Η αργή, βασανιστική πτώση των τηλεοπτικών πλατφορμών streaming | Η υπερπληθώρα “σκότωσε” την ανάπτυξη;

Η αργή, βασανιστική πτώση των τηλεοπτικών πλατφορμών streaming | Η υπερπληθώρα “σκότωσε” την ανάπτυξη;
Η αργή, βασανιστική πτώση των τηλεοπτικών πλατφορμών streaming | Η υπερπληθώρα “σκότωσε” την ανάπτυξη;

Η αργή, βασανιστική πτώση των τηλεοπτικών πλατφορμών streaming | Η υπερπληθώρα “σκότωσε” την ανάπτυξη;

Oι τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο το έχουν συνηθίσει πλέον: Δεκάδες πρεμιέρες κάθε μήνα, εκατοντάδες εκπομπές κάθε χρόνο, μία εγγύηση από το Χόλιγουντ ότι θα υπάρχει πάντα κάτι νέο για παρακολούθηση.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Η λεγόμενη εποχή της Peak TV (χαρακτηρίζεται από μεγάλο αριθμό τηλεοπτικών προγραμμάτων «υψηλής ποιότητας») περιλαμβάνει απροσδόκητα πετράδια («The White Lotus»), τεράστιες εμπορικές επιτυχίες («Stranger Things»), «φαγητό με κρέας και πατάτες» για όλα τα γούστα (εννέα διαφορετικές σειρές από τον παραγωγό του «Law & Order» Dick Wolf) και κάποιες σειρές εντελώς μπερδεμένες (πέντε πλήρεις σεζόν της επανεκκίνησης του «Fuller House» στο Netflix).

Αλλά μια νέα πραγματικότητα έχει γίνει ολοένα και πιο ξεκάθαρη τους τελευταίους μήνες στο Χόλιγουντ: Η εποχή της Peak TV έχει πλέον φτάσει στο κορύφωμα της. Η ατελείωτη προσφορά νέων προγραμμάτων που βοήθησε στον καθορισμό της χρυσής εποχής του streaming -η αναπαραγωγή εκπομπών με ιλιγγιώδεις ρυθμoύς αλλά και ο βαμβαρδισμός των θεατών με πάρα πολλές επιλογές- φαίνεται τελικά να επιβραδύνεται.

Ο αριθμός των σεναρίων που παραγγέλθηκαν από τηλεοπτικά δίκτυα και εταιρείες streaming που απευθύνονται στο κοινό των ΗΠΑ μειώθηκε κατά 24% το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με την Ampere Analysis, μια εταιρεία έρευνας. Μάλιστα, σε σύγκριση με το 2019, η πτώση είναι της τάξης του 40%.

«Το δεύτερο εξάμηνο του έτους η κατάσταση είναι πλέον μία ανάσα από τον γκρεμό», δήλωσε ο Fred Black, διευθυντής έρευνας στην Ampere. Μπορεί να χρειαστεί λίγος χρόνος για να γίνει αυτό εμφανές στους θεατές —αν γίνει καθόλου, δεδομένης της υπερβολής. Απαιτούνται συνήθως μήνες και μερικές φορές περισσότερο από ένα χρόνο για να κάνει πρεμιέρα μια τηλεοπτική σειρά αφού την παραγγέλνει ένα δίκτυο.

00peaked tv superJumbo
Η αργή, βασανιστική πτώση των τηλεοπτικών πλατφορμών streaming | Η υπερπληθώρα “σκότωσε” την ανάπτυξη;

Η πτώση είναι αποτέλεσμα ενός ευρύτερου επανυπολογισμού στο εσωτερικό της βιομηχανίας του θεάματος. Για χρόνια, στελέχη της τηλεόρασης πέτούσαν δισεκατομμύρια δολάρια σε τηλεοπτικές σειρές προκειμένου να βοηθήσουν στην ανάπτυξη των υπηρεσιών ροής τους και να κυνηγήσουν τους συνδρομητές. Οι δαπάνες είχαν ένα σημαντικότατο όφελος για υψηλού προφίλ συγγραφείς και παραγωγούς, οι οποίοι απέσπασαν οκταψήφιες και εννιαψήφιες συμφωνίες, καθώς και για τους ηθοποιούς, τους σκηνοθέτες και τους τεχνικούς στα παρασκήνια που κράτησαν τον κινητήρα της βιομηχανίας σε λειτουργία.

Ωστόσο, η φετινή επιδείνωση στους δείκτες της Wall Street, ξεκινώντας από την άνοιξη, όταν το Netflix, η ισχυρή εταιρεία ροής, ανακοίνωσε ότι έχασε συνδρομητές για πρώτη φορά μετά από μια δεκαετία, άλλαξε το κλίμα. Οι μετοχές του Netflix βούτηξαν και άλλες εταιρείες ψυχαγωγίας είδαν σύντομα και τις δικές τους τιμές των μετοχών να πέφτουν. Οι εταιρείες του Χόλιγουντ άλλαξαν γρήγορα, δίνοντας νέα έμφαση στα υψηλότερα κέρδη αντί στον αριθμό των συνδρομητών τους.

