Παραμένει στη δίνη του ρωσο-ουκρανικού πολέμου η ναυτιλία
Η παρατεταμένη πολεμική σύγκρουση είναι πιθανό να έχει βαθύτερες συνέπειες, αναδιαμορφώνοντας το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων σύμφωνα με αναλυτές.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Ωστόσο δημιουργεί και νέους θαλάσσιους δρόμους στην μεταφορά κυρίως των χύδυν εμπορευμάτων, με τις ΗΠΑ να φαίνονται ιδιαίτερα κερδισμένες.
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI), που μετράει την αξία των ναύλων στη μεταφορά άνθρακα, σιδηρομεταλλεύματος, σιτηρών κ.ά., σκαρφάλωσε πριν από μερικά 24ωρα σε ιστορικά ρεκόρ.
Οι ΗΠΑ έχουν αυξήσει τις εξαγωγές τους σε σιδηρομετάλλευμα κυρίως προς την Ευρώπη, η οποία έχει σταματήσει να προμηθεύεται πρώτες ύλες από την Ρωσία. Και Ινδία καταγράφει αύξηση των εισαγωγών της για την αποφυγή ελλείψεων στην παραγωγή. Αντίθετα η άνοδος των ναύλων, σημειώνεται παρά τη μείωση της ζήτησης λόγω του lockdown από την Κίνα.
Οι κίνδυνοι παραμένουν
Ο επικεφαλής ναυτασφαλίσεων της AGCS, Justus Heinrich, θεωρεί πιθανό να καλύψουν ζημιές για πλοία που έχουν υποστεί ζημιά ή χάθηκαν από θαλάσσιες νάρκες, από επιθέσεις με ρουκέτες και βομβαρδισμούς σε ζώνες συγκρούσεων, επισημαίνοντας ότι οι ασφαλιστές μπορεί να κληθούν να αποζημιώσουν πλοία και φορτία που έχουν αποκλειστεί ή παγιδευθεί σε λιμάνια και παράκτια ύδατα της Ουκρανίας.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), λιγότεροι από 500 είναι οι ναυτικοί που παραμένουν εγκλωβισμένοι σε 109 πλοία που είναι ελλιμενισμένα σε ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα και στη Θάλασσα του Αζόφ. Σημειώνεται ότι πριν από έξι εβδομάδες ο αριθμός των εγκλωβισμένων ναυτικών ξεπερνούσε τις 2.000.
Μια άλλη πηγή ανησυχίας είναι οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο. Οι υπηρεσίες ασφαλείας συνεχίζουν να προειδοποιούν για αυξημένη προοπτική κινδύνων στον κυβερνοχώρο για τον τομέα της ναυτιλίας, όπως παρεμβολές στα GPS, πλαστογράφηση συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS) και ηλεκτρονικές παρεμβολές.
Ο φόβος των κυρώσεων
Την ίδια στιγμή, μεγάλο ερώτημα αποτελεί το εξελισσόμενο πλαίσιο κυρώσεων κατά των ρωσικών συμφερόντων. Η παραβίαση των κυρώσεων μπορεί να προκαλέσει αυστηρές ποινές κατά των παραβατών, όμως και η συμμόρφωση μπορεί να “κρύβει” σημαντική επιβάρυνση για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Πάντως ο “κίνδυνος της φήμης” και η απειλή περαιτέρω κυρώσεων έχουν οδηγήσει πολλές εταιρείες και ναυτιλιακούς ομίλους να επανεξετάσουν τη στάση τους και να σταματήσουν τις εμπορικές συναλλαγές με τα ρωσικά συμφέροντα, αναφέρει η μελέτη.
Μπλόκο σε ελληνικό τάνκερ στη Μεγάλη Βρετανία
Διαδηλωτές της Greenpeace εμπόδισαν την είσοδο ελληνικού τάνκερ σε λιμάνι της νότιας Αγγλίας την Κυριακή, καθώς αυτό φέρεται να μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο, με την αστυνομία να προχωρά σε συλλήψεις.
Την κίνηση αυτή της οικολογικής οργάνωσης καταδίκασε και η βρετανική κυβέρνηση, τονίζοντας πως “δεν υπάρχει απολύτως καμία δικαιολογία για τις ενέργειες της Greenpeace, οι οποίες είναι εξ ολοκλήρου απαράδεκτες”.
Σημειώνεται πως το Ηνωμένο Βασίλειο έχει ανακοινώσει πως θα σταματήσει σταδιακά τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους, πράγμα που σημαίνει ότι πλοία υπό ξένη σημαία που μεταφέρουν ρωσικά φορτία εξακολουθούν προς το παρόν να μπορούν να πιάνουν στα λιμάνια του.