Οι δύσκολες εξισώσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας – Σκαραμαγκά| Κλειδί τα εξοπλιστικά

Οι δύσκολες εξισώσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας - Σκαραμαγκά| Κλειδί τα εξοπλιστικά

Ολοένα και πιο δύσκολη γίνεται η επίλυση της πολύπλοκης εξίσωσης που θα οδηγήσει στην επανεκκίνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Αττική. Όσο περνάει ο καιρός, νέα δεδομένα οδηγούν όλο και πιο πίσω τόσο την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας όσο και την εγκατάσταση νέου επενδυτή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πλέον, σε διάψευση των αρχικών αισιόδοξων προβλέψεων, γίνεται ορατός ο κίνδυνος να μην έχουμε σημαντικές εξελίξεις τουλάχιστον μέχρι το φθινόπωρο.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Στα Ναυπηγεία Ελευσίνας φαίνεται ότι θα χρειαστούν αρκετοί ακόμα μήνες για την κατάθεση της αίτησης εξυγίανσης από την Onex, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το άρθρο 106 (παράγραφοι β και δ) του Πτωχευτικού Κώδικα. Και αυτό διότι ο οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος της ΕΥ στα στοιχεία της εταιρείας έδειξε πως τα χρέη της προσεγγίζουν τα 450 εκατ. ευρώ. Βρίσκονται, δηλαδή, πολύ πάνω από τις αρχικές εκτιμήσεις των 270-300 εκατ. ευρώ.

Το βασικό πρόβλημα, όπως εξήγησε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, είναι ότι το μεγαλύτερο τμήμα των χρεών, πάνω από 200 εκατ. ευρώ, αφορά το Δημόσιο (Πολεμικό Ναυτικό, εφορία και ΕΦΚΑ). Και αυτό σημαίνει πως τα χρέη αυτά δεν μπορούν να διαγραφούν, γιατί θα θεωρηθεί κρατική ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Παράλληλα, θα πρέπει να πληρωθούν και τα περίπου 34 εκατ. ευρώ που οφείλονται στους εργαζομένους των Ναυπηγείων.

Κλειδί τα εξοπλιστικά

Αυτό σημαίνει πως η Onex και η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC, που θα τη χρηματοδοτήσει, καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη. Το σχέδιο εξυγίανσης, όπως έγινε και στην περίπτωση των Ναυπηγείων Σύρου, θα προβλέπει μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις των χρεών με γενναία “κουρέματα” στις “προσαυξήσεις” για τα ποσά που οφείλονται στο Δημόσιο και ανάλογες προσαρμογές στα χρέη προς τις τράπεζες. Και πάλι, όμως, ο λογαριασμός αναμένεται να είναι υψηλότερος από τα 300 εκατ. ευρώ που είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, το “ταβάνι” των Onex – DFC, χωρίς να υπολογίζονται οι επενδύσεις που θα απαιτηθούν για τον εκσυγχρονισμό των Ναυπηγείων.

Όπως αναφέρουν παράγοντες που παρακολουθούν από πολύ κοντά τις εξελίξεις, χρηματοδότηση τέτοιου ύψους από την DFC θα απαιτήσει δεσμεύσεις για τις μελλοντικές εργασίες των Ναυπηγείων. Πληροφορίες, που δεν έχουν επιβεβαιωθεί, αλλά ούτε διαψευσθεί από την κυβέρνηση, αναφέρουν πως οι Αμερικανοί ζητούν να εξασφαλιστεί ότι ένα τμήμα του εξοπλιστικού προγράμματος των 5 δισ. ευρώ για το Πολεμικό Ναυτικό θα κατευθυνθεί προς την Ελευσίνα.

Έτσι, έχει ξεκινήσει μια διαπραγμάτευση μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών, η οποία, όπως εκτιμούν αρμόδιοι παράγοντες, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί σύντομα. Μια μικρή καθυστέρηση έφερε και η αλλαγή προέδρου στις ΗΠΑ, που, με τη σειρά της, φέρνει και αλλαγές στην ηγεσία του DFC. Πάντως, ο κ. Γεωργιάδης πραγματοποίησε την Τετάρτη τηλεδιάσκεψη με τον γενικό διευθυντή Επιχειρήσεων του DFC, David Marchick. Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε “η πορεία των αμερικανικών επενδύσεων στην Ελλάδα και η περαιτέρω σύσφιγξη των ελληνοαμερικανικών σχέσεων”.

