Ο Άγγλος ναύαρχος Μάλκομ έχτισε στην Κυψέλη | Επόπτευε τα πλοία στον Πειραιά | Τι απέγινε η έπαυλη

Ο Άγγλος ναύαρχος Μάλκομ έχτισε στην Κυψέλη | Επόπτευε τα πλοία στον Πειραιά | Τι απέγινε η έπαυλη
Ο Άγγλος ναύαρχος Μάλκομ έχτισε στην Κυψέλη | Επόπτευε τα πλοία στον Πειραιά | Τι απέγινε η έπαυλη

Όταν η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα, το 1834, η Κυψέλη ήταν εξοχή. Τη δεκαετία του 1830, ολόκληρη η περιοχή των Αθηνών ήταν έρημη, γεμάτη από ερείπια και κατεστραμμένα σπίτια, από τις αλλεπάλληλες πολιορκίες κατά τη διάρκεια της επανάστασης του 1821.

Στην Κυψέλη υπήρχε μόνο ένας πλάτανος, ο οποίος επιβιώνει μέχρι και σήμερα και πολλοί Αθηναίοι επισκέπτονταν την περιοχή για ημερήσια εκδρομή.

Ο Άγγλος ναύαρχος του στόλου της Μεσογείου, σερ Πάλτνι Μάλκομ, όταν έφτασε στην περιοχή για να ασκήσει τα καθήκοντά του, γοητεύτηκε από το τοπίο και αποφάσισε να φτιάξει εκεί την έπαυλή του. Αυτό ήταν και το πρώτο σπίτι της Κυψέλης.

kypseli
Η Αθήνα μέσα από τον φακό του διάσημου φωτογράφου, Huibert Pernot, που βρέθηκε στην Αθήνα τα έτη 1898-1900 (Πηγή φωτογραφίας: Kypseli) | Ο Άγγλος ναύαρχος Μάλκομ έχτισε στην Κυψέλη | Επόπτευε τα πλοία στον Πειραιά | Τι απέγινε η έπαυλη

Εκτός, όμως, από την ομορφιά του τοπίου, ο Μάλκομ έλαβε υπόψιν του και ένα ακόμη καθοριστικό στοιχείο. Το μέρος ήταν αρκετά υψηλό και μπορούσε να βλέπει τον Πειραιά, όπου βρισκόταν ο αγγλικός στόλος. Άλλωστε άλλα σπίτια δεν υπήρχαν και όσα ακόμα επιβίωναν δεν εμπόδιζαν τη θέα μέχρι το λιμάνι.

Επομένως για τον Μάλκομ ήταν το ιδανικό σημείο, καθώς ενώ θα βρισκόταν στην εξοχή θα μπορούσε να εποπτεύει και τα πλοία του.

Σήμερα η “έπαυλη Μάλκομ” φιλοξενεί το Άσυλο Ανιάτων. Η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Ασύλου, Ιωάννα Ηλιάδη, μίλησε στη Μηχανή του Χρόνου:

“Παράλληλα, σημαντικό ρόλο στην απόφαση του Μάλκομ να χτίσει στο συγκεκριμένο σημείο την έπαυλη, ήταν το γεγονός ότι σε πολύ κοντινή απόσταση βρίσκονταν και τα λατομεία του Κλεάνθη, από τα οποία μπορούσε να προμηθευτεί άμεσα τα οικοδομικά υλικά που χρειαζόταν. Κάτι αρκετά δύσκολο για εκείνη την εποχή, δεδομένου ότι δεν υπήρχαν φορτηγά, αμάξια κλπ.”

Έτσι, λοιπόν, ανέθεσε τη μελέτη στον Γερμανό αρχιτέκτονα, Έντουαρντ Σάουμπερτ, και αφού κατέληξε στο σχέδιο που του άρεσε, ανέθεσε στον μεγάλο Έλληνα αρχιτέκτονα, Σταμάτη Κλεάνθη την κατασκευή.

epauli malkom asylo aniaton 1 1
Ο Άγγλος ναύαρχος Μάλκομ έχτισε στην Κυψέλη | Επόπτευε τα πλοία στον Πειραιά | Τι απέγινε η έπαυλη

Η έπαυλη του ναυάρχου Mάλκομ. Στη φωτογραφία έχει γίνει ήδη το Άσυλο Ανιάτων. Πηγή φωτογραφίας: Κώστας Η. Μπίρης, «Αι Αθήναι, Από του 19ου εις τον 20ον αιώνα», Αθήνα 1966

“Κατασκευάστηκε, λοιπόν, ένα μεγάλο κτίριο, για τα μεγέθη της εποχής, στο οποίο υπήρχαν μεγάλες εγκαταστάσεις κουζίνας, μεγάλα σαλόνια και δωμάτια για το υπηρετικό προσωπικό. Λόγω της καταγωγής του, ο Μάλκομ, έκανε το ισόγειο στάβλο, ο οποίος στέγαζε τα άλογά του και άλλα ζώα, που τα χρησιμοποιούσε ως μέσα μεταφοράς.

Εκτός από τα άλογα, ο Μάλκομ είχε φέρει από τη Μάλτα και δύο δίτροχα κάρα, τα οποία έστελνε στα Πατήσια φορτωμένα οικοδομικά υλικά. Οι Αθηναίοι μαζεύονταν έκπληκτοι και παρακολουθούσαν το θαύμα της “φραγκικής μηχανικής”. Πρέπει να ήταν η πρώτη φορά που έβλεπαν κάρα να κυκλοφορούν.

Δεκαετίες αργότερα στην έπαυλη έμεινε ο Χαρίλαος Τρικούπης, ενώ το 1904 μετατράπηκε στο σημερινό Άσυλο Ανιάτων, χάρη στην ευεργεσία της Ελισάβετ Δραγούμη

Αναδημοσίευση από Μηχανή του Χρόνου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.