Ποιοι θα μεταφέρουν το LNG | Οι Έλληνες Εφοπλιστές | Κυριάρχοι και στα Containerships

lng,

Νέες συνθήκες για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), στα οποία έχουν επενδυθεί δεκάδες δισ. δολάρια από τους Έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια, δημιουργεί η ενεργειακή κρίση, που έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες εβδομάδες.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Η εντεινόμενη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, εκτιμάται ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς επιχειρείται η αντικατάσταση όσο το δυνατόν μεγαλύτερων ποσοτήτων με αέριο από άλλες χώρες. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ένα ποσοστό αερίου που σήμερα μεταφέρεται με αγωγούς, στο άμεσο μέλλον θα μεταφέρεται με πλοία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αύξηση της ζήτησης μεταφορικού έργου.

Την Παρασκευή, η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίτευξη συμφωνίας με την ΕΕ για την αύξηση των εξαγωγών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Βραχυπρόθεσμα, οι ΗΠΑ δεσμεύτηκαν για την αποστολή τουλάχιστον 15 δισ. κυβικών μέτρων LNG στην Ε.Ε. εντός του 2022.

Πρόκειται για έναν πολύ εύκολα επιτεύξιμο στόχο, ωστόσο η ποσότητα αυτή είναι μόλις το 10% των 155 δισ. κυβικών μέτρων που η Ε.Ε. αγόρασε από την Ρωσία το 2021. Μακροπρόθεσμα, ο στόχος είναι οι ΗΠΑ να δεσμεύσουν επιπλέον 50 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου προς την Ε.Ε. σε ετήσια βάση. Ωστόσο, αυτό θα απαιτήσει νέες υποδομές εξαγωγών και ασφαλώς περισσότερα πλοία.

Αντίστοιχα, θα χρειαστούν και νέες εγκαταστάσεις εντός Ε.Ε. για την μετατροπή του LNG σε αέριο. Τα παραπάνω σημαίνουν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 4-5 χρόνια έως ότου πραγματωθούν.

34e9c926548149a2ab1308c57006a653

Τα στοιχεία της ΕΙΑ 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της EIA (Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας) το 2021, η ΕΕ (μαζί με τη Μεγ. Βρετανία) εισήγαγαν 28,1 δισ. κυβικά μέτρα αμερικανικού LNG. Πρόκειται για μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 28% των συνολικών εξαγωγών των ΗΠΑ. Σχεδόν το σύνολο των υπόλοιπων φορτίων εξάγεται προς τις χώρες της Ασίας, μέσω του καναλιού του Παναμά.

Με βάση το νέο σχέδιο που συμφωνήθηκε, θα πρέπει να εξαχθούν ποσότητες τουλάχιστον 43 δις κυβικών μέτρων προς την Ε.Ε. Λαμβάνοντας υπόψη, τις τρέχουσες εκτιμήσεις για το σύνολο των εξαγωγών αμερικανικού LNG για το 2022 (που κάνουν λόγο για ετήσια αύξηση κατά 16%), αυτό σημαίνει ότι η Ε.Ε. θα απορροφήσει το 37%, ενισχύοντας το μερίδιό της κατά τουλάχιστον 16% συγκριτικά με το 2021.

Βέβαια, ακόμα και πριν ανακοινωθεί η νέα συμφωνία, ήδη οι εξαγωγές των ΗΠΑ προς την ΕΕ κινούνταν έντονα ανοδικά, λόγω και του υψηλότερου περιθωρίου κέρδους. Άλλωστε, δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι όλα τα παραπάνω θα πραγματωθούν με την συναίνεση των ιδιωτικών εταιρειών που εξάγουν το αμερικανικό LNG. Δεν πρόκειται για κρατικές εταιρείες, που απλώς εκτελούν τις εντολές της αντίστοιχης κυβέρνησης, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Ρωσίας.

Έτσι, τον προηγούμενο Δεκέμβριο το μερίδιο της Ε.Ε. στις εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ εκτινάχθηκε στο 50%, ενώ πληθώρα αναφορών κάνει λόγο για αύξηση ακόμα και στο 70% κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου, καθώς το αέριο που αρχικά προοριζόταν για την Ασία, αναδρομολογήθηκε για την Ε.Ε.

Οι υψηλές τιμές ενέργειας

Αιτία ήταν ασφαλώς οι υψηλότερες τιμές πώλησης στην Ευρώπη, συγκριτικά με την Ασία, γεγονός που οδήγησε πολλές εταιρείες ακόμα και στην στροφή των πλοίων στην μέση του ταξιδιού τους, προκειμένου να ξεφορτώσουν το LNG σε κάποιο ευρωπαϊκό λιμάνι.

Τα υψηλά αποθέματα αερίου στην Ασία συγκριτικά με την Ε.Ε. σήμανε την επικράτηση υψηλότερων τιμών κι επομένως και μεγαλύτερου κέρδους για τις εταιρείες που εξάγουν αμερικανικό LNG.

Στην πράξη τα παραπάνω δεδομένα αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά και τον τομέα των πλοίων μεταφοράς LNG. Από την μία πλευρά, θα μειωθεί η απόσταση των ταξιδιών (η Ε.Ε. είναι πιο κοντά από την Ασία), κάτι που δεν είναι θετικό για τα έσοδα.

Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, θα αυξηθεί σημαντικά το μεταφορικό έργο, καθώς ένα σημαντικό μέρος αερίου που σήμερα μεταφέρεται μέσω αγωγών, θα μεταφέρεται μέσω πλοίων. Αντίστοιχα, αυξημένες είναι και οι εξαγωγές διά θαλάσσης αερίου από το Κατάρ προς την Ε.Ε. Ως εκ τούτου, οι περισσότεροι αναλυτές φαίνεται να συμφωνούν ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ιδιαίτερα θετικά για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG.

Οι Έλληνες εφοπλιστές θα μεταφέρουν το LNG από τις ΗΠΑ

Η συμφωνία της ΕΕ με τις ΗΠΑ για προμήθεια επιπλέον 15 δισ. κυβικών μέτρων αμερικάνικου LNG έως το τέλος του 2022 – Οι Έλληνες ελέγχουν σχεδόν το 21% του παγκόσμιου στόλου LNG Carriers και θα επωφεληθούν αφού φρόντισαν εγκαίρως να εισέλθουν δυναμικά στην αγορά αυτού του τύπου πλοίων εδώ και τουλάχιστον 5 χρόνια

Η συμφωνία της ΕΕ με τις ΗΠΑ για προμήθεια επιπλέον 15 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αμερικάνικου L

NG έως το τέλος του 2022 οδηγεί μαθηματικά στην αύξηση της ζήτησης LNG Carriers για τη μεταφορά του. Οι Έλληνες ελέγχουν σχεδόν το 21% του παγκόσμιου στόλου LNG Carriers και θα επωφεληθούν αφού φρόντισαν εγκαίρως να εισέλθουν δυναμικά στην αγορά αυτού του τύπου πλοίων εδώ και τουλάχιστον πέντε χρόνια. Ελληνόκτητα είναι τα 135 από τα συνολικά 640 πλοία LNG. Αυτή την περίοδο ναυπηγούνται συνολικά 127 πλοία LNG, από τα οποία 57 είναι ελληνικών συμφερόντων.

Η αύξηση της ζήτησης αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, οι κορυφαίοι Έλληνες με πλοία LNG έχει ως εξής:

■ Maran Gas – Μαρία Αγγελικούση 44

■ GasLog – Πήτερ Γ. Λιβανός 35

■ Dynagas – Γιώργος Προκοπίου 17

■ TMS Cardiff – Γιώργος Οικονόμου 16

■ Capital Gas – Βαγγέλης Μαρινάκης 12

■ Thenamaris LNG – Νικόλας Μαρτίνος 5

■ AlphaGas – Αννα Αγγελικούση 5

■ Minerva Gas – Ανδρέας Μαρτίνος 4

■ Tsakos – καπετάν Παναγιώτης και Νίκος Τσάκος 3

■ Latsco Shipping Limited – Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης 2

■ Chandris Hellas 2

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value, εταιρείας αποτίμησης της αξίας εμπορικών πλοίων, τον Νοέμβριο του 2021 η αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου με πλοία μεταφοράς υγρο

ποιημένου φυσικού αερίου-LNG, συμπεριλαμβανομένων και των υπό ναυπήγηση φτάνει τα 19,5 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες πήραν την πρωτοκαθεδρία από τους Ιάπωνες, των οποίων ο στόλος αξίζει 14,3 δισ. δολάρια. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Κίνα με αξία στόλου 5,9 δισ. δολ.

Τα 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ισοδυναμούν με με 6,7 εκατομμύρια τόνους επιπλέον LNG

Αυτοί οι όγκοι είναι ισοδύναμοι με το 37% του LNG που απεστάλη στα 27 κράτη μέλη της Ε.Ε. από τον Μάρτιο έως τον Δεκέμβριο του 2021.
Οι ΗΠΑ υποσχέθηκαν τουλάχιστον 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG μέχρι 2030 για τις ευρωπαϊκές χώρες ώστε να αντικαταστήσουν περίπου ένα το τρίτο των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου, σύμφωνα με τη δήλωση του προέδρου Τζο Μπάιντεν μετά τη συνάντηση των ηγετών της ΕΕ με τις ΗΠΑ.

Συνολικά 1 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG ισοδυναμεί με 678.000 τόνους.

Η Ευρώπη βασίζεται στη Ρωσία για το 40% του φυσικού αερίου της που προμηθεύεται μέσω αγωγών. Έχει δεσμευτεί να κόψει
τις εισαγωγές κατά δύο τρίτα έως το 2030 ως απάντηση στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Οι εισαγωγές φυσικού αερίου της Ευρώπης από τη Ρωσία ισοδυναμούσαν με 155 δισ. Κυβικά μέτρα το 2021, σύμφωνα με την ING Bank

«Ακόμα υπολείπεται πολύ για να αντικατασταθεί το εισαγόμενο ρωσικό φυσικό αέριο από την ΕΕ», καταλήγει η έκθεση.

Η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ΕΕ ανήλθε συνολικά σε 399 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, σύμφωνα με έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Οι ΗΠΑ έχουν εξελιχθεί γρήγορα και έγιναν μία από τις τρεις κορυφαίες εξαγωγείς LNG μαζί με το Κατάρ και Αυστραλία, με αποστολές στο τελευταίο εξάμηνο του 2021 που είναι υπερδιπλάσιες σε σχέση με την ίδια περίοδο πριν από τρία χρόνια. Οι τιμές των ναύλων για τα LNG Carriers για spot φορτία έφτασαν τα 424.000 δολάρια ανά ημέρα στο δρομολόγιο Αυστραλία-Ιαπωνία τον περασμένο Νοέμβριο.
Τα spot φορτία αποτελούν περίπου το 40% του συνόλου του LNG.

lng25

Οι Έλληνες εφοπλιστές κυρίαρχοι και στα containerships

Οι αυστηροί κανόνες ελέγχου του κορονοϊού που έχουν εφαρμοστεί σε πολλά μέρη της Κίνας έχουν επηρεάσει τη βιομηχανία σε μια περίοδο που οι ιδιοκτήτες φορτίου και οι μεταφορείς είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν την κύρια σεζόν για τη μεταφορά προϊόντων, μεταξύ Απριλίου και Ιουλίου.

Η Mediterranean Shipping Co. σχεδιάζει παρακάμψεις τού “Ασία – Βόρεια Ευρώπη” λόγω της συνεχιζόμενης συμφόρησης και των καθυστερήσεων των χρονοδιαγραμμάτων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. 

“Αυτή η εποχή του χρόνου είναι κρίσιμη για τις περισσότερες εταιρείες, καθώς αρχίζουν να αποστέλλουν φρέσκια παραγωγή στο πλαίσιο της προετοιμασίας της πρώιμης περιόδου αιχμής”, ανέφερε το Container xChange σε έκθεση. “Τα lockdown στην Κίνα δεν θα είναι απλώς μια επιβράδυνση της παραγωγής, αλλά και μια επιβράδυνση της κίνησης των φορτίων, και τα δύο θα είναι επιζήμια για την αλυσίδα εφοδιασμού”.

Με τα εργοστάσια να αναγκάζονται να κλείσουν και να ισχύουν ταξιδιωτικοί περιορισμοί, τα φορτηγά και οι λιμενικές υπηρεσίες έχουν ήδη διακοπεί.

Οι μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων έχουν ήδη προειδοποιήσει για μεγαλύτερο χρόνο αναμονής σε λιμάνια όπως το Yantian και το Shekou του Shenzhen. Τα αυστηρά προληπτικά μέτρα σε ορισμένες σημαντικές πόλεις-λιμάνια της Κίνας, όπως το Shenzhen, η Σανγκάη και το Ningbo, οδήγησαν σε απόσυρση κρατήσεων και καθυστερήσεις στον ελλιμενισμό πλοίων.

Τα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence δείχνουν ότι το επίπεδο συμφόρησης στα λιμάνια του Shenzhen και του Χονγκ Κονγκ έχει αυξηθεί απότομα τις τελευταίες ημέρες. Από τις 23 Μαρτίου 113 πλοία που μεταφέρουν containers βρίσκονται αγκυροβολημένα στα δύο λιμάνια, από 88 που εντοπίστηκαν πριν από δύο ημέρες, ενώ στις 15 Μαρτίου ήταν 50.

Η ουρά πλοίων έξω από τη Σανγκάη-Ningbo και το Κινγκντάο έχει μειωθεί στα 120 και 21 πλοία αντίστοιχα, από 130 πλοία για τη Σανγκάη και το Ningbo και 24 για το Κινγκντάο.

Εάν τα lockdown και η συνακόλουθη συμφόρηση επιμείνουν στην Κίνα, το εργοστάσιο του κόσμου, θα υπάρξει αντίκτυπος στις αποστολές των ΗΠΑ.

“Μακροπρόθεσμα, αυτό θα προσθέσει περισσότερο χάος, καθώς οι τιμές ανεβαίνουν υψηλότερα, η χωρητικότητα περιορίζεται και οι αποστολές καθυστερούν”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Container xChange, Johannes Schlingmeier.

Επιπλέον, οι διαπραγματεύσεις για τις συμβάσεις μεταξύ των συνδικάτων και λιμανιών στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, οι οποίες πρόκειται να λήξουν στα τέλη Ιουνίου, θα μπορούσαν επίσης να παρατείνουν τη συμφόρηση του λιμανιού και να περιπλέξουν την κυκλοφορία Κίνας-ΗΠΑ.

“Τα σχόλια από τους Βορειοαμερικανούς συναδέλφους μας, τη λιμενική βιομηχανία και πολλούς από τους πελάτες μας είναι ότι οι προσδοκίες δεν είναι τόσο υψηλές ώστε [το ζήτημα] να μπορεί να επιλυθεί εύκολα”, είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Ocean Network Express, Τζέρεμι Νίξον. “Μπορεί να δούμε κάποια επιβράδυνση στην παραγωγικότητα ή καθυστερήσεις που σχετίζονται με τις διαπραγματεύσεις [της Ένωσης] κατά τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο”.

Πρόσθεσε ότι οι πελάτες του προσπαθούσαν ήδη να προηγηθούν της καμπύλης φέρνοντας περισσότερο φορτίο στην Ανατολική Ακτή, η οποία αποτελεί πλέον ισχυρό παράγοντα για τη ζήτηση κρατήσεων. Ο κ. Schlingmeier είπε ότι οι φορτωτές θα πρέπει να προγραμματίσουν το φορτίο τους πολύ πιο νωρίς φέτος λόγω των πιθανών κινδύνων και από τις δύο πλευρές.

“Ακολουθώντας την αναλογία ότι τα εμπορευματοκιβώτια από την Κίνα θα φτάσουν στα λιμάνια των ΗΠΑ περίπου την ίδια ώρα τον Ιούλιο-Αύγουστο, θα αντιμετωπίσουν επιδεινωμένη συμφόρηση στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, καθώς και στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής, που ήδη δυσκολεύονται να χειριστούν την κίνηση”.

Οι Έλληνες εφοπλιστές

Όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία για τις Top-300 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, σύμφωνα με τον αριθμό των πλοίων που διαχειρίζονται, 20 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν περισσότερα από 500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι οποίες διαθέτουν στόλους υπερσύγχρονων, ταχύτατων και οικολογικών πλοίων.

Eβδομήντα δύο πλοία ελέγχει η Costamare του Kωστή Kωνσταντακόπουλου, 63 η Danaos Corp. του Γιάννη Kούστα, 56 η Technomar του Γιώργου Γιουρούκου και 52 η Lomar του Γιώργου Λογοθέτη. Mε 46 πλοία ακολουθεί η Navios Maritime Containers του ομίλου Navios της Aγγελικής Φράγκου και 40 η Contships του Nικόλα Πατέρα. H Chartworld του Παντελή Kολλάκη διαθέτει 24 πλοία, η V.Ships του Kώστα Kόντε 20, ενώ 19 containerships ελέγχει η Capital του Bαγγέλη Mαρινάκη και 15 η Aeolos του Γεώργιου Eμπειρίκου. 

Tην επόμενη δεκάδα απαρτίζουν η Eurobulk του Aριστείδη Πίττα με 15 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η Conbulk του Δημήτρη Δαλακούρα με 14 containerships, η Cyprus Sea Lines του Aνδρέα Xατζηγιάννη με 13, η Enesel του Nικόλα Λαιμού με 10, η Goldenport του Πάρη Δράγνη με 10 πλοία. Eπίσης η Cape Shipping της Eυγενίας Aνδριανοπούλου με 9 containerships, η Cosmoship του Nίκου Σάββα με επίσης 9 πλοία, η Element Shipping του Δημήτρη Λεμονίδη με 7 πλοία, η Allseas του Mιχάλη Mποντούρογλου με 4 και η Dioryx Maritime του Δημήτρη Παπαδημητρίου με 4 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. 

Ταυτόχρονα, όμως, ενισχύουν τους στόλους τους, καθώς ήδη έχουν κλείσει οι πρώτες παραγγελίες νέων πλοίων στα ναυπηγεία της Κορέας. Την παραγγελία ναυπήγησης τριών ακόμα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 1.800 κουτιών το καθένα, έδωσε ο Βαγγέλης Μαρινάκης μέσω της εταιρείας του Capital Maritime and Trading, συνολικής αξίας 96 εκατομμυρίων δολαρίων. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ο Αριστείδης Πίττας και η Euroseas υπέγραψαν συμβόλαιο για την κατασκευή τριών feeders, χωρητικότητας 1.800 TEUs , τα οποία θα είναι σχεδιασμένα με eco προδιαγραφές, συνολικού κόστους περίπου στα 102 εκατ. δολάρια.

με πληροφορίες από powergame, newmoney, capital, energypress

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *