
Την ώρα που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία κλονίζεται, μονάδα παραγωγής εξαρτημάτων για την Αμυντική Βιομηχανία της Τουρκίας κάνει ανοιχτό κάλεσμα στην TOGG ώστε να την προμηθεύσει με ημιαγωγούς.
Ενώ η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία μετράει τις πληγές της από την παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών, η Τουρκία φαίνεται πως έχει την ευκαιρία να αφήσει πίσω της το πρόβλημα, βασιζόμενη σε μια εγχώρια μονάδα που παράγει εξαρτήματα για την αμυντική βιομηχανία της χώρας.
κείμενο Αναστάσης Γαλάνης
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η τουρκική ιστοσελίδα Daily Sabah, την εξέλιξη ημιαγωγών για τον κλάδο του αυτοκινήτου μπορεί να αναλάβει το Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας Ηλεκτρονικής και Κρυπτολογίας (UEKAE), μέσω της αξιοποίησης του Εργαστηρίου Έρευνας Τεχνολογιών Ημιαγωγών (YITAL) που διατηρεί στην πόλη Λίβυσσα της επαρχίας Κοτζαέλι, 65 χλμ. νοτιοανατολικά της Κωνσταντινούπολης.
Σημειώνεται πως στο συγκεκριμένο κέντρο κατασκευάζονται μεγάλες ποσότητες ημιαγωγών για λογαριασμό μεγάλων τουρκικών εταιρειών και ιδρυμάτων εξέλιξης στρατιωτικών συστημάτων, όπως είναι οι Roketsan, Aselasan και SAGE. Η Roketsan κατασκευάζει και τον νέο πύραυλο μεγάλης εμβέλειας Atmaca που πριν από λίγες εβδομάδες εκτοξεύθηκε από τουρκική κορβέττα σε περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, στο πλαίσιο δοκιμών.

Όπως, μάλιστα, ανέφερε o Aziz Ulvi Caliskan, στέλεχος της YITAL, το Εργαστήριο Έρευνας Τεχνολογιών Ημιαγωγών διαθέτει την τεχνογνωσία να αναπτύξει ημιαγωγούς και για το πρώτο αυτοκίνητο της TOGG, το οποίο θα υποβληθεί μαζική παραγωγή το επόμενο έτος.
«Ετοιμαζόμαστε για αυτό (σ.σ. συνεργασία με TOGG) και σύντομα θα τους χτυπήσουμε την πόρτα», υποστήριξε χαρακτηριστικά ο Caliskan.
«Επίσης, πρέπει και η TOGG να έρθει σε επαφή μαζί μας ώστε να μας εξηγήσει τις ανάγκες της και να μας καθοδηγήσει. Κατασκευάζουμε κατόπιν παραγγελίας. Το ίδιο θα ισχύσει, λοιπόν, και για την TOGG», πρόσθεσε.
Όπως είναι γνωστό, η έλλειψη σε chips έχει αναγκάσει μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες –μεταξύ των οποίων οι Ford, VW και GM, Hyundai και Toyota– να βάλουν λουκέτο σε παραγωγικές μονάδες τους. Αλώβητες δεν βγήκαν και οι τουρκικές αυτοκινητοβιομηχανίες, Ford Otosan, Tofas και Oyak Renault, οι οποίες έβαλαν προσωρινό λουκέτο στις γραμμές συναρμολόγησής τους.

Καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε η πανδημία και η συνακόλουθη αύξηση της τηλεργασίας, στο πλαίσιο της οποίας απογειώθηκε η ζήτηση φορητών υπολογιστών, κονσολών, παιχνιδιών και κάθε λογής ηλεκτρονικών προϊόντων. Τα αίτια ακόμη πρέπει να αναζητηθούν στις αμερικανικές κυρώσεις εις βάρος της κινεζικής βιομηχανίας ημιαγωγών SMIC, κάτι που οδήγησε μερικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην αναζήτηση εναλλακτικών προμηθευτών chips.
Η αντιμετώπιση του προβλήματος είναι κάτι το ακανθώδες, δεδομένου ότι η παραγωγή ημιαγωγών απαιτεί 90 ημέρες, ενώ η οικοδόμηση νέων μονάδων παραγωγής συνιστά μια χρονοβόρα διαδικασία.
Σύμφωνα, τέλος, με την εταιρεία συμβούλων Alix Partners που παρακολουθεί την πορεία των αυτοκινητοβιομηχανιών στην παγκόσμια αγορά φέτος τα έσοδα του κλάδου θα μειωθούν κατά 60,6 δισ. δολάρια, ελέω της έλλειψης ημιαγωγών.

Από τη Mercedes στην… τουρκική TOGG!
Dream Team δημιουργεί η αυτοκινητοβιομηχανία της γειτονικής χώρας, όπως μαρτυρά η πρόσληψη ενός παγκοσμίου φήμης σχεδιαστή.
Πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες της τουρκικής TOGG, ενόψει 2022, όταν και θα παραχθεί το πρώτο ηλεκτρικό της SUV.
Οι γείτονες έχουν πολύ μεγάλες βλέψεις και στο πλαίσιο αυτό είναι αποφασισμένοι να στελεχώσουν τη νεοσύστατη αυτοκινητοβιομηχανία με ανθρώπους που έχουν υπηρετήσει σε κορυφαίες θέσεις του κλάδου.
Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί ο Τούρκος πρώην επικεφαλής σχεδιαστής των Mercedes και Volkswagen, Murat Günak, ο οποίος φαίνεται πως βρήκε τη νέα του επαγγελματική στέγη στην TOGG. «Ο διεθνούς φήμης σχεδιαστής μας εντάχθηκε στην ομάδα μας ως επικεφαλής σχεδιαστής της TOGG», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η αυτοκινητοβιομηχανία.
Ποιος είναι ο Murat Günak
Γεννημένος του 1957, ο Gunak φοίτησε στο τμήμα Βιομηχανικού Σχεδιασμού στη σχολή Καλών Τεχνών του Κασέλ (Γερμανία), ενώ στη συνέχεια εντάχθηκε στο Royal College of Art του Λονδίνου. Εκεί διδάχτηκε από ονόματα που συγκαταλέγονται στην αφρόκρεμα της σχεδίασης αυτοκινήτων, όπως είναι οι Claude Lobo και Patrick Le Quement.
Μετά την αποφοίτησή του εργάστηκε για δύο χρόνια στη Ford Γερμανίας και μετά μετακόμισε στη Mercedes όπου εργάστηκε επί μια 8ετία. Το 1994 ταξίδεψε στη Γαλλία για λογαριασμό της Peugeot, για να επιστρέψει το 2018 στην Daimler ως αντιπρόεδρος για όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα. Το 2003 πέρασε το κατώφλι του VW Group όπου είχε μεγάλη συνεισφορά στο συντονισμό των δραστηριοτήτων σχεδίασης για όλες τις μάρκες του ομίλου. Μεταξύ 2011 και 2013, τέλος, συμμετείχε στο project “Mia Electric”.
Η TOGG
Η TOGG αποτελεί μια κοινοπραξία πέντε κορυφαίων τουρκικών βιομηχανιών (Anadolu, BMC, Kok, Turkcell και Zorlu), που μέχρι το 2030 θα παράγει 5 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα: Ένα SUV, ένα sedan, ένα C-hatchback, ένα B-SUV και ένα MPV. Η μαζική παραγωγή του SUV θα εκκινήσει το 2022 και στη συνέχεια σειρά θα πάρει το σεντάν.
Διευθύνων σύμβουλος της TOGG είναι ο Mehmet Gurcan Karakas, ο οποίος ήταν πρώην διευθυντής της Bosch, ενώ διευθυντής της παραγωγικής μονάδας είναι ο Sergio Rocha, πρώην CEO της General Motors στην Κορέα. Την TOGG, τέλος, στηρίζει ο Τούρκος Πρόεδρος, Erdogan, παρέχοντάς της φορολογική ατέλεια, δωρεάν γη και εγγύηση αγοράς 30.000 οχημάτων.