Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων και η ακτοπλοΐα ασφυκτιούν

Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων και η ακτοπλοΐα ασφυκτιούν

Ελλιπής χρηματοδότηση, διοικητικά κόστη και υπέργηρος στόλος πιέζουν τις ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Του Γιώργου Γεωργίου

Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν εκπρόσωποι της ναυτιλιακής κοινότητας, οι οποίοι συμμετείχαν στη χθεσινή ψηφιακή συζήτηση: “Χρηματοδοτώντας τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων στη Μεσόγειο” που διοργανώθηκε από το Mare Forum.

“Σημάδια εγκατάλειψης παρουσιάζει ο κλάδος στην Ευρώπη, χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό για ανάπτυξη” σχολίασε ο έμπειρος τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης. 

Αυτό, παρότι το 60% της κίνησης στα ευρωπαϊκά λιμάνια πραγματοποιείται από τις εταιρείες μικρών αποστάσεων.

Στόλος και διοικητικά “βάρη”

Ένας ανασταλτικός παράγοντας για την ανάπτυξη του κλάδου είναι ο ιδιαίτερα γηρασμένος στόλος, ο οποίος, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε “πρέπει να ανανεωθεί… χθες”. Στην Ελλάδα το αντίστοιχο project για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες έχει κολλήσει στην εξεύρεση κεφαλαίων.

Στο υψηλό κόστος διαχείρισης των πλοίων, το οποίο δεν απέχει πολύ από αυτό των εταιρειών της ποντοπόρου στάθηκε, παράλληλα, ο επικεφαλής της Queensway Navigation (διαχειρίζεται μικρότερα tankers) και αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Βασίλης Τερζής.

“Επιβαρυνόμαστε με διοικητικά κόστη και απαιτήσεις που αντιστοιχούν σε στόλους με υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs)” σχολίασε σχετικά, αναφέροντας ενδεικτικά ποσά άνω των 4.000 δολαρίων την ημέρα για πλοία χωρητικότητας 5.000 dwt.

Περιορισμένη πρόσβαση σε κεφάλαια

Σε αυτό το πλαίσιο, οι “μικρότεροι” πλοιοκτήτες χρειάζονται κεφάλαια, αλλά, όπως ειπώθηκε, οι πηγές χρηματοδότησης είναι περιορισμένες για τις εταιρείες τους.

“Οι εταιρείες του χώρου λαμβάνουν ελάχιστη προσοχή από χρηματοδότες και επενδυτές, οι οποίοι στρέφονται κατά βάση στην ποντοπόρο ναυτιλία” τόνισε ο Fabrizio Vettosi, επικεφαλής ιταλικής επενδυτικής εταιρείας.

“Πώς θα ανταποκριθούμε στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις, όταν δεν υπάρχει η κατάλληλη χρηματοδότηση;” διερωτήθηκε ο κ. Τερζής.

“Δεν μπορούμε να σηκώσουμε αυτό το βάρος μόνοι μας” συμπλήρωσε ο Vincenzo Romeo, CEO της Nova Marine Carriers (διαχειρίζεται μικρότερα bulk carriers και πλοία γενικού φορτίου).

Τι δε “βλέπουν” οι χρηματοδότες

“Οι χρηματοδότες πρέπει να δουν τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η αγορά” σημείωσε ο κ. Ξηραδάκης.

Όπως εξήγησε, δεδομένης της σημαντικής προόδου των ευρωπαϊκών λιμανιών τα τελευταία χρόνια, με επιτάχυνση των διαδικασιών και στο Νότο – παράδειγμα ο Πειραιάς – η ναυτιλία μικρών αποστάσεων της περιοχής στηρίζει πλέον σε μεγάλο βαθμό την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. 

Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, οι προοπτικές εμπορευματικής ανάπτυξης της Ευρώπης είναι ιδιαίτερα θετικές μακροπρόθεσμα.

Ένα ακόμη κρίσιμο στοιχείο, στο οποίο πρέπει να εστιάσουν οι επενδυτές, είναι το γεγονός ότι η ναυτιλία μικρών αποστάσεων είναι από τους κλάδους με παρατεταμένες περιόδους κερδοφορίας, σε αντίθεση με την ποντοπόρο, η οποία υπόκειται αρκετά συχνά σε ακραία μεταβλητότητα, ανέφερε ο κ. Romeo.

Το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου

Σε πρόσφατο ψήφισμα, το Ευρωκοινοβούλιο ζήτησε από την Κομισιόν να προωθήσει τη στροφή των μεταφορών προς τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων και την ανάπτυξη οχηματαγωγών πλοίων (RO-RO) στις εμπορευματικές διαδρομές, “που θα μειώσουν την παρουσία βαρέων οχημάτων στους δρόμους”.

Στροφή, η οποία θα καταστεί εφικτή μέσα από μία “στρατηγική ανανέωσης και επανεξοπλισμού του στόλου της ΕΕ για την προώθηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασής της”.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *