Meteor | Ο πύραυλος των μαχητικών Rafale | Ανησυχεί η τουρκική αεροπορία

Η συμφωνία Ελλάδας και Γαλλίας για την αγορά των μαχητικών αεροσκαφών Rafale βρίσκεται στην «τελική ευθεία» και στο πλαίσιο αυτό αρκετοί εστιάζουν όχι μόνο στα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των γαλλικών μαχητικών 4++ γενιάς, αλλά και στα όπλα με τα οποία αυτά θα εξοπλιστούν, με τον πύραυλο Meteor να τραβά την προσοχή όλων. 

O πύραυλος αυτός, ο οποίος μπορεί να εξοπλιστεί στα Rafale έκδοσης R3-R, έχει τη δυνατότητα εμπλοκής στόχου εκτός οπτικού πεδίου (Beyond Visual Range) ενώ διαθέτει προηγμένα συστήματα ανίχνευσης στόχου και πρόωσης που τον καθιστούν ιδιαίτερα αποτελεσματικό αλλά και καταστροφικό, κάτι που σίγουρα θα φέρει «ανατροπές» και θα προκαλέσει τεράστιο πονοκέφαλο στις αεροπορικές δυνάμεις της Τουρκίας.

Τι κάνει όμως τον πύραυλο Meteor να ξεχωρίζει και γιατί αρκετοί αναλυτές θεωρούν ότι αποτελεί ένα τρομακτικό όπλο απέναντι στα εχθρικά αεροσκάφη; Δύο είναι τα στοιχεία που το διαφοροποιούν, αφενός το σύστημα πρόωσής του και αφετέρου το σύστημα δεδομένων και «επικοινωνιών».

Meteor

Σύστημα πρόωσης με ramjet

Σε ό,τι αφορά το σύστημα πρόωσής του, ο Meteor χρησιμοποιεί κινητήρα ramjet στερεού καυσίμου, που του δίνει τη δυνατότητα ελέγχου της ισχύος της πρόωσής του μετά την εκτόξευση του από το μαχητικό αεροσκάφος, σε αντίθεση με άλλους πυραύλους αέρος-αέρος.

Ουσιαστικά, όταν ο πύραυλος εκτοξεύεται, τότε χρησιμοποιεί την πρόωση που του παρέχει το σύστημα ramjet εξοικονομώντας έτσι σημαντική ποσότητα καυσίμου, την οποία αξιοποιεί στο επόμενο στάδιο πριν την τελική «εμπλοκή» με τον εχθρικό στόχο, καθιστώντας τον Meteor σε φάση «υψηλής ενέργειας» (high-energy state).

Με άλλα λόγια, ο πύραυλος είναι σε θέση να επιταχύνει μετά την εκτόξευσή του, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες να χτυπήσει αποτελεσματικά το στόχο, ενώ παράλληλα μειώνει σε μεγάλο βαθμό τη δυνατότητα ελιγμού και αποφυγής του από τον εχθρό. Εν ολίγοις, ο εξοπλισμένος με ramjet πύραυλος Meteor έχει περισσότερες πιθανότητες να χτυπήσει έναν στόχο σε μεγάλες αποστάσεις από έναν πύραυλο αέρος-αέρος με έναν τυπικό σύστημα πρόωσης.

Meteor

Η «mid-flight» ανάλυση δεδομένων 

Το άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό του είναι το σύστημα επικοινωνιών που διαθέτει, καθώς ο Meteor χρειάζεται ενημέρωση στοιχείων και δεδομένων, αφού έχει εκτοξευθεί, προκειμένου να κάνει «διορθώσεις» στην πορεία του, για να είναι σε θέση να πλήξει αποτελεσματικά το στόχο.

Ο Meteor μπορεί να λαμβάνει τέτοιες ενημερώσεις όχι μόνο από το μαχητικό αεροσκάφος που τον εκτοξεύει, αλλά και από «τρίτα» μέσα που επιχειρούν στο πεδίο, όπως φίλια και συμμαχικά αεροσκάφη, ραντάρ αλλά και αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου (AEW&C), μια ικανότητα του πυραύλου ιδιαίτερα χρήσιμη όταν ο Meteor «εμπλέκει» στόχους σε μεγάλη απόσταση.

Δείτε βίντεο με εκτόξευση του πυραύλου:

Όπως αναφέρει το περιοδικό «Πτήση και Διάστημα», η Πολεμική Αεροπορία κάνει και μια δεύτερη έκπληξη (μετά τους Meteor), καθώς προχωρά στην αγορά αριθμού κατευθυνομέων όπλών AASM (Armement Air-Sol Modulaire) HAMMER (Highly Agile Modular Munition Extended Range). Τα AASM είναι κιτ καθοδήγησης “χαζών βομβών” με παράλληλη χρήση προωστικού συστήματος, και μέγιστη εμβέλεια 50 χιλιομέτρων, αν αφεθεί από μεγάλο ύψος. Δεν υπάρχουν πληροφορίες για την έκδοση που θα αγοράσει η Ελλάδα, αν δηλαδή θα είναι αυτόνομης καθοδήγησης με αισθητήρα IR, ή laser guided.

Η εικόνα μιλά από μόνη της…

Για την διαχείριση των συστημάτων του, το Rafale χρησιμοποιεί ένα πλήρως “γυάλινο πιλοτήριο”, με τρις οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFDs), ολογραφικό HUD καθώς και πλευρικό χειριστήριο HOTAS.

Για την πρόωσή του το Rafale χρησιμοποιεί δύο στροβιλοπροωθητήρες SCECMA M88-2 με μετάκαυση με συνολική ωθητική δύναμη 150 kN.

Στη Βάση των Rafale Έλληνες πιλότοι και μηχανικοί

Την ευκαιρία να δουν από κοντά και να πάρουν μια πρώτη… γεύση των δυνατοτήτων των γαλλικών μαχητικών Rafale, θα έχουν Έλληνες πιλότοι και μηχανικοί.

Η Πολεμική μας Αεροπορία δίνει το «παρών» στην μεγάλης κλίμακας αεροναυτική άσκηση «VOLFA 2020» που διεξάγεται στη νότια Γαλλία, η οποία ξεκίνησε στις 21 Σεπτεμβρίου και θα ολοκληρωθεί στις 9 Οκτωβρίου.

Στην αεροναυτική άσκηση «VOLFA 2020» συμμετέχουν συνολικά σαράντα αεροσκάφη (μαχητικά, ελικόπτερα και μη επανδρωμένα) από την Ελλάδα, τη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ισπανία. Με κοινό σύνθημα «Train as you fight» θα πραγματοποιηθούν τουλάχιστον 20 διαφορετικά σενάρια μάχης ημέρα και νύχτα και θα αφορούν αποστολές αναγνώρισης, αεροπορικής προστασίας και υποστήριξης, αλλά και προσβολής επίγειων στόχων.

Είναι η πρώτη φορά, έπειτα από την ανακοίνωση απόκτησης 18 υπερσύγχρονων γαλλικών μαχητικών Rafale, που οι Έλληνες χειριστές και μηχανικοί θα έχουν τη δυνατότητα να διαπιστώσουν από κοντά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του αεροσκάφους, το οποίο θα ενταχθεί τους επόμενους μήνες στη φαρέτρα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της άσκησης, οι Έλληνες χειριστές των F-16 Block 50, θα επιχειρούν μαζί με μαχητικά Rafale τα οποία προορίζονται για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, μιας και τα μεταχειρισμένα αεροσκάφη που θα αποκτήσουμε από τη Γαλία προέρχονται δυο Γαλλικές Πολεμικές Μοίρες οι οποίες έχουν ως έδρα την 118 Αεροπορική Βάση, στο Mont De Marsan.

Όπως τονίζουν στρατιωτικές πηγές, «είναι μια εικόνα από το άμεσο μέλλον», μιας και σε λίγους μήνες τα γαλλικά γεράκια θα βαφτούν στα γαλανόλευκα και θα επιχειρούν μαζί με τα F-16 πάνω από το Αιγαίο.

Όπως είναι φυσικό, οι Έλληνες ιπτάμενοι και μηχανικοί ρωτούν συνεχώς τους Γάλλους συναδέλφους τους για τις δυνατότητες των Rafale, τα πλεονεκτήματα, τον οπλισμό και οτιδήποτε άλλο τους κεντρίζει το ενδιαφέρον από το υπερσύγχρονο γαλλικό αεροσκάφος. Προφανώς, όλες τις πληροφορίες που θα συλλέξουν, θα τις μεταφέρουν στην ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία περιμένει παρατηρήσεις και σχόλια για τη συνύπαρξη Rafale και F-16.

Με πληροφορίες από: SJM

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *