Συνοικία Κυπριάδου | Η περιοχή της Αθήνας που ονομαζόταν «Αλυσίδα»

Συνοικία Κυπριάδου | Η περιοχή της Αθήνας που ονομαζόταν «Αλυσίδα»
Συνοικία Κυπριάδου | Η περιοχή της Αθήνας που ονομαζόταν «Αλυσίδα»

Η Αθήνα είναι μια πρωτεύουσα γεμάτη ιστορίες και γεγονότα τα οποία θα χρειαζόταν πολλά χρόνια αν μπορούσε να τα διηγηθεί. Μέσα στους αιώνες είδε πολλές αλλαγές να συμβαίνουν. Ανάμεσα σε αυτές είναι και αλλαγές σε περιοχές και ονόματα αυτών. Γεγονότα, πρόσωπα και ιδιαίτερες καταστάσεις οδήγησαν πολλές φορές σε αλλαγή ονομάτων μικρών ή και μεγαλύτερων περιοχών. Όπως για παράδειγμα, ήξερες ποια περιοχή της Αθήνας λεγόταν «Αλυσίδα» και γιατί; Μια ιστορία από την παλιά Αθήνα με μεγάλο ενδιαφέρον.

Συνοικία Κυπριάδου: Η περιοχή της Αθήνας που ονομαζόταν «Αλυσίδα» και γιατί

Θα έχεις περάσει πολλές φορές από εκεί αλλά πιθανόν δεν το γνωρίζεις. Μιλάμε για την συνοικία που βρίσκεται στο τέρμα της οδού Πατησίων. Ήταν γνωστή ως Κυπριάδου ή αλλιώς Κηπούπολη Κυπριάδη και όχι άδικα αν σκεφτείς πόσο πράσινο και πλατείες έχει. Ωστόσο δεν ήταν πάντα γνωστή με αυτό το όνομα. Κάποτε ονομαζόταν απλώς «Αλυσίδα» και υπήρχε ένας λόγος πολύ συγκεκριμένος και… τεχνικός γι’ αυτό το όνομα. Όσοι έζησαν εκείνη την εποχή και πήγαιναν στο κέντρο για δουλειά ή έμεναν εκεί θα το θυμούνται σίγουρα. Η λεγόμενη συνοικία Κυπριάδου δημιουργήθηκε γύρω στο 1920.

Ήταν όταν ο πλούσιος επιχειρηματίας Μίνως Κυπριάδης απέκτησε ένα μεγάλο κτήμα και συνέστησε με ένα φίλο του την εταιρεία «Κυπριάδης- Κυριαζής & Σία». Το όνειρό του το οποίο φιλοδοξούσε να ολοκληρώσει με τη μεγαλύτερη επιτυχία ήταν να δημιουργήσει  μια αληθινή  κηπούπολη σαν άλλες περιοχές της Αθήνας, όπως ήταν η Φιλοθέη.

Εκεί, λοιπόν, από το τέρμα της οδού Πατησίων, εκεί όπου βρίσκεται σήμερα ο σταθμός ΗΣΑΠ Άνω Πατήσια, περνούσε ο σιδηρόδρομος, το αποκαλούμενο «θηρίο». Η διέλευσή του όμως δεν ήταν πάντα και τόσο απλή και εύκολη. Για ποιο λόγο; Γιατί κάθε φορά σε αυτό το σημείο ο δρόμος έκλεινε με μια χοντρή αλυσίδα. Θα έπρεπε να διακοπή ολόκληρη η κυκλοφορία των τροχοφόρων και να περάσει το τρένο. Ένα τρένο το οποίο ουσιαστικά «αγκομαχούσε» για να φτάσει στην Κηφισιά. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι λεγόταν και Θηρίο.

Επρόκειτο τότε για μια πολύ ζωντανή περιοχή ενώ υπήρχαν εκεί ακόμη και εξοχικά κέντρα αναψυχής. Ο περιηγητής Edmont About το 1854 έγραφε: «Ο κομψός κόσμος της Αθήνας έχει για κυριότερη ψυχαγωγία του, χειμώνα-καλοκαίρι, τον περίπατο στην οδό Πατησίων. Φθάνουν εκεί με τα πόδια, με αμάξι και κυρίως με άλογο. Κάθε Έλληνας που βρίσκει να δανεισθεί τριακόσιες δραχμές, βιάζεται να αγοράσει ένα άλογο».

electriko tram

Ιστορίες από την παλιά Αθήνα

Η γνωστή τότε Αλυσίδα ήταν το μέρος που συγκεντρώνονταν πολλοί Αθηναίοι. Έφταναν ακόμη και με άμαξες γεμάτες λουλούδια ειδικά την Πρωτομαγιά. Ποιος να φανταζόταν σήμερα ότι τα Πατήσια ήταν κάποτε το ιδανικό περιβάλλον για τη γιορτή της άνοιξης και ότι το προτιμούσε ο κόσμος για μια τέτοια μέρα.

Κι όμως έτσι συνέβαινε. Αυτή η μεγάλη και χαρούμενη γιορτή των λουλουδιών για τους παλιούς Αθηναίους μια από τις καλύτερες αφορμές για ένα από τα μεγαλύτερα πανηγύρια της χρονιάς. Σήμερα, ωστόσο, το μόνο που έχει μείνει από το παλιό τοπωνύμιο είναι το κέντρο του ΟΤΕ στην περιοχή των Άνω Πατησίων….

PatisionHpeirou2 MegaroLivieratou neoklasiko palia athina

πηγή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.