Αγούδημος | Ποιος ήταν ο Αγούδημος | Ξεχασμένος από την «οικογένεια της ακτοπλοΐας»

Ήτανε κάποτε ναύτης και έγινε πλοιοκτήτης. Περάσανε απ’ τα χέρια του 250 πλοία που αγόραζε και πουλούσε. Έλυνε ο ίδιος απ’ τα πλοία του, με τα γυναικεία ονόματα της οικογένειάς του, που έκαναν τα ταξίδια της άγονης γραμμής και που όλοι ταξιδέψαμε κάποτε! Ροδάνθη, Δήμητρα, Δημητρούλα, Μιλένα, Νταλιάνα! Και δικαστήρια! Και οικoνομική κατάρρευση! Και φυγή στην Ελβετία, εκεί, που όσο μεγαλόπρεπα και αν ήταν τα πράγματα, Αιγαίο δεν είχε, ούτε καράβια με το σήμα του το AG να σκίζουν γαλανά νερά.

Και ούτε απελπισμένους εργαζόμενους, ούτε ταλαιπωρημένους επιβάτες και κάτοικους νησιών, ούτε διαταγές πληρωμών, ούτε εντάλματα σύλληψης, ούτε και επιβατηγά πια που πήγαιναν για παλιοσίδερα! Ας δούμε την ιστορία του Μάκη Αγούδημου όπως την έγραψε η Αλεξάνδρα Τσόλκα.

Ώσπου πέθανε εκεί, στην ψυχρή ομορφιά των ψηλών Αλεών με τους καθωσπρέπει πολιτισμένους κατοίκους. Ήταν ο Γεράσιμος, ο Μάκης Αγούδημος. Ο τετραπέρατος Κεφαλλονίτης. Εκείνος που ακόμα και μετά θάνατον, χρέη δεν έσβησε. Πριν λίγες, μόλις ώρες, οι απόγονοί του, οι κληρονόμοι, τα λατρεμένα του παιδιά, έχασαν τελικά τα ακίνητα που τους είχε αφήσει στη Γλυφάδα λόγω χρεών προς τις τράπεζες! Εφήμερα και τα σώματα και τα χρήματα, όπως έλεγε και κάποιος αρχαίος Έλληνας στοχαστής! Εφήμερα και τα έργα των ανθρώπων… όπως αυτό, το φαραωνικών διαστάσεων στην Γλυφάδα:

Και μετά θάνατον, κτίριό του σε πλειστηριασμό…

Το πολυώροφο κτίριο, στη λεωφόρου Μεταξά 52, στην Γλυφάδα, που την επικαρπία έχει η σύζυγος του πρόσφατα αποθανόντος εφοπλιστή Μάκη Αγούδημου, η Ανθή Μαρία, και την ψιλή κυριότητα η κόρη του Αλκμήνη, πέρασε μέσω των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών σε εταιρεία που ανήκει στην Alpha Bank. Στο παρελθόν είχε προσπαθήσει να το πουλήσουν δύο φορές, χωρίς αποτέλεσμα.

Το ποσό της οφειλής για το οποίο η Alpha Bank ξεκίνησε τη διαδικασία του πλειστηριασμού φθάνει τα 4,48 εκατ. ευρώ. Το κτήριο αποτελείται από δύο υπόγεια – γκαράζ, ισόγειο, τρεις ορόφους, καθώς και δώμα και σε αυτό λειτουργούν καταστήματα και γραφεία. Το οικόπεδο φθάνει τα 1.149 τ.μ. Τιμή πρώτης προσφοράς ορίστηκαν οι 442.000 ευρώ για το δικαίωμα της επικαρπίας και 1.77 εκατ. ευρώ για το δικαίωμα της ψιλής κυριότητας! Το ακίνητο συνοδεύεται με βάρη και προσημειώσεις και αναγκαστικές κατασχέσεις υπέρ της Alpha και της ΔΟΥ πλοίων Πειραιά συνολικής αξίας της τάξης των 9 εκατ. ευρώ.

Από ναύτης, πλοιοκτήτης…

Ο Μάκης Αγούδημος καταγόταν απ’ την πανέμορφη Αγία Ευφυμία της Κεφαλονιάς, αλλά μεγάλωσε στον Πειραιά. Λένε πως τελείωσε μια ιδιωτική σχολή άσχετη, αλλά εκείνος ισχυριζόταν πως αποφοίτησε από Ακαδημία του Εμπορικού Ναυτικού και έφθασε μέχρι τον βαθμό του πλοιάρχου. Όπως και να ‘χει, τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα τα έκανε μαζί με τον αδελφό του, τον Μίμη, στα καράβια της εταιρείας «Ακτοπλοΐα Αιγαίου Αδελφών Τυπάλδου» των  συμπατριωτών του από την Κεφαλονιά Χαράλαμπου και Σπύρου Τυπάλδου.

Τα πρώτα του χρόνια ήταν ναύτης. Σε ένα του ταξίδι στην Αίγυπτο γνωρίζει την μελλοντική σύζυγό του, την Ανθή-Μαρίνα  Κωσταρά την  οποία φωνάζουν Ροδάνθη, με καταγωγή από την Κάσο. Απέκτησαν πέντε παιδιά. Τον Αλέξανδρο, την Αλκμήνη (Μιλένα), τη Θάλεια (Νταλιάνα)  τη Δήμητρα και τον Νικόλαο.

Με  τη βοήθεια της κοσμοπολίτισσας, εργατικής, πολύγλωσσης, καλλιεργημένης γυναίκας του, που εργαζόταν, τότε, σε ναυτιλιακό γραφείο  στον Πειραιά και με την αξιοσημείωτη περιουσία της, αγοράζει το πρώτο πλοίο του σε ηλικία 34 ετών.  Ήταν το 1976.  Επρόκειτο για  φορτηγό, το οποίο αμέσως ναύλωσε για να μεταφέρει τσιμέντο στην Αίγυπτο.  Μπάρκαρε, μάλιστα, με αυτό. Στο φουγάρο διακρινόταν το σινιάλο «G.A.». Τα πρώτα χρόνια της εισόδου του στην ναυτιλία, ήταν μαζί με τον μεγαλύτερο αδελφό του Μίμη με έμβλημά τους το «Η.Α.» που σήμαινε Ηνωμένοι Αγούδημοι.

Αγουδημος-Γερασιμος
Γεράσιμος Αγούδημος

Το ΠΑΣΟΚ, ο Ανδρέας Παπανδρέου, η «Δημητρούλα»

Στις αρχές του ’80 η παγκόσμια ναυτιλία έβγαινε τσακισμένη από την κρίση που την είχε γονατίσει. Εφοπλιστικά τζάκια καταστράφηκαν, ενώ δημιουργήθηκαν καινούργια. Όπως και να ‘χει, εκείνες τις δύο πρώτες τετραετίες του ΠΑΣΟΚ και με αφετηρία το 1982, έναν χρόνο μετά την άνοδο του Ανδρέα Παπανδρέου, ο Μάκης Αγούδημος γιγαντώθηκε επιχειρηματικά. Τότε χάρη στον αναπτυξιακό νόμο της εποχής 1262/1982, κατάφερε να πάρει τις πρώτες επιδοτήσεις, με συμβουλές, υποδείξεις και παροτρύνσεις, όπως λέγεται, του καλού του φίλου, Γιώργου Κατσιφάρα, υπουργού, τότε, Εμπορικής Ναυτιλίας. Άλλοι πάλι, κάνουν λόγο πως ήταν ο Αντώνης Λιβάνης, ο οποίος ήταν ο κολλητός φίλος του Αγούδημου και αυτός που τον έφερε σε επαφή με τον ίδιο τον Ανδρέα Παπανδρέου.

Πάντως, με τα πρώτα 1.600.000.000 δρχ., αγοράζει τα δύο πρώτα πλοία του, το «Μιλένα» και το «Νταλιάνα», που έφεραν τα ονόματα των δύο κοριτσιών που είχε αποκτήσει από τον γάμο του με τη Ροδάνθη Αγούδημου  -δύο γιαπωνέζικα σκαριά, που ανήκαν στην ιαπωνική Diamond Ferry. Το 1989 προχώρησε στην αγορά του γυάλινου πύργου στην Ακτή Μιαούλη, που σήμερα, ρημαγμένο κουφάρι, με τις επιγραφές της εταιρίας ξεθωριασμένες πάνω του, στέκει εις ανάμνηση παλαιών μεγαλείων, εφιαλτικά μοναχικό χωρίς ζωή μέσα του.

Εκεί βρισκόταν το γραφείο του Γεράσιμου Αγούδημου, στο οποίο έφτανες, αφού περνούσε μια σκάλα καραβιού για να οδηγηθείς στο προσωπικό του χώρο, που ήταν μεγαλύτερος, λέγεται, από 200 τετραγωνικά. Το 1989 απέκτησε και τα πλοία «Ροδάνθη» και «Δημητρούλα»,  το 1990 το «Μαρίνα» και μετά τα δύο «Ρομίλντα.

Φημολογείται πως  το «Δημητρούλα» πήρε το όνομά του από τη Δήμητρα Λιάνη-Παπανδρέου, για να κολακευτεί ο Ανδρέας Παπανδρέου, ενώ ήταν αυτό που σημαιοστολισμένο τους οδήγησε στην Τήνο για το τάμα εκείνης. Όσο για το «Ροδάνθη», άλλαξε με την πολυτέλειά του τα θαλασσινά ταξίδια, χάρη στις πρωτοφανείς για την εποχή ανέσεις, όπως πισίνα, disco, καταστήματα, χώρους αναψυχής, ωραία έπιπλα, σαν πλωτό ξενοδοχείο πολυτελείας.

Αγουδημος-Μακης
Γεράσιμος Αγούδημος

«Δουλειά, ρε, δουλειά! Work, λέμε, work»

Ήταν γνωστό πως αγαπούσε τα άλογα, τα πούρα, τα εντυπωσιακά σπίτια, τα τεράστια γραφεία, τα ακριβά αυτοκίνητα. Ήταν γνωστή, όμως, και η απρόβλεπτη, εκρηκτική συμπεριφορά του. Ανεκδοτολογική έχει μείνει η συμπεριφορά του Αγούδημου στους Φιλιππινέζους ναυτεργάτες του, που επειδή καθυστερούσαν τις εργασίες στο πλοίο «Ροδάνθη», ώστε να ξεκινήσει το ταξίδι για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, με το πούρο του στο χέρι, τους φώναζε: «Γιατί αργείτε; Δουλειά, ρε, δουλειά! Work, λέμε, work»!

Ένας έμπειρος στα ναυτιλιακά δημοσιογράφος κάνει λόγο για ένα ραντεβού μαζί του, στο πολυτελές και φαραωνικών διαστάσεων γραφείο του, που τον υποδέχτηκε με σακάκι, γραβάτα, πούρο πίσω απ το βαρύ γραφείο του. Όταν σηκώθηκε απ’ την δερμάτινη πολυθρόνα του, αποκαλύφθηκε πως από κάτω απ’ το καλοραμμένο σακάκι φορούσε… σκελέα, ήτοι σώβρακο μάλλινο μακρύ!

Το 1992, επί πρωθυπουργίας Κωνσταντίνου Μητσοτάκη με τον ναύαρχο Π.Ν. Αλέξανδρο Παπαδόγγονα, υπουργό Ναυτιλίας έγινε ο πρώτος πλοιοκτήτης που προχώρησε σε υποστολή της ελληνικής σημαίας σε επιβατηγό πλοίο ως… ένδειξη διαμαρτυρίας απέναντι στην κυβέρνηση! Μάλιστα διοργάνωσε και ειδική τελετή με προσκεκλημένους!

Σ’ αυτή την τελετή και επειδή αξιωματικός στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του είχε εγκρίνει δύο αντί για τρεις άδειες σκοπιμότητας, προφανώς κατόπιν εντολών, ο καπετάν Μάκης έβγαλε λόγο που αναμεσά σ’ άλλα έλεγε: «Μα με τι τρόπο ζούμε; ο Πρωθυπουργός μου είπε για τρεις δρομολογήσεις, ο υπουργός μου είπε για τρεις δρομολογήσεις και ποιος είναι αυτός -ανέφερε  το όνομα του αξιωματικού- που μου έκανε τα τρία… δύο;»!

Αγουδημος-Μακης
Μάκης Αγούδημος

Ο Σημίτης, ο Σφηνιάς, η 17η Νοέμβρη

Ήταν πρωθυπουργός ο Κώστας Σημίτης και υπουργός Ναυτιλίας ο Σταύρος Σουμάκης, όταν ο Παντελής Σφηνιάς άρχισε να εξαγοράζει τις μικρότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες θέλοντας να δημιουργήσει μια τεράστια μονοπωλιακή Minoan Flying Dolphins, με δυνατό του σημείο τα ταχύπλοα επιβατηγά, στα οποία είχε επενδύσει. Ο Μάκης Αγούδημος βρέθηκε σε μειονεκτική θέση. Είχε  δώσει τότε και συνέντευξη τύπου λέγοντας την φράση «Ζούγκλα έχουμε γίνει». Το διαβάζει ο Παντελής Σφηνιάς και δίνει συνέντευξη απαντώντας πως, «εμείς είμαστε σούπερ μάρκετ, δεν είμαστε μπακάλικο»!

Τελικά ο Μάκης Αγούδημος αν και δήλωνε ότι «η λύση στην ακτοπλοΐα δε θα δοθεί μέσα από μονοπώλια» τα βρίσκει με τον Παντελή Σφηνιά και πουλάει την εταιρεία του. 20 Σεπτεμβρίου του 2000. Το δραματικό ναυάγιο του «Σάμινα». Ο Παντελής Σφηνιάς αυτοκτονεί στις 29 Νοεμβρίου του ίδιου έτους πέφτοντας από τα μπαλκόνι του γραφείου του και συντρίβεται στο κέντρο του λιμανιού του Πειραιά.

Ο Μάκης Αγούδημος, που είχε τόσο συγκρουστεί με τον αυτόχειρα επιχειρηματία, είναι ο μόνος που έβγαινε στα τηλεοπτικά κανάλια και τον υπερασπιζόταν. Η δημοσιότητά του για το θέμα τον φέρνει στο στόχαστρο της 17 Νοέμβρη. «Είχαμε αποφασίσει να εκτελέσουμε τον Αγούδημο για την υπόθεση του ναυαγίου του «Σαμίνα», επειδή τον θεωρούσαμε εκπρόσωπο του εφοπλιστικού καπιταλισμού», είχε δηλώσει  στην κατάθεσή του ο Σάββας Ξηρός.

Η δραματική, οικονομική καταστροφή

Λένε, πως αν ο Μάκης Αγούδημος είχε μείνει στην εμπορική ναυτιλία θα είχε στόλο πάνω από 100 πλοία, πως είχε καλές επιχειρηματικές ιδέες και υπεράνθρωπη εργατικότητα. Λένε πως τον παρέσυραν και μπήκε στην ακτοπλοΐα. Λένε πως έμπλεξε με πολιτικές καταστάσεις και πως μόλις άλλαξαν οι δυνατοί εκείνος, τα ‘χασε όλα! Και όπως να ‘χει, είναι πια η ΝΔ στην εξουσία, με πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή, όταν αρχίζει η δραματική αντίστροφη μέτρηση. Πάνω στο κρεβάτι του, νεκρός, με μία σφαίρα στο κεφάλι, βρίσκεται εκείνη την εποχή, ο στενός συνεργάτης του Αγούδημου, ο Γιώργος Καμπαγιάννης.

Η καταστροφή έχει ήδη, από πριν δρομολογηθεί. Την άνοιξη του 2009, ο Μάκης Αγούδημος, χάνει την πλεύση σε 16 άγονες γραμμές, αφού απορρίπτονται οι αιτήσεις της G.A Ferries. Ζητούσε σθεναρά, να του αποπληρωθούν τα εννέα εκατομμύρια που του χρωστούσε το Δημόσιο από την εκτέλεση των δρομολογίων στις άγονες γραμμές, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Οι προμηθευτές σταμάτησαν να δίνουν πίστωση, η εταιρεία καυσίμων ήθελε προκαταβολικά τα λεφτά για να εφοδιάσει τα πλοία και το τέλος πλησίαζε με γρήγορους ρυθμούς.

Εκείνο τα καλοκαίρι του 2009 τελικά εκτέλεσαν δρομολόγια, παρά τα προβλήματα,  τρία από τα πλοία του, ύστερα από άδειες που έδωσε το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και σε  διακανονισμό με τους εργαζόμενους. Σταδιακά ακινητοποιήθηκαν τα οκτώ πλοία της G.A.Ferries  και  600 ναυτικοί και  άλλοι 100 περίπου υπάλληλοι στα γραφεία και ναυτικοί  πράκτορες ήρθαν σε οικονομικά αδιέξοδα και απελπισία.

μαρινα-αγουδημος

Η επιβολή λουκέτου στη ναυτιλιακή αυτοκρατορία Αγούδημου είναι γεγονός. Τα χρέη που είχε συσσωρεύσει προς τις εταιρίες πετρελαιοειδών για προμήθεια καυσίμων, τις εταιρίες επισκευών, αλλά και προς τον ΟΛΠ έφτασαν τα 20.000.000 ευρώ! Η υγεία του κλονίζεται, ενώ κάποιοι θεωρούν ότι αποπειράθηκε να βάλει τέλος στη ζωή του λόγω της οικονομικής ασφυξίας, όταν μεταφέρθηκε ξαφνικά σε ιδιωτικό νοσηλευτικό κέντρο της Γλυφάδας λόγω «φαρμακευτικής δηλητηρίασης».

Τα πλοία–καμάρια του Γεράσιμου Αγούδημου, που κάποτε μόνος του έλυνε τους κάβους για να αποπλεύσουν και που περνούσε τις μέρες του μιλώντας με τους καπετάνιους τους, παίρνουν τον δρόμο προς τα διαλυτήρια πλοίων της Τουρκίας. Το 2010, πωλείται η υπερπολυτελής βίλα του στην περιοχή Γαλάζια Ακτή του Λαγονησίου για κάτι παραπάνω από 15.000.000 ευρώ. Είναι το σπίτι που είχε γνωρίσει μεγάλες δόξες, νύχτες πολυτέλειας και χλιδής ειδικά με γάμους των κοριτσιών του Αγούδημου.

Τα υπόλοιπα ακίνητα βγαίνουν σε πλειστηριασμό το ένα μετά το άλλο. Ανάμεσα σ’ αυτά, το τριώροφο κτίριο που βρίσκεται σε οικόπεδο 1,1 στρέμματος στη Γλυφάδα, ένα οικόπεδο ενός στρέμματος με κτίσματα στην περιοχή των Καλυβίων, αλλά και μια βίλα 750 τ.μ. σε οικόπεδο 620 τ.μ. στο Παλαιό Φάληρο.

Αγουδημος-Γερασιμος
Γεράσιμος Αγούδημος

Το Λουγκάνο, το τέλος και μια κηδεία με καθυστέρηση

Το 2010 ο καπετάν Μάκης φεύγει για το Λουγκάνο της Ελβετίας. Μένει σε ένα πολυτελές διαμέρισμα 200 τετραγωνικών μέτρων που είχε αγοράσει πριν σχεδόν 20 χρόνια. Τα πέντε του παιδιά δεν τον ακολουθούν και μένουν στην Ελλάδα. Καταδικάζεται, ερήμην, από το Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά. Εκδίδεται σε βάρος του ένταλμα σύλληψης, γιατί δεν προσήλθε στο εδώλιο για να δικαστεί για το αδίκημα της άμεσης συνέργειας σε ανακριβή απόδοση ΦΠΑ κατ’ εξακολούθηση, συνολικού ποσού που υπερβαίνει ανά φορολογικό έτος τα 100.000 ευρώ.

Λέγανε ότι οι ελληνικές δικαστικές Αρχές θα ζητούσαν από την ελβετική δικαιοσύνη να συνδράμει στη σύλληψη και έκδοση του Γεράσιμου Αγούδημου στην Ελλάδα. Και ένα ανοιξιάτικό Σάββατο, πριν το Πάσχα του 2018, λοιπόν, ο καπετάν Μάκης, στα 76 του, αποχαιρετά αυτόν τον κόσμο, φτωχό ή πλούσιο, στεριανό ή νησιώτικο, πολιτισμένο ή απλοϊκό, χωρίς να βλέπει θάλασσα, σε ένα νοσοκομείο, σε κάποιο καντόνι της τακτοποιημένης, ήσυχης Ελβετίας. Καπνοί από φουγάρα καραβίσια, σφυρίγματα αποχαιρετισμού μεγάλων πλοίων, ήχοι από ασύρματες επικοινωνίες, φωνές, οικείες από γλαροπούλια εδώ δεν υπάρχουν. Τίποτα γνωστό, αγαπημένο, πελαγίσιο.

Η κηδεία του, στο νεκροταφείο της Βουλιαγμένης, έγινε σχεδόν δύο εβδομάδες μετά από τον θάνατό του στην Ελβετία. Η καθυστέρηση οφείλονταν στις αργίες το Πάσχα καταρχήν των Καθολικών και ακολούθως των Ορθοδόξων που δημιούργησαν γραφειοκρατικά προβλήματα, αλλά και γιατί στην Ελλάδα, τη Μεγάλη Εβδομάδα δεν γίνονται κηδείες. Ήταν εκεί, η οικογένεια, στενοί συγγενείς, παλιοί συνεργάτες και κυρίως μέλη των πληρωμάτων στα πλοία του.

Έλειπαν οι πολιτικοί και οι συνάδελφοί του, οι συμπαίκτες, οι ανταγωνιστές, αλλά φτιαγμένοι απ’ την ίδια στόφα με αυτόν της οικογένειας της ακτοπλοΐας. Έκανε παιδιά, ταξίδια, περιουσία! Τα ‘χασε όλα! Είχε συμπάθειες και αντιπάθειες, αγάπες και μίση, φίλους και εχθρούς, περιπέτειες πολλές! Είχε και ένα συρτάρι που έβαζε λεφτά και τα προσέφερε χωρίς να ρωτάει σε όποιον εργαζόμενο είχε ανάγκη! Είχε ναι! Ώσπου έλυσε το κάβο για το τελευταίο ταξίδι και πάει κι αυτός στα προσωπικά πέλαγα της δικής του λησμονιάς…

Ενδιαφέρον έχει και το άρθρο του Διονύση Θανάσουλα για τον Αγούδημο.

Γεράσιμος Αγούδημος: Ο πλοιοκτήτης, το πούρο, το σώβρακο και το Λουγκάνο!

Σκηνή πρώτη: Αρχές δεκαετίας του ’90. Ντάλα μεσημέρι ενός «καυτού» Ιούλη και στο επιβατηγό «Ροδάνθη» του καπετάν Μάκη Αγούδημου, δεκάδες Φιλιππινέζοι δουλεύουν ώστε το πλοίο να είναι έτοιμο για το ταξίδι του σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Ο εφοπλιστής κάνει την εμφάνισή του με ένα τεράστιο πούρο στο στόμα, φορώντας πόλο μπλουζάκι και λευκό καλοσιδερωμένο παντελόνι. Όταν κοιτάζοντας το ρολόι του αντιλαμβάνεται ότι η αναχώρηση του πλοίου θα καθυστερήσει, βάζει τις φωνές στους άτυχους Φιλιππινέζους εργάτες. «Τι είναι αυτά ρε; Γιατί αργείτε; Δουλειά ρε, δουλειά. Work ρε πούστη! Work!».

Σκηνή δεύτερη: Τέλη Σεπτεμβρίου του 2009. Η εντυπωσιακή έπαυλη του καπετάν Μάκη στο Λαγονήσι, αυτή που γνώρισε δόξες και μεγαλεία όταν παντρεύτηκε η κόρη του Μιλένα, μοιάζει πλέον κι αυτή έρημη, όπως έμεινε ο κύριος Αγούδημος και η «σάπια» -κατά πολλούς-αυτοκρατορία του. Τα οχτώ καράβια του κατασχέθηκαν για χρέη. Η επόμενη μέρα για τον Κεφαλλονίτη που έμπαινε κάποτε τσαμπουκαλεμένος σε γραφεία υπουργών δηλώνοντας οργισμένος «πλοιοκτήτης» δεν είναι απλά δύσκολη, είναι η χειρότερη της ζωής του…    

Σκηνή τρίτη: Πέντε χρόνια μετά τη φυγή του στην χώρα των αγελάδων και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων -την Ελβετία- όσοι περίμεναν να δουν χτες το καπετάν Γεράσιμο Αγούδημο να δίνει το παρών στην εκδίκαση της έφεσής του κατά της πρωτόδικης απόφασης στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, σύμφωνα με την οποία καταδικάστηκε σε έξι χρόνια φυλακή  με αναστολή για χρέη στο ΝΑΤ, έφυγαν όπως ήρθαν. Ο περίφημος «πλοιοκτήτης» επιβατηγών που έγραψαν ιστορία στο Αιγαίο, προτίμησε την ασφάλεια της πολυτελούς κατοικίας του στο μαγευτικό Λουγκάνο.     

Στο καναβάτσο

Κάποιοι στον Πειραιά δεν έχουν ξεχάσει την στιγμή που απεγνωσμένοι υπάλληλοι του καπετάν Γεράσιμου σκαρφάλωναν στα φουγάρα των καραβιών του και απειλούσαν να αυτοκτονήσουν, ενώ ο καπετάν Γεράσιμος προσπαθούσε απεγνωσμένα να μαζέψει τα κομμάτια του και να την κάνει για τας Ελβετίας.

Προσπάθησε πριν από πέντε χρόνια να ξεφορτωθεί τα παλιά καράβια και να βρει καινούρια -το «καινούρια» τρόπος του λέγειν- προκειμένου να εξακολουθήσει να υπάρχει το όνομά του στην ελληνική ακτοπλοϊα.

Εκείνη την αλήστου μνήμης χρονιά -μιλάμε για το 2009- βρέθηκε για πρώτη φορά ίσως στη ζωή του, στο καναβάτσο του δικού του επιχειρηματικού ρινγκ. Ο καπετάν Μάκης χρώσταγε σε όλους και εδώ και μήνες δεν είχε πληρώσει τίποτα, την ίδια στιγμή που ο κανακάρης του χάλαγε σχεδόν κάθε βράδυ κάποιες χιλιάδες ευρώ στα μπουζούκια για να γοητεύσει την τότε αγαπημένη του Νάνσυ Αλεξιάδη. 

Τα νέα της κατάσχεσης μόνο σαν «κεραυνός εν αιθρία» δεν έπεσαν στο λιμάνι, αφού ο στόλος του Αγούδημου είχε αρχίσει να «δένει» εδώ και καιρό. 

