Τι συμβαίνει με το Μετρό στα Εξάρχεια; | Τα υπέρ και τα κατά, καθώς μερίδα κατοίκων αντιδρά

metro in 0212 1536x1055 1
Τι συμβαίνει με το Μετρό στα Εξάρχεια; | Τα υπέρ και τα κατά, καθώς μερίδα κατοίκων αντιδρά

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το άρθρο της Σταματίνας Σταματάκου στη Lifo για το ζήτημα που έχει προκύψει με το σταθμό του μετρό στα Εξάρχεια (που πρόκειται να γίνει). Η αρθρογράφος εξηγεί τις διαφορετικές απόψεις ώστε το θέμα να γίνει πλήρως κατανοητό.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Μεγάλη κουβέντα έχει ανοίξει για το μετρό Εξαρχείων και την απόφαση να γίνει ο σταθμός στην Πλατεία Εξαρχείων.

Το 2017 επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ δημοπρατήθηκε το έργο και ορίστηκε να γίνει ο σταθμός πάνω στην Πλατεία, ενώ το 2018 εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση της έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για την περιβαλλοντική αδειοδότησή του.

5069133 scaled
Φωτο αρχείου: Eurokinissi | Τι συμβαίνει με το Μετρό στα Εξάρχεια; | Τα υπέρ και τα κατά, καθώς μερίδα κατοίκων αντιδρά

Τώρα όμως που ήρθε η ώρα να ξεκινήσουν οι εργασίες παρατηρούνται έντονες αντιδράσεις, ενώ γίνονται και διαδηλώσεις όπου η αστυνομία κάνει χρήση χημικών εναντίον διαδηλωτών.

Υπάρχουν κι αυτοί που στηρίζουν τις εργασίες:

Σημειώνεται πως το 2018 είχε πραγματοποιηθεί και ολοκληρωθεί από το νόμο περιβαλλοντική διαβούλευση που έγινε από την αρμόδια Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕΝ και τότε δεν είχε διατυπωθεί κάποια ένσταση ή προσφυγή που να σχετίζεται με τη χωροθέτηση του εν λόγω σταθμού.

μετρό
Φωτο: Eurokinissi | Τι συμβαίνει με το Μετρό στα Εξάρχεια; | Τα υπέρ και τα κατά, καθώς μερίδα κατοίκων αντιδρά

Τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ διαφωνεί, και υποστηρίζει πως μπορούσε να γίνει στην Τοσίτσα με Μπουμπουλίνας

Εντύπωση προκάλεσε η δήλωση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Χριστόφορου Βερναρδάκη:

«Τα Εξάρχεια, πολιορκούνται από την καταστολή, την ιδιωτικοποίηση κάθε ελεύθερου χώρου, το rbnb και την εγκατάλειψη κάθε δημόσιας υποδομής. Με πρόσχημα την κατασκευή ΜΕΤΡΟ στην Πλατεία Εξαρχείων και την «ανάπλαση» του Στρέφη καταστρέφεται μια ακόμα γειτονιά, η ιστορικότερη γειτονιά του αθηναϊκού κέντρου.

Το τρίπτυχο της απάντησής μας: 1. Σχέδιο για μια γειτονιά των κατοίκων και όχι των συμφερόντων, 2. Νέα δημοκρατική Δημοτική Αρχή, 3. Παραίτηση της Κυβέρνησης της Καταστολής και της Αρπαχτής…»

Και ο κ. Γιώργος Κυρίτσης:

Όμως η Τοσίτσα είναι μια ανέφικτη λύση που είχε ήδη επί ΣΥΡΙΖΑ απορριφθεί

(Και που επίσης έχει δέντρα που θα έπρεπε να κοπούν)

FZyNfLDWAAAzMjL
Τι συμβαίνει με το Μετρό στα Εξάρχεια; | Τα υπέρ και τα κατά, καθώς μερίδα κατοίκων αντιδρά

Ο Κοσμήτορας της Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Παναγιώτης Τουρνικιώτης εξήγησε πως η Τοσίτσα & Μπουμπουλίνας είχε απορριφθεί ήδη απ’ το 2018 καθώς είναι πρακτικά αδύνατο να γίνει εκεί ο σταθμός:

Η περίπτωση της οδού Τοσίτσα ως εναλλακτικής θέσης για τον σταθμό «Εξάρχεια» είχε διερευνηθεί από την εποχή και της προηγούμενης κυβέρνησης (ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ) και είχε κριθεί απαγορευτική ως εναλλακτική λύση για τεχνικούς λόγους, θυμάται ο καθηγητής και ιδιαίτερος γνώστης των αθηναϊκών ζητημάτων κ.Τουρνικιώτης.

«Το κλειστό στην κυκλοφορία τμήμα της Τοσίτσα είχε απορριφθεί εξαρχής γιατί η καμπύλη της υπόγειας σήραγγας ξεπερνούσε κάθε όριο και στη συνέχεια εξετάστηκε το ανώτερο τμήμα προς τις οδούς Νοταρά και Σπυρίδωνος Τρικούπη, όπου παρουσιάστηκαν και άλλα ανυπέρβλητα ζητήματα κατασκευής του σταθμού, κυρίως λόγω του πυκνού αστικού ιστού».

Το 2018 έγινε άλλωστε εκτενής διερεύνηση των δυνατοτήτων διαφορετικής χάραξης και εναλλακτικής τοποθέτησης του σταθμού και των εξόδων του, με κυβερνητική πρωτοβουλία, σε συνεργασία με την «Αττικό Μετρό» και συμμετοχή εκπροσώπων της επιστημονικής κοινότητας, όπως ανέφερε ο κ. Τουρνικιώτης, η οποία κατέληξε στο (προαναφερθέν) συμπέρασμα ότι η μετακίνηση του σταθμού είναι τεχνικώς ανέφικτη και ότι κάθε εφικτή και επιθυμητή παρέμβαση πρέπει να γίνει στην επιφάνεια της πόλης. 

***

Κάποιοι υποστηρίζουν πως τα Εξάρχεια δεν χρειάζονται μετρό γιατί είναι δίπλα άλλοι σταθμοί:

4907052
Φωτο αρχείου: Eurokinissi | Τι συμβαίνει με το Μετρό στα Εξάρχεια; | Τα υπέρ και τα κατά, καθώς μερίδα κατοίκων αντιδρά

Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες ομάδες εμποδίζουν την κατασκευή σταθμών Μετρό. Το ίδιο έχει γίνει τόσο στην πλατεία Αγίας Παρασκευής όσο και στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο. Τώρα η μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων και στις δύο περιοχές δείχνει να έχει αλλάξει γνώμη χωρίς βέβαια να υπάρχει κάποια δυνατότητα να αλλάξει.

Ειδικά στην Αγία Παρασκευή, τώρα ο Δήμος και οι κάτοικοι ζητούν στάση του μετρό στην κεντρική πλατεία, όμως η ευκαιρία μοιάζει να έχει χαθεί:

FZvySDdWYAARm19
FZvydTWX0AArcGv

Τα δέντρα της πλατείας Εξαρχείων

5658486
Γενική άποψη της πλατείας Εξαρχείων, όπου πραγματοποιούνται εργασίες για το σταθμό Μετρό (ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)

Αντιδράσεις υπάρχουν και για το κόψιμο των δέντρων στην πλατεία, με όσους έχουν αναλάβει το έργο να αναφέρονται στη μελέτη προστασίας αστικού πρασίνου και τις προβλέψεις της εγκεκριμένης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του Έργου.

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, η μεγάλη πλειοψηφία των δέντρων και το σύνολο των θάμνων είναι είδη που είναι δυνατόν να μεταφυτευτούν με επιτυχία και θα μεταφυτευθούν από εξειδικευμένα συνεργεία, σε θέσεις που θα υποδειχθούν από τη Διεύθυνση Πρασίνου του Δήμου Αθηναίων.

Με βάση τις προβλέψεις της εγκεκριμένης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του Έργου, θα μεταφυτευθούν 123 δέντρα και θάμνοι, από τα 161 δέντρα και θάμνους διαφόρων ειδών, ποσοστό περίπου 76%.

Επίσης σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε, Δήμου Αθηναίων και της ΑΝΑΠΛΑΣΗ Α.Ε, πρόκειται για πρώτη φορά στην κατασκευή έργων Μετρό στην Ελλάδα, όπου κατά την αρχική φάση έναρξης των εργασιών προβλέπεται να φυτευτούν 2000 νέα δένδρα σε θέσεις που θα υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων.

Μάλιστα κατά την αποκατάσταση της πλατείας, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών προβλέπεται φύτευση νέων δέντρων και θάμνων, σύμφωνα με τη φυτοτεχνική μελέτη που θα εκπονηθεί, ώστε να επιτευχθεί επιπρόσθετη φύτευση, πέραν της προτέρας.

Καθώς το υπερκείμενο έδαφος πάνω από την πλάκα οροφής του σταθμού φτάνει έως και τα 3μ ύψος, μπορεί να επιτευχθεί στην μελλοντική πλατεία η ανάπτυξη μεγάλων δέντρων, όπως στους εν λειτουργία Σταθμούς του δικτύου Μετρό.

***Στα Μικροπράγματα της LiFO μιλάνε για το θέμα:

  • Ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης
  • Πηγές από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
  • Η ιδιοκτήτρια του βιβλιοπωλείου Free Thinking Zone, Αρετή Γεωργιλή, που τοποθετείται αναλυτικά για την διαφωνία της να γίνει ο σταθμός του Μετρό πάνω στην Πλατεία και καταθέτει τη δική της αντιπρόταση 
5656158
Φωτο : Eurokinissi | Τι συμβαίνει με το Μετρό στα Εξάρχεια; | Τα υπέρ και τα κατά, καθώς μερίδα κατοίκων αντιδρά

«Και για να είμαι δίκαιος, οι μελέτες επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα και τη σωστή χωροθέτηση του σταθμού. Τι πιο λογικό από το να γίνει ο σταθμός στην πλατεία… Όπως είναι στην Ομόνοια, στο Μοναστηράκι, όπως θα γίνει στο Κολωνάκι», έχει δηλώσει ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών.

Από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σημειώνουν στη LiFO ότι η σύμβαση των πρόδρομων εργασιών υπεγράφη τον Μάρτιο του 2021 και από τότε: τρεις φορές πήγαν Τοπογραφικά συνεργεία, δύο φορές Γεωλόγοι για γεωλογικές έρευνες και μια φορά συνεργεία με μηχανήματα για τον εντοπισμό δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας με σκοπό τη σύνταξη μελέτης για τη μεταφορά τους. Όλες τις φορές ομάδα ατόμων κινήθηκε απειλητικά στα συνεργεία, προτρέποντας τους να απομακρυνθούν.

Αλλά προσθέτουν ότι «κάθε φορά και με φυλλάδια, όπως και στελέχη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ προσπαθούσαν να επικοινωνήσουν τί θα κάνουμε και πως θα το κάνουμε. Κάποια στιγμή πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι εργαζόμενοι δε χρωστούν τίποτα να δέχονται απειλές από ομάδες ανθρώπων. Ούτε εκατό πολίτες μπορούν να αποφασίζουν για χιλιάδες πολιτών.

Έτσι, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και το Δήμο Αθηναίων, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μαζί με την Αττικό Μετρό ξεκίνησαν τις εργασίες στην πλατεία.»

5656120
Φωτο: Eurokinissi

Ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, μας δήλωσε: 

«Το μετρό δεν έχει κόκκινα και μπλε βαγόνια. Ούτε αριστερούς ή δεξιούς συρμούς. Το μετρό είναι για όλους. Πέρα και πάνω από ιδεολογίες και κόμματα και παρατάξεις. Είναι τρομερό λάθος να εργαλειοποιείται το Μετρό για μικροπολιτικά οφέλη. Πόσω δε μάλλον που αυτοί που το κάνουν είναι ξεκάθαρα με το χθες και την οπισθοδρόμηση. Γιατί ποιος δεν θέλει το μετρό κοντά στο σπίτι του;»

[+] Η τοποθέτηση της Αρετής Γεωργιλή, ιδιοκτήτριας του βιβλιοπωλείου Free Thinking Zone, για την δημιουργία σταθμού Μετρό στα Εξάρχεια: 

“Nαι, στον σταθμό Μετρό στα Εξάρχεια, αλλά…

Πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησε, ξημερώματα, στην πλατεία Εξαρχείων η κατασκευή του σταθμού Μετρό της γραμμής 4. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε εξετάζεται η τοποθέτηση τσιμεντένιων διαχωριστικών (αν δεν τα έχουν ήδη βάλλει) περιμετρικά της πλατείας, σε ύψος 5(!)μέτρων, ώστε να μη διακόπτονται οι εργασίες από τις έντονες αντιδράσεις κατοίκων, επιχειρηματιών και άλλων ομάδων που ζουν στην περιοχή.

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η πολιτιστική, τουριστική και άλλη εμπορική κίνηση στην περιοχή διακόπτεται για τα επόμενα 5 τουλάχιστον χρόνια και όποιος τα καταφέρει μέχρι τότε τα κατάφερε, οι υπόλοιποι θα πέσουν υπέρ πίστεως και πατρίδος και μάλιστα χωρίς να υπάρχει λόγος. Ας το αφήσουμε όμως αυτό το επιχείρημα στην άκρη και ας δεχτούμε a priori το greater good που θα έλθει όταν ο σταθμός και η συνολική ανάπλαση της πλατείας (για την οποία δεν έχουμε ιδέα ακόμη) ολοκληρωθούν.

Και αυτός- η απουσία δηλαδή διαλόγου και επαρκούς ενημέρωσης για την επόμενη μέρα- είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους πρόκειται για τον σταθμό, η κατασκευή του οποίου, μέχρι στιγμής, έχει προκαλέσει τις περισσότερες αντιδράσεις από κάθε άλλο σταθμό μετρό. Και δεν είναι η «μειονότητα» που αντιδρά, όπως λέγεται. Είναι σύλλογοι κατοίκων, επιχειρηματιών, αρχιτεκτόνων, καθηγητές ΕΜΠ, ανεξαρτήτως κομματικής τοποθέτησης.

Μεταξύ αυτών και η δική μου.
Φυσικά και σε καμμία περίπτωση δεν επικροτώ, συμμετέχω ή ενθαρρύνω οποιαδήποτε βίαιη αντίδραση, αλλά θα προσπαθήσω να εξηγήσω όσο πιο καλά γίνεται γιατί αντιδρώ. Μπορεί να μην είμαι μεν μηχανικός ή αρχιτέκτονας, αλλά ζω και δραστηριοποιούμαι επιχειρηματικά στην περιοχή περίπου 11 χρόνια και είμαι καλά διαβασμένη για το θέμα, με ό,τι υπάρχει ανακοινώσιμο, και το παρακολουθώ στενά.

Ας το πιάσουμε όμως από την αρχή:

Πράγματι η Γραμμή 4 με σταθμό στην πλατεία Εξαρχείων υπάρχει εδώ και τουλάχιστον είκοσι χρόνια και υπήρχε όταν ανακοινώθηκε η έναρξη της κατασκευής το 2022 από την κυβέρνηση Σαμάρα, γεγονός που επιβεβαιώθηκε και από την κυβέρνηση Τσίπρα, όταν ολοκληρώθηκε η δημοπράτηση του έργου.

Τότε, το 2016 δόθηκαν στη δημοσιότητα τα πρώτα σχέδια που αποκάλυπταν το πώς θα μοιάζει ο σταθμός και είδαμε όλοι με έκπληξη ότι όλα αυτά που χρειάζονται για να υπάρξει ο σταθμός, κυλιόμενες σκάλες, εξαερισμοί, φρεάτια και λοιπά καταλάμβαναν σχεδόν όλη την πλατεία, χωρίς να αφήνουν σχεδόν καθόλου ελεύθερο δημόσιο χώρο υπερκείμενο του σταθμού και φυσικά πράσινο.

Να σημειώσουμε εδώ ότι τα σχέδια του σταθμού δεν συνοδεύτηκαν από άλλα σχέδια ανάπλασης της πλατείας, όπως έγινε σε άλλες περιπτώσεις και τα οποία ενδεχομένως να καθησύχαζαν τους φόβους ότι η πλατεία Εξαρχείων θα πάψει να έχει άλλον λειτουργικό ρόλο, πέρα από την εξυπηρέτηση του μετρό και των νέων, πιθανά επιχειρήσων που θα δημιουργήθουν γύρω από αυτόν. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η ύπαρξη του σταθμού στην πλατεία, αφήνει απέξω δύο Μουσεία με χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο και το Πολυτεχνείο με άλλες τόσες χιλιάδες φοιτητών.

Τότε ζητήθηκε μία διερευνητική μελέτη η οποία να προτείνει εναλλακτικές. Δημιουργήθηκε λοιπόν μία επιτροπή στην οποία συμμετείχαν τα ΔΣ της Ανάπλασης Αθήνας, των μουσείων, της Αττικό Μετρό και καθηγητές του Πολυτεχνείου. Η επιτροπή εξέτασε διάφορες λύσεις, ώστε είτε να μεταφερθεί ο σταθμός σε σημείο που να εξυπηρετεί τους πάντες είτε να παραμείνει στην πλατεία αλλά χωρίς να καταστρέφει την ανοιχτότητά της και τη χρήση του δημόσιου χώρου, αλλά και χωρίς να διαταρράσει σε κόστος και χρόνο την αρχική χάραξη της γραμμής.

Προκρίθηκε λύση της συμβολής της Τοσίτσα με τη Μπουμπουλίνας, μία λύση μόλις σε απόσταση 250 μέτρων από την πλατεία, με την ονομασία «Μουσείο-Εξάρχεια», με την οποία ήταν ευχαριστημένοι όλοι και κυρίως η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.

Επίσης, η λύση αυτή αποτρέπει εξαιρετικά κοστοβόρα σχέδια αντιστήριξης ιστορικών κτηρίων της πλατείας, όπως η Μπλε Πολυκατοικία, τα οποία δεν έχουν ποτέ εφαρμοστεί σε άλλον σταθμό.
Το κυριότερο όμως είναι ότι η υπάρξη του σταθμού μόλις 250 μέτρα μακριά, επιτυχγάνει άλλους δυο σημαντικούς στόχους.

Πρώτον, δεν αποτρέπει καθόλου τη γενικότερη ανάπτυξη της περιοχής των Εξαρχείων, το λεγόμενο gentrification, αφού όσοι επενδυτές έρθουν στην περιοχή δεν θα επηρεαστούν από τα 250 μέτρα της απόστασης, ενώ παράλληλα θα αναβαθμιστούν δρόμοι και πεζόδρομοι που μέχρι στιγμής είναι πολύ υποβαθμισμένοι και αποτελούν εστία παραβατικότητας, όπως είναι η Τοσίτσα, η Δεληγιάννη, η Στουρνάρη.

Μεταξύ μας, όλοι ξέρουμε ότι κάθε φορά που έχουμε επεισοδία, αυτά ξεκινούν από την Στουρνάρη ή την Τοσίτσα εκεί που γίνονται οι προσυγκεντρώσεις και μολότωφ μέσα στην πλατεία δεν πέφτουν. Θα ήταν τρελοί να τις ρίχνουν στους εαυτούς τους!

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Δεύτερον, διατηρεί ακέραιο τον ιδεολογικό χαρακτήρα της πλατείας, τη ζωντάνια και τη δημιουργικότητά της και τις καλλιτεχνικές της ομάδες, τα εναλλακτικά βιβλιοπωλεία και τις μικρές κολεκτίβες της, τα μικρά στούντιο, τα σινεμά και τις συλλογικότητές της. Στοιχεία που συνθέτουν έναν ελλακτικό τρόπο σκέψης και ζωής, με τον οποίο κάποιοι μπορεί να διαφωνούν, αλλά είναι υπαρκτός και μάλιστα συνιστούν ένα διαφοροποιημένο τουριστικό προιόν, πόλο έλξης διανοούμενων, καλλιτεχνών, δημοσιογράφων, εναλλακτικών επιχειρηματιών από όλον τον κόσμο.

Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλες πλατφόρμες όπως το Viator, το Booking, το Trip Advisor, το GetYourGuide και μεγάλα διεθνή ταξιδιωτικά περιοδικά, όπως το Conde Nast Traveller, υμνούν τα Εξάρχεια και τα περιλαμβάνουν με αυτήν ακριβώς την περιγραφή στα sites τους. Εγώ προσωπικά, υποδέχομαι καθημερινά πολύ κόσμο με τέτοια χαρακτηριστικά και αναζητήσεις, από πρόσφατα την πιο διάσημη newscaster της αυστραλιανής τηλεόρασης και τον πιο αγαπημένο ηθοποιό της Νοτίου Κορέας, μέχρι παλαιότερα την ομάδα ρεπεράζ του Γούντυ Άλεν.

Πιστεύετε ότι θα είχε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον ο Γούντυ Άλεν να γυρίσει ότιδήποτε στα Εξάρχεια, αν τα Εξάρχεια ήταν ένας σταθμός σαν όλους τους άλλους;

Στην παγκόσμια τουριστική αγορά, η διαφοροποίηση είναι το ζητούμενο, γι’ αυτό και η περιοχή αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια και οι αντικειμενικές αξίες έχουν ανεβεί σημαντικά. Αρα, λοιπόν με τις φτωχικές μου γνώσεις marketing “You never change a winning product”.

Πολλοί βέβαια θα πουν «Μα που τα βρήκες όλα αυτά; Μια βρώμα και δυσωδία είναι η πλατεία που μαζεύει πρεζόνια και μπαχαλάκηδες.»

Για το θέμα της παραβατικότητας, θα συμφωνήσω. Σωστά, έτσι ήταν μέχρι πριν λίγα χρόνια. Όμως δεν είναι έτσι τα τελευταία χρόνια και από το 2019. Οι καταλήψεις περιορίζονται, κάθε εβδομάδα ακούμε και μια νέα σπείρα ναρκωτικών να έχει εξαλειφθεί, ο Δήμος καθαρίζει και πλένει συστηματικά και η μικρή αυτή πλατεία έχει γίνει μία κούκλα(Αν και το ζήτημα της αισθητικής του καθενός είναι σχετικό. Για παράδειγμα, ο σταθμός Πανόρμου που όλοι λένε ότι αναβάθμισε την περιοχή, για εμένα ίσως είναι ένα από τα πιο άχρωμα, βρώμικα και αντιαισθητικά σημεία της Αθήνας.

Το ίδιο θα έλεγα για τον σταθμό στο Γκάζι. Αναβαθμίστηκε μεν η περιοχή αλλά προσέλκυσε μόνο παραβατικότητα και επιχειρήσεις εστίασης με τις οποίες ο Δήμος σήμερα δίνει μάχη για να εφαρμόζουν το ωράριο λειτουργίας και να μη φύγει και ο τελευταίος καψερός που επένδυσε για να κάνει το σπίτι του εκεί. Να σημειωθεί δε, ότι οι αντικειμενικές αξίες εκεί είναι χαμηλότερες των εξαρχείων που δεν έχουν σταθμό ακόμα!)

Τώρα, αν κάποιους τους ενοχλούν οι συλλογικότητες-και θα πρέπει κάποια στιγμή να διαχωρίσουμε την αναρχία ως ιδεολογία και τους ελευθεριακούς, από τους κοινούς μπαχαλάκηδες- λυπάμαι, αλλά αυτή η πόλη είναι μεγάλη και μας χωράει όλους. Μπορούμε λοιπόν να συμβιώνουμε αρμονικά ακόμη και αν δεν μας αρέσει ο τρόπος ζωής και σκέψης που έχουν επιλέξει άλλοι άνθρωποι.

Αλίμονο αν δεν μπορούμε να δεχτούμε τίποτα άλλο από το δικό μας lifestyle και πρέπει όλα να εντάσσονται στο δικό μας comfort zone. Δεν θέλουμε ένα ακόμη Κολωνάκι. Θέλουμε και το Κολωνάκι και τα Εξάρχεια και αυτή είναι η καλύτερη εγγύηση της ανοιχτής μας κοινωνίας και της δημοκρατίας μας.

Καταλαβαίνω πολύ καλά εκείνους που φοβούνται να περπατήσουν στην περιοχή. Ήμουν και εγώ μία από αυτούς και μάλιστα διατηρώ μία επιχείρηση που έχει πληγεί όσο καμμία από τις βιαιότητες κάποιων ομάδων στα Εξάρχεια. Όπως είπα όμως, από το 2019 δεν είναι έτσι πια, γεγονός που αποδεικνύει ότι αυτό που έλειπε ήταν η πολιτική βούληση. Μόλις υπήρξε αυτή, τα πράγματα άλλαξαν προς το καλύτερο. Αλλά και να ήταν έτσι, η παραβατικότητα δεν αντιμετωπίζεται με μετρό, απλώς μετατοπίζεται στα στενάκια.

Άρα λοιπόν, η λύση Τοσίτσα-Μπουμπουλίνας ικανοποιούσε κάθε ομάδα συμφερόντων, όπως θα έλεγε και ο αξιομνημόνευτος Χρυσάφης Ιορδάνογλου- και ήταν όλοι ευχαριστημένοι. Αυτή όμως η εφικτή, εναλλακτική πρόταση έμεινε στα αζήτητα, αγνοήθηκε-σκόπιμα ή μη σκόπιμα θα το κρίνετε εσείς- και σήμερα ξεκινούν τα έργα με βάση την αρχική χάραξη. Το μεγάλο ερώτημα που δεν απαντήθηκε ποτέ και πυροδοτεί όλες αυτές τις εντάσεις είναι λοιπόν το «Γιατί;»

Θα μου πείτε «Καλά, τώρα που το θυμήθηκες είναι αργά». Και όμως δεν είναι. Σε εκείνους που πιστεύουν ότι χρειάζεται νέα χάραξη και δεν υπάρχει χρόνος ή χρήμα γιαυτό, την απάντηση έχουν δώσει οι εμπειρογνώμονες της επιτροπής που αποδεικνύουν ότι δεν χρειάζεται νέα χάραξη, αλλά εφικτές αλλαγές-όπως για παράδειγμα τη μεταφορά των εξόδων-οι οποίες γίνονται και γίνονταν συχνά και στο παρελθόν σε κατασκευές σταθμών, στην πορεία εκτέλεσης του έργου, όπως στη γραμμή 2 και 3.

Επίσης, θα βοηθούσε πολύ να δοθεί στη δημοσιότητα το σχέδιο ανάπλασης της πλατείας, για να έχουμε όλοι μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την τύχη της πλατείας αλλά και όλης της περιοχής. Κρατώ πάντα βαθιά μέσα μου την ελπίδα της μεγάλης ανάπλασης όλης της περιοχής, από τα Εξάρχεια, μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο, για την οποία δεν μιλούμε πια, αλλά αυτή θα ήταν ένα μεγάλο έργο που θα έλυνε όλα τα προβλήματα της περιοχής (και όχι μεμονωμένα όπως τώρα), θα χάριζε στους Αθηναίους και τις Αθηναίες μία μοναδική βόλτα και θα προσέλκυε ακόμη περισσότερο επενδύσεις και τουρισμό.

Άρα, φυσικά ναι στον σταθμό μετρό στα Εξάρχεια, άλλα όχι άνευ όρων στην ιστορική αυτή πλατεία.

Ας με συγχωρήσετε αν έχω υποπέσει σε σφάλματα ως προς τις τεχνικές διατυπώσεις γιατί αυτό δεν είναι το αντικείμενό μου, το marketing όμως είναι.

ΥΓ. Και επειδή θα σπεύσουν κάποιοι να με κατηγορήσουν ότι κοιτάω το συμφέρον μου και όχι το κοινό καλό, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι το δικό μου μαγαζί, επίτηδες εγκατεστημένο ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κόσμους, εξυπηρετείται εξίσου από τρεις άλλους σταθμούς μετρό (Ακαδημίας, Κολωνάκι, Βιβλιοθήκη), ούτε επηρεάζεται άμεσα από τα έργα.

Περισσότερο και σημαντικά πλήττονται οι συνάδελφοι που δραστηριοποιούνται περιμετρικά και πάνω στην Πλατεία. Μακροπρόθεσμα όμως, πλήττονται όλοι και κυρίως ένα μέρος της φυσιογνωμίας της πόλης μας. Γι’ αυτό και παρότι γνωρίζω ότι είμαι δυσάρεστη, θεωρώ υποχρέωσή μου αυτό το κείμενο.

5656223
Φωτο αρχείου: Eurokinissi

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.