New York Times | Γιγαντιαία ρωσικά τάνκερ, μόνα στον Ατλαντικό, αναζητούν αγοραστές

New York Times | Γιγαντιαία ρωσικά τάνκερ, μόνα στον Ατλαντικό, αναζητούν αγοραστές
φωτογραφία αρχείου

Ένα τεράστιο δεξαμενόπλοιο φορτωμένο με ένα εκατομμύριο βαρέλια ρωσικού πετρελαίου απέπλευσε από το Murmansk στις αρχές του περασμένου μήνα, με κατεύθυνση τη Philadelphia των ΗΠΑ. Στη συνέχεια, στη μέση του Ατλαντικού, έκανε μια απότομη αναστροφή…

Από τους Hiroko Tabuchi και Blacki Migliozzi/New York Times

Το πλοίο, Beijing Spirit, έχασε προφανώς τον αγοραστή για το πετρέλαιο του. Αφαίρεσε τη «Philadelphia» ως προορισμό, σύμφωνα με τον παγκόσμιο πάροχο ναυτιλιακών δεδομένων MarineTraffic, και σημείωσε την ένδειξη «For Orders», κάτι που δείχνει ότι το πετρέλαιο στο πλοίο είναι προς πώληση.

Στη συνέχεια, το δεξαμενόπλοιο στράφηκε πίσω προς την Ευρώπη, πριν περάσει αρκετές ημέρες ταξιδεύοντας στη Μεσόγειο, «προφανώς ελπίζοντας να εκφορτωθεί σε πιο «φιλικό» έδαφος», δήλωσε ο John van Schaik, ειδικός στον κλάδο του πετρελαίου στην εταιρεία ενεργειακών πληροφοριών Energy Intelligence.

Το μαιανδρικό ταξίδι του Beijing Spirit αποτελεί δείγμα του χάους που έχει προκληθεί στο εμπόριο πετρελαίου, την πιο προσοδοφόρα εξαγωγή της Ρωσίας, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Βρετανία και η Αυστραλία κινούνται για να απαγορεύσουν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.

tanker 2

Συνολικά, περισσότερα από 20 δεξαμενόπλοια που έχουν αναχωρήσει από ρωσικά λιμάνια από την εισβολή —μεταφέροντας μαζί σχεδόν 8,5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου— τώρα αναφέρουν ως κατάστασή τους το «For Orders» ή «Drifting», κάτι που υποδηλώνει έλλειψη προορισμού, σύμφωνα με τη ρωσική Tanker Tracking Group, μια πρωτοβουλία υπό την ηγεσία της κυβέρνησης της Ουκρανίας για την παρακολούθηση των ρωσικών πωλήσεων πετρελαίου. Άλλα δεξαμενόπλοια απαριθμούν τώρα τελικούς προορισμούς όπως το «ZZZ».

Ο κ. van Schaik είπε ότι είναι ασυνήθιστο να βλέπει κανείς τόσα πολλά δεξαμενόπλοια να πλέουν υπό το καθεστώς «For Orders» και έχει να κάνει με την απαγόρευση των ρωσικών εισαγωγών από τις ΗΠΑ σε συνδυασμό με τις αυτοκυρώσεις μεταξύ των πετρελαϊκών εταιρειών (Τα δεξαμενόπλοια μερικές φορές αλλάζουν προορισμούς ή επιστρέφουν σε περίπτωση προβλήματος με το διυλιστήριο αποδοχής, για παράδειγμα).

Δεν είναι πάντα δυνατό να γνωρίζουμε πού θα καταλήξει το πετρέλαιο, είπε, αλλά οι έμποροι θα μπορούσαν να το πουλήσουν εύκολα σε διυλιστήρια που νοιάζονται λιγότερο για τη φήμη τους παρά για την τιμή. «Μόλις αδειάσετε το αργό κάπου σε μια δεξαμενή στη στεριά, είναι ανώνυμο», αναφέρει ο κ. van Schail. «Το αναμειγνύετε με κάποιο άλλο αργό, το φορτώνετε σε άλλο δεξαμενόπλοιο και το πουλάτε ως European Sour Blend και κανείς δεν ξέρει ότι η προέλευσή του είναι ρωσική».

Την ίδια στιγμή, τουλάχιστον επτά δεξαμενόπλοια εξακολουθούν να πλέουν προς τις Ηνωμένες Πολιτείες για να εκφορτώσουν τις αποστολές τους πριν τεθεί σε πλήρη ισχύ η απαγόρευση των ΗΠΑ για το ρωσικό πετρέλαιο, στις 21 Απριλίου.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες εισάγουν μόνο ένα μικρό ποσοστό του πετρελαίου τους από τη Ρωσία, αλλά παρόλα αυτά οι τιμές της βενζίνης στην Αμερική έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, εν μέρει, λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τις παγκόσμιες προμήθειες που προκλήθηκε από την εισβολή στην Ουκρανία. Την Πέμπτη, ο πρόεδρος Biden, υπό την πίεση να μειώσει τις υψηλές τιμές της αμερικανικής βενζίνης, υπογράμμισε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα απελευθερώσουν έως και 180 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου από τα αποθέματά τους έκτακτης ανάγκης, μια απελευθέρωση σε άνευ προηγουμένου κλίμακα.

tanker 1
Έλληνες Εφοπλιστές | Τα τάνκερ που μεταφέρουν το πετρέλαιο του Πούτιν

Αλλά στην πραγματικότητα, η Ρωσία -η τρίτη μεγαλύτερη παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Σαουδική Αραβία- εξακολουθεί να εξάγει άφθονο πετρέλαιο. Παρά την παγκόσμια καταδίκη της επίθεσης της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου και προϊόντων που προέρχονται από πετρέλαιο δεν έχουν ακόμη παρουσιάσει σημαντική πτώση, σύμφωνα με στοιχεία από την Kpler, την εταιρεία δεδομένων και ανάλυσης εμπορευμάτων.

Ορισμένες χώρες, όπως η Ινδία, η Σιγκαπούρη και η Τουρκία, αύξησαν απότομα τις προμήθειες τους σε ρωσικό πετρέλαιο τις εβδομάδες μετά την εισβολή, σύμφωνα με μια ξεχωριστή καταμέτρηση από μια προσπάθεια υπό την ηγεσία της Ουκρανίας να ερευνήσει τις εταιρείες και τις χώρες που συνεχίζουν να αγοράζουν και να πωλούν ρωσικό πετρέλαιο και αέριο.

Αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπόρεσε να συμφωνήσει σε ένα εμπάργκο πετρελαίου μεταξύ των ανησυχιών ότι μια τέτοια κίνηση θα ωθούσε τις ευρωπαϊκές οικονομίες σε ύφεση, αν και η Γερμανία έχει δηλώσει ότι σκοπεύει να καταργήσει σταδιακά τις ρωσικές εισαγωγές πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους.

105496512 1539103195226gettyimages 993692956 scaled

Ο Oleg Ustenko, οικονομικός σύμβουλος του Ουκρανού προέδρου Volodymyr Zelensky, δήλωσε σε συνέντευξή του στους New York Times από το Κίεβο ότι το εμπόριο πετρελαίου σημαίνει ότι η Ρωσία συνεχίζει να κερδίζει ξένο νόμισμα προκειμένου να χρηματοδοτεί τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας. Τα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αποτελούσαν σχεδόν το ήμισυ του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού της Ρωσίας το 2021.

«Όποιος αγοράζει αυτό το πετρέλαιο χρηματοδοτεί εγκλήματα πολέμου», είπε. «Παρακολουθούμε κάθε πλοίο που είναι φορτωμένο με ρωσικό πετρέλαιο». Το μεγάλο ερώτημα είναι τι θα συμβεί στη συνέχεια.

Τον περασμένο μήνα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προέβλεψε ότι οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου θα μειωθούν σημαντικά μέχρι τον Απρίλιο, καθώς οι κυρώσεις επικρατούν και περισσότεροι αγοραστές αποφεύγουν τις εξαγωγές. Αυτό το έλλειμμα θα μπορούσε να φτάσει τα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και θα μπορούσε να προκαλέσει ένα παγκόσμιο σοκ στον εφοδιασμό πετρελαίου, ανέφερε η υπηρεσία ενέργειας.

Αλλά η Ρωσία τα αψηφά όλα αυτά. Ένα πρόγραμμα φόρτωσης λιμένων που ελήφθη από την Energy Intelligence δείχνει ότι τα μεγάλα ρωσικά λιμάνια σχεδιάζουν, τουλάχιστον στα χαρτιά, να εξάγουν σχεδόν 2,9 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα τον Απρίλιο, σημαντικά υψηλότερα τόσο από τον προηγούμενο μήνα όσο και από την ίδια περίοδο πέρυσι.

Μεγάλο μέρος αυτής της ζήτησης αναμένεται να προέλθει από την Ασία. Οι αγορές ρωσικού πετρελαίου από την Ινδία, ειδικότερα, έχουν εκτιναχθεί περισσότερο από 700% τις πέντε εβδομάδες από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία σε σύγκριση με τις προηγούμενες πέντε εβδομάδες, σύμφωνα με στοιχεία του Russian Tanker Tracking Group.

Καθώς οι αποστολές προς την Ασία έχουν αυξηθεί, η Ευρώπη έχει δείξει επιθυμία να μειώσει τις αγορές ρωσικού αργού, δήλωσε ο Reid L’Anson, ανώτερος οικονομολόγος εμπορευμάτων της Kpler, σε ένα email.

Η παρακολούθηση των πετρελαιοφόρων στη θάλασσα είναι σημαντική για να αρχίσουμε να βλέπουμε τη νέα εικόνα για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, είπε. Αν και δεν είναι απαραιτήτως ασυνήθιστο να έχουμε μερικά τάνκερ με άγνωστους προορισμούς, «δεδομένης της κατάστασης στη Ρωσία, η παρακολούθηση αυτών των ροών θα είναι κρίσιμη», είπε. «Θα με ενδιέφερε πολύ να δω πόσο η Ασία καλύπτει το κενό που αφήνουν οι ευρωπαϊκές αγορές», πρόσθεσε.

Μέρος της απομάκρυνσης της Δύσης από το ρωσικό πετρέλαιο έγινε μετά την αυξανόμενη διεθνή πίεση.

Όταν το Minerva Virgo, ένα δεξαμενόπλοιο 50.000 τόνων με σημαία Κροατίας, που μετέφερε ρωσικά πετροχημικά, έδεσε στη Νέα Υόρκη την περασμένη εβδομάδα, η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace οργάνωσε μια διαμαρτυρία στο λιμάνι, με ακτιβιστές σε λαστιχένιες βάρκες να κρατούν πινακίδες που έγραφαν «Πόλεμος στα καύσιμα πετρελαίου».

(Αρκετές μέρες αργότερα, ένα μικρότερο δεξαμενόπλοιο που μετέφερε ρωσικά χημικά κατευθύνθηκε επίσης προς τη Νέα Υόρκη, το Vinjerac, άλλαξε ως «Drifting» σε μικρή απόσταση από την ακτή και δεν έχει ελλιμενιστεί).

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, λιμενεργάτες στις αποβάθρες Birkenhead στη βορειοδυτική Αγγλία αρνήθηκαν νωρίτερα αυτόν τον μήνα να ξεφορτώσουν ένα δεξαμενόπλοιο υπό γερμανική σημαία. Οι εργαζόμενοι «σε καμία περίπτωση δεν θα ξεφόρτωναν κανένα ρωσικό πετρέλαιο», δήλωσε στο Sky News ένας τοπικός συνδικαλιστής. Το Ηνωμένο Βασίλειο απαγόρευσε τα ρωσικά δεξαμενόπλοια στα βρετανικά λιμάνια, αλλά η εντολή δεν ισχύει για πλοία από άλλες χώρες που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.

Σε απάντηση στην εισβολή, μεγάλες εταιρείες πετρελαίου δήλωσαν ότι αποχωρούν από τις επενδύσεις τους στη Ρωσία. Εταιρείες όπως η BP, η Shell, η TotalEnergies και η Exxon Mobil έχουν δηλώσει όλες ότι δεν θα υπογράψουν νέα συμβόλαια πετρελαίου με τη Ρωσία.

Το πλοίο, που έκανε αναστροφή στον Ατλαντικό, το Beijing Spirit, ναυλώθηκε από την εταιρεία δεξαμενόπλοιων Teekay Corporation με έδρα τις Βερμούδες και μετέφερε αργό από τη Lukoil, τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία ενέργειας της Ρωσίας μετά την κρατικά ελεγχόμενη Gazprom. Η Lukoil, η οποία είναι ιδιωτική, διαθέτει περισσότερα από 200 franchise στις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένης της περιοχής της Philadelphia.

Νωρίς το πρωί της Παρασκευής, τα δεδομένα παρακολούθησης έδειξαν ότι το Beijing Spirit έδεσε στη Santa Panagia, έναν τερματικό σταθμό πετρελαίου στην ανατολική ακτή της Σικελίας, στην Ιταλία. Δεν ήταν άμεσα σαφές εάν το φορτίο του πετρελαίου είχε πουληθεί ή εκφορτωθεί, αλλά δεν έδινε πλέον σήμα για παραγγελίες. Ο Teekay είπε ότι το δεξαμενόπλοιο φορτώθηκε πριν από την απαγόρευση των ΗΠΑ και δεν παραβίαζε κανέναν νόμο περί κυρώσεων. Η Lukoil δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.