Όταν έδωσε μια από τις τελευταίες του συνεντεύξεις μιλώντας για την ακτοπλοϊα και τα δικά του προβλήματα, η εικόνα που αντίκρυσε ο δημοσιογράφος που του πήρε τη συνέντευξη ήταν η συνηθισμένη: Σορτς, πούρο, ένα γραφείο γεμάτο εφημερίδες, ανοιχτό ραδιόφωνο και κινητά τηλέφωνα να χτυπάνε συνέχεια. Δεν απαντούσε σε όλα, απλά κοίταζε τον αριθμό και τα άφηνε να χτυπάνε, όταν όμως απάντησε σε μια από τις κλήσεις το πρόσωπο του συσπάστηκε.

Μόλις είχε πληροφορηθεί ότι άρχισε να στενεύει ο κλοιός γύρω του, γι’ αυτό και παρακάλεσε τον δημοσιογράφο να τελειώνουν όσο πιο γρήγορα γίνεται.
 

Τα τελευταία δρομολόγια και η επόμενη μέρα

Το καλοκαίρι του 2009, μόνο τρία από τα πλοία του έκαναν δρομολόγια και αυτό συνέβη αφού ο Αγούδημος έπαιρνε αλλεπάλληλες άδειες από το Ν.Α.Τ. στο οποίο χρωστάει μεγάλα ποσά. Εκτός από αυτό είχε να αντιμετωπίσει και τους εργαζόμενους, που έχοντας μείνει απλήρωτοι για μήνες είχαν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας.

Μετά από δραματικές συζητήσεις μεταξύ του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, των εργαζομένων και της G.A. Ferries, έγινε ολόκληρος διακανονισμός με το κράτος για να πάρουν μέρος των οφειλομένων οι ναυτικοί, που υποστηρίζουν ότι τους οφείλονται 1.000.000 ευρώ τα οποία θα διεκδικήσουν δικαστικά.

Σε επικοινωνία που είχε μαζί του τις ημέρες της κρίσης ναυτιλιακός συντάκτης που τον γνωρίζει χρόνια, ο Γεράσιμος Αγούδημος εμφανίστηκε ψύχραιμος. Παρά την κατάσχεση, έκανε σχέδια για το πώς θα μπορέσει να επανέλθει, αφήνοντας πίσω του τα οχτώ πλοία που οδεύουν για πώληση και το πιθανότερο για παλιοσίδερα, αμέσως μετά, έχοντας μείνει αξέχαστα τα τελευταία χρόνια στο επιβατικό κοινό. 

Η σκηνή που έγραψε ιστορία!

Ο κεφαλλονίτης εφοπλιστής με το τριαντάφυλλο στο πέτο και το «all time classic» πούρο, φρόντισε με κάποια περιστατικά να μείνει αξέχαστος σε υπουργούς και γραμματείς.

Για πολλούς ειδήμονες του ναυτιλιακού ρεπορτάζ, η σκηνή με πρωταγωνιστές τον καπετάν Μάκη, τον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρο Σουμάκη και τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου, Θανάση Τσουρουπλή, είναι απλά… όλα τα λεφτά. Σε μια αίθουσα όπου υπήρχαν πολλοί δημοσιογράφοι, ο Αγούδημος δεν άφηνε άνθρωπο να μιλήσει, φλομώνοντας ταυτόχρονα τους πάντες με τον καπνό που έβγαινε από το θηριώδες πούρο του. Όταν κάποια στιγμή ο Τσουρουπλής δεν άντεξε άλλο αυτή τη συμπεριφορά, του είπε: «Μα καλά κύριε Αγούδημε, πως την έχετε δει. Τι είστε;». Ο καπετάν Μάκης, τραβώντας μία ρουφηξιά από το πούρο του, έσκυψε προς τον γενικό και του είπε με βαριά φωνή αφήνοντας τον καπνό να κατευθυνθεί προς τη μούρη του εμβρόντητου γενικού: «Πλοιοκτήτης!» 

Άλλη κόντρα του που έχει γράψει ιστορία είναι αυτή που είχε με τον μακαρίτη Παντελή Σφηνιά όταν είχε καλέσει τους δημοσιογράφους σε συνέντευξη τύπου όπου καυτηρίασε την επέλαση του επιχειρηματία-ακτοπλόου που αγόραζε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για να δημιουργήσει έναν μεγάλο Όμιλο. Η ατάκα του «Ζούγκλα έχουμε γίνει» έγινε πρωτοσέλιδο σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες προκαλώντας την αντίδραση του Σφηνιά που δεν το άφησε να περάσει.

Σε συνέντευξη που έδωσε σε κυριακάτικη εφημερίδα «πυροβόλησε» τον καπετάν Μάκη λέγοντας: «Εμείς είμαστε σούπερ μάρκετ και όχι μπακάλικο». Η κόντρα των δύο θα εξομαλυνθεί όταν ο Αγούδημος πούλησε το μεγάλο πακέτο της εταιρείας του στον Παντελή Σφηνιά με τον οποίο αποκατάστησε τη σχέση του.

Το σώβρακο του παππού και οι λιμενικοί

Το 1989 ο κεφαλλονίτης εφοπλιστής είχε αγοράσει τα κτίριο του Καραγιώργη στο κέντρο του λιμανιού, όπου και έστησε το στρατηγείο του. Εκεί δεχόταν συνεργάτες, φίλους και δημοσιογράφους που πάθαιναν σοκ από την έκταση του γραφείου του, που άγγιζε τα 200 τ.μ. Όπως έλεγε ένας συντάκτης «από τότε δεν έχω ξαναδεί πιο μεγάλο γραφείο», όπως δεν είχε ξαναδεί και τέτοιο πλοιοκτήτη. 

Ο Αγούδημος τον υποδέχθηκε καθιστός με σακάκι, άσπρο πουκάμισο και το συνηθισμένο ποτήρι με ουίσκι πάνω στο γραφείο του, αλλά όταν σηκώθηκε για να τον χαιρετήσει, ο δημοσιογράφος διαπίστωσε έκπληκτος ότι δεν φορούσε παντελόνι αλλά μια λευκή σκελέα,  σαν αυτές που φόραγαν οι παππούδες μας.

Είχε τέτοιο κόλλημα με τα πλοία του που δεν άφηνε κανένα να κάνει κουμάντο, ενώ τα παρακολουθούσε όλα από κοντά και όταν δεν συνέβαινε αυτό μίλαγε συνεχώς από τον ασύρματο με τους καπετάνιους του. Επέβλεπε κάθε μέρα την φόρτωση, όρθιος δίπλα στον καταπέλτη του πλοίου, φορώντας ένα από τα θρυλικά φουλάρια του και φυσικά με το απαραίτητο πούρο. Μια καλοκαιρινή μέρα τον άκουσαν να φωνάζει ότι «Κουμάντο στα πλοία μου κάνω εγώ και κανένας από τους άσπρους», εννοώντας τους αξιωματικούς του Λιμενικού.

 
Από ναύτης πλοιοκτήτης

Στην ερώτηση αν ένας ναύτης μπορεί να γίνει κάποτε πλοιοκτήτης, η απάντηση ακούει στο όνομα “Γεράσιμος Αγούδημος”. Ο καπετάν Μάκης, άρχισε την καριέρα του ως ναύτης σε πλοία που έκαναν ταξίδια στη Μεσόγειο για να φθάσει να γίνει καπετάνιος και αργότερα πλοιοκτήτης.

Μπορεί να έγινε γνωστός λόγω της ακτοπλοϊας, η εφοπλιστική του πορεία όμως άρχισε με φορτηγά πλοία το 1967 και ο μύθος τον θέλει να έχει πουλήσει και να έχει αγοράσει μέχρι σήμερα περισσότερα από διακόσια πενήντα πλοία.

Στο πρώτο πλοίο που αγόρασε ταξίδεψε ως πλοίαρχος και από τότε είχε ως διακριτικό στα φουγάρα του το G.A., ενώ δίπλα του στο ξεκίνημα είχε τη σύζυγό του Ροδάνθη Κωσταρά, την οποία γνώρισε σε ένα ταξίδι του στην Αίγυπτο.

Το ξεκίνημα της κυριαρχίας του συνέπεσε με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία και ήταν αδελφικός φίλος με τον τότε υπουργό Ναυτιλίας  Γιώργο Κατσιφάρα. Το 1986 που ιδρύει την G.A.Ferries είναι η χρονιά -επί υπουργίας του αείμνηστου Ευάγγελου Γιαννόπουλου- που παίρνει δύο άδειες σκοπιμότητας και με αυτές μπαίνει στην ακτοπλοΐα δρομολογώντας δύο πλοία. Με αποφάσεις του υπουργείου Οικονομίας, τα δύο πλοία που αγόρασε εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο 1262/82 και επιδοτήθηκαν. Στα πλοία του έδωσε τα ονόματα των δύο κοριτσιών που είχε αποκτήσει από τον γάμο του, της Μιλένας και της Νταλιάνας.

Το 1988 αγοράζει άλλα δύο πλοία, αφού εξασφάλισε  δύο ακόμη άδειες σκοπιμότητας. Στο ένα δίνει το όνομα της συζύγου του, Ροδάνθης και στο άλλο της άλλης του κόρης, της Δήμητρας.

Ήταν στενός φίλος του τότε πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου και για χάρη του έκλεισε αποκλειστικά το «Δημητρούλα», προκειμένου να μεταφέρει τον Ανδρέα και τη σύζυγό του Μιμή στην Τήνο, μαζί με όλη την τότε κουστωδία.  

Η δεξίωση που άφησε εποχή κα ο άτακτος γιος

Όταν ο καπετάν Γεράσιμος Αγούδημος έμαθε ότι η κόρη του Μιλένα, ήταν ερωτευμένη με έναν ταλαντούχο κομμωτή, τον Πέτρο Κεμπισλόγλου, δεν πέταξε από τη χαρά του λένε αυτοί που τον ξέρουν καλά. Με τον καιρό όμως άρχισε να τον συμπαθεί αφού είχε ήδη κάνει ένα καλό όνομα στις κυρίες των νοτίων προαστίων που συνωστίζονταν στο μαγαζί του. Ο γάμος του ζευγαριού έγινε στις 28 Αυγούστου του 2005 στην κατοικία της οικογένειας στο Λαγονήσι με προσκεκλημένους πάνω από χίλια άτομα, που παρακάθισαν σε μια δεξίωση που άφησε εποχή.

Οι αστακοί, η σαμπάνια, τα στολισμένα με λευκά κεριά τραπέζια και τα άπειρα λευκά τριαντάφυλλα μέσα στην πισίνα που σχημάτιζαν την ευχή «Να ζήσετε» προκάλεσαν ποικίλα σχόλια, ενώ την βραδιά «έντυσε» τραγουδιστικά ο Γιώργος Γιαννιάς, φίλος του ζευγαριού. Υπήρχαν άλλες δύο ορχήστρες για να διασκεδάσουν τους καλεσμένους, η μια μάλιστα σε κουβανέζικους ρυθμούς. Χώρισαν τελικά λίγους μήνες πριν ο καπετάν Μάκης δεχτεί το μεγάλο χτύπημα της κατάσχεσης.

Την στιγμή πάντως που ο πατέρας  προσπαθεί να σώσει ότι μπορεί, ο 22χρονος γιος του, Νίκος, έγινε γνωστός για τα νυχτοπερπατήματα και τις ερωτικές του σχέσεις με εκρηκτικές καλλονές της εγχώριας σόου μπιζ.  Θεωρείται από πολλούς πιστό αντίγραφο του πατέρα του, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με τη διασκέδαση.Σπούδασε ναυτιλιακά σε ιδιωτικό κολέγιο των Αθηνών, ενώ παράλληλα απασχολούνταν στην εταιρία. Θεωρείται ακόμη ένας από τους γοητευτικούς εργένηδες της νέας γενιάς και το πιο προβεβλημένο πρόσωπο της οικογένειας στα ΜΜΕ, μετά φυσικά τον πατέρα του.

Με τον καπετάν Μάκη, λένε πρόσωπα του περιβάλλοντος τους, μοιάζουν σε πολλά πράγματα. Είναι και οι δυο παρορμητικοί και ενθουσιώδεις. Δύσκολα θα κρύψουν αυτό που αισθάνονται και ακόμα πιο δύσκολα δεν θα το μοιραστούν. Οι σχέσεις τους χαρακτηρίζονται άριστες αν και δεν έχουν λείψει οι προστριβές, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες οικογένειες.

Ο Νίκος Αγούδημος έγινε γνωστός μέσω των ΜΜΕ κυρίως λόγω των εντυπωσιακών αιθέριων υπάρξεων που τον συνοδεύουν σε κάθε του έξοδο, αλλά και για τις «κακές παρέες του», που λίγο έλειψαν να του δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις με τον πατέρα του.

Οδηγεί ένα Audi Q7, λατρεύει τα ταξίδια και επισκέπτεται συχνά το Λονδίνο και το Μιλάνο. Έκανε «κολλητή» παρέα με τον αδικοχαμένο Νίκο Γιγουρτάκη, γιο του επιχειρηματία νυχτερινών κέντρων, Τάκη, καθώς και με τους επιχειρηματίες, Σέρρο Μύρτα και Αλέξανδρο Αγγλούπα, γνωστές φυσιογνωμίες της αθηναϊκής νύχτας.

Γυναικείες κατακτήσεις; Πολλές! Πληροφορίες ήθελαν μέχρι και τη βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Εύα Καϊλή να έχει υποκύψει στη γοητεία του ενώ η τελευταία του κατάκτηση ήταν η τραγουδίστρια, Νάνσυ Αλεξιάδη. Τελευταίως, είναι και αυτός εξαφανισμένος, κάνοντας απλά κάποιες ελάχιστες νυχτερινές εμφανίσεις.

Σε επικοινωνία πάντως που είχαν μαζί του δημοσιογράφοι λίγες ημέρες μετά την φυγή του μπαμπά Αγούδημου στο Λουγκάνο, επέμενε ότι ο τελευταίος ήταν στην Ελλάδα και ότι δεν υπάρχει σπίτι στην Ελβετία.

Όλα αυτά, βέβαια, μέχρι να διαψευστεί μεγαλοπρεπώς…

3 thoughts on “Αγούδημος | Ποιος ήταν ο Αγούδημος | Ξεχασμένος από την «οικογένεια της ακτοπλοΐας»

  1. (ΜΑΚΗΣ ΑΓΟΥΔΗΜΟΣ) Η ΖΩΉ ΤΟΥ ΜΟΙΆΖΕΙ ΜΥΘΙΣΤΌΡΙΜΑ ΕΝΑΣ ΠΑΝΕΞΥΠΝΟΣ.. ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΑΠΤΟ ΤΊΠΟΤΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥΡΓΗΣΕ…

  2. Χειμώνας 1982, χιόνι και κρύο πολύ στο Yiokaichi βόρεια Ιαπωνία, κάνουμε επισκευή σε πλοίο γνωστής ναυτιλιακής ποντοπόρου ναυτιλίας. Στο γεύμα, ο dry dock manager μου είπε ότι εκπρόσωποι σπο Έλληνες πλοιοκτήτες ήρθαν και έκλεισαν πέντε πλοία, που τα είχε απορρίψει ο ιαπωνικός νηογνώμονας, τα είχαν πακέτο για παλιοσίδερα (scrap),
    Όταν γύρισα Πειραιά και έμαθα περισσότερα, κατάλαβα ότι λαμόγια πολιτικοί και αρπακτικά της πιάτσας σήκωναν χρήματα από ΝΑΤ και τράπεζες, τα λεγόμενα θαλασσοδάνεια, και τα ξέπλεναν με πλωτά φέρετρα, βασιζόμενοι στην ναυτοσύνη το φιλότιμο την ικανότητα του έλληνα ναυτικού. Είναι το χρήματα που λείπανε από τις συντάξεις τα δώρα τα επιδόματα των ναυτικών και του λαού, για να γίνουν μετά οι χωματερές η ανεργία και η δικτατορία των μνημονίων.

  3. Λαμογιο απο τα λιγα. Εφαγε πολλα λεφτα απο πολυ κοσμο. Απο τους μεγαλυτερους απατεωνες

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *