τροφοδοτεί συνεχώς. 

Η UBS εκτιμά επίσης ότι η Inditex είχε μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις από την Κίνα, στο 8,7%, ενώ η H & M έφτασε μόλις 6,1%. Είναι δύσκολο να προβλέψουμε τον αντίκτυπο της επιδημίας, όπως σημείωσε η ίδια η UBS, επειδή η κατάσταση στην Κίνα συνεχίζει να αλλάζει. Πράγματι, μέχρι στιγμής, η H&M δήλωσε ότι δεν παρατηρούνται καθυστερήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού που σχετίζονται με την έξαρση.

Στην πραγματικότητα, το καθεστώς της Κίνας, που κατέχει το «θρόνο» του μεγαλύτερου παραγωγού κλωστοϋφαντουργικών στον κόσμο, καθιστά δύσκολο να μετρηθεί η επίδραση του Covid-19 στην αλυσίδα εφοδιασμού μιας εταιρείας. Η χώρα προμηθεύει πολλές πρώτες ύλες σε κατασκευαστές ενδυμάτων σε όλο τον κόσμο. Οι αθλητικές μάρκες ενδέχεται να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, δεδομένου ότι έχουν λιγότερες εναλλακτικές λύσεις για τα συνθετικά υφάσματα και άλλα υλικά που χρησιμοποιούν για τα προϊόντα τους. Εν τω μεταξύ, τα εργοστάσια στην Καμπότζη και τη Μiανμάρ προειδοποίησαν ότι θα μπορούσαν να κλείσουν εάν η προσφορά πρώτων υλών από την Κίνα δεν επανέλθει σύντομα.

Σύμφωνα με άρθρο του Forbes, για τους λιανοπωλητές, οι οποίοι ακολουθούν ένα παραδοσιακό μοντέλο δύο εποχών με μεγάλους χρόνους παραγωγής, ευτυχώς το μεγαλύτερο απόθεμα για την άνοιξη και το καλοκαίρι έχει ήδη αποσταλεί πριν το ξέσπασμα του ιού και βρίσκεται στα κέντρα διανομής. Το μεγαλύτερο ζήτημα είναι κατά πόσο η κατασκευή και η αποστολή των αποθεμάτων για τις παρτίδες φθινοπώρου-χειμώνα, θα διαταραχθεί από όσα συμβαίνουν στην Κίνα. Οποιαδήποτε καθυστέρηση στην παράδοση θα συμβάλλει περαιτέρω στο πρόβλημα, δεδομένου ότι η καθυστερημένη παράδοση σημαίνει ότι τα ρούχα θα φτάσουν πολύ αργά για την επόμενη σεζόν.

Ωστόσο το ίδιο άρθρο σημειώνει πως οι κολοσσοί H&M και Zara της Inditex έχουν εναλλακτικές, όπως μια διαφορετική βάση εφοδιασμού που βρίσκεται στη Βόρεια Αφρική και την Τουρκία και η ικανότητά τους να μεταφέρουν όγκους από έναν προμηθευτή σε άλλο θα παράσχει κάποια προστασία. Αυτό όμως σημαίνει μεγαλύτερο κόστος, ειδικά αν πρόκειται να γίνει αιφνιδιαστικά, σημειώνουν μερικές προβλέψεις από αναλύσεις.

Ενώ η σημερινή προτεραιότητα είναι να περιορίσουμε την εξάπλωση αυτού του θανάσιμου ιού και να βοηθήσουμε τα άτομα που πλήττονται, η βιομηχανία μόδας, ενημερώνεται για τον αντίκτυπο στην αλυσίδα εφοδιασμού και αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό την πιθανή υπερβολική εξάρτηση από την κινεζική παραγωγή. Η διαταραχή ωθεί πολλούς εμπόρους λιανικής πώλησης και προμηθευτές να επανεξετάσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.

Η άνοδος του κόστους εργασίας, αλλά και ο εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ, είναι μερικοί μόνο από τους λόγους που αρκετοί λιανοπωλητές απομακρύνθηκαν ήδη από την αγορά της Κίνας και τώρα ο ιός αναγκάζει περισσότερους να σκεφτούν προς αυτή την κατεύθυνση. Οι έμποροι λιανικής αναφέρουν το Μπαγκλαντές, την Τουρκία, το Βιετνάμ και την Ταϊβάν ως προορισμούς που αναδύονται ως εναλλακτικές λύσεις – ιδιαίτερα για όσους αναζητούν χαμηλότερες τιμές.

Επομένως, καθώς η μόδα και οι εμπορικές εκθέσεις ακυρώνονται και αναβάλλονται και οι καθυστερήσεις είναι βέβαιες, ακόμη και αν τα ρούχα φτάσουν στην ώρα τους, πολλές εταιρίες ήδη κάνουν λόγο για απώλειες κατά το πρώτο τρίμηνο και αναθεωρούν τις μελλοντικές προβλέψεις.

το άρθρο το διαβάσαμε στη LIFO την οποία κι ευχαριστούμε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *