Η αρχική αισιοδοξία για την ανασύσταση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει δώσει τη θέση της στην απογοήτευση και στην… αναμονή, καθώς τρεις μήνες μετά το «ναυάγιο» στον πρώτο διαγωνισμό για το «στρατιωτικό» τμήμα, δεν έχει βρεθεί ακόμη η «χρυσή τομή» για την επαναπροκήρυξή του.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Η κυβέρνηση καλείται να «τρέξει» τις διαδικασίες, προκειμένου να ξεκαθαριστεί το τοπίο μέχρι το Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, όταν και λήγει η παράταση που δόθηκε για το καθεστώς ειδικής διαχείρισης των Ναυπηγείων, με την πρόσφατη τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Άλλωστε, δεν πιέζει μόνο ο χρόνος, αλλά και τα πρόστιμα, καθώς για κάθε εξάμηνο καθυστέρησης της πώλησης των Ναυπηγείων, οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από την Κομισιόν αυξάνονται κατά 7,2 εκατ. ευρώ.
Πηγές κοντά στον ειδικό διαχειριστή των Ναυπηγείων επισημαίνουν στο Reporter ότι «παρατηρείται έντονη κινητικότητα» το τελευταίο διάστημα και διενεργούνται επαφές με τους επενδυτές που συμμετείχαν στον πρώτο διαγωνισμό, αλλά δεν υπάρχει ακόμη καμία επίσημη απόφαση.
Οι ίδιες πηγές εμφανίζονται αισιόδοξες για επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα, αλλά όλοι πλέον κρατούν «μικρό καλάθι», μετά και τη διάψευση των αρχικών προσδοκιών για δεύτερη διαδικασία μέσα στο Φεβρουάριο. Φυσικά, αν οι τελευταίες πληροφορίες επιβεβαιωθούν και οδηγηθούμε άμεσα σε διαγωνισμό για το «στρατιωτικό τμήμα», θα ακολουθήσει και ο δεύτερος διαγωνισμός για την έκταση της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), το λεγόμενο «εμπορικό τμήμα» των Ναυπηγείων.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Υπενθυμίζεται ότι η αξιοποίηση των Ναυπηγείων θα είναι απόρροια δύο ξεχωριστών διαγωνισμών. Ο ένας αφορά την έκταση 350 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΕΝΑΕ και ο δεύτερος την έκταση 332 στρεμμάτων, η οποία ανήκει στην ΕΤΑΔ. Στον πρώτο διαγωνισμό για τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΝΑΕ συμμετείχαν η Pyletech Shipyards (όμιλος North Star), συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου, με προσφορά 15,1 εκατ. ευρώ και η ONEX Shipyards, συμφερόντων του Πάνου Ξενοκώστα, η οποία κατέθεσε συμβολική προσφορά (1 εκατ. ευρώ). Τελικά οι πιστωτές των Ναυπηγείων απέρριψαν την προσφορά Πριόβολου και ο διαγωνισμός κατέστη άγονος. Αυτό το αποτέλεσμα επηρέασε και τη διαγωνιστική διαδικασία για την έκταση της ΕΤΑΔ, η οποία ολοκληρώθηκε το Φεβρουάριο χωρίς επενδυτικό ενδιαφέρον.
Το περιρρέον επενδυτικό περιβάλλον δίνει την αίσθηση πως μοναδικός ενδιαφερόμενος για το Σκαραμαγκά είναι αυτή τη στιγμή η πλευρά Πριόβολου, καθώς η ONEX έχει στρέψει την προσοχή της στη δύσκολη και ιδιαίτερα κοστοβόρα εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Με ανακοίνωσή της στις αρχές του προηγούμενου μήνα, η Pyletech δήλωσε για ακόμη μία φορά παρούσα για την επόμενη ημέρα των Ναυπηγείων, ζητώντας εμμέσως την επιτάχυνση των εξελίξεων.
Δεν είναι οι φρεγάτες το «κλειδί» για την ανασύσταση των Ναυπηγείων
Αρκετοί παράγοντες της αγοράς συνδέουν την αναβίωση των Ναυπηγείων με το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού και την προμήθεια και ναυπήγηση φρεγατών στη χώρα μας. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόσφατη παρουσία τεχνικού κλιμακίου της αμερικανικής Lockheed Martin στο Σκαραμαγκά και οι επαφές του με ανθρώπους της πλευράς Πριόβολου. Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, οι συζητήσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές επικεντρώθηκαν σε τεχνικές λεπτομέρειες, δεν παρουσιάστηκε, δηλαδή, κάποιο business plan, αλλά καταγράφηκαν στοιχεία για τις δυνατότητες των υποδομών των Ναυπηγείων.
Οι Αμερικάνοι ήθελαν, με άλλα λόγια, να μάθουν αν μπορούν οι φρεγάτες να ναυπηγηθούν στο Σκαραμαγκά. Σημειώνεται ότι οι επαφές είναι περισσότερο διερευνητικές και δεν έχει κατατεθεί ακόμη επίσημη πρόταση. Το ίδιο κλιμάκιο συνομίλησε και με την ONEX για τις υποδομές της Ελευσίνας.
Πηγές κοντά στην Pyletech σημειώνουν στο Reporter ότι το ενδιαφέρον της για το Σκαραμαγκά είναι δεδομένο και ανεξάρτητο των φρεγατών που ίσως ναυπηγηθούν εκεί. Φυσικά ένα τέτοιο συμβόλαιο είναι πάντα ευπρόσδεκτο, αλλά η «αναγέννηση» των Ναυπηγείων δε συνδέεται άμεσα με αυτό.
Επίσης, οι φρεγάτες δε θα κατασκευαστούν εξ ολοκλήρου στα Ναυπηγεία, αλλά τμήματα αυτών, ενώ θα πρέπει να προηγηθούν και οι απαραίτητες επενδύσεις για την αναβάθμιση των υποδομών. «Από τη στιγμή που θα υπογραφεί ένα συμβόλαιο, θα χρειαστούν περίπου 2-3 χρόνια για να κατασκευαστούν οι φρεγάτες, καθώς πρέπει να υπάρξουν πρωτότυπα και άλλες σχετικές διαδικασίες, δεν είναι κάτι απλό και γρήγορο. Στο μεσοδιάστημα το Ναυπηγείο πρέπει να είναι βιώσιμο και λειτουργικό και κάτι τέτοιο μπορεί να διασφαλιστεί μόνο από έναν επενδυτή με ρευστότητα» υπογραμμίζουν οι πηγές.