Ναυτιλία | Τι σχεδιάζουν οι μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές

Ναυτιλία | Τι σχεδιάζουν οι μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές
Ναυτιλία | Τι σχεδιάζουν οι μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές

Επενδύσεις σε νέα πλοία, επέκταση μέσω συγχωνεύσεων, αλλά και συντηρητικές κινήσεις, εστιασμένες στη “θωράκιση” της ρευστότητας είναι ορισμένα από τα στρατηγικά σχέδια που καταρτίζουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που τίθενται σήμερα στο προσκήνιο.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Του Γιώργου Γεωργίου

Την τελευταία διετία οι ναυλαγορές κινούνται με ρυθμούς παρόμοιους ενός “roller coaster”, καθώς η πανδημία άλλαξε άρδην τα εμπορικά πρότυπα και τις καταναλωτικές συνήθειες. Αρχικά, τα δεξαμενόπλοια βρέθηκαν τον Μάρτιο του 2020 στο ζενίθ και σήμερα έχουν “βυθιστεί”, ενώ τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων “εκτοξεύτηκαν” μέσα στο 2021 και διατηρούνται ακόμη σε επίπεδα αρκετά υψηλότερα από τα περσινά.

Την ίδια ώρα, η εφοπλιστική κοινότητα καλείται να συνδράμει στην εξεύρεση λύσεων για την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου. Η αβεβαιότητα για τα καύσιμα που θα επικρατήσουν και θα οδηγήσουν στη μείωση των ρύπων συγκρατεί ορισμένους από τις παραγγελίες νεότευκτων, ενώ άλλοι λαμβάνουν το ρίσκο και δοκιμάζουν τεχνολογίες, με στόχο τη βελτιστοποίηση του περιβαλλοντικού προφίλ των στόλων τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, καταγράφουμε σήμερα τη στρατηγική που θα χαράξουν ορισμένοι από τους μεγαλύτερους Έλληνες “παίκτες”, όπως την έχουν περιγράψει οι ίδιοι σε συναντήσεις και συνέδρια των τελευταίων ημερών.

Ναυτιλία | Τι σχεδιάζουν οι μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές

Τα σχέδια των “Greeks”

Τo κατάλληλο timing και τα “σημεία εισόδου” (entry points) που θα επιτρέψουν επενδύσεις περαιτέρω επέκτασης του στόλου αναζητά ο όμιλος Navios της Αγγελικής Φράγκου, όπως τόνισε η ίδια, κατά την πρόσφατη παρουσία της σε ναυτιλιακά συνέδρια. H κυρία Φράγκου επιδιώκει να καταστήσει την εισηγμένη στη Wall Street Navios Maritime Partners, “σημείο αναφοράς για το παγκόσμιο εμπόριο” και προς αυτήν την κατεύθυνση προχώρησε σε συγχωνεύσεις ορισμένων εκ των εταιρικών οντοτήτων που έχει δημιουργήσει. 

Υπενθυμίζεται ότι λίγους μήνες μετά την απορρόφηση του βραχίονα containerships, η Navios Maritime Partners έθεσε και επισήμως πριν από λίγες ημέρες υπό τον έλεγχό της και τη Navios Maritime Acquisition, η οποία διαχειρίζεται στόλο tankers. Ως απότοκο του deal, η ναυτιλιακή διαθέτει έναν πλήρως διαφοροποιημένο στόλο, αποτελούμενο από 140 πλοία (bulkers, containerships και tankers). 

Θετικός στο ενδεχόμενο επέκτασης μέσω κάποιας συγχώνευσης ή άλλης επενδυτικής προσπάθειας εμφανίζεται ο διοικητικός ηγέτης της Star Bulk Carriers, Πέτρος Παππάς. “Σίγουρα μας ενδιαφέρει και κοιτάζουμε προς αυτήν την κατεύθυνση. Είμαστε μία εταιρεία που μπορεί να προσελκύσει θεσμικούς επενδυτές, είμαστε fair players και ευέλικτοι” σημείωσε σε συνέδριο της Capital Link ο κ. Παππάς. Στον αντίποδα, η εταιρεία δεν φαίνεται πρόθυμη να επενδύσει σε νέο τονάζ, με τους εκπροσώπους της να επισημαίνουν ότι το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών είναι ιδιαιτέρως θετικό για τα ναύλα, κατάσταση που δεν πρέπει να αλλάξει.

H ναυτιλιακή είναι εισηγμένη στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά, αποτελώντας έναν από τους μεγαλύτερους “παίκτες” στον κλάδο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Με βάση την ιστοσελίδα της, διαχειρίζεται 128 bulk carriers.

“Η μακροπρόθεσμη στρατηγική μας είναι να αναζητούμε ευκαιρίες διατήρησης ενός νέου και σύγχρονου στόλου. Επομένως θα συνεχίσουμε να παραχωρούμε παλαιότερα πλοία και να τα αντικαθιστούμε με νέας γενιάς δεξαμενόπλοια, ναυλωμένα επί μακρόν με πρώτης κλάσης ναυλωτές” τόνισαν οι αναλυτές της Tsakos Energy Navigation (TEN) του Νικόλα Τσάκου, στο πλαίσιο της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων δευτέρου τριμήνου.

Ο ίδιος ο κ. Τσάκος γνωστοποίησε ότι η εισηγμένη ναυτιλιακή δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο LNG, αλλά και στα shuttle tankers. Πρόσφατα, μάλιστα, παρήγγειλε 4+2 tankers, τύπου aframax, διπλού καυσίμου, με δυνατότητα καύσης LNG. Η ΤΕΝ διαχειρίζεται 71 πλοία, crude tankers, product tankers και LNG carriers.

Μακριά από τα ναυπηγεία, αλλά και τη second hand αγορά αναμένεται να μείνει στο άμεσο μέλλον η Danaos Corp. του Γιάννη Κούστα. “Σήμερα είμαστε στη φάση συγκέντρωσης ρευστότητας. Θέλουμε να επικεντρωθούμε στη μείωση του χρέους” είπε ο ίδιος ο κ. Κούστας σε συνέδριο της Capital Link, καταγράφοντας ως ανασταλτικό παράγοντα για επενδύσεις και τις ιδιαίτερα υψηλές τιμές.

Η ναυτιλιακή επικεντρώνεται στη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και “όταν η κατάλληλη τεχνολογία και τα καύσιμα είναι διαθέσιμα” θα κοιτάξει και τις επενδύσεις σε νεότευκτα, όπως είπε σε πάνελ της Marine Money ο CFO της εισηγμένης, Ευάγγελος Χατζής. Η Danaos απέκτησε μέσα στο καλοκαίρι έξι βαπόρια και πλέον διαχειρίζεται 71 containerships.

Ναυτιλία | Τι σχεδιάζουν οι μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές

“Συγκρατημένη” πολιτική αναμένεται να ακολουθήσει και η Global Ship Lease του Γιώργου Γιουρούκου. Ο εφοπλιστής είπε ότι δεν θα γίνουν κινήσεις “απλά για να γίνουν”, αλλά αναζητούνται ευκαιρίες που θα προσδώσουν αξία στο στόλο, πάντα φυσικά σε συνάρτηση με τους “πράσινους” κανονισμούς. “Περιμένουμε να δούμε ποιες τεχνολογίες θα επικρατήσουν στο μέλλον” σημείωσε σε συζήτηση που διοργάνωσε η Capital Link για τα containerships. 

Υπενθυμίζεται ότι η Global Ship Lease είναι η εισηγμένη εταιρεία του κ. Γιουρούκου, η οποία “έκανε πρωτοσέλιδα” στις αρχές του καλοκαιριού, ανακοινώνοντας την απόκτηση 16 μεταχειρισμένων πλοίων. Ο στόλος της ξεπερνά τα 60 containerships. Υπό τον έλεγχο του κ. Γιουρούκου βρίσκεται και η μη εισηγμένη Technomar, η οποία δραστηριοποιείται σε ξηρό φορτίο και containers.

Στην επέκταση του στόλου με αγορές μεταχειρισμένων πλοίων και όχι νεότευκτων εστιάζει, τέλος, η Seanergy Maritime του Σταμάτη Τσαντάνη. Η εισηγμένη είναι “pure player” στα μεγάλα bulk carriers, τύπου capesize, ανακοινώνοντας την απόκτηση ενός τέτοιου πλοίου (χωρητικότητας 181.500 dwt και κατασκευής 2010) μέσα στην εβδομάδα. 

Όπως είπε ο ίδιος ο κ. Τσαντάνης στην ημερίδα της Marine Money, η επιλογή ενός μεταχειρισμένου βαποριού ηλικίας πέντε ετών, για παράδειγμα, είναι συμφερότερη οικονομικά από την επένδυση στα ναυπηγεία, ενώ ενέχει μικρότερο ρίσκο. Ο ίδιος εξήγησε ότι ο κίνδυνος ένα νεότευκτο που παραγγέλνεται σήμερα να καταστεί “απαρχαιωμένο” σε λίγα μόνο χρόνια, λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, είναι αυξημένος. Συνολικά η εταιρεία του διαχειρίζεται 17 capes.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *