
Σύμφωνα με ανακοίνωση από τη Navantia η εταιρεία έχει δεσμευτεί να παραδώσει 4 νέες φρεγάτες για τον στόλο του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών της κλάσης Hydra στο πολύ απαιτητικό πρόγραμμα του ΠΝ.
Οι νέες φρεγάτες περιλαμβάνουν τον τελευταίο σχεδιασμό έξυπνης φρεγάτας, την F-110, που θα γίνει η «ραχοκοκαλιά» του ναυτικού της Ισπανίας.

Η F-110 ενσωματώνει υπερσύγχρονες ναυτικές τεχνολογίες μαζί με τις καινοτόμες δυνατότητες παραγωγής και λειτουργίας. Αυτές οι καινοτομίες περιλαμβάνουν πλήρη διαλειτουργικότητα με ευρωπαϊκά και αμερικανικά συστήματα, όπλα τελευταίας γενιάς και τη χρήση ενός «ψηφιακού δίδυμου» που επιτρέπει λειτουργική προσομοίωση και αξιολόγηση.
«Με μεγάλη υπερηφάνεια προσφέρουμε στην Ελλάδα την πιο προηγμένη φρεγάτα μας, την F-110, που αντιπροσωπεύει ένα τεχνολογικό άλμα προς τα εμπρός σε δυνατότητες που έχουν ήδη τραβήξει το διεθνές ενδιαφέρον», δήλωσε ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της Navantia, Ricardo Domínguez.
«Η Navantia έχει μια ευρεία εμπειρία στη μεταφορά τεχνολογίας και ανάπτυξης ικανοτήτων με χώρες εταίρους, όπως έχουμε ήδη αποδείξει στην Αυστραλία, τη Νορβηγία και πιο πρόσφατα στη Σαουδική Αραβία. Το ιστορικό μας σε αυτόν τον τομέα και η προθυμία μας να συνεργαστούμε με την ελληνική βιομηχανία προσθέτουν σημαντική αξία στην πρότασή μας», δήλωσε ο Javier Herrador, Αντιπρόεδρος Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης.
Η Navantia θα συνεργαστεί με την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία και θα ενισχύσει το οικοσύστημα των προγραμματιστών τεχνολογίας, των μηχανικών εταιρειών, των εργολάβων βιομηχανικών διεργασιών και των προμηθευτών εξοπλισμού και υλικών στην Ελλάδα. Ως βασικό μέρος του προγράμματος, η ισπανική εταιρεία παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο μεταφοράς τεχνολογίας και δυνατοτήτων (ToT) για την αναζωογόνηση της ελληνικής ναυπηγικής ικανότητας.
Το σχέδιο ToT δεν περιλαμβάνει μόνο βιομηχανικές σχέσεις, αλλά και οικοδόμηση συνεργασιών με πανεπιστήμια και κέντρα αριστείας για καινοτομία και ανάπτυξη εργατικού δυναμικού. Αυτό το σχέδιο υποστηρίζεται από την ευρεία εμπειρία της εταιρείας στην ανάπτυξη ικανοτήτων για χώρες εταίρους όπως η Αυστραλία, η Νορβηγία και η Σαουδική Αραβία.
Η Navantia σχεδιάζει επίσης να οδηγήσει τις απαραίτητες επενδύσεις για την αναδιάρθρωση των περιουσιακών στοιχείων των ελληνικών ναυπηγείων, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας βιώσιμης πηγής απασχόλησης και οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα.
Για να ενισχύσει τους δεσμούς της με την ελληνική βιομηχανία, η Navantia εγκαινιάζει μια διαδικτυακή πύλη για την Ημέρα της Βιομηχανίας στις 9 Ιουνίου για να συνεργαστεί με το ελληνικό ναυπηγικό και βιομηχανικό οικοσύστημα, με τοπικές εταιρείες όλων των τύπων και μεγεθών. Οι στόχοι είναι να παρουσιάσουν τα δεδομένα του προγράμματος, προσφέροντας την ευκαιρία στις ελληνικές εταιρείες να συναντηθούν με τη Navantia και να υπογράψουν συμφωνίες συνεργασίας.
Η κλάση F110 γνωστή και ως κατηγορία Bonifaz είναι μια πολυχρηστική, ανθυποβρυχιακή κλάση βαρέων φρεγατών εξοπλισμένων με το σύστημα μάχης Aegis που είναι υπό ανάπτυξη για το Ισπανικό Ναυτικό. Το έργο αναπτύσσεται από κοινού από το ισπανικό Υπουργείο Άμυνας και την κρατική εταιρεία Navantia.
Οι φρεγάτες έχει προγραμματιστεί να παραδοθούν μεταξύ 2023 και 2027. Θα είναι εξοπλισμένες με ένα ισπανικό σύστημα μάχης, το SCOMBA, που αναπτύχθηκε από τη Navantia. Αυτό το σύστημα λειτουργεί ως εγκέφαλος του σκάφους και ενσωματώνει όλους τους αισθητήρες και τα όπλα της φρεγάτας, όπως αισθητήρες επιφανείας, EW και IFF που παρέχονται από την Indra, το ραντάρ Band S και τον κατακόρυφο εκτοξευτή Lockheed Martin, AAW – SM-2 από το Raytheon, τα συστήματα ανθυποβρυχιακού πολέμου και τα σόναρ SAES, αλλά και τα συστήματα πλοήγησης και επικοινωνίας από το Navantia Sistemas.
Ισπανικές φρεγάτες F-110 και A3000 | Τα χαρακτηριστικά των φρεγατών
Το πλοίο, όπως αναφέρει το navaldefence.gr ενσωματώνει αισθητήρες και όπλα που λειτουργούν πάνω και κάτω από την επιφάνεια για να φέρει σε πέρας ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις, ενώ μπορεί να διασυνδέεται με το οργανικό ελικόπτερο και να διαχειρίζεται τα μη επανδρωμένα αεροχήματα μέσω Combat Management System, το οποίο σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από τη Navantia με την εμπειρία του AEGIS. Αυτό σημαίνει πως οι αισθητήρες και τα όπλα είναι διασυνδεδεμένοι στο International AEGIS Fire Control Loop, δηλαδή μπορούν να διασυνδεθούν με οποιοδήποτε πλοίο που έχει ΚΠΜ AEGIS.
Έχουμε τονίσει πως το Πολεμικό Ναυτικό έχει θέσει ως προϋπόθεση το πλοίο να διαθέτει χαμηλό ίχνος, έτσι ώστε να καθίσταται δύσκολη η ανίχνευσή του. Η F-110 έχει ελάχιστη υπογραφή ραντάρ, γεγονός που το καθιστά πλοίο stealth.

Η αντιαεροπορική ικανότητα υποστηρίζεται από το κορυφαίο ραντάρ AN/SPY-7(V)2, το οποίο σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την αμερικανική Lockheed Martin σε συνεργασία με την ισπανική Indra. Αυτό το ραντάρ, εκτός από την επιτήρηση, την ανίχνευση και την παρακολούθηση των εναέριων και επιφανειακών στόχων, μπορεί και «φωτίζει» τους στόχους και παρέχει ενδιάμεση καθοδήγηση των πυραύλων κατά την πτήση. Κάθε φρεγάτα διαθέτει σύστημα εκτόξευσης 16 Cell Strike Length MK-41, για την εξαπόλυση πυραύλων SM2 και ESSM Block 2.
Φρεγάτα Navantia A3000, η ισπανική “Ενδιάμεση Λύση” για το ΠΝ, αν επιλέξουμε τις F110

Η A3000 είναι ένα αποδεδειγμένο σχέδιο που βασίζεται στην οικογένεια Avante, τέσσερις από τις οποίες είναι ήδη σε υπηρεσία με το Ναυτικό της Βενεζουέλας και πέντε μονάδες βρίσκονται υπό κατασκευή για το Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό της Σαουδικής Αραβίας. Η A3000 είναι μια φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων, ικανή να διεξάγει λειτουργίες Anti-Surface (ASuW) και Naval Gun Fire Fire (NGFS), Anti-Air (AAW), Anti-Submarine (ASW) και Asymmetric warfare (ASyW) χάρη στο ισχυρό σύστημα διαχείρισης μάχης της.”
Κάθε φρεγάτα διαθέτει σύστημα κατακόρυφης εκτόξευσης 16 Cell Surface to Air Missile (SAM) για την εκτόξευση πυραύλων MBDA VL MICA. Η A3000 είναι επίσης εξοπλισμένη με το ραντάρ Hensoldt TRS-4D 3D και σύστημα IFF. Σε ότι αφορά το αναλώσιμα αντίμετρα, το πλοίο είναι επίσης εξοπλισμένο με το σύστημα εκτόξευσης Loyroix SYLENA.

Το πλοίο εξοπλίζεται με τορπίλες Mk54 εναντίον υποβρυχίων τόσο από τους εκτοξευτές όσο και από το οργανικό ελικόπτερο. Το σόναρ, που κατασκευάζεται από την Thales, είναι το ενεργό και παθητικό, σόναρ συρόμενου μεταβλητού βάθους CAPTAS-1. Η έκδοση A3000 Enhanced είναι εξοπλισμένη με σόναρ τρόπιδας, Thales Kingklip MK 2. Το πλοίο είναι επίσης εξοπλισμένο με αντι-υποβρύχια δολώματα Lacroix.

Η A3000 είναι εξοπλισμένη με πυραύλους Exocet Block III, πυροβόλο Super Rapid 76mm της Leonardo, CIWS Millennium των 35mm και δύο τηλεχειριζόμενα πυροβόλα Nexter Narwhal των 20 mm. Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με ραντάρ DORNA της Navantia και ηλεκτρο-οπτικά συστήματα ελέγχου πυρός.

Η σχεδίαση διαθέτει ECM στερεάς κατάστασης (solid state) στη ζώνη επικοινωνιών (CESM / CECM) και στη ζώνη ραντάρ (RESM / RECM), που παρέχεται από την Indra ενώ το σύστημα ηλεκτρο-οπτικής παρακολούθησης προέρχεται από την L3 WESCAM.
Η φρεγάτα είναι εξοπλισμένη με κατάστρωμα πτήσης και υπόστεγο για το οργανικό ελικόπτερο επιπέδου 10 τόνων, δηλαδή MH-60R. Επιπλέον, τα UAV που θα μεταφέρονται μπορούν να είναι ενσωματωμένα στην πλατφόρμα και ελέγχονται από το σύστημα πληροφοριών μάχης (υψηλός βαθμός ενσωμάτωσης στο CMS).

Η A3000 έχει εκτόπισμα 3.000 τόνων, μήκος 104 μ. και βύθισμα 14,4 μ. Είναι ένα πλοίο με πλήρωμα μόλις 90 στελεχών, που μπορεί να διαχειριστεί ολόκληρο το σκάφος χάρη στα υψηλά επίπεδα αυτοματισμού που παρέχονται από τα ηλεκτρονικά συστήματα που έχει εγκαταστήσει η Navantia. Παρέχεται επίσης δυνατότητα φιλοξενίας για επιπλέον 12 άτομα επί του σκάφους.
Το σύστημα πρόωσης βασίζεται σε μια ισχυρή διαμόρφωση συνδυασμού ντίζελ και ντίζελ (CODAD) με τέσσερις κινητήρες ντίζελ πρόωσης που συνδέονται μέσω μειωτικών γραναζιών σε ένα ζεύγος γραμμών άξονα με προπέλες ελεγχόμενου βήματος. Η πρόωση και οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, που τροφοδοτούνται από τέσσερις γεννήτριες ντίζελ, διανέμονται σε τέσσερα μηχανοστάσια που παρέχουν υψηλά επίπεδα επιβίωσης.
Η A3000 διαθέτει πολύ χαμηλή διατομή ραντάρ και μειωμένες υπέρυθρες, ακουστικές, μαγνητικές, πιεστικές και ηλεκτρικές υπογραφές. Η χημική, βιολογική, ακτινολογική και πυρηνική άμυνα εφοδιάζεται με μια ακρόπολη υπερβολικής πίεσης, συμπεριλαμβανομένης μιας υπο-ακρόπολης μηχανοστασίου και ενός συστήματος πλύσης.
