Την ώρα που ο κίνδυνος αποχώρησης των “καλών πλοίων” της ακτοπλοΐας στο τέλος του έτους είναι ορατός, οι εταιρείες δε μένουν με “σταυρωμένα τα χέρια” και προχωρούν σε κινήσεις ενίσχυσης ή ανανέωσης των στόλων τους.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Του Γιώργου Γεωργίου
Δραστήρια σε επίπεδο αγοραπωλησιών είναι η SeaJets του Μάριου Ηλιόπουλου. Νεότερες πληροφορίες συνδέουν την εταιρεία με την απόκτηση του “Azores Express” από την ελληνικών συμφερόντων Med Lines.
Πρόκειται για ένα πλοίο με χωρητικότητα 1.200 επιβατών και 220 αυτοκινήτων. Παρότι ναυπηγήθηκε το 1975, πρόσφατα πέρασε από ολικό “ρεκτιφιέ” στα ναυπηγεία της Σύρου.
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του ΟΛΠ, το πλοίο βρίσκεται αγκυροβολημένο στο Πέραμα και έχει ήδη μετονομαστεί σε “Aqua Star”, ονομασία που παραπέμπει στο στόλο της SeaJets.
Άγνωστο είναι ακόμη που θα δρομολογηθεί το πλοίο, με την εταιρεία να μην έχει απαντήσει προς ώρας σε σχετικό αίτημα του Capital.gr.
Η ναυτιλιακή έχει, επίσης, συνδεθεί, χωρίς να επιβεβαιωθεί επισήμως και με την απόκτηση του “Al Salmy 4”, κατασκευής 1974, το οποίο φέρεται να έχει μετονομαστεί σε “Aqua Myth”.
Η ναυτιλιακή πύλη MarineTraffic εντοπίζει το πλοίο στο Ντουμπάι, καθώς είχε καταλήξει σε εταιρεία από τα Εμιράτα. Είναι περισσότερο γνωστό με το παλαιότερο όνομα “Express Santorini”.
Υπενθυμίζεται ότι η ακτοπλοϊκή του κ. Ηλιόπουλου έχει αγοράσει και τέσσερα πλοία από την Golden Star Ferries. Μάλιστα, ένα από αυτά εκτελεί το νέο δρομολόγιο ανάμεσα σε Θεσσαλονίκη και Σποράδες, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες από τη συμπρωτεύουσα, είναι ιδιαίτερα δημοφιλές.
Οι κινήσεις της SeaJets εντάσσονται σε μία ευρύτερη στρατηγική μεγέθυνσης και ενίσχυσης του ρόλου της έναντι των “μεγάλων” της ακτοπλοΐας, καθώς ενώ διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο ταχύπλοων, πλέον επεκτείνεται και στα συμβατικά πλοία. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, ο στόλος της εταιρείας φαίνεται πως ξεπερνά τα 25 πλοία.
Σημειώνεται ότι ο κ. Ηλιόπουλος απέκτησε εν μέσω πανδημίας και αρκετά κρουαζιερόπλοια. Παράγοντες της αγοράς απέκλειαν ενδεχόμενο άνοιγμα του εφοπλιστή στον κλάδο και έκαναν λόγο για “asset play” κινήσεις.
Ήδη δύο εξ αυτών έχουν πουληθεί για scrap σε συμφέρουσες συμφωνίες, ενώ τα υπόλοιπα πέντε εντοπίζονται δεμένα σε λιμάνια της χώρας.
Στρατηγική ανανέωσης
Φυσικά οι ακτοπλοϊκές στρέφουν την προσοχή τους και στο “καυτό” θέμα της ανανέωσης του στόλου, ο οποίος υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 θα έχει φτάσει τα 38 έτη.
Παράγοντες του κλάδου λένε στο Capital.gr πως το project “έχει βαλτώσει”, καθώς σήμερα η κυβέρνηση “τρέχει” άλλα σημαντικά θέματα και εξελίξεις θα υπάρξουν – αν υπάρξουν – από Οκτώβριο κι έπειτα.
Όπως φαίνεται, το θέμα της ανανέωσης του στόλου επεξεργάζονται τρία διαφορετικά υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ναυτιλίας), ενώ έχουν πραγματοποιηθεί συζητήσεις με Ευρωπαϊκή Ένωση και τράπεζες για τη χρηματοδότηση.
Ωστόσο, αυτή τη στιγμή, η προτεραιότητα είναι τα σχετικά κεφάλαια από τα ευρωπαϊκά προγράμματα να διοχετευτούν σε μεγάλα οικονομικά και επιχειρηματικά projects και ύστερα θα διερευνηθεί και η ακτοπλοΐα.
Πάντως στο ελληνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται κονδύλι ύψους 1 εκατ. ευρώ για την κατάρτιση μελέτης για τη σταδιακή ανανέωση του στόλου των επιβατηγών πλοίων.
Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι οι εταιρείες δεν εξετάζουν κινήσεις ανανέωσης κατά μόνας, προκειμένου να διατηρήσουν την ανταγωνιστική τους θέση.
Η Attica Group ναυπηγεί τρία σύγχρονα Aero Catamaran, τα οποία θα δρομολογηθούν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού, με την παράδοσή τους να έχει προγραμματιστεί για το 2022.
Μάλιστα, όπως λένε αρμόδιες πηγές, δε θα μείνει εκεί, καθώς υπάρχουν σκέψεις για περαιτέρω ανανέωση του στόλου και αντικατάσταση παλαιότερων βαποριών άμεσα. Συνολικά η εταιρεία διαχειρίζεται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, 32 πλοία.