Στη συνέχεια, τους τελευταίους μήνες, οι εταιρείες ψυχαγωγίας έγιναν ολοένα και πιο ανήσυχες σχετικά με την επιβράδυνση της αμερικανικής οικονομίας, στο κόψιμο πολλών συνδρομών εξαιτίας του φόβουθ για την ύφεση και μία πολύ διαταραγμένης διαφημιστικής αγοράς. Από το καλοκαίρι, δεκάδες στελέχη απολύθηκαν αιφνιδίως, υιοθετήθηκαν αυστηρά μέτρα μείωσης του κόστους και επικράτησαν απολύσεις σε όλο τον κλάδο.

Η πρόσφατη μείωση στις παραγγελίες σειρών και προγραμμάτων παρακολουθεί αυτή τη διαδρομή. Ο αριθμός των σειρών που παραγγέλθηκαν κατά τους πρώτους έξι μήνες του έτους δεν έδειξε σημάδια υποχώρησης -διαμορφωνόταν ως ένας ακόμη χρόνος αγοράς στην εποχή της Peak TV. Μάλιστα, είχαν παραγγελθεί 325 σειρές, περισσότερες από κάθε χρονιά των τριών προηγούμενων ετών, σύμφωνα με την έρευνα.

Όμως, αυτή η αγορά φέρεται να στερεύει — και να στερεύει βιαστικά.

Ο Jay Carson, ο δημιουργός της σειράς Apple TV+, «The Morning Show», και ο οποίος έχει επί του παρόντος πολλά projects σε ανάπτυξη σε πλατφόρμες όπως το FX και το Peacock, ανέφερε ότι οι μάνατζερς του τον είχαν προειδοποιήσει τους τελευταίους μήνες ότι επρόκειτο πλέον για «το λουτρό αίματος μιας ολόκληρης αγοράς». «Θα αγαπήσουν και θα πιστέψουν στο έργο σου και θα ξέρουν ότι το υλικό είναι εξαιρετικό, αλλά θα σου πουν ότι αυτή τη στιγμή, αν το βγάλεις, θα καταλήξεις όπως τα παιδιά στην εναρκτήρια σκηνή του “Saving Private Ryan”», τόνισε με χιούμορ.

Οι γνώστες του Χόλιγουντ θεωρούν αναπόφευκτη μια περικοπή στις παραγγελίες νέων σειρών, ιδιαίτερα όταν πολλά στελέχη αγνοούσαν τα περιθώρια κέρδους και έδιναν παραγγελίες χωρίς καν να βλέπουν τα σενάρια. «Είναι εν μέρει η μείωση του κόστους και το χάος των τιμών των μετοχών και εν μέρει η διόρθωση για τη φρενίτιδα των αγορών τα τελευταία πέντε χρόνια, όπου διάφορες σειρές παραγγέλθηκαν κυριολεκτικά μέσω τηλεφώνου χωρίς καμία απόδειξη ενός καλού σεναρίου», δήλωσε ο Robert Greenblatt, πρώην πρόεδρος της NBC Entertainment και της WarnerMedia που είναι πλέον παραγωγός.

Για το 2022, οι μεγαλύτερες μειώσεις στον αριθμό των παραγγελιών για σειρές για ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες αφορούν το Netflix, τη Warner Bros. Discovery (που περιλαμβάνει τα δίκτυα HBO και Turner) και την Paramount (που περιλαμβάνει CBS, Paramount+ και Showtime). Οι παραγγελίες σειρών για το κοινό των ΗΠΑ έχουν μειωθεί 22 έως 27% σε αυτές τις τρεις εταιρείες, σύμφωνα με την Ampere. Το δεύτερο εξάμηνο του έτους, η πτώση των παραγγελιών από αυτές τις τρεις εταιρείες είναι ακόμη πιο απότομη.

Αφού το Netflix έχασε συνδρομητές νωρίτερα φέτος, υποσχέθηκε να επιβραδύνει τις δαπάνες του όσον αφορά το περιεχόμενο. Το Netflix έκοψε επίσης εκατοντάδες θέσεις εργασίας και εισήγαγε ένα φθηνότερο διαφημιστικό πεδίο, ανατρέποντας τη μακροχρόνια δέσμευση της εταιρείας να μην επιτρέψει ποτέ διαφημίσεις στη συνδρομητική του υπηρεσία.

Η Warner Bros. Discovery, μια εταιρεία που ιδρύθηκε τον Απρίλιο, αντιμετωπίζει χρέος περίπου 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων και βρίσκεται σε κατάσταση σοβαρής περικοπής κόστους. Υπήρξαν γύροι απολύσεων σε όλη την εταιρεία, συμπεριλαμβανομένων των HBO και HBO Max, καθώς και ξαφνικές ακυρώσεις προγραμμάτων. Η κάποτε δημοφιλής σειρά «Westworld» ακυρώθηκε τον περασμένο μήνα -μία κίνηση που εξέπληξε το Χόλιγουντ- και η λιγότερο γνωστή, πικάντικη σειρά γνωριμιών «FBoy Island» κόπηκε πριν από μερικές εβδομάδες.

Και τα βασικά καλωδιακά δίκτυα που ανήκουν στην Warner Bros. Discovery, όπως το TBS και το TNT, τα οποία μόλις πριν από πέντε χρόνια είχαν επεκτείνει σημαντικά τις προσπάθειες προγραμματισμού τους, έχουν περιορίσει αυτές τις φιλοδοξίες τους μετά τη συγχώνευση.

Υπάρχουν όμως και κάποιες ακραίες εξαιρέσεις όσον αφορά τη φετινή τάση: Το Apple TV+ και η Amazon αύξησαν τον αριθμό των σεναρίων για ενήλικες που αγόρασαν φέτος. Το ίδιο και η Disney, σύμφωνα με την έρευνα του Ampere (για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, ωστόσο, οι αγορές της Disney έχουν μειωθεί σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι).

Ο Fred Black, ο διευθυντής έρευνας στην Ampere, είπε ότι η Amazon και η Apple, που λαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους από τα τεχνολογικά προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, «προφανώς δεν υπόκεινται στους ίδιους περιορισμούς προϋπολογισμού όπως οι αμιγώς εταιρείες ψυχαγωγίας –έχουν βαθύτερες τσέπες και μπορούν να ξεπεράσουν αυτή την καταιγίδα», πρόσθεσε με νόημα. Αν και οι παραγγελίες για σειρές στις Ηνωμένες Πολιτείες μειώνονται, οι παραγγελίες όσον αφορά για τις διεθνείς αγορές παραμένουν σταθερές, είπε ο Black.

Ωστόσο, η βουτιά στις Ηνωμένες Πολιτείες δεν ήταν εντελώς έκπληξη. Ο John Landgraf, ο διευθύνων σύμβουλος του FX που επινόησε τον όρο «Peak TV» το 2015, είπε τον Αύγουστο ότι φέτος η εταιρεία του βρίσκονταν σε ρυθμό να διαθέτει το μεγαλύτερο αριθμό τηλεοπτικών σειρών για προβολή ή streaming. Αλλά είπε επίσης ότι πίστευε πως αυτή η χρονιά θα ήταν η τελευταία που θα σημείωνε τέτοιου είδους ρεκόρ επειδή λιγότερα δίκτυα επενδύουν σε σενάρια περιεχομένου και επειδή όλες οι μεγάλες εταιρείες πολυμέσων έχουν ήδη ξεκινήσει τις υπηρεσίες ροής τους.

«Βρίσκομαστε στο σημείο σήμερα που δεν προσθέτουμε πραγματικά νέους προμηθευτές, αλλά αφαιρουμε, σε κάποιο βαθμό, ορισμένους», είχε πει τότε.

Ήδη, ορισμένοι συγγραφείς σεναρίων έχουν βρει τις συνθήκες της αγοράς τόσο δύσκολες που εγκαταλείπουν την ιδέα να μετατρέψουν ένα έργο σε τηλεοπτική σειρά —και αντ’ αυτού αναζητούν ταινίες. «Σε μια εντελώς αντίστροφη κατάσταση από ό,τι συνέβη για 20 και πλέον χρόνια, οι συγγραφείς παίρνουν σήμερα τηλεοπτικές σειρές και τις μετατρέπουν σε μεγάλου μήκους ταινίες, επειδή θα είναι πιο εύκολο να τα ολοκληρώσουν», είπε ο Carson, ο τηλεοπτικός συγγραφέας.

Στους εκτελεστικούς κύκλους του Χόλιγουντ, υπάρχει h συζήτηση για το αν οι αγορές θα αυξηθούν το νέο έτος. Μια επιπλοκή είναι η πιθανότητα απεργίας το επόμενο έτος από μέλη του συνδικάτου τηλεοπτικών συγγραφέων. Αλλά υπάρχει η αίσθηση ότι όταν η επιχείρηση σταθεροποιηθεί, οι πτώσεις θα αμβλυνθούν, ακόμα κι αν η αγορά δεν φτάσει ξανά στις υψηλότερες κορυφές της εποχής Peak TV. Και στο τέλος, θα μπορούσε να υπάρχει μια ασημένια επένδυση για τους θεατές: Η μείωση της υπερπληθώρας προγραμμάτων θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερο ποσοστό ποιοτικών εκπομπών.

«Αυτές οι εταιρείες που αποσύρονται –σκεπτόμενες όλο και περισσότερο για κάθε έργο– είναι πραγματικά κάτι καλό για την αγορά», είπε ο Greenblatt, πρώην στέλεχος της τηλεόρασης που έγινε παραγωγός. «Ας ελπίσουμε ότι θα οδηγήσει σε λιγότερα απόβλητα και σε περισσότερες παραστάσεις που θα αξίζει πραγματικά να παρακολουθήσετε».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *