Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στο διεθνές παίγνιο στην περιοχή μας αναμένεται να παίξει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Εκτός από τον γεωστρατηγικό ρόλο που κατέχει φαίνεται πως θα έχει σημαίνουσα σημασία στη σίτιση της Ευρώπης.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται σχέδιο για την εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία προς τον υπόλοιπο κόσμο, κι σε αυτό επιχειρεί με σοβαρές πιθανότητες επιτυχίας, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ως τερματικός σταθμός εξαγωγής.
Αυτά παράλληλα με τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στην μεταφορά στρατιωτικών μέσων από τις ΗΠΑ προς την υπόλοιπη Ευρώπη και αντιστρόφως, όπως αποδεικνύει το γεγονός ότι η «κυκλική εναλλαγή» (rotation), μόνο για τον μήνα Ιούνιο, ξεπερνά κατά 2,5 φορές την μεγαλύτερη προηγούμενη ανάλογη επιχείρηση.
Τα ποσοτικά αυτά δεδομένα πιστοποιούν ότι η κρίση, στην περίπτωση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α), έγινε ευκαιρία και πως ακόμα και υπό τις δυσμενέστερες των συνθηκών, με καλά προετοιμασμένες κινήσεις και έμπειρο στελεχιακό δυναμικό, όλα μπορούν να γίνουν.
Το πολυεπίπεδο του προβλήματος αλλά, ταυτόχρονα και την σοβαρότητα της διαχείρισής του, αποδεικνύει και το γεγονός ότι σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες, μετείχαν, εκτός από τον Πρόεδρο του ΟΛΑ Κων. Χατζημιχαήλ, ο Γενικός Εμπορικός Διευθυντής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Roberto Biasin και κορυφαία στελέχη των δύο εταιρειών (ΠΗΓΗ)
Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε προκειμένου να βρεθούν λύσεις και πρωτοβουλίες στη διάνοιξη σιδηροδρομικών διαδρόμων μεταφοράς και εξαγωγής ουκρανικών σιτηρών από τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης, καθώς και να αναπτυχθεί περαιτέρω συνεργασία στο στρατιωτικό σκέλος.
Το καλοκαίρι, ωστόσο, ο μεταφορικός «πυρετός» στο λιμάνι θα ανέβει κατακόρυφα, καθώς από τα μέσα του τρέχοντος μηνός έως και τις 30 Σεπτεμβρίου έχει σχεδιαστεί η διέλευση αμερικανικών στρατευμάτων και οπλισμού προς και από τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πηγή με άμεση γνώση της κινητικότητας στο λιμάνι υποστηρίζει ότι «μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε τη μεγαλύτερη μετακίνηση στρατιωτικών μέσων που έχει γίνει ποτέ από την Αλεξανδρούπολη, στο πλαίσιο της αναδίπλωσης και ανανέωσης της στρατιωτικής παρουσίας των ΗΠΑ σε Πολωνία και Ρουμανία».
Όλα αυτά δείχνουν ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, εκτός από τερματικός σταθμός για το φυσικό αέριο, παίζει πλέον σημαντικότατο ρόλο στην προώθηση των ουκρανικών προϊόντων στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά και στην προώθηση στρατιωτικών δυνάμεων του ΝΑΤΟ σε όλα τα Βαλκάνια, ενδεχομένως και στην Ουκρανία.
Στην πόλη του Έβρου επίσης θα φτάνουν και μεγάλα πολεμικά πλοία των χωρών που συμμετέχουν στο ΝΑΤΟ για να μεταφέρονται οι στρατιώτες και τα οχήματα προς τις χώρες (εκτός Τουρκίας) όπου θα γίνονται οι ασκήσεις της Ατλαντικής Συμμαχίας.
Πληροφορίες από την Αλεξανδρούπολη ανέφεραν πως ταυτόχρονα με τις στρατιωτικές μετακινήσεις, διεξάγονται συζητήσεις για τη χρήση του λιμανιού στη μεταφορά χύδην φορτίων από την Ουκρανία προς τη Μεσόγειο, τα οποία δεν μπορούν να εξαχθούν λόγω του ρωσικού αποκλεισμού στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, αλλά και της «ασφυξίας» στα στενά του Βοσπόρου.
Ειδικότερα, οι Ουκρανοί φέρονται να συζητούν με την Ε.Ε. και την Ελλάδα το άνοιγμα χερσαίου διαδρόμου προς την Αλεξανδρούπολη για την εξαγωγή μέσω του λιμανιού της φορτίων σιταριού, καλαμποκιού, ηλιόσπορου, αλλά και σιδηρομεταλλευμάτων, όπως και γυαλιού, του οποίου η Ουκρανία είναι η πρώτη στον κόσμο παραγωγός χώρα. Ειδικά για το γυαλί η έλλειψή του έχει ως αποτέλεσμα να σταματήσει σχεδόν η παραγωγή ηλιακών θερμοσιφώνων και φωτοβολταϊκών στην Ευρώπη και όχι μόνο!
Ταυτόχρονα οι Ουκρανοί σχεδιάζουν και εισαγωγές, μέρος εξ αυτών τουλάχιστον, από τη Δύση και κυρίως τις ΗΠΑ, μέσω Αλεξανδρούπολης, δεδομένου ότι ο δρόμος του Ευξείνου Πόντου έχει ουσιαστικά κλείσει γι’ αυτούς.
Σχετικά αναφερόταν ότι το πρώτο προς εξαγωγή φορτίο με 70.000 τόνους σιτάρι που επιχείρησαν να εξαγάγουν μέσω του λιμανιού της Κωνστάντζας στη Ρουμανία, μπλοκαρίστηκε και αγνοείται κάπου στη Μαύρη Θάλασσα, λόγω του συνωστισμού στα στενά του Βοσπόρου.
Τον γύρο του κόσμου, εξάλλου, εξακολουθούν να κάνουν πληροφορίες, ότι οι Ρώσοι κατάσχουν ουκρανικά φορτία στη Μαύρη Θάλασσα και τα πωλούν σε Τούρκους, με τις δύο πλευρές να επιδίδονται σε πειρατεία και λαθρεμπόριο.
Από τον τοπικό Οργανισμό Λιμένος μεταδιδόταν (πηγή) ότι τουλάχιστον οκτώ αποστολές φορτίων έγιναν από τις αρχές του χρόνου μέσω Αλεξανδρούπολης σιδηροδρομικώς –εντός πέντε ημερών μάλιστα– προς το Ζάγκαν της Πολωνίας και μέσα στο καλοκαίρι πρόκειται να αρχίσουν μεταφορές στρατιωτικών και εφοδιαστικών φορτίων με τρένο και προς τις χώρες της Βαλτικής.
Αρμόδιες πηγές έλεγαν πως αν οι συζητήσεις ευοδωθούν, τότε η Αλεξανδρούπολη με το λιμάνι της θα καταστεί η πύλη εξόδου των ουκρανικών γεωργικών και μεταλλευτικών προϊόντων στη Μεσόγειο και από εκεί στις διε-θνείς αγορές, και φυσικά εισαγωγής φορτίων από τη Δύση και την Απω Ανατολή.
Οι ίδιες πηγές επέμεναν ότι το λιμάνι διαθέτει τις υποδομές για έναν τέτοιο ρόλο –σε πρώτη φάση με μικρά πλοία– και πρόκειται να τις βελτιώσει περαιτέρω η έλευση ιδιώτη επενδυτή που αναμένεται να προκύψει από το επικείμενο άνοιγμα του διεθνούς διαγωνισμού.
Οι προοπτικές του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών και της διαφαινόμενης παρατεταμένης γεωπολιτικής αστάθειας, που σημαίνει επισφάλεια στον δίαυλο του Βοσπόρου, έφεραν στις αρχές της εβδομάδας Σαουδάραβες επενδυτές στην Αλεξανδρούπολη, που μπαίνει για τα καλά στον παγκόσμιο χάρτη της διακίνησης εμπορευμάτων
Το παρασκήνιο των πυρετωδών διαβουλεύσεων και τα «ατού» της Αλεξανδρούπολης
Εδώ και τουλάχιστον ένα μήνα, διεξάγονται εντατικές παρασκηνιακές, διαβουλεύσεις, με τη συμμετοχή και Ουκρανών traders αλλά και εισαγωγέων προς την Ουκρανία, ώστε να «στρωθεί το έδαφος» και να καταστεί υλοποιήσιμη μια πραγματικά διαφορετική πρόταση προς όλους τους εμπλεκόμενους.
Λύση που, τελικώς, θα επιλεγεί μεταξύ των εναλλακτικών που βρίσκονται στο «τραπέζι». Τονίζουμε πως όλα συναρτώνται από κρίσιμους δείκτες, όπως το κόστος, ο χρόνος, οι παραδόσεις αυτές καθ’ αυτές. Λύση που αν επιλεγεί θα δώσει στην Αλεξανδρούπολη το δικαίωμα να «πάρει το μέγιστο φορτίο για τις δυνατότητες των υποδομών του».
Ατού στην ελληνική υποψηφιότητα αποτελεί η εμπειρία και η αποτελεσματικότητα που έχει ο Λιμένας αναφορικά με τη μεταφορά στρατιωτικού υλικού και μέσων προς και από την υπόλοιπη Ευρώπη, μέσω δικτύων που παρακάμπτουν το δομικό πρόβλημα της ασυμβατότητας του «Σοβιετικού τύπου» σιδηροδρομικού δικτύου που αποτελεί ακόμα, την πλειονότητα στις χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ, οι οποίες, άμεσα ή έμμεσα, εμπλέκονται στο ζήτημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως απαιτείται να γίνει μεταφόρτωση στα σύνορα Μολδαβίας- Ρουμανίας, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Δεύτερο ατού της Αλεξανδρούπολης είναι η επικινδυνότητα και για το εμπόριο, που εξακολουθεί να υπάρχει στη Μαύρη Θάλασσα και η υφιστάμενη τουρκική πολιτική στα Στενά του Βοσπόρου. Γεγονός που καθιστά την Αλεξανδρούπολη την καλύτερη, ίσως, εναλλακτική οδό, την μοναδική οδό για τη μεταφορά φορτίων προς τις χώρες της Αν. Ευρώπης, όπως υποστηρίζουν, χωρίς ίχνος έπαρσης, συνομιλητές μας με απόλυτη γνώση του ογκώδους φακέλου.
Προς επίρρωσιν της ανάδειξης των προτερημάτων της Αλεξανδρούπολης, οι ίδιοι παράγοντες, επικαλούνται, αφενός τη σημερινή διάρκεια του ταξιδιού προς την Κωστάντζα της Ρουμανίας (από τα πρώτα λιμάνια σε όγκο διακίνησης ουκρανικών σιτηρών) με το ταξίδι μέσω τραίνου, να διαρκεί μόνο 2,5 μέρες, αφετέρου το χαμηλό κόστος έναντι του ανταγωνισμού. Ανάλογη είναι η υπεραξία που μπορεί να προδώσει το λιμάνι της ακριτικής πόλης και για μεταφορές προς την Βόρεια Ευρώπη, όπου η διάρκεια, όπως λέγεται, δεν θα ξεπερνά τις πέντε μέρες. Με εξασφαλισμένη και την κεφαλαιώδους σημασίας παράμετρο της ασφάλειας.
+ There are no comments
Add yours