Προθεσμία μέχρι το φθινόπωρο

Σε κάθε περίπτωση, ως τελευταία προθεσμία θεωρείται ο Σεπτέμβριος του 2021. Και αυτό γιατί τα συμφωνητικά μεταβίβασης του 53% των μετοχών της μητρικής των Ναυπηγείων, Νεώριον Συμμετοχών, στην Onex προβλέπουν την ακύρωση της μεταβίβασης αν μέχρι τότε δεν έχει υποβληθεί το σχέδιο εξυγίανσης.

Στο μεταξύ, η Onex και η νέα διοίκηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας καταγγέλλουν την εταιρεία Axis, μέτοχο της Νεώριον με περίπου 24%, ότι επιχειρεί να σταματήσει την προσπάθεια εξυγίανσης. Μάλιστα, πρόσφατα ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ιωάννης Στεφάνου, έστειλε επιστολή στον πρωθυπουργό και τα μέλη της κυβέρνησης ζητώντας την παρέμβασή τους. Η Onex καταγγέλλει πως πίσω από την Axis βρίσκεται η οικογένεια Ταβουλάρη, κατηγορία την οποία ο μέχρι πρότινος ισχυρός άνδρας των Ναυπηγείων, Νικόλαος Ταβουλάρης, αρνείται.

Νέα διπλή προσπάθεια για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θεωρείται δεδομένο πως το υπουργείο Οικονομικών πρόκειται να επεκτείνει τη διάρκεια της ειδικής διαχείρισης, η οποία κανονικά λήγει τον Μάρτιο, προκειμένου ο διαγωνισμός για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. να επαναπροκηρυχθεί. Αντίστοιχα ετοιμάζεται και νέα προκήρυξη για το τμήμα που ανήκει στην ΕΤΑΔ.

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν πως δεν υπάρχει η σκέψη στη νέα προκήρυξη να καθοριστεί ελάχιστο τίμημα. Ωστόσο στην αγορά αναμένουν τις κινήσεις της κυβέρνησης και της ειδικής διαχείρισης για την επίλυση αδυναμιών και προβλημάτων που οδήγησαν στην προσφορά των 15,1 εκατ. ευρώ από την Pyletech Shipyards και την ουσιαστική αποχώρηση της Onex από τη διεκδίκηση. Εξάλλου, άγονος κηρύχθηκε και ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ για το ακίνητο που κατέχει μέσα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο οποίος είχε τιμή εκκίνησης τα 55 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή ήταν πλήρως αναμενόμενη, καθώς, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, πολύ δύσκολα θα διεκδικήσει κάποιος το συγκεκριμένο ακίνητο αν δεν έχει εξασφαλίσει το “στρατιωτικό κομμάτι” των Ναυπηγείων.

Πάντως, η Pyletech, μέλος του ομίλου North Star του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου, έχει ανακοινώσει ότι το ενδιαφέρον της και για τα δύο οικόπεδα παραμένει. “Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και αναμένουμε τις επόμενες αποφάσεις της ΕΝΑΕ και της ΕΤΑΔ, ώστε να επαναπροκηρυχθούν άμεσα οι διαγωνισμοί, σε ρεαλιστική πια βάση και χωρίς επιβλαβείς για τη χώρα και την οικονομία καθυστερήσεις”, ανέφερε ανακοίνωση της εταιρείας, στην οποία επαναλαμβάνονται οι προθέσεις για επένδυση που “θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας”.

Ο Δήμος Χαϊδαρίου διεκδικεί εκτάσεις

Στο μεταξύ, σε νομικές ενέργειες που υποστηρίζουν τη διεκδίκηση της “Προβλήτας 4” των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά προχώρησε ο Δήμος Χαϊδαρίου, ο οποίος διεκδικεί να του αποδοθεί η Προβλήτα 4 στην Ακτή Σκαραμαγκά και να μην παραχωρηθεί η χρήση της στον μελλοντικό αγοραστή των Ναυπηγείων.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος Χαϊδαρίου απηύθυνε εξώδικη δήλωση προς την ΕΤΑΔ κατά τη διενέργεια του πρόσφατου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση τμήματος της έκτασης των Ναυπηγείων. Στο εξώδικό του ο Δήμος καλεί την ΕΤΑΔ να απέχει από οποιαδήποτε ενέργεια αφορά και περιλαμβάνει την έκταση της Προβλήτας 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, άλλως δηλώνει ότι θα καταφύγει ενώπιον κάθε αρμόδιου δικαστηρίου και Αρχής.

Του Κώστα Κετσιετζή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *