
Εάν η τελική έκβαση του διαγωνισμού για την παραχώρηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης ήταν στο “Πάμε Στοίχημα”, το σενάριο να καταλήξει σε αμερικανικά χέρια θα είχε απόδοση, ακόμη και κάτω του 1.
Αυτό γράφει ο Νίκος Ηλιάδης στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και συνεχίζει :
Βεβαίως, θα πείτε, το ακριτικό λιμάνι είχε ουσιαστικά περιέλθει σε αμερικανικά χέρια αρκετά πριν από την κατάθεση των προσφορών των υποψηφίων αναδόχων η οποία έγινε χθες. Περιήλθε, κατ’ ουσία, μέσω της επέκτασης της ελληνοαμερικανικής αμυντικής συμφωνίας την οποία είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση και την ολοκλήρωσε η σημερινή.
Μια συμφωνία που επιτρέπει την παρουσία ισχυρών αμερικανικών και νατοϊκών στρατιωτικών δυνάμεων στην Αλεξανδρούπολη η οποία, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες, εξελίσσεται πλέον σε Σούδα Νο2. Συνεπώς, θα ήταν πραγματικά απίθανο το υπό παραχώρηση λιμάνι να καταλήξει σε χέρια άλλα, πλην αμερικανικών. Όπως και έγινε.
Από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους ομίλους οι οποίοι είχαν περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού, οι δύο αποφάσισαν την τελευταία στιγμή να μην καταθέσουν προσφορά. Έτσι, στα χέρια του Υπερταμείου βρέθηκαν προσφορές από δύο μόνο επενδυτικά σχήματα:
1. Από την κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS-EFAGROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η Black Summit ανήκει στους ελληνοαμερικανούς αδελφούς Χαραλαμπάκη, τους οποίους υποστήριζε ανοιχτά ο πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ ο οποίος πηγαινοερχόταν πολύ τακτικά στην Αλεξανδρούπολη.
2. Από την LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗΑ.Ε. (θυγατρική QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT) στην οποία κουμάντο κάνουν αμερικανοί επενδυτές από τον χώρο των πετρελαίων.
Εκτός παιχνιδιού ετέθησαν οικειοθελώς την τελευταία στιγμή ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης στον οποίο το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών ανήκει ως γνωστόν στον όμιλο του Ιβάν Σαββίδη και η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo και Bollore Africa Logistics, στην οποία συμμετέχει και η πλευρά Κοπελούζου.
Οι αμερικανοί δεν έβλεπαν με καθόλου καλό μάτι την ανάμειξη του Ιβάν Σαββίδη, ενώ εξέφραζαν επιφυλάξεις και ως προς την κοινοπραξία στην οποία συμμετείχε ο Κοπελούζος. Για τον μεν Σαββίδη ο λόγος είναι η εκλεκτική σχέση του με το ρωσικό κατεστημένο, πράγμα που αυτή τη στιγμή, με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις γεωστρατηγικές ανακατατάξεις που ενδέχεται να πυροδοτήσει, καθιστούσε περίπου σαν casus belli για τον αμερικανικό παράγοντα την πιθανότητα το ακριτικό λιμάνι να καταλήξει στα χέρια του ελληνορώσου επιχειρηματία.
Οι επιφυλάξεις, όσον αφορά τον Κοπελούζο αφορούσαν τις επιχειρηματικές συνεργασίες του με τον ρωσικό κολοσσό της Gazprom.
Στέλεχος το οποίο βρίσκεται κοντά στη διαδικασία παραχώρησης του ΟΛΑ Α.Ε. εξηγεί ότι “η απόσυρση των δύο οφείλεται προφανώς στην πεποίθησή τους πως μετά την νέα ελληνοαμερικανική αμυντική συμφωνία, δεν υπήρχε καμία πιθανότητα το λιμάνι να περιέλθει σε άλλα χέρια, πλην αμερικανικών”. Πέρα από τους γεωστρατηγικούς λόγους, για τους αμερικανούς ήταν και “θέμα τιμής” να μην χάσουν και αυτό το λιμάνι, μετά την αποτυχία τους να πάρουν το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΘ Α.Ε.
Η αποτυχία τους εκείνη είχε προκαλέσει μάλιστα τότε και έντονες τριβές στο εσωτερικό της αμερικανικής διπλωματίας, σε στελέχη της οποίας είχε καταλογιστεί μειωμένη ικανότητα αντίληψης σχετικά με τις εξελίξεις για την παραχώρηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι πληροφορίες (κατ’ άλλους, ανυπόστατα σενάρια) περί ενδεχόμενης αποχώρησης του Ιβάν Σαββίδη από τον ΟΛΘ Α.Ε. Σενάρια τα οποία τροφοδοτούνται από την επιχειρηματική στασιμότητα που παρατηρείται εδώ και καιρό από τον όμιλο του κ. Σαββίδη, σε συνδυασμό με την μακρά απουσία του ιδίου από την Ελλάδα (έχει να εμφανιστεί δημοσίως τουλάχιστον δύο χρόνια). Σενάρια τα οποία ενισχύονται επίσης από τις πληροφορίες περί αποχώρησής του από το χώρο των media, αρχής γενομένης με τη φημολογούμενη πώληση του τηλεοπτικού σταθμού OPEN.
Το ενδεχόμενο της αποχώρησης του Ιβάν Σαββίδη από τον ΟΛΘ είναι βέβαιο πως θα το έβλεπε με πολύ καλό μάτι ο αμερικανικός παράγοντας ο οποίος εξακολουθεί να ενδιαφέρεται σφόδρα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Επιπλέον ο ΟΛΘ Α.Ε. είναι μέσα στο παιχνίδι της διεκδίκησης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας καθώς χθες περιελήφθη στις δύο από τις τρεις εταιρείες από τις οποίες το Υπερταμείο ζήτησε να καταθέσουν βελτιωμένη προσφορά.
Ακόμα στην «κόκκινη» ζώνη των ζημιών βρίσκεται η επένδυση Σαββίδη στον ΟΛΘ. Παρά το γεγονός ότι έχουν παρέλθει 4,5 χρόνια μετοχικής και συνάμα επιχειρηματικής παρουσίας στο δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Aκολουθεί το κείμενοπου γράφει ο Δημήτρης Κόκκορης στο mononews
Τουλάχιστον τυπικά ως κύριος εκφραστής της συμμετοχής στον ιδιωτικοποιημένο ΟΛΘ εμφανίζεται να είναι ο 28χρονος Νίκος Σαββίδης. Ο (κατά τρία χρόνια) μικρότερος από τους δύο γιούς του 63χρονου Ιβάν Σαββίδη. Του «τσάρου» των μπίζνες στη Βόρεια Ελλάδα, που από το 2013 έχει λάβει την ελληνική υπηκοότητα, αλλά στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας βρίσκεται μόνιμα εγκατεστημένος στο απομονωμένο «στρατηγείο» του, στο Ροστόφ της Ρωσίας. Σε συνθήκες απομόνωσης φέρεται να πέρασε το εφετινό καλοκαίρι στο ιδιόκτητο «Πόρτο Καρράς» της Χαλκιδικής. Ήταν η πρώτη επίσκεψή του στην Ελλάδα μετά από το ξέσπασμα της πανδημίας, χωρίς ωστόσο να τον έχει συναντήσει δια ζώσης κανένας τρίτος… Διότι κατά κανόνα οι επαφές με τους στενούς του συνεργάτες γίνονται με τηλεδιασκέψεις.
Όπως και να ’χει η πλευρά Σαββίδη καταγράφει (λογιστικού χαρακτήρα) απώλειες 36,6 εκατ. ευρώ, από τη θέση που έχει «κτίσει» στο μετοχολόγιο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Με το υπολογιζόμενο κόστος της επένδυσης να ανέρχεται στα 167,4 εκατ. ευρώ.
Σχεδόν όσα κεφάλαια έχουν διατεθεί από την πλευρά Σαββίδη για την ελεγχόμενη Ποδοσφαιρική Ανώνυμη Εταιρεία του ΠΑΟΚ. Μια ΠΑΕ με συσσωρευμένες ζημιές 133 εκατ. ευρώ, της οποίας η καθαρή θέση με βάση τον τελευταίο ισολογισμό της χρήσης του 2021, είναι 24,7 εκατ. ευρώ.
Στο επιχειρηματικό τερέν του ΟΛΘ, η εταιρεία που ανήκει στον νεαρό Νίκο Σαββίδη, έπειτα από σειρά σύνθετων κινήσεων με φόντο κυπριακές offshore, έχει κατακτήσει τη μετοχική πρωτοκαθεδρία.

Πού οφείλονται οι απώλειες και τα ντεσού των αποτιμήσεων
Όταν τον Μάρτιο του 2018 εκχωρήθηκε από το Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) το «πακέτο» του 67%, με τίμημα στα 34,34 ευρώ ανά μετοχή, η συνολική αποτίμηση ολόκληρου του ΟΛΘ λογίστηκε στα 346,158 εκατ. ευρώ. Σήμερα η χρηματιστηριακή αξία της εισηγμένης εταιρείας είναι στα 233,856 εκατ. ευρώ, με την τιμή της μετοχής να βρίσκεται στα 23,2 ευρώ. Με απώλειες 7,6% από την αρχή της χρονιάς.
Οι μεγάλες διαφορές στις τιμολογήσεις του τότε και του τώρα, είναι η κύρια αιτία για το «κόκκινο» των ζημιών στο χαρτοφυλάκιο Σαββίδη.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι οποίοι διακρίνουν έναν ανορθολογισμό στην τρέχουσα αποτίμηση του ΟΛΘ, η οποία αντιστοιχεί σε μόλις 2,87 φορές την αξία των μετρητών (81,3 εκατ. ευρώ) που έχει στο ταμείο. Χωρίς μάλιστα να βαρύνεται με την παραμικρή δανειακή υποχρέωση προς τις τράπεζες…
Μόλις πρόσφατα ο ιταλικός ναυτιλιακός Όμιλος Γκριμάλντι προσέφερε 84,2 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Στο εν λόγω διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ ανάμεσα στους διεκδικητές ήταν και ο Ο.Λ.Θ… Με βάση πάντως τη μεγάλη προσφορά η αποτίμηση για το 100% του λιμανιού φτάνει στα 125,7 εκατ. ευρώ. Δηλαδή 8,75 φορές την καθαρή του θέση που είναι στα 14,315 εκατ. ευρώ.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει 11,7 φορές μεγαλύτερη καθαρή θέση (167,5 εκατ. ευρώ) από αυτό της Ηγουμενίτσας και τουλάχιστον με όρους συγκριτικής αξιολόγησης φαίνεται να είναι υποτιμημένο.
Ξεκινώντας από τη χρήση του 2018 και φτάνοντας έως και το πρώτο εξάμηνο της εφετινής χρονιάς ο ΟΛΘ έχει συνολικά καθαρά κέρδη 82,3 εκατ. ευρώ. Στο διάστημα αυτό έχει μοιράσει μερίσματα 51,9 εκατ. ευρώ ( 5,15 ευρώ ανά μετοχή πρό φόρου) ενώ βάσει της σύμβασης για τη 50ετή παραχώρηση έχει αποδώσει και 7,8 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο. Στο πλαίσιο του τιμήματος καταβολής του 3,5% επί των ενοποιημένων εσόδων.
Είναι επίσης ενδεικτικό ότι τα καθαρά κέρδη του κυλιόμενου 12μηνου (β’6μηνο της περσινής χρονιάς και α’ 6μηνο της εφετινής) ανέρχονται σε 21,3 εκατ. ευρώ. Με το p/e της εταιρείας να διαμορφώνεται στο 11. Ούτε πολύ μεγάλο, αλλά και ούτε σε επίπεδα δελεαστικών εκπτώσεων…
Όλο το παζλ των μετοχικών ανακατατάξεων
Η αλλαγή σκυτάλης στον ΟΛΘ συντελέστηκε στις 23 Μαρτίου του 2018, όταν το 67% των μετοχών του Ο.Λ.Θ πέρασε στο έλεγχο του επιχειρηματικού σχήματος που πλειοψήφησε στο διαγωνισμό παραχώρησης. Προσφέροντας τίμημα 231,926 εκατ. ευρώ για το «πακέτο» των 6.753.600 μετοχών.
Παραλήπτης του μετοχικού «πακέτου» ήταν η South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT). Ελεγχόμενη κατά 66,67% από την Melbery Investments και κατά 33,33% από εταιρεία Γαλλικών συμφερόντων, με τη συμμετοχή και κινεζικών κεφαλαίων.
Όπως γνωστοποιήθηκε εκ των υστέρων, στη Melbery, το 70% ελεγχόταν από γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο (DIEP) και κατά 30% την εδρεύουσα στη Λευκωσία της Κύπρου Belterra Investment. Με ελέγχοντα και τελικό της δικαιούχο τον Νίκο Σαββίδη.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες η αρχική συμμετοχή της πλευράς Σαββίδη στον Ο.Λ.Θ ήταν 13,4% .Δηλαδή το 30% της εταιρείας που κατείχε το 66,67%, από το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Γεγονός που παραπέμπει σε ένα καταβληθέν μερίδιο τιμήματος, ύψους 46,4 εκατ. ευρώ περίπου.
Τρία χρόνια μετά από την ιδιωτικοποίηση (και συγκεκριμένα τον Φεβρουάριο του 2021) δρομολογήθηκαν αλλαγές στο αρχικό σχήμα των βασικών μετόχων του Ο.Λ.Θ. Καθώς το Γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο εκχώρησε στην Belterra το 70% της συμμετοχής που είχε στην εταιρεία Melbery. Με τον τρόπο αυτό η εταιρεία Σαββίδη πρόσθεσε στο χαρτοφυλάκιο της συμμετοχής της στον ΟΛΘ ποσοστό της τάξεως του 31,268% .
Το αντίτιμο της μεταβίβασης δεν γνωστοποιήθηκε, αλλά εάν όπως εκτιμάται ήταν στις ίδιες τιμές με εκείνες της ιδιωτικοποίησης, τότε σημαίνει την καταβολή επιπλέον 108,2 εκατ. ευρώ από την πλευρά Σαββίδη.
Η γρήγορη αποχώρηση της Γερμανικής DIEP αφήνει μεν αναπάντητα ερωτήματα, αλλά δεν αποκλείεται να ήταν μέρος της αρχικής συμφωνία των δύο πλευρών…
Ακολούθησε στη συνέχεια δημόσια πρόταση της Belterra για τον ΟΛΘ (πέρσι τον Ιούλιο) από την οποία συγκεντρώθηκαν 189.447 μετοχές με κόστος κτήσης 5,02 εκατ. ευρώ, Ήτοι στα 26,5 ευρώ ανά μετοχή. Πέραν τούτων αποκτήθηκαν κι άλλες 299.855 μετοχές από την αγορά έναντι τιμήματος 7,796 εκατ. ευρώ.
Το τελικό ισοζύγιο και ο ισχνός τζίρος στη μετοχή
Μετά από όλα αυτά η Belterra του Νίκου Σαββίδη έχει σήμερα στο χαρτοφυλάκιό της 4.991.927 μετοχές του Ο.Λ.Θ, οι οποίες αντιστοιχούν στο 49,523% της εταιρείας και έχουν συνολικό, εκτιμώμενο, κόστος κτήσης τα 167,4 εκατ. ευρώ.
Μαζί με τις μετοχές της Γάλλο-κινεζικής Terminal, που εξ αρχής έχει το 22,331% του Ο.Λ.Θ (2.250.975 μετοχές, με κόστος κτήσης 77,3 εκατ. ευρώ) το κοινό σχήμα των βασικών μετόχων φτάνει να κατέχει αθροιστικά το 71,854% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Στο 7,27% είναι η συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ στην ελεύθερη διασπορά βρίσκεται το 20,786% των μετοχών της εισηγμένης.
Με τα σημερινά δεδομένα η αξία των μετοχών που είναι στο χαρτοφυλάκιο Σαββίδη ανέρχεται σε 115,8 εκατ. ευρώ. Αν σε αυτά προστεθούν και τα εισπραχθέντα μερίσματα των 15 εκατ. ευρώ, τότε η αποτίμηση ανεβαίνει στα 130,8 εκατ. ευρώ. Αφήνοντας έτσι μια «τρύπα» 36,6 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το κόστος κτήσης που ακόμη δεν έχει ισοφαριστεί.
Ως εκ τούτου πολλά θα κριθούν από τη μελλοντική χρηματιστηριακή πορεία του ΟΛΘ. Που όπως επισημαίνεται από τον ορκωτό ελεγκτή της εταιρείας δεν έχει σχηματίσει πρόβλεψη για τα 8,3 εκατ. ευρώ των επίδικων υποθέσεων προς τρίτους.
Σε ό,τι αφορά το συναλλακτικό τζίρο στη μετοχή αυτός «τρέχει» με 22,6 χιλιάδες ευρώ ανά ημέρα, από το ξεκίνημα της εφετινής χρονιάς. Είναι σε κατά… 60,4% χαμηλότερος σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του περσινού έτους.