Τσεκλένης | Σε πλειστηριασμό το νεοκλασικό στο Μεταξουργείο

Τσεκλένης | Σε πλειστηριασμό το νεοκλασικό στο Μεταξουργείο

Στις 4/5 έχει προγραμματιστεί να βγει στο σφυρί το ακίνητο που μεταμόρφωσε ο πατέρας του Γιάννης Τσεκλένης- Το όραμά του διάσημου σχεδιαστή για την περιοχή

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

κείμενο Σταύρος Γριμάνης

Πέρασαν δύο χρόνια από τις 29 Ιανουαρίου 2020 όταν ο διάσημος σχεδιαστής Γιάννης Τσεκλένης έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών.

Ήταν ο άνθρωπος που οδήγησε την ελληνική μόδα στα πέρατα του κόσμου, στις βιτρίνες των πιο φημισμένων μπουτίκ και πολυκαταστημάτων για μια ολόκληρη 25ετία, από το 1965 έως το 1991. Δίνοντας με την αστείρευτη έμπνευσή του ελληνικό χρώμα στα διεθνή ντεφιλέ.

Ο Τσεκλένης όμως δεν σχεδίαζε μόνο ρούχα και αξεσουάρ, αλλά ασχολήθηκε επισταμένα, ιδιαίτερα από το 1991 και μετά, με την αισθητική των χώρων.

«Ήταν το 1991, που χωρίς φανφάρες πήρα την μεγάλη απόφαση για το καινούργιο άλμα… από τη μόδα της ένδυσης, στη μόδα της ζωής. Είχα κουραστεί να παλεύω επί χρόνια με τους ανεμόμυλους του ελληνικού παράλογου και της άγνοιας. Με το ξύλινο σπαθί μου της γνώσης των διεθνών συγκυριών. Και μπήκα τότε με φόρα στην άλλη μου αγάπη, την αισθητική των χώρων» όπως είχε δηλώσει ο ίδιος.

Και σε αυτή τη σπουδαία διαδρομή του δημιούργησε εμβληματικά projects, αρχικά για τις δικές του κατοικίες, όπως το “Black & White” στην Οία της Σαντορίνης, στο Διόνυσο κ.α. Ακολούθησε το Vedema Hotel στο Μεγαλοχώρι της Σαντορίνης που αποτελεί το πρώτο Art Boutique Hotel στην Ελλάδα, το οποίο σχεδιάστηκε εξ’ ολοκλήρου από εκείνον, με πλήρη εποπτεία του design, καθώς και άλλες ξεχωριστές δουλειές σε μικρά ξενοδοχεία, όπως το Zannos Melathron πάλι στη Σαντορίνη, στην περιοχή Πύργος, το La Maltese στο Ημεροβίγλη, οικιστικά σύνολα, όπως τα “Kelia” στην Τήνο και βέβαια αναπλάσεις νεοκλασικών κτιρίων και στην Αθήνα.

Ο ίδιος πίστευε, άλλωστε, ότι «πρέπει να αναπλαστεί το παλιό. Ό,τι έχει ονομαστεί διατηρητέο να το σώσουμε. Πρέπει όλοι να δώσουμε σημασία να φτιαχτεί ένα κομμάτι της αρχιτεκτονικής της πόλης, σε όσα νεοκλασικά κτήρια σώθηκαν» και ακόμη ότι «τα νεοκλασικά αν σωθούν θέλουν χρώμα».

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΕΚΛΕΝΗΣ

Με ζέση διακήρυττε ακόμη ότι «το Μεταξουργείο αν είχε αναπλαστεί είκοσι χρόνια νωρίτερα θα ήταν το ωραιότερο μέρος της Ευρώπης».

Αυτή την ακράδαντη πίστη του την έκανε πράξη. Έτσι, ένα από τα πιο ξεχωριστά έργα του αφορούσε δικό του ακίνητο στο Μεταξουργείο για το οποίο αντιμετώπισε αρκετά εμπόδια. Όπως έχει εξιστορήσει «σήμερα έχουμε μια ξεβαμμένη πόλη γιατί τα χρώματα που υπήρχαν πολύ πριν βγουν ακρυλικά χρώματα, κάτι νεροχρώματα με χρωστικές κακής ποιότητας, ξεβάφανε. Από την άλλη μεριά η Διεύθυνση Νεωτέρων Μνημείων έχει μία κολλημένη εμμονή. Για παράδειγμα δυσκολεύτηκε πολύ να δεχτεί το νεοκλασικό που σχεδίασα στο Μεταξουργείο στο χρώμα του φύλλου της ελιάς».

Το project Germanikus Estate «δια χειρός Τσεκλένη»

Πρόκειται, ειδικότερα, για ένα διατηρητέο του 1900, που βρίσκεται επί της οδού Γερμανικού, στο Μεταξουργείο το οποίο αποκτήθηκε από τον Γιάννη Τσεκλένη και διαμορφώθηκε με βάση τη δική του ολοκληρωμένη αισθητική προσέγγιση για την περιοχή.

Το Germanicus Estate, όπως ονομάστηκε, αποτέλεσε, κατά κάποιο τρόπο ένα «ζωντανό εργαστήριο» για το πώς ο Τσεκλένης έβλεπε την δέουσα εξέλιξη των εναπομεινάντων παλιών κτιρίων στο Μεταξουργείο.

Πήρε στα χέρια του ουσιαστικά ένα ερείπιο και σεβόμενος την αρχιτεκτονική μορφολογία του παρελθόντος, συνδύασε με επιτυχία τα ιστορικά στοιχεία του κτιρίου με σύγχρονες αισθητικές παρεμβάσεις που στο εσωτερικό παραπέμπουν σε βιομηχανικό σχεδιασμό με minimal αναφορές.

φωτο ΤΣΕΚΛΕΝΗΣ 1 min

Το ακίνητο καλύπτει 146 τ.μ. και αποτελείται από δύο ισομεγέθη επίπεδα και ένα δώμα το οποίο μετατράπηκε σε ένα πλήρως εξοπλισμένο στούντιο. Όλοι οι χώροι είναι ενιαίοι, εκτός των μπάνιων και ορισμένων χώρων προσωπικού, ενώ στο εσωτερικό διασφαλίζεται ο άπλετος φυσικός φωτισμός μέσα από το φεγγίτη της ξύλινης στέγης. Επίσης, το δάπεδο του κάτω ορόφου και οι τοίχοι έχουν καλυφθεί με χυτό υλικό γκριζο-πράσινης τσιμεντοκονίας ενώ στον επάνω όροφο επικρατεί το ξύλο.

Ο Κωνσταντίνος Τσεκλένης και ο πλειστηριασμός

«Κληρονόμος» της περιουσίας, κυρίως όμως του πηγαίου ταλέντου του Γιάννη Τσεκλένη, είναι ο γιος του Κωνσταντίνος Τσεκλένης, τον οποίο ο φημισμένος σχεδιαστής απέκτησε από τον γάμο του με την πρώτη σύζυγό του Άσπα Πεσμαζόγλου.

Ο Κωνσταντίνος Τσεκλένης σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, αλλά ευτυχώς τον κέρδισε ο κινηματογράφος και η φωτογραφία. «Ευτυχώς» γιατί εξελίχθηκε σε έναν διεθνούς εμβέλειας μετρ της εικόνας που έχει δώσει το δικό του στίγμα μέσα από ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικά προγράμματα, θεατρικές παραστάσεις, διαφημιστικά φιλμ, corporate videos και πολλά άλλα.

Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζει βέβαια το “In Vino Veritas”, ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για το ελληνικό κρασί που χρειάστηκε εννέα μήνες γυρισμάτων και άλλους επτά μήνες για το μοντάζ και την ολοκλήρωση της παραγωγής. Στη διάρκειά του διανύθηκαν 17.000 χιλιόμετρα σε όλη την Ελλάδα για να καταγραφεί η ιστορία του ελληνικού κρασιού, οι ποικιλίες, οι αμπελώνες, καθώς και 40 οινοποιεία της χώρας.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΕΚΛΕΝΗΣ
Κωνσταντίνος Τσεκλένης

Αυτός ο ξεχωριστός καλλιτέχνης εμπλέκεται τώρα σε μια περιπέτεια πλειστηριασμού για το ακίνητο του Μεταξουργείου, το οποίο έχει προγραμματιστεί να βγει στο σφυρί στις 4 Μαΐου.

Ο πλειστηριασμός στρέφεται κατά του Κωνσταντίνου Τσεκλένη «υπό την ιδιότητά του ως εκ διαθήκης κληρονόμου του αποθανόντα Ιωάννη Τσεκλένη δυνάμει της από 363/14.09.2020 Αποδοχής Κληρονομιάς Διαθήκης», όπως αναφέρεται. Περιήλθε δε σε αυτόν κατά πλήρη κυριότητα, τον Ιούνιο του 2021. Ωστόσο, όπως προκύπτει από νεότερα στοιχεία έχει γίνει αποδοχή με το ευεργέτημα της απογραφής.

Το αρχοντικό του Μεταξουργείου

Πρόκειται για οικόπεδο επιφάνειας 146,87 τ.μ. εντός του εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως της κτηματικής περιφέρειας του Δήμου Αθηναίων, στη συνοικία Μεταξουργείο, επί της διασταυρώσεως των οδών Κυναιγείρου και Γερμανικού.

φωτο ΤΣΕΚΛΕΝΗΣ 1 min 1

Εντός του οικοπέδου υπάρχει παλαιά διατηρητέα οικοδομή που αποτελείται από:

α) ημιυπόγειο όροφο επιφάνειας 100τ.μ., ο οποίος περιλαμβάνει χώρο εισόδου, τέσσερις αποθηκευτικούς χώρους και χωλ,
β)υπερυψωμένο ισόγειο όροφο 133,50 τ.μ., ο οποίος περιλαμβάνει χώρο εισόδου ,σαλόνι ,κουζίνα ,χωλλ, οφίς ,καθιστικό ,δύο δωμάτια και λουτρό
γ) πρώτο πάνω από το υπερυψωμένο ισόγειο όροφο (δώμα), στο οποίο υπάρχει ένα κτίσμα εμβαδού 15,00τ.μ..

Πρόκειται για αυτοτελές κτίριο πλήρως ανακαινισμένο, το 2008, με χαρακτηρισμό ως διατηρητέο με αυστηρώς περιορισμένες χρήσεις.

φωτο ΤΣΕΚΛΕΝΗΣ 2 min

Σύμφωνα με τα στοιχεία, στο ισόγειο και στο υπόγειο έχουν κατεδαφιστεί εσωτερικοί τοίχοι, έχουν ενοποιηθεί χώροι και έχει ενισχυθεί ο φέροντας οργανισμός με μεταλλικές δοκούς.

Το ακίνητο είναι τυπικής κατασκευής οπλισμένου σκυροδέματος και χαρακτηρίζεται «σε πολύ καλή κατάσταση συντήρησης».

Τα «βάρη» και η τιμή εκκίνησης

Στα «βάρη» του ακινήτου καταγράφεται προσημείωση υπέρ της Εθνικής Τράπεζας για ποσό 520.000 ευρώ, εγγραφείσα στις 7/12/2007, αναγκαστική κατάσχεση υπέρ της ΔΟΥ Αθηνών για ποσό 13.972,68 ευρώ, εγγραφείσα στις 29/06/2018 και αναγκαστική κατάσχεση κατά του Κωνσταντίνου Τσεκλένη «υπό την ιδιότητα του ως εκ διαθήκης κληρονόμου του αποθανόντα Ιωάννη Τσεκλένη» υπέρ της εταιρείας ειδικού σκοπού “Symbol Investment NPLCo Designated Activity Company”, ως ειδικής διαδόχου της Εθνικής Τράπεζας, για ποσό 100.000 ευρώ (μέρος της συνολικής απαίτησης), εγγραφείσα στις 30/09/2021.

Επισπεύδουσα είναι η Cepal ως διαχειρίστρια απαιτήσεων και εντολοδόχος της “Symbol”, ενώ η τιμή πρώτης προσφοράς έχει οριστεί στις 368.600 ευρώ, που είναι η εμπορική αξία του ακινήτου όπως αυτή προσδιορίζεται κατά την κατάσχεση σύμφωνα με την έκθεση εκτίμησης…

Τι αναφέρει ο Κωνσταντίνος Τσεκλένης

Μια εντελώς διαφορετική εικόνα σε σχέση με αυτή που προκύπτει από την έκθεση πλειστηριασμού περιγράφει στο newmoney ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Τσεκλένης.
Θα πρέπει, καταρχάς, να τονιστεί ότι σήμερα 15 Φεβρουαρίου εκδικάστηκε στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών η αίτηση ανακοπής-αναστολής του πλειστηριασμού, που κατέθεσε ο ίδιος, η απόφαση επί της οποίας αναμένεται το επόμενο διάστημα.

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι όπως αναφέρει ο κ. Τσεκλένης, ο ίδιος έχει πράγματι κάνει αποδοχή κληρονομιάς, όμως «επ’ ωφελεία απογραφής». Τούτο σημαίνει ότι ο κληρονόμος ευθύνεται για τις υποχρεώσεις της κληρονομιάς, έως το ενεργητικό της.

Η απογραφή της κληρονομίας αποσκοπεί στη διαπίστωση της ύπαρξης, της ακριβούς κατάστασης και περιγραφής των κληρονομιαίων πραγμάτων. Ο κληρονόμος λοιπόν που αποδέχθηκε την κληρονομία με το ευεργέτημα της απογραφής, δεν απαλλάσσεται από την ευθύνη του για τα χρέη της κληρονομίας, αλλά εξακολουθεί να ευθύνεται για αυτά, έως το ενεργητικό της κληρονομίας, χωρίς δηλαδή να ευθύνεται και με την ατομική του περιουσία.

Μέσα σε τέσσερις μήνες από τοn θάνατο του κληρονομούμενου, ο κληρονόμος θα πρέπει να δηλώσει στη γραμματεία του δικαστηρίου της κληρονομίας την αποδοχή της κληρονομιαίας περιουσίας με το ευεργέτημα της απογραφής. Μέσα σε άλλους τέσσερις μήνες από την κατάθεση της δήλωσης η αίτηση εξετάζεται από τον Ειρηνοδίκη, ο οποίος εφόσον την κάνει δεκτή θα διατάξει την απογραφή της κληρονομίας από έναν συμβολαιογράφο και δύο πραγματογνώμονες.

Αυτή η διαδικασία έγινε πέρυσι και επί της ουσίας, το συγκεκριμένο ακίνητο δεν έχει περάσει ακόμη στην κυριότητα του κ. Κων. Τσεκλένη, ενώ όπως τονίζει, ο πατέρας του, ο οποίος δεν είχε κανένα χρέος πέραν του συγκεκριμένου δανείου, είχε διαμοιράσει τα περιουσιακά στοιχεία του εν ζωή, και σκοπίμως άφησε στο όνομά του το συγκεκριμένο ακίνητο προκειμένου να ικανοποιηθεί το δάνειο.

Ο κ. Κων. Τσεκλένης επισημαίνει ότι σκοπός του είναι να τακτοποιηθεί η απαίτηση των πιστωτών. Ωστόσο, όπως τονίζει υπάρχει ήδη δικαστική απόφαση (του Ειρηνοδικείου Καπανδριτίου) που εκδόθηκε φέτος τον Ιανουάριο και η οποία ορίζει ότι το ακίνητο μπορεί να πουληθεί από τον ίδιο τον κ. Τσεκλένη (και όχι να υπάρξει πλειστηριασμός), αλλά όχι σε τιμή κατώτερη των 690.000 ευρώ, δηλαδή σχεδόν διπλάσια από την τιμή πρώτης προσφοράς του εν λόγω προγραμματισμένου πλειστηριασμού. 

Και τούτο καθώς με βάση άλλη ανεξάρτητη έκθεση εκτίμησης (από εκτιμητή διορισμένο από το κράτος) που διενεργήθηκε στο πλαίσιο της απογραφής της κληρονομιάς, η αξία πώλησης του ακινήτου (χωρίς να περιλαμβάνεται η υπεραξία της ολικής μεταμόρφωσής του με την υπογραφή του Γιάννη Τσεκλένη) ανέρχεται σε 980.000 ευρώ.

Αναμένεται, επομένως, μεγάλη συνέχεια στην υπόθεση

One thought on “Τσεκλένης | Σε πλειστηριασμό το νεοκλασικό στο Μεταξουργείο

  1. Παράθεμα: Σε νέα χέρια το νεοκλασικό του Τσεκλένη στο Μεταξουργείο | Ποιος ήταν ο Γιάννης Τσεκλένης | De-Facto

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *