Το retail αλλάζει δραστικά. Το ηλεκτρονικό εμπόριο και το μέλλον

retail
Attica

Βρισκόμαστε σε μία μεγάλη επανάσταση στο retail. Πιθανώς να είναι η μεγαλύτερη επανάσταση-αλλαγή από τη δημιουργία της λογικής του mall.

To ηλεκτρονικό εμπόριο ανεβαίνει κατακόρυφα, κάτι που αλλάζει και τα εμπορικά καταστήματα ως φυσικούς χώρους.

Το καλύτερο ίντερνετ, η ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών, οι καλύτερες τιμές, η ανάγκη για σύγκριση και η δυνατότητα για πρόσβαση σε πληροφορίες από διάφορα μέσα δημιουργούν μια νέα αγορά που αναδιαμορφώνεται και αλλάζει συνεχώς.

Ας δούμε ορισμένες από τις αλλαγές.

Περιοχές

Τα μεγάλα εμπορικά κέντρα μετέβαλλαν την εμπορική δυναμική διαφόρων περιοχών τα τελευταία  χρόνια περίπου.

Οι αγορές του Αμαρουσίου και κατ’επέκταση αυτές της Κηφισιάς και του Χαλανδρίου μεταβλήθηκαν ιδιαίτερα από το άνοιγμα του MALL και του Golden Hall.

Tα Ikea δημιούργησαν μια νέα εμπορική περιοχή στο Αεροδρόμιο που συμπληρώθηκε με Κωτσόβολο, Factory Outlet, Leroy Merlin. Φυσικά η καλή οδική πρόσβαση στην περιοχή έπαιξε σημαντικότατο ρόλο.

Μεγάλα εμπορικά πολυκαταστήματα όπως τα Attica επιδρούν σημαντικά στην διαμόρφωση των εμπορικών περιοχών γιατί αποτελούν από μόνα τους εμπορικό σημείο μεγάλης επισκεψιμότητας. Πόσες φορές έχετε ακούσει κάποιον να μιλά για τα Attica ως αξιοθέατο κι όχι ως εμπορικό κατάστημα;

Με την προσθήκη του Ελληνικού που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό όλη την Αθήνα οι αλλαγές αποκτούν χαρακτηριστικά πλήρους μεταμόρφωσης και πλέον το retail καλείται να σχεδιάσει στρατηγικά την ανάπτυξη του με το μέγιστο όφελος χωρίς το κόστος ατυχών επιλογών.

Τέλος  στην Θεσσαλονίκη με την ολοκλήρωση του μετρό θα υπάρξουν σημαντικές διαφοροποιήσεις και αλλαγές στις εμπορικές περιοχές και την δυναμική τους.

110595692 de27

Τύποι Καταστημάτων

1. Flagship Stores

Μεγάλα καταστήματα σε κεντρικά σημεία και μεγάλες μητρόπολεις.

Καλύτερο και πιο εκπαιδευμένο προσωπικό με εμπειρία στην φιλοξενία και παροχή υπηρεσιών.

2. Complementary Systems

Μεσαία καταστήματα που υλοποιούν την εμπορική στρατηγική του brand με συγκεκριμένους στόχους πωλήσεων και προσέλκυσης πελατών.

Αποτελούν το μεγαλύτερο δίκτυο των καταστημάτων κάθε εταιρείας που δραστηριοποιείται κυρίως στο «φυσικό» retail.

3. Flexible Formats

Ευέλικτα σχήματα με μικρά , εποχιακά  καταστήματα τα οποία κυρίως στοχεύουν στην παρουσία σε αγορές και περιόδους με το ελάχιστο κόστος.

Επιδρούν σημαντικά στη βελτίωση της κερδοφορίας και μεριδίων αγορών χωρίς να επιβαρύνουν με σημαντικά κόστη εγκατάστασης.

4. Virtual Showrooms

Εικονικά καταστήματα στα οποία ο καταναλωτής έρχεται σε επαφή με τα προιόντα κυρίως με την ανάπτυξη εφαρμογών τεχνολογίας αλλά με την δυνατότητα παροχής πολλών πληροφοριών σχετικά με αυτά.

5. Pick-up and Drop-off Points

Σημεία παράδοσης και παραλαβής όπου το branding επιβεβαιώνεται από το Operations Excellence και δεν χρειάζεται άλλες παραμέτρους όπως μέγεθος, σημείο και design.

Η IKEA αναπτύσσει δίκτυο σημείων παραδόσεων προϊόντων μαζί με την δυνατότητα να παραγγείλεις μέσω του καταλόγου. Το ίδιο συμβαίνει σε εταιρίες παπουτσιών (αθλητικών) και ειδών τεχνολογίας.

ebay

Κατηγορίες Retailers

1. DISCOUNTERS

Εδώ θα συγκεντρωθούν όλοι οι καταναλωτές από τα χαμηλότερα εισοδήματα μαζί με καταναλωτές από άλλες κατηγορίες που επιλέγουν εκπτωτικά καταστήματα για την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων.

Αυτή η κατηγορία retail απλώνεται σε όλους τους τομείς από τα ρούχα-παπούτσια μέχρι τα Super Markets.

Η τιμή και η επικοινωνία συστηματικών και σταθερών προσφορών αποτελούν τους 2 κύριους πυλώνες για την επιλογή αυτών των εταιρειών.

Θεωρητικά χωρίς υψηλές προσδοκίες για την εξυπηρέτηση πελατών αλλά σε πολλές περιπτώσεις η παροχή service είναι παραπάνω από αποδεκτή.

2. ΜΑΖΙΚΟ & ΠΟΙΟΤΙΚΟ

Η μαζικότητα που συνδυάζεται με καλή ποιότητα αλλά και μια αισθητική στο χτίσιμο «μάρκας» είναι τα χαρακτηριστικά αυτών των εταιρειών .Η τιμή είναι σημαντική τόσο όσο η ποιότητα προϊόντος και η αντίληψη του καταναλωτή ότι αγοράζει «ένα τρόπο ζωής» με αυτή την επιλογή του.

Η πλειοψηφία των εταιρειών βρίσκεται σε αυτή την κατηγορία και η μεγάλη πρόκληση θα παραμένει πάντα να διακριθεί το brand positioning.

Νέα concepts με φρέσκια προσέγγιση δημιουργώντας niche markets ξεπηδούν από αυτή την κατηγορία και ανανεώνουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

3. ULTRA PREMIUM

Brands που κατέχουν μεγάλη ιστορία και γνώση στα προϊόντα που διαθέτουν μαζί με αποδεδειγμένη διαχρονικότητα και αξία.

Παραμένουν δυνατά και σε περιόδους κρίσης χωρίς να χάνουν κερδοφορία αλλά μόνο αλλάζοντας πεδίο δραστηριότητας. Για παράδειγμα η αγορά της Ρωσίας με πάρα πολλούς πλούσιους επιχειρηματίες και μια τάξη με πολύ δυνατή οικονομική επιφάνεια προσέλκυσε πολλές εταιρείες με πολύ premium products. Το ίδιο ισχύει και για τις πλούσιες αραβικές χώρες με την Κίνα να είναι ο νέος στόχος.

Εμπειρία- «Ζωντανό Θέατρο»

Τα καταστήματα θα αλλάξουν χρήση και ρόλο. Μικρότερα σε μέγεθος καταστήματα με ευρεία χρήση της τεχνολογίας και πιθανά την περαιτέρω μείωση του αριθμού των εργαζομένων με αυτοματοποιημένα συστήματα.

Τα καταστήματα αποκτούν τον απόλυτο ρόλο να δημιουργήσουν «εμπειρίες» στους επισκέπτες-πελάτες μέσα σε ένα περιβάλλον / «θέατρο» στο οποίο όλα έχουν σημασία και συνδέονται με το brand.

Η φυσική παρουσίαση προϊόντων με τις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία και την φαντασία που απαιτείται για την δημιουργία story συνδράμουν σε ένα σύνθετο πακέτο που παράγει customer experience.

Η σύνδεση με την «μάρκα» είναι πολύ σημαντική και αυτό αποτελεί ακόμη μεγαλύτερο στόχο από την πώληση προϊόντος για μια φορά.

Οι καταναλωτές μεταλλάσσονται σε ζωντανούς και παθιασμένους brand ambassadors. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του instagram και των influencers.

Ηλεκτρονικό Εμπόριο – e-commerce

Tα δημογραφικά μεταβάλλονται, καταναλωτικές συμπεριφορές επανακαθορίζονται και φυσικά οι προτεραιότητες στον καταμερισμό του διαθέσιμου εισοδήματος όπως προτάσσονται θα δημιουργήσουν μια νέα αγορά και τους νέους κανόνες της.

Οι επισκέψεις-πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα συρρικνώνονται και οι online πωλήσεις αναπτύσσονται κάθε χρόνο περισσότερο.

Ακόμη περισσότερο οι πωλήσεις από mobile-portables θα έχουν καθοριστικό αντίκτυπο σε ετήσια ανοδικά βάση.

Οι αλλαγές που θα συντελεστούν από την διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου θα είναι συναρπαστικές και θα μεταβάλλον σαρωτικά εταιρείες και εμπορικές περιοχές.

Σαφέστατα θα επηρεάσουν τους τύπους των καταστημάτων όπως είναι μέχρι σήμερα και τις ανάγκες που εξυπηρετούν.

Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης

Τα Social Media παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων και δημιουργούν ένα νέο κώδικα για τις εταιρείες.

Την στιγμή που τα Social Media θα αποκτήσουν δυνατότητα συναλλαγών θα ανατρέψουν συντριπτικά τα δεδομένα στην αγορά.

Τα Social Media δημιουργούν τις νέες γενιές καταναλωτών με χαρακτηριστικά άγνωστα και αχρησιμοποίητα μέχρι τώρα που δημιουργούν μια άλλη και πολύ διαφορετική πραγματικότητα.

Αυτή η αλλαγή συντελείται τώρα και κανείς δεν μπορεί με ακρίβεια να προβλέψει πόσο, πότε και με ποιο τρόπο θα αλλάξει το retail.

Σίγουρα δεν μπορούμε να περιμένουμε το μέλλον για να δούμε αλλά τώρα στρατηγικά και με σχέδιο να αναλάβουμε πρωτοβουλίες.

Ωράριο Λειτουργίας

Το πιθανό άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές θα έχει μεγάλη επίδραση σε πελάτες καλλιεργώντας νέες αγοραστικές συνήθειες, στις εταιρείες επηρεάζοντας πωλήσεις και κόστη και στις περιοχές αλλάζοντας δυναμικές και real estate.

Η κατανομή πωλήσεων σε 7 ημέρες και η αύξηση επισκεψιμότητας και πωλήσεων σε συγκεκριμένες εμπορικές περιοχές θα κατευθύνουν τις εταιρείες σε μια καινούργια στρατηγική ανάπτυξης και παρουσίας.

Εμπορικά Ακίνητα

Η επιφάνεια των μισθωμένων εμπορικών ακινήτων αναμένεται να συρρικνωθεί και να αλλάξει χρήση . Σε ορισμένες κατηγορίες όπως για παράδειγμα στα ρούχα αναμένεται μείωση εμπορικών επιφανειών κατά 20%-25%.

Είναι προφανές πως θα υπάρξει συγκέντρωση σε εμπορικά κέντρα και υπερτοπικές εμπορικές αγορές με ταυτόχρονη «από-εμπορικοποίηση» μικρών τοπικών αγορών. Βέβαια στην συνέχεια , άδεια εμπορικά κέντα όπως είναι ήδη στην Αμερική θα είναι μια εικόνα που θα συναντάμε.

Ειδικά στην Ελλάδα με την ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για αλλαγές παντού θα βρεθούμε μπροστά σε ένα περιβάλλον στο οποίο θα δούμε νέους τομείς επιχειρηματικότητας με μια φρέσκια αντίληψη που θα οδηγήσει σταδιακά σε βιώσιμη πραγματικά ανάπτυξη ωφέλιμη για όλους.

Οργανωμένες Αγορές

Με την δυνατότητα της απόλυτης, έγκαιρης και έγκυρης σύγκρισης οι καταναλωτές θα οργανώσουν και άλλο τις αγορές τους.

Μελετώντας προσφορές, προωθητικά προγράμματα πιστότητας και στοχευμένες έρευνες αγοράς θα είναι πολύ εύκολο να τεθούν προτεραιότητες στην κατανομή του διαθέσιμου εισοδήματος και να περιοριστεί σημαντικά το impulse buying.

Οι ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών, τα sites με εκπτώσεις-κουπόνια και η δυνατότητα να οργανωθούν οι αγορές επιδρούν αποφασιστικά και αυτό δεν θα μπορεί να παραγνωριστεί από τους retailers.

Επίλογος

Μετά από μια παρατεταμένη περίοδο ύφεσης  με χαρακτηριστικά οικονομικού “πολέμου” και απογύμνωσης της επιχειρηματικότητας προκύπτουν ευκαιρίες. Απαιτείται σχέδιο, φαντασία, αίσθηση της πραγματικότητας και επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό.

έχουν χρησιμοποιηθεί πληροφορίες από thetotalbusiness.com

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *