Έχετε διαβάσει για την επίσημη πρόταση των Ισπανών στο πρόγραμμα απόκτησης φρεγατών από τη χώρα μας. Μπορούμε τώρα με περισσότερες πληροφορίες να την εξετάσουμε.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Το βράδυ της Πέμπτης (08.04.21) έφτασε στο ελληνικό «Πεντάγωνο» η πρόταση των Ισπανών της εταιρείας Navantia. Ο πρέσβης της της Ισπανίας στην Ελλάδα Enrique Viguera παρέδωσε στον κ. Παναγιωτόπουλο μακέτα της φρεγάτας F-110 και μαζί το φάκελο με την ισπανική πρόταση για τη νέα φρεγάτα του Στόλου.
Οι Ισπανοί της Navantia προτείνουν την φρεγάτα F-110, την οποία ήδη ναυπηγούν για το δικό τους Πολεμικό Ναυτικό. Η πρότασή τους περιλαμβάνει την ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών στην Ελευσίνα, την οποία θεωρούν «έτοιμη» να δεχθεί τις επενδύσεις για αναβάθμιση των υποδομών που απαιτούνται ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Σε ότι αφορά την διαμόρφωση, εδώ οι Ισπανοί έρχονται και δίνουν τις εξής επιλογές. Ή τα πλοία φέρουν ευρωπαϊκής προέλευσης οπλικά συστήματα και συστήματα επικοινωνίας, οπότε η Ελλάδα κλείνει συμφωνία με την Ισπανική Κυβέρνηση ή θα είναι παρόμοιες με την έκδοση του ισπανικού Πολεμικού Ναυτικού, που φέρει αμερικανικής προέλευσης οπλικά συστήματα – κυρίως της Lockheed Martin, που μαζί με κάποιες επιπλέον προσθήκες και εισηγήσεις είναι το πρόγραμμα φρεγάτας «Κωνσταντινούπολη», που έχει ήδη έτοιμο η ΟΝΕΧ, η οποία και έχει αναλάβει την διαχείριση του πλειοψηφικού πακέτου των ναυπηγείων Ελευσίνας ώστε να καταθέσει πρόταση για την εξυγίανσή τους.
Για τους εκπροσώπους της Navantia η Ελευσίνα θεωρείται μονόδρομος, διότι τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά όπως λένε ακόμη δεν έχουν λύσει βασικά ζητήματα, όπως οι τίτλοι ιδιοκτησίας αλλά και θέματα με ενδεχόμενες αξιώσεις της απελθούσας ιδιοκτησίας.
Η δεύτερη περίπτωση της F-110 σημαίνει ότι η ελληνική κυβέρνηση πλέον θα μπορεί να κάνει ακόμη και διακρατική συμφωνία (G2G – Government to Government) με τις ΗΠΑ, κι έτσι να ξεπεραστεί και ο «σκόπελος» για τους ενδοιασμούς που έχει η ελληνική πλευρά εξαιτίας της πώλησης τεχνογνωσίας των Ισπανών στην Τουρκία, για την ναυπήγηση του ελικοπτεροφόρου ή μίνι αεροπλανοφόρου κατ’ άλλους, Anadolu.
Όπως τόνισαν οι εκπρόσωποι της Navantia στην επίσκεψή τους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, κατά την διάρκεια συνάντησης που είχαν με τους εργαζόμενους, σε περίπτωση συμφωνίας μπορούν να τρέξουν με ταχείς ρυθμούς οι διαδικασίες εκσυγχρονισμού των ναυπηγείων, ταυτόχρονα με την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού σε φρεγάτα που ήδη χτίζεται στην Ισπανία. Θεωρούν ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αποτελούν εξαιρετική επιλογή, δεδομένου ότι εκεί ναυπηγήθηκε και το μεγαλύτερο πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, το Πλοίο Γενικής Υποστήριξης ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ, μήκους 147 μέτρων κι εκτοπίσματος 13.400 τόνων (με πλήρη φόρτο).
Όμως, οι εκπλήξεις δεν σταματούν εκεί, αφού οι Ισπανοί ήρθαν με πρόταση και για πλοία ενδιάμεσης λύσης, δίνοντας 2 φρεγάτες Α3000, τις οποίες επίσης προτείνουν να ναυπηγηθούν εάν το επιθυμεί η Ελλάδα στα ναυπηγεία Ελευσίνας! Στην ουσία, οι Ισπανοί δεν προτείνουν μεταχειρισμένα πλοία, αφού όπως λένε μέχρι να αποδεσμευθούν και να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες αναβάθμισης θα πάρουν περίπου 1μισυ χρόνο ενώ σε 2 χρόνια μπορεί να έχει παραληφθεί η πρώτη ολοκαίνουρια Α3000 κι ένα χρόνο αργότερα η δεύτερη.
Οι δυνατότητες της F-110
Μπορεί οι Ισπανοί να έχουν αναπτύξει πολύ στενές σχέσεις με τους Τούρκους, κατασκευάζοντας τον νέο τουρκικό αεροπλανοφόρο Anadolou και στις Συνόδους Κορυφής να κάνουν τα… στραβά μάτια στις δράσεις του Ερντογάν, ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν έχουν πολύ ισχυρή αμυντική βιομηχανία.
Η φρεγάτα F-110 θεωρείται από πολλούς ως το καλύτερο πλοίο πολλαπλού ρόλου. Είναι μεγάλου εκτοπίσματος που αγγίζει τους 6.000 τόνους και παραπέμπει αρκετά σε αντιτορπιλικό. Οι δυνατότητές του είναι εξαιρετικές, με έμφαση στην αεράμυνα περιοχής, ενώ τη διαφορά κάνει το πανίσχυρο ραντάρ του.
Η «έξυπνη φρεγάτα» F110, που βρίσκεται υπό κατασκευή από τη Navantia για το ισπανικό ναυτικό, διαθέτει σημαντικές δυνατότητες σε όλους τους τομείς, ενώ δεν έχει υψηλές απαιτήσεις επάνδρωσης, χάρη στην προηγμένη τεχνολογία που ενσωματώνει και τις έξυπνες υπηρεσίες συντήρησης στο πλοίο.
Το πλοίο, όπως αναφέρει το navaldefence.gr ενσωματώνει αισθητήρες και όπλα που λειτουργούν πάνω και κάτω από την επιφάνεια για να φέρει σε πέρας ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις, ενώ μπορεί να διασυνδέεται με το οργανικό ελικόπτερο και να διαχειρίζεται τα μη επανδρωμένα αεροχήματα μέσω Combat Management System, το οποίο σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από τη Navantia με την εμπειρία του AEGIS. Αυτό σημαίνει πως οι αισθητήρες και τα όπλα είναι διασυνδεδεμένοι στο International AEGIS Fire Control Loop, δηλαδή μπορούν να διασυνδεθούν με οποιοδήποτε πλοίο που έχει ΚΠΜ AEGIS.
Έχουμε τονίσει πως το Πολεμικό Ναυτικό έχει θέσει ως προϋπόθεση το πλοίο να διαθέτει χαμηλό ίχνος, έτσι ώστε να καθίσταται δύσκολη η ανίχνευσή του. Η F-110 έχει ελάχιστη υπογραφή ραντάρ, γεγονός που το καθιστά πλοίο stealth.
Η αντιαεροπορική ικανότητα υποστηρίζεται από το κορυφαίο ραντάρ AN/SPY-7(V)2, το οποίο σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την αμερικανική Lockheed Martin σε συνεργασία με την ισπανική Indra. Αυτό το ραντάρ, εκτός από την επιτήρηση, την ανίχνευση και την παρακολούθηση των εναέριων και επιφανειακών στόχων, μπορεί και «φωτίζει» τους στόχους και παρέχει ενδιάμεση καθοδήγηση των πυραύλων κατά την πτήση. Κάθε φρεγάτα διαθέτει σύστημα εκτόξευσης 16 Cell Strike Length MK-41, για την εξαπόλυση πυραύλων SM2 και ESSM Block 2.
Φρεγάτα Navantia A3000, η ισπανική “Ενδιάμεση Λύση” για το ΠΝ, αν επιλέξουμε τις F110
Η A3000 είναι ένα αποδεδειγμένο σχέδιο που βασίζεται στην οικογένεια Avante, τέσσερις από τις οποίες είναι ήδη σε υπηρεσία με το Ναυτικό της Βενεζουέλας και πέντε μονάδες βρίσκονται υπό κατασκευή για το Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό της Σαουδικής Αραβίας. Η A3000 είναι μια φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων, ικανή να διεξάγει λειτουργίες Anti-Surface (ASuW) και Naval Gun Fire Fire (NGFS), Anti-Air (AAW), Anti-Submarine (ASW) και Asymmetric warfare (ASyW) χάρη στο ισχυρό σύστημα διαχείρισης μάχης της.”
Κάθε φρεγάτα διαθέτει σύστημα κατακόρυφης εκτόξευσης 16 Cell Surface to Air Missile (SAM) για την εκτόξευση πυραύλων MBDA VL MICA. Η A3000 είναι επίσης εξοπλισμένη με το ραντάρ Hensoldt TRS-4D 3D και σύστημα IFF. Σε ότι αφορά το αναλώσιμα αντίμετρα, το πλοίο είναι επίσης εξοπλισμένο με το σύστημα εκτόξευσης Loyroix SYLENA.
Το πλοίο εξοπλίζεται με τορπίλες Mk54 εναντίον υποβρυχίων τόσο από τους εκτοξευτές όσο και από το οργανικό ελικόπτερο. Το σόναρ, που κατασκευάζεται από την Thales, είναι το ενεργό και παθητικό, σόναρ συρόμενου μεταβλητού βάθους CAPTAS-1. Η έκδοση A3000 Enhanced είναι εξοπλισμένη με σόναρ τρόπιδας, Thales Kingklip MK 2. Το πλοίο είναι επίσης εξοπλισμένο με αντι-υποβρύχια δολώματα Lacroix.
Η A3000 είναι εξοπλισμένη με πυραύλους Exocet Block III, πυροβόλο Super Rapid 76mm της Leonardo, CIWS Millennium των 35mm και δύο τηλεχειριζόμενα πυροβόλα Nexter Narwhal των 20 mm. Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με ραντάρ DORNA της Navantia και ηλεκτρο-οπτικά συστήματα ελέγχου πυρός.
Η σχεδίαση διαθέτει ECM στερεάς κατάστασης (solid state) στη ζώνη επικοινωνιών (CESM / CECM) και στη ζώνη ραντάρ (RESM / RECM), που παρέχεται από την Indra ενώ το σύστημα ηλεκτρο-οπτικής παρακολούθησης προέρχεται από την L3 WESCAM.
Η φρεγάτα είναι εξοπλισμένη με κατάστρωμα πτήσης και υπόστεγο για το οργανικό ελικόπτερο επιπέδου 10 τόνων, δηλαδή MH-60R. Επιπλέον, τα UAV που θα μεταφέρονται μπορούν να είναι ενσωματωμένα στην πλατφόρμα και ελέγχονται από το σύστημα πληροφοριών μάχης (υψηλός βαθμός ενσωμάτωσης στο CMS).
Η A3000 έχει εκτόπισμα 3.000 τόνων, μήκος 104 μ. και βύθισμα 14,4 μ. Είναι ένα πλοίο με πλήρωμα μόλις 90 στελεχών, που μπορεί να διαχειριστεί ολόκληρο το σκάφος χάρη στα υψηλά επίπεδα αυτοματισμού που παρέχονται από τα ηλεκτρονικά συστήματα που έχει εγκαταστήσει η Navantia. Παρέχεται επίσης δυνατότητα φιλοξενίας για επιπλέον 12 άτομα επί του σκάφους.
Το σύστημα πρόωσης βασίζεται σε μια ισχυρή διαμόρφωση συνδυασμού ντίζελ και ντίζελ (CODAD) με τέσσερις κινητήρες ντίζελ πρόωσης που συνδέονται μέσω μειωτικών γραναζιών σε ένα ζεύγος γραμμών άξονα με προπέλες ελεγχόμενου βήματος. Η πρόωση και οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, που τροφοδοτούνται από τέσσερις γεννήτριες ντίζελ, διανέμονται σε τέσσερα μηχανοστάσια που παρέχουν υψηλά επίπεδα επιβίωσης.
Η A3000 διαθέτει πολύ χαμηλή διατομή ραντάρ και μειωμένες υπέρυθρες, ακουστικές, μαγνητικές, πιεστικές και ηλεκτρικές υπογραφές. Η χημική, βιολογική, ακτινολογική και πυρηνική άμυνα εφοδιάζεται με μια ακρόπολη υπερβολικής πίεσης, συμπεριλαμβανομένης μιας υπο-ακρόπολης μηχανοστασίου και ενός συστήματος πλύσης.
Κατακλείδα
Η πρόταση των Ισπανών παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Αφενός μεν πρόκειται για 6 φραγάτες (4 F-110 και 2 A3000) οι οποίες έχουν εξαιρετικά χαρακτηριστικά. Αφετέρου δε η πρόταση έχει και το παράπλευρο οικονομικό όφελος της αξιοποίησης των ελληνικών ναυπηγείων .
Πολύ σημαντικός κρίνεται ο σχετικά σύντομος χρόνος παράδοσης των πλοίων.
Οφείλουμε ωστόσο να τονίσουμε πως παραμένει ο προβληματισμός για τις σχέσεις Ισπανίας – Τουρκίας, με αποκορύφωμα την ναυπήγηση του ελικοπτεροφόρου ή μίνι αεροπλανοφόρου κατ’ άλλους, Anadolu. Επιπλέον δεν ξεχνάμε πως στο πλαίσιο της διπλωματίας των εξοπλισμών η τελική απόφαση θα είναι ΚΑΙ πολιτική, όχι μόνο στρατιωτική.