Αλλαγές στην κορυφή των μεγαλύτερων liners του κόσμου έχουμε στο λυκαυγές της νέας χρονιάς, με τη Mediterranean Shipping Company να προσπερνά, και τυπικά, τη Maersk Line, ενώ την ίδια στιγμή οι εκτιμήσεις για την αγορά στα containerships παραμένουν πολύ θετικές, αφού το θέμα δεν είναι τα θεμελιώδη στοιχεία, αλλά τα προβλήματα στις υποδομές και η πανδημία που συνεχίζεται.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Ο ιταλοελβετικός όμιλος, που ιδρύθηκε πριν από 52 χρόνια από τον Τζιανλουίτζι Απόντε, εκμεταλλευόμενος τα πέρα από κάθε προσδοκία κέρδη των containerships, εδώ και 18 μήνες προχώρησε σε ένα ράλι εξαγορών πλοίων, αποκτώντας στη secondhand market συνολικά 128 πλοία, ενώ και το ναυπηγικό του πρόγραμμα είναι πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο της Maersk.
Σήμερα πλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, η MSC διαχειρίζεται έναν στόλο από 645 πλοία, μεταφορικής δυνατότητας 4,284 εκατ. teu, έναντι 738 πλοίων της Maersk με λίγο μικρότερη μεταφορική δυνατότητα, 4,282 εκατ. teu. Η ψαλίδα, ωστόσο, τους επόμενους μήνες αναμένεται να ανοίξει περαιτέρω, υπέρ της MSC, καθώς τρέχει και ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για 60 πλοία χωρητικότητας 1 εκατ. teu, σε αντίθεση με τη Maersk που έχει υπό παραγγελία 25 πλοία (255.100 teu).
Ωστόσο, η Maersk, που μαζί με τη MSC απαρτίζουν την πιο δυνατή συμμαχία στον κλάδο των containerships, την 2M (τα δύο Μ δηλαδή), εστιάζει το τελευταίο διάστημα σε επενδύσεις σε πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν μεθανόλη για την πρόωσή τους, στο πλαίσιο των προσπαθειών που κάνει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων από τα πλοία της.
Ειδικότερα η Maersk, η οποία μέσα στη χρονιά είχε καταθέσει μια παραγγελία για οκτώ containerships στα ναυπηγεία της Hyundai, άσκησε το option που είχε στη διάθεσή της, φτάνοντας συνολικά τα 12. Η επένδυση για τα 12 πλοία των 16.000 teu το καθένα θα φτάσει τα 2,1 δισ. δολάρια.
Η ανάπτυξη της MSC
Σε αντίθεση με τους περισσότερους άλλους μεγάλους liners, οι οποίοι εξασφάλισαν μια θέση στο τοπ 10 της κατηγορίας μέσω σειρών συγχωνεύσεων και εξαγορών, η άνοδος της MSC στην κορυφή ήταν καθαρά επιχειρησιακή και προήλθε μέσα από νέες ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων.
Τα τελευταία χρόνια, η MSC έχει παρουσιάσει ισχυρή ανάπτυξη, κυρίως μέσω της σταδιακής εισαγωγής μεγάλων νεόκτιστων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Από το 2020, η ελβετική εταιρεία έχει επίσης αναπτυχθεί σημαντικά μέσω της ταχείας απόκτησης 128 μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Σύμφωνα με την Alphaliner, το γεγονός αυτό είναι άνευ προηγουμένου στην ιστορία της ναυτιλίας.
Παράλληλα η εταιρεία κάνει άνοιγμα και στα logistics, αφού μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 η MSC αναμένεται να κλείσει την πρώτη της εξαγορά μεγάλου ομίλου και να αγοράσει το 67% της βραζιλιάνικης ναυτιλιακής και εφοδιαστικής εταιρείας Log-In Logistica. Αυτό θα προσθέσει επιπλέον χωρητικότητα περίπου 15.000 teu στον στόλο του ομίλου της MSC.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία ιδρύθηκε το 1970, έχοντας ένα γερμανικής κατασκευής μεταχειρισμένο πλοίο μεταφορικής ικανότητας 2.900 dwt, που αποκτήθηκε από τη Hapag-Lloyd και μετονομάστηκε σε Patricia.
Ο όμιλος MSC με έδρα τη Γενεύη έχει διαφοροποιημένα συμφέροντα στη ναυτιλία τακτικών γραμμών (MSC, WEC Lines, Medlog, Linea Messina), σε λιμάνια (TIL, MSC), ropax ferries (GNV), fast ferries (SNAV), logistics (Medlog), κρουαζιέρες (κρουαζιέρες MSC) και άλλα συναφή πεδία.
Τον Δεκέμβριο του 2021 η MSC υπέγραψε συμφωνία με τον γαλλικό όμιλο Bollore για την εξαγορά της Bollore Africa Logistics, ενός παρόχου εφοδιαστικής και χειριστή τερματικού σταθμού στην Αφρική.
Με ένα επιβεβαιωμένο βιβλίο παραγγελιών πλοίων σχεδόν ακριβώς 1.000.000 teu, το μεγαλύτερο απ’ όλους τους μεταφορείς, η MSC αναμένεται να εδραιώσει περαιτέρω τη θέση της ως η μεγαλύτερη γραμμή εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο κατά τη διάρκεια του 2022, σημειώνουν οι αναλυτές.
Προσπέραση
Η προσθήκη στον στόλο της MSC του χωρητικότητας 4.992 teu Mexico, το οποίο μέχρι τώρα ήταν ναυλωμένο από τη Maersk, έκανε τελικά τη διαφορά στην κορυφή των liners. Οι Ιταλοελβετοί αγόρασαν το πλοίο από την XT Shipping τον περσινό Ιούνιο έναντι 50,5 εκατ. δολαρίων. Το πλοίο ναυπήγησης 2020 έφτασε στη Σιγκαπούρη στις 30 Δεκεμβρίου 2021 και στη συνέχεια εντάχθηκε στον στόλο της MSC λίγες μέρες αργότερα.
Επενδύσεις σε υποδομές
Η μεγάλη σε διάρκεια υψηλή κερδοφορία των containerships δεν έχει τη βάση της μόνο στις συνθήκες της αγοράς και τη ζήτηση, σε σύγκριση πάντα με την προσφορά. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Xeneta, Peter Sand, ο στόλος έχει αυξηθεί περισσότερο από την αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου. Και παρά το γεγονός ότι περισσότερα νέα μεγάλα πλοία θα πέσουν στη θάλασσα μέχρι και το 2023, η κατάσταση δεν αναμένεται να αλλάξει, εκτός κι αν αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που υπάρχουν στις υποδομές της στεριάς. Αν αυτά δεν επιλυθούν, τότε τα νέα πλοία θα προστεθούν στις «ουρές» που σχηματίζονται έξω από τα λιμάνια.
Για να λυθούν τα προβλήματα, χρειάζονται επενδύσεις σε υποδομές, κάτι που δεδομένα θα χρειαστεί χρόνο. Ως παράδειγμα φέρνει τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς, όπου -παρά την αύξηση των ωρών εργασίας- οι «ουρές» παραμένουν. Ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περιμένουν να ελλιμενιστούν στα δύο λιμάνια παραμένει σε επίπεδα ρεκόρ και μέσα στην εβδομάδα είχε φτάσει τα 101, σύμφωνα με το Marine Exchange of Southern California.