FT | Το υψηλό κόστος στις μεταφορές θα αυξήσει τον πληθωρισμό παγκοσμίως

FT | Το υψηλό κόστος στις μεταφορές θα αυξήσει τον πληθωρισμό παγκοσμίως, προειδοποιεί ο ΟΗΕ
FT | Το υψηλό κόστος στις μεταφορές θα αυξήσει τον πληθωρισμό παγκοσμίως, προειδοποιεί ο ΟΗΕ

Ο ΟΗΕ προειδοποιεί ότι το αυξημένο μεταφορικό κόστος που προκύπτει από την παγκόσμια κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας θα τροφοδοτήσει περαιτέρω τον πληθωρισμό σε όλο τον κόσμο και θα πλήξει δυσανάλογα τις οικονομίες των αναπτυσσόμενων χωρών.

κείμενο Harry Dempsey

Η άνοδος των ναύλων είναι πιθανό να αυξήσει τις παγκόσμιες τιμές καταναλωτή κατά 1,5 τοις εκατό επιπλέον εάν αυτές παραμείνουν υψηλές για το επόμενο έτος, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη.

Η έκρηξη της ζήτησης για αγαθά που προκλήθηκε από την πανδημία, σε συνδυασμό με διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας από τα λιμάνια που υπάρχει συμφόρηση μέχρι το μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ, έχουν κάνει τους ναύλους να εκτοξευθούν σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ, με αύξηση περίπου πέντε φορές πάνω από το μέσο όρο τους την τελευταία δεκαετία.

Όμως, οι αναπτυσσόμενες χώρες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές είναι έτοιμες να δεχτούν ακόμη βαθύτερο πλήγμα από το υψηλά μεταφορικά κόστη. Οι τιμές καταναλωτή εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 2,2 τοις εκατό επιπλέον για τα 46 λιγότερο ανεπτυγμένα έθνη του κόσμου και κατά 7,5 τοις εκατό για τα μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα έθνη όπως τα Φίτζι, ο Μαυρίκιος και η Τζαμάικα, έδειξε η έκθεση.

«Ο αντίκτυπος στις τιμές στις αναπτυσσόμενες χώρες, ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες μικρές νησιωτικές χώρες, είναι πέντε φορές υψηλότερος», δήλωσε η Shamika Sirimanne, διευθύντρια τεχνολογίας και logistics στο Unctad. «Αυτό είναι μια πραγματική ανησυχία». 

Με τις τιμές να εκτινάσσονται στα ύψη για τα πάντα, από τον χάλυβα μέχρι την ενέργεια, οι κεντρικές τράπεζες εξετάζουν εάν ο πληθωρισμός είναι πιθανό να αντιμετωπιστεί μόλις εξαλειφθούν οι προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Ο πληθωρισμός στο Ηνωμένο Βασίλειο εκτινάχθηκε στο 4,2% τον Οκτώβριο, το υψηλότερο επίπεδό του εδώ και σχεδόν μια δεκαετία, αυξάνοντας την πίεση στην Τράπεζα της Αγγλίας να αυξήσει τα επιτόκια. Στις ΗΠΑ, οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν κατά 6,2 τοις εκατό, που είναι η ταχύτερη άνοδός τους από το 1990, ενώ ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη βρίσκεται σε υψηλό 13 ετών, στο 4,1 τοις εκατό.

Ο Jan Hoffmann, επικεφαλής εμπορικής εφοδιαστικής (logistics) στην Unctad, δήλωσε ότι ο ναυτιλιακός κλάδος τείνει να υποβαθμίζει τη συμβολή του στον πληθωρισμό. Τα στελέχη του συχνά αναφέρουν ότι κοστίζει μόνο μερικά σεντς για να στείλει κανείς ένα ζευγάρι παπούτσια από την Κίνα ή ένα μπουκάλι κρασί από την Αυστραλία στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ, υπονοώντας ότι ένα πολλαπλό άλμα είναι σχετικά ασήμαντο για τους καταναλωτές.

Όμως ο Χόφμαν είπε ότι η τεράστια κλίμακα εμπορευμάτων που αποστέλλονται με εμπορευματοκιβώτια έχει κάνει την αύξηση των ναύλων συνδεδεμένη με τη συζήτηση για τον παγκόσμιο πληθωρισμό. «Αν δούμε τους στόχους για τον πληθωρισμό στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, τότε το 1,5 τοις εκατό είναι σημαντικό», είπε.

διαγραμμα2 1
FT | Το υψηλό κόστος στις μεταφορές θα αυξήσει τον πληθωρισμό παγκοσμίως, προειδοποιεί ο ΟΗΕ

Ο αντίκτυπος του κόστους μεταφοράς στην τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με το προϊόν. Όσα επηρεάζονται από τις σύνθετες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, όπως είναι οι υπολογιστές, καθώς και φθηνότερα ογκώδη αντικείμενα, όπως έπιπλα και υφάσματα, είναι πιθανό να κοστίζουν τουλάχιστον 10 τοις εκατό περισσότερο ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους αποστολής, αναφέρει η έκθεση.

Οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της λήξης της περιόδου αιχμής, αλλά παραμένουν εξαιρετικά υψηλές.

Η ναυτιλιακή εταιρεία συμβούλων Sea-Intelligence προέβλεψε αυτή την εβδομάδα ότι μπορεί να χρειαστούν έως και 30 μήνες για να επανέλθουν οι τιμές στο φυσιολογικό λόγω του βάθους της κρίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η Sirimanne προειδοποίησε ότι η περαιτέρω ενοποίηση των logistics από τους θαλάσσιους μεταφορείς, οι οποίοι πνίγονται πλέον σε μεγάλα κέρδη, θα μπορούσε να κάνει τις υψηλότερες τιμές ναυτιλιακών «πιο κολλώδεις» (σσ να διαρκέσουν πιο πολύ).

Προέτρεψε τις κυβερνήσεις να υποστηρίξουν τις προσπάθειες εμβολιασμού κατά του Covid-19 στις αναπτυσσόμενες χώρες για να βοηθήσουν στη μείωση των πιέσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού και στις τιμές.

TANKER EMPOREYMATOKIVOTIA